...he..he..
på stevehoffman.tv går det nå en tråd som heter "LOUD remasters that sounds good". Her kommer trådstarter med eksempler på sånne plater, og flere andre følger opp med andre eksempler.
Legg merke til kommentaren som Steve Hoffman kommer med. ;D
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=71569
Har vært inne på denne tråden nå i kveld. Og hva leser jeg ? Jo, opptil flere personer som mener at Cat Stevens re-masters "that are LOUD, but sounds very good". :'( :'(
OK, disse kom i år 2000, og er ikke nær så ille som dagens re-masters. I dag er skruen skrudd flere ganger rundt i gal retning. Og, Cat Stevens er tildels ekstremt godt innspilt. Og dette har mange problemer med å skille. Å skille en svært god innspilling fra en middelmådig re-masters. Fordi de ikke har noen referanse, og fordi de mangler lyttetrening.
Selv uten en LP som referanse kan man høre at "Teaser and the Firecat"originalt ikke kan låte som denne CD re-masters fra 2000. CD'en har denne svakt harde, mekaniske og digitale lyden. Mangler veldig mye i overtonespektret og luftighet. Dessuten så låter pianoet på "Morning has Broken" klart klemt og komprimert.
Har man bare en gang hørt original LP'en så vil man gråte. Det er mange, mange år siden jeg hørte LP'en. Men minnene om den fantastiske dynamikken og tilstedeværelse i klaveret m/skikkelig grunntone, og overtonespekter, og vokalen som er perfekt innspilt, med vanvittig mye "presence" og tilstedeværelse på "Morning has Broken".
I dag har vi et CD medium som teknisk sett er i stand til langt på vei å gjengi mastertape lyden. Og så har vi SACD/DVD Audio. Men Universal vil ikke gi oss mastertape lyd. Og ikke vil de lisensiere til mindre audiophile selskaper som Mobile Fidelity.
Mastertapene kommer til å råtne i tapearkivene før vi musikkelskere får anledning til å komme helt inn i sjela på Cat Stevens musikk.
Dette gjør meg litt deppa. Sånn er det bare i 2006.