Strøm relatert Hvorfor går moderne elektronikk « i lås»?

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Fordi:

1. Igangsetterstopperen har løsna fast i overbelastingsregulatoren.

2. Profitt hos produsenter i dag, er viktigere enn kvalitet og driftsikkerhet.

:cool: :p
Glem nå ikke at det lett kan bli for mye furp i traserten også.
Da er det ikke lett å feilsøke.
Når det er sagt så tror jeg kanskje ditt punkt 2 er mest utslagsgivende på svært mange problemer, og det gjelder ikke bare hifi.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Her må jeg bare kommentere litt med tanke på den Yamaha SACD spilleren. Fordi den vet jeg litt om.
Tar jeg ikke feil så har jeg montert inn en Terra Firm Light Modul. Lodda ut den originale enkle og velfungerende krystallet og montert ei HI-FAI klokke inn.
Digitalkretser i spilleren er helt avhengig av dette klokkesignalet, litt sjangalabangala der og databusser går i heng.
Og stabilitet og driftsikkerhelt har ALDRI vært "tredjeparts modde produsenter" sin store styrke.
I tillegg så er det montert massevis av bybee filter på drivspenninger som senker drivspenninger med 0,5volt.
Avstand mellom nullere og enere i digitaldelen blir 0,5volt mindre. Bare fantasien setter grenser for hvilke problemer dette kan skape over tid.
Jeg er bra sikker på at en original Yamaha CDS-1000 er dønn stabil.

På slutten av nittitallet monterte jeg en LC Audio XO3 clock i min Denon DCD-3560.
Funka fint et par måneder, så begynte faenskapet og kødde. No Disc, den gikk i heng, lyden stoppa, mens CD snurra.
Ut med klokka, inn med det originale krystallet og har siden ikke vært plaga.
Det er prisen for å tro på Julenissen(e)..... :D Et Bybee produkt kommer aldri innenfor mine dører, og skulle jeg komme over noe som inneholder et eller annet quantum-svada bra Jack Bybee eller kumpanene, så blir det garantert bråstopp.

For mange år siden hadde jeg et Salora farge-TV av gammeltypen, men likevel med CPU-kontroll og det hele. Etter hvert begynte dingsen å kødde, - brukte stadig lengre tid på oppstart, -opptil flere minutter.. I den tida reparerte jeg alt sjøl, og begynte nokså fort å mistenke CPUen og ikke minst en oppstart-reset krets, som hadde en merkelig transistorkobling ved seg.... skifta alle deler rundt dette, men problemet vedvarte, - og ble verre etter hvert. Kontrollspenningene var typ. 5V, 12V og en 9V (trur eg), men alle var innafor +/- 0,1V, som slett ikke var/er unormalt, 9V var 8,95 om jeg husker rett... En bekjent av meg var tidligere TV-rep, og ga meg et tlf.nummer til en servicefyr for Salora. Jeg hadde vel kommet halvveis i forklaringen, da han serverte ei regle om å skifte kondis nr så-og-så, - tror det var fire relativt små lytter, 1-5uF, Den 9V spenninga tålte ikke fallet på 0,05V. Problem solved....
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
12. Halogenpærene i spotene i taket i gangen har stått på i 10 år uten at jeg har måtet bytte en eneste en, men i entreen varer de topppen 9 mnd. merkelig..
Dette kan skyldes vibrasjoner. Blir ytterdør ofte slamret igjen?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Akkurat det skjer hos meg. Utelys ryker ofte. Samme hos naboen. Med småunger blir det slik.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
For å holde oss oppdatert på anbefalingene vi gir våre kunder (og for å selv holde oss oppdatert og ivareta norske interesser) deltar PQA også i standardisering. Vi er for tiden involvert i:

NEK NK 8
NEK NK 77
IEC TC 73
CIS/H/JWG-6
PQA setter 10 kroner på at du skjønte niks og nada av forkortelsene over (postoppkrav sendes til PQA AS, Skippergata 22, 0154 Oslo). Det kan derfor være greit å vite litt om sammensetningen av standardiseringsorganene, som i praksis bestemmer hvordan alt elektroteknisk arbeid skal gjøres!


Kven er "vi"?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.650
Her må jeg bare kommentere litt med tanke på den Yamaha SACD spilleren. Fordi den vet jeg litt om.
Tar jeg ikke feil så har jeg montert inn en Terra Firm Light Modul. Lodda ut den originale enkle og velfungerende krystallet og montert ei HI-FAI klokke inn.
Digitalkretser i spilleren er helt avhengig av dette klokkesignalet, litt sjangalabangala der og databusser går i heng.
Og stabilitet og driftsikkerhelt har ALDRI vært "tredjeparts modde produsenter" sin store styrke.
I tillegg så er det montert massevis av bybee filter på drivspenninger som senker drivspenninger med 0,5volt.
Avstand mellom nullere og enere i digitaldelen blir 0,5volt mindre. Bare fantasien setter grenser for hvilke problemer dette kan skape over tid.
Jeg er bra sikker på at en original Yamaha CDS-1000 er dønn stabil.

På slutten av nittitallet monterte jeg en LC Audio XO3 clock i min Denon DCD-3560.
Funka fint et par måneder, så begynte faenskapet og kødde. No Disc, den gikk i heng, lyden stoppa, mens CD snurra.
Ut med klokka, inn med det originale krystallet og har siden ikke vært plaga.
Joda, det hente at Yamaha’n hikka før de nevnte modifikasjoner. Men det er nok sant at det har tiltatt etter mod.

Men som sagt, skjer aldri under spilling, kun når discen blir stående i påslått spiller.
Men dette lever jeg helt fint med. Å bruke av/på knappen tar bare få sekunder. Liten pris å betale for en klart bedre spiller :)

Kun en gang har det skjedd at også på/av bryteren på spilleren har gått i lås, da ut/inn med nettkabel.

Rør-pre har fungert 100% stabilt og er sykt fornøyd! Byttet likeretter rør med en russisk ekvivalent med mil spec, og nå er det bare litt støy igjen. Neste blir å skjerme trafo. Og ny front i sort pianolakk med nye brytere er underveis.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.650
Her må jeg bare kommentere litt med tanke på den Yamaha SACD spilleren. Fordi den vet jeg litt om.
Tar jeg ikke feil så har jeg montert inn en Terra Firm Light Modul. Lodda ut den originale enkle og velfungerende krystallet og montert ei HI-FAI klokke inn.
Digitalkretser i spilleren er helt avhengig av dette klokkesignalet, litt sjangalabangala der og databusser går i heng.
Og stabilitet og driftsikkerhelt har ALDRI vært "tredjeparts modde produsenter" sin store styrke.
I tillegg så er det montert massevis av bybee filter på drivspenninger som senker drivspenninger med 0,5volt.
Avstand mellom nullere og enere i digitaldelen blir 0,5volt mindre. Bare fantasien setter grenser for hvilke problemer dette kan skape over tid.
Jeg er bra sikker på at en original Yamaha CDS-1000 er dønn stabil.

På slutten av nittitallet monterte jeg en LC Audio XO3 clock i min Denon DCD-3560.
Funka fint et par måneder, så begynte faenskapet og kødde. No Disc, den gikk i heng, lyden stoppa, mens CD snurra.
Ut med klokka, inn med det originale krystallet og har siden ikke vært plaga.
Det er prisen for å tro på Julenissen(e)..... :D Et Bybee produkt kommer aldri innenfor mine dører, og skulle jeg komme over noe som inneholder et eller annet quantum-svada bra Jack Bybee eller kumpanene, så blir det garantert bråstopp.
Du om det.
Å ha Music Rails på alle drivspenninger på SACD og nesten alle på rør-pre er bare magi i mine ører.
Jeg fatter ikke at ikke flere setter dypere fokus på rene spenninger, det er en klar lydgevinst å hente. Om du gjør det med Music Rails eller mer tradisjonelle løsninger, det er ett fett. LMC brukte vel 70.000 på PSU’en til phono trinnet til platespilleren, hvis jeg husker riktig.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Oftest kalt "svenskeknappen" i ITmiljøer....
En ting som er irriterende med PC'er er at strømknappen bare er en soft-knapp, som til dels setter maskinen i stand-by. Skal man ta strømmen på ordentlig må man dra ut strømkabelen.

Jeg jobber med IT, og er ofte ute for dette. Servere kan skrus av og på remote, men når noe går skikkelig i baklås så er det upraktisk å måtte nappe strømkablene... særlig når serverne står på et datarom langt uti Indre Grukkedal...
Derfor finnes det fjernstyrte fordelinger hvor man kan skru av en og en kontakt.
Men det betyr jo bare enda et lag med programvare og feilmuligheter.
:)

Nix. Industrielle løsninger er "bullet proof" foruten at de er veldig enkle.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Her må jeg bare kommentere litt med tanke på den Yamaha SACD spilleren. Fordi den vet jeg litt om.
Tar jeg ikke feil så har jeg montert inn en Terra Firm Light Modul. Lodda ut den originale enkle og velfungerende krystallet og montert ei HI-FAI klokke inn.
Digitalkretser i spilleren er helt avhengig av dette klokkesignalet, litt sjangalabangala der og databusser går i heng.
Og stabilitet og driftsikkerhelt har ALDRI vært "tredjeparts modde produsenter" sin store styrke.
I tillegg så er det montert massevis av bybee filter på drivspenninger som senker drivspenninger med 0,5volt.
Avstand mellom nullere og enere i digitaldelen blir 0,5volt mindre. Bare fantasien setter grenser for hvilke problemer dette kan skape over tid.
Jeg er bra sikker på at en original Yamaha CDS-1000 er dønn stabil.

På slutten av nittitallet monterte jeg en LC Audio XO3 clock i min Denon DCD-3560.
Funka fint et par måneder, så begynte faenskapet og kødde. No Disc, den gikk i heng, lyden stoppa, mens CD snurra.
Ut med klokka, inn med det originale krystallet og har siden ikke vært plaga.
Det er prisen for å tro på Julenissen(e)..... :D Et Bybee produkt kommer aldri innenfor mine dører, og skulle jeg komme over noe som inneholder et eller annet quantum-svada bra Jack Bybee eller kumpanene, så blir det garantert bråstopp.

For mange år siden hadde jeg et Salora farge-TV av gammeltypen, men likevel med CPU-kontroll og det hele. Etter hvert begynte dingsen å kødde, - brukte stadig lengre tid på oppstart, -opptil flere minutter.. I den tida reparerte jeg alt sjøl, og begynte nokså fort å mistenke CPUen og ikke minst en oppstart-reset krets, som hadde en merkelig transistorkobling ved seg.... skifta alle deler rundt dette, men problemet vedvarte, - og ble verre etter hvert. Kontrollspenningene var typ. 5V, 12V og en 9V (trur eg), men alle var innafor +/- 0,1V, som slett ikke var/er unormalt, 9V var 8,95 om jeg husker rett... En bekjent av meg var tidligere TV-rep, og ga meg et tlf.nummer til en servicefyr for Salora. Jeg hadde vel kommet halvveis i forklaringen, da han serverte ei regle om å skifte kondis nr så-og-så, - tror det var fire relativt små lytter, 1-5uF, Den 9V spenninga tålte ikke fallet på 0,05V. Problem solved....
Må ikke være så fordomsfull :)

Angående Salora tv`en så høres det ut som M chassiet.
They dont make it anymore, heldigvis
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Mitt inntrykk er at elektronikk aldri har fungert bedre, spesielt om man kjøper produkter fra større fabrikanter . Har hatt en PC i drift 24/7 siden 2013, 24/7 med modifikasjon, da den har vært avslått ved lengre reiser og arbeid på el.anlegg, men annet enn ved oppdateringer har aldri den vært restartet. Har nå fire TVer i huset fra samme produsent og de har aldri sviktet. Til og med det trådløse nettet har vært 100% stabilt siden oppgraderingen for tre år siden.

Så min konklusjon er at ting har blitt bedre de 5-10 siste årene eller at vi har ekstremt ren strøm her på bøgda, (om vi velger å følge ymir sin logikk):)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hva er det med de som hele tiden benekter at spenningskvaliteten påvirkning av elektronikken?
Hadde selv EN lyspære som jeg gav opp å skifte,den røk hele tiden de syv første årene i boligen.
Etter at nettet ble oppgradert forsvant det problemet og lyspunktet har de siste 13 år fungert helt ok.
Årsak,kom gjerne med en teknisk forklaring som holder vann..

Den siste tiden har jeg godt over fra kompakt lysrør til LED.
Det har medført betydelig reduksjon i støy fra egen installasjon,også etter boken til f.eks Nkom (støykontrollen)
men enkelte LED pærer står ikke røkken.Årsak?..Helt etter boken til professor Rønnberg
https://www.elinstallatoren.se/inne...h-vet-varfor-hartorkar-startar-mitt-i-natten/

Og spenningskvaliteten her hos meg er nå bedre enn hos de aller fleste.

Problemet er at de fleste uttaler seg utifra sin egen lille verden (hjem).
Jeg uttaler meg generelt og har over lengre tid prediket om årsaken til variasjonene
rundt omkring,og den er støybilde og nettimpedans.Den er unik for hvert hjem.

Derfor opplever kun 2 av 6 bedring ved bruk av filtre,og noen som hos meg en forverring
Årsak?Støybilde og nettimpedans.
Så da oppfordre jeg fornekterne til å komme med en annen teknisk forklaring som holder vann.

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/



Og når nettselskapene har vært på spenningskvalitets kurs hos REN (Rasjonell elektrisk nettvirksomhet) og blir lært om typiske kundeproblemer...
så vil fremdeles fornekterne hårdnakket stå på sitt,det hele er BS.

Fra REN blad 8035 som jeg fikk av netteier

Hang up og resetting,hang up og resetting,hang up og resetting,hang up og resetting..

IMG_20200506_081256.jpg

IMG_20200506_081345.jpg

IMG_20200506_081428.jpg

IMG_20200506_081844.jpg


Men fremdeles vil nok en god del benekte sammenhengen.
Og en bør også legge merke til at ovenstående gjelder innen for forskriften (FoL) opp til 25kHz.


Hva sier PQA og området over - opp til 150 kHz om filtrering fra 2kHz og opp som er området
professor Sarah Rønnberg sitt felt,supraharmonics


https://pqa.no/elektromagnetisk-inte...frekvent-stoy/

Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske. Ikke reguleres i eksisterende produktstandarder,


Men "bombado", "polka" og andre har tydelig vis studert årsak og virkning mer dyptgående enn
både Rønnberg og sintef forsker hos PQA https://pqa.no/

Med en så tydeligvis inngående kunnskap bør de holde kurs og belære slike folk den rette lære
slik at fremtidige studenter ikke tilegner seg etter deres og andre følgere sitt syn,vranglære.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.471
Antall liker
3.594
Sted
Sunnmøre
Hva er det med de som hele tiden benekter at spenningskvaliteten påvirkning av elektronikken?
Eg har ingen meiningar om spenningskvaliteten. Var denne mykje betre før (jf. trådemnet)?

Vi ser vel det meste her i livet frå vår eigen synsvinkel. Dei som veit noko om programvareutvikling, veit at det er usannsynleg mykje feil i programvare, særleg programvare som er skriven i C. Eller, feil og feil. Heller at ein antek for mykje om det ein får inn (slik t-roten nemnde), men om det er feil, er vel eit akademisk spørsmål. Når ein veit det, ser ein programvarefeil overalt. Eg vert overraska kvar gong eg oppdagar at PC-problem kjem av eit defekt hovudkort.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Jeg er i det minste glad jeg ikke tror at alt i livet mitt er styrt av kvaliteten på strømmen i stikkontakta. PCen min hjemme slår jeg av eller restarter en gang kanskje annenhver måned med mindre Microsoft bestemmer at den skal gjøre det av seg selv ifm en oppgradering av Windows. Serveren min slår jeg aldri av, den stod vel på et års tid nå regner jeg med inntil strømmen gikk. Jeg har heller aldri trengt å nappe strømmen på TVene mine, switchene på nettverket fikk sin første restart på årevis her om dagen da Hafslund måtte ta strømmen pga tre som var fallt over strømledningen på nabotomten. Varmepumpa mi har gått uten feil i fem år nå og så videre og så videre.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det er åpenbart enkelte som ser/hører/mener/fornemmer elektrospøkelser på en strømløs dag...
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Har vel kun et produkt som kan være problematisk, og det er Ifien som krangler med blåtann tilkoblingen og dette er typisk software feil. Går lyspærer stadig vekk så er rystelser (spesielt på halogen), for høy spenning eller temp (spot) typiske årsaker. En gammeldags lyspære kan vare "evig" med lav nok spenning. Men det er et kost/nytte kompromiss mellom levetid og virkningsgrad. Kjøpte en haug med lyspærer da de forsvant fra markedet. Har fremdeles en del, men nå er jo led-pærene rimelige og en pene nok til å erstatte dem. Det er kun komfyrpæren som ikke så lett kan byttes med annen teknologi (og hvorfor skulle de det?). Selv om det er lite varmgang i ledpærer en noen av de gamle soklene som brukes lite egnet til dem og forkorter levetiden unødig. Men ennå har ingen ledpærer gått hos meg.

Dersom en haug med apparater hadde problemer hos meg ville jeg ha sjekket nettspenningen. (er det brått spenningsfall pga storforbrukere i nærheten så er det vel ikke så mye en kan gjøre; hva sier dere i Høyanger, Årdal etc. - fremdeles en problemstilling?)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Kvaliteten på LED-pærer varierer voldsomt, og jeg er egentlig ikke sikker på om pris er utslagsgivende... Selve LED'en er sannsynligvis OK ,men det virker som det stort sett er strømbegrenser/regulering som tar kvelden p å230V pærer.... de som blir kaput har svært ofte brune varmemerker på sokkelen...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.650
Her er et eksempel på at man ikke «eier» elektronikk-duppedingser man kjøper i dag. Man er helt prisgitt produsentene som har kontroll på produktene.
Mange Samsung blu-ray spillere over hele verden sluttet å fungere over natten. Samsung vet ikke hva som har skjedd. Kundene kommer heller ikke inn på menyen til spillerne. Spillerne går i endeløs «boot loop».

 
Topp Bunn