Hvorfor Foobar 2000? + litt EAC

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Hei.
Tester ut pc som high end spiller. Bruker så langt EAC + Foobar2000. HagUsb inn i Lyngdorf.
Men fortell meg hvorfor jeg skal bruke Foobar....Ser endel argumenter for EAC men hva er Foobar argumentene?
Har ikke gått av hengslene over pc player resultatet så langt. Noen spes tips om hva som MÅ gjøres...?
Feks måtte innstall Microsoft VMA9 omkoder....er det den dere bruker?

Mvh BA.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.554
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du må "bypasse" windows mikseren. Asio drivere må innstalleres. Finner en bråte info om dette på nettet.

Driver også og tester ut pc basert avspilling for tiden. Jeg er rimelig fornøyd, men drivverket mitt låter bedre enda.

Kanskje usb-spdif converteren min ikke er så god?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.506
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
gå i kontrollpanel; administrative verktøy;tjenester og finn windows audio ....
velg stopp og deaktiver.

for kontroll
gå i min datamaskin
maskinvare
lyd og lydenheter

velg lyd og da skal alle alternativer være "melkehvite" og "visket ut"

på foobar 2000 siden velger du til høyre under optional components asio driver og laster den ned.
lagre den direkte eller flytt den til
programfiler
foobar2000
og legg den inn under components

ta opp programmet foobar2000
og til venstre under preferences
velger du output
finn output enheten du vil bruke
og deretter under output velger du asiodriver og legg til

vil du ha en bedrelydende asiodriver laster du ned og betaler 52 euro for:
www.usbaudio.com
følg instruksene på installasjon
da skal alt virke
står masse om dette på BERT Doppenbergforumet

eller foobar2000 forumet under hydrogenaudio.com
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?act=SF&s=&f=28

lykke til
mvh

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Takker for tips!
Fikk deaktivert Win lydenheten. Men lurer litt på Asiodriveren. GIkk på Foobar 2000 org. -optional comp- (Skulle finne en driver her?) Finner Asio support-link-og kan da laste ned "foo_out_asio.zip beskrivelse:Adds ASIO output support. Er dette driveren? Pakker ut denne i components under Foobar. Der er da en foo_asio_out.dll
I Foobar programmet/spilleren under file -preferences -output kan jeg velge output device DS USB audio DAC, Realtek HD audio, primær lyddriver, null output- hvilken skal jeg bruke?
I samme vinduet kan jeg velge 8,16, 24 eller 32 bit output dataformat. Forslag?
Til venstre i "tree" menyen under output står det Asio virtual devices- velger jeg denne får jeg et tomt vindu til høyre over configured viretual devices. Kan velge add new men finner ingen asio driver.
Har jeg fått tak i Asiodriveren eller må jeg feks bruke Asio4all driver og lege den inn under components?
Kjører Foobar.exe i realtime prioritet ref forum på nettet. Gjøre dere det?
Får noe hakking av og til. Mulig det kom etter å ha satt Foobar til realtime. Ikke sikker. Forslag?
Mvh BA

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
561
Jeg kan ikke skjønne hvorfor Foobar med sitt kronglete brukergrensesnitt med tilhørende timevis bitfikling har så høy stjerne her på forumet. Skal du bruke PCen som musikkavspiller har du det langt triveligere og kan konsetrere deg om musikken om du heller kjører iTunes. Konverter musikken din til AIFF så får du også coverne helt automatisk for en betydelig del av samlingen din. Det krever riktignok at du registrerer deg som iTunes Store-kunde. Men det koster ikke en krone og du behøver ikke å kjøpe en eneste låt derfra.

iTunes ripper forøvrig som en drøm så EAC kan du også bare glemme ;)

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Tja si det ang Foobar. Det er jo mitt spm også......
Har nå fiklet noen timer og skjønt at jeg måtte laste ned feks Asio4all driver. Har nå etterhvert fått til å bruke den i Foobar. Det står nå Asio4all under output device. Output bit rate vinduet ble grået ut, en bekymring mindre...Konfigurert den til spille R+L kanal. Lyden har ikke endret seg nevneverdig, spiller sågodt som dønn likt med min Arcam CD23 som transport. Lyden knepper/faller ut av og til men ser nå at jeg har en feilmelding i panelet for Asio....må nok fikle litt til, dette er ikke for pingler!
Musikken ligger på en ekstern WD HD...
Win lyd er deakt + Foobar kjører i realtime...

BA

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
561
BA skrev:
Lyden knepper/faller ut av og til men ser nå at jeg har en feilmelding i panelet for Asio....må nok fikle litt til, dette er ikke for pingler!
Om du synes det er gøy så bare fortsett ;)

Vil du høre på musikk uten knepping og fikling gå for iTunes (og helst en Mac mini) ;)

L

Ludo

Gjest
Funker helt toppers her, absolutt bedre enn mixeren som Windows bruker. Har iTunes støtte for bruk av ASIO?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hvor finner man så den rette softwaren man skal installere for å få ASIO som synthesizer-valg i QT?

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
gå i kontrollpanel; administrative verktøy;tjenester og finn windows audio ....
velg stopp og deaktiver.

for kontroll
gå i min datamaskin
maskinvare
lyd og lydenheter

velg lyd og da skal alle alternativer være "melkehvite" og "visket ut"

på foobar 2000 siden velger du til høyre under optional components asio driver og laster den ned.
lagre den direkte eller flytt den til
programfiler
foobar2000
og legg den inn under components

ta opp programmet foobar2000
og til venstre under preferences
velger du output
finn output enheten du vil bruke
og deretter under output velger du asiodriver og legg til

vil du ha en bedrelydende asiodriver laster du ned og betaler 52 euro for:
www.usbaudio.com
følg instruksene på installasjon
da skal alt virke
står masse om dette på BERT Doppenbergforumet

eller foobar2000 forumet under hydrogenaudio.com
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?act=SF&s=&f=28

lykke til
mvh
Takker for beskrivelsen LMC, dette fungerte perfekt hos meg.. Har du testet forksjellen mellom standard asio driver og den som koster 50 pund, eller noe? :)

slayer

Medlem
Ble medlem
20.05.2004
Antall liker
0
Msteam player'n er bedre enn FOOBAR, men XXPLAYER er nok en hakke bedre.. men den er kilen å få til...

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Antall liker
0
Prøv den nye 0.9m-1 versjonen med vista og #3 player. Meget god.

TorH

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.506
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
har fått tak i vista og etter at jeg får bygget om til quad6600 med 4 gB ram til neste helg skal jeg installere vista og xx versjon m med eng3 så får vi se ???
mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.554
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Finnes flere muligheter for å kjøre flere OS samtidig. Anbefaler å teste ut f,eks. vmware sin emulering
http://www.vmware.com/

Tenker spesielt vmware workstation
http://www.vmware.com/products/ws/

Da kan en enkelt teste ut flere OS, avspillere etc. uten at det går ut over den "vanlige" maskinen.
Fungerer utmerket.

Bare et tips.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
561
Loevhagen skrev:
Hvor finner man så den rette softwaren man skal installere for å få ASIO som synthesizer-valg i QT?
Nei, si det! PC og lyd er tydeligvis for garvede bit-fiklere. Men ta en titt på denne tråden:
http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=143270

Selv sverger jeg til OSXs CoreAudio som funker og låter glimrende. Med iTunes. ;D

Oppdatert:
QT 7.0 kjører CoreAudio for Windows. Vil tro at ASIO da blir ganske så overflødig kanskje? ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.554
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Etter å ha testet forskjellige avspillere (bruker vista og wasapi plugin) har jeg nå endt opp igjen på foobar.
Spesielt den siste beta versjonen synes jeg låter bra. v0.9.6 beta 3.
beta 2 var litt "soft" i lyden. Beta 1 var også fin.
xmplay er også en finfin spiller, men nå synes jeg foobar (endelig med wasapi) har en bedre dynamikk.
xxhighend også, men blir aldri dus med den. Ikke synes jeg den låter noe bedre enn det andre heller. jriver funket ikke skikkelig på min maskin.

M

marsboer

Gjest
Winamp gjør jo alt dette her også, og har et pent brukergrensesnitt og et genialt library i aller siste fullstendig revitaliserte versjon.

Det dumme med Winamp er imidlertid at de driver å tar inn masse ekstra funksjonalitet knyttet mot online tjenester som radio, podcast og anna drit hele tiden. Videofunksjonaliteten kunne de også spart seg for.

Mitt tips er EAC som ripper. FLAC er innebygget i siste versjon av EAC så du slipper å balle med ekstern encoder lenger. Med et par relativt intuitive innstillingsendringer slipper du unna med ett tastetrykk på alle cd-plater du skal rippe samtidig som tags lastes ned automatisk så fort du putter inn plata. Winamp kan forøvrig også rippe til FLAC direkte out of the box tror jeg, men jeg ser ikke poenget når EAC er så ekstremt lett i bruk med sitt ene tastetrykk samtidig som det er optimalisert for den ene oppgaven; å rippe cder.

Foobar har jeg brukt lenge og den kan customizes i alle retninger, så den blir hverken mer eller mindre kronglete enn man gjør det til selv. Med siste versjon av Winamp har jeg imidlertid gått tilbake siden GUIet rett og slett ser lekkert ut, samtidig som Media Library funksjonaliteten er betydelig bedre enn foobars out of the box (foobar kan sikkert fikses vha plugins)
Lydmessig hører jeg ikke forskjell på noen players, og kan i hvertfall ikke si at en er bedre enn noen annen. Jeg testet XXHighend på full pupp med Vista x64 og alt som skal til for å gi optimal lyd og jeg kan kanskje si at jeg hørte en viss ekstremt marginal forandring i forhold til foobar med og uten ASIO på Vista x64, men vil ikke påstå at det låt bedre. Dette var forøvrig på en hodetelefonrigg, og ikke i stereoanlegget.

Ø

ØivindJ

Gjest
"Aiso4all"-drivern driver å lager sånne "knattelyder". Tar vel ca 1000 forsøk å få alle innstillingene riktig.

M

marsboer

Gjest
ØivindJ skrev:
"Aiso4all"-drivern driver å lager sånne "knattelyder". Tar vel ca 1000 forsøk å få alle innstillingene riktig.
Hvis man først skal ha en seriøs pc-avspillingskjede så er det jo et minimumskrav med et lydkort som i hvertfall har native ASIO drivere... Asio4all er en krykkeløsning og første indikasjon på at noe ikke er som det burde være.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.554
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Flott oppsummering de siste innleggene marsboer.
Har winamp mulighet for wasapi plug-in?

Jeg har også likt winamp gui alltid. Derfor brukte jeg xmplay med winamp skin tidligere. Finner ikke wasapi plugin for winamp derfor har jeg utelatt den. Synes avspillere med wasapi spiller bedre enn asio. Med win XP er det selvsagt asio som teller, men om man "nedgraderer" til vista har man mulighet for wasapi. (Trodde dette skulle være mulig med SP3 i XP, men den gang ei)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det ikke bare Foobar2000 som har mulighet for wasapi plug-in?
I tillegg må vel lydkortdriverne også støtte wasapi og finnes det noe særlig utvalg her?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.554
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De som har støtte for wasapi (så langt jeg har funnet) er foobar, xmplay, xxhighend og jriver. Finnes sikkert andre også.
Bruker selv en usb-spdif konverter som jeg har bygget selv. Lydkortet blir oppfattet som usb out eller noe i den du av wasapi driveren.

trond

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.12.2002
Antall liker
25
Torget vurderinger
3
ganske merkelig at noen kan mene at EAC er intuitivt..... Etter endel plundring har jeg fått til å rippe med kanskje bare 4-5 tastetrykk inkludert re-start mellom hver CD. dBPoweramp derimot er intuitivt synes jeg...

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.563
Torget vurderinger
1
Har du Vista operativsystem så tror jeg XXhighend gir best lyd pr november 2008. Har brukt XX i over et år, og hver versjon blir bare bedre og bedre mht lydkvalitet og funksjonalitet. Fremdeles høyere brukerterskel enn de WMP/iTunes osv, men hva gjør man ikke for å få BEDRE LYD?

Pris ca €70.-.

Forøvrig bruker jeg EAC til ripping.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
dbPoweramp er mye enklere å bruke til ripping enn EAC. Til og med jeg kan bruke det!

Hvordan er det med WMP og wasapi i Vista. Blir wasapi automatisk brukt? Ville jo være vanvittig rart dersom Windows egen plug-in ikke kan brukes til deres eget avspillings program.
Jeg synes utseendet og grensesnittet til WMP er overlegent alt annen. Men at man ikke får gapless avspilling av noe annet enn musikk rippet i windows lossless, er forbaska synd. Har en god del musikk hvor det ikke er mellomrom mellom sporene.

Ø

ØivindJ

Gjest
marsboer skrev:
Hvis man først skal ha en seriøs pc-avspillingskjede så er det jo et minimumskrav med et lydkort som i hvertfall har native ASIO drivere...
Er dette standard på de fleste nye lydkortene i dag, eller er det noen som har noen spessielle anbefalinger?

M

marsboer

Gjest
trond skrev:
ganske merkelig at noen kan mene at EAC er intuitivt..... Etter endel plundring har jeg fått til å rippe med kanskje bare 4-5 tastetrykk inkludert re-start mellom hver CD. dBPoweramp derimot er intuitivt synes jeg...
Her står det nok heller på brukeren enn noe annet.

Man trenger kun å sette opp tre ting i EAC første gangen man bruker programmet for at ting senere skal fungere kun ved å trykke på rippe knappen uten noe mer dill.

1. Velge codec
2. Velge hvor og hvordan man vil at filene skal lagres mtp filnavn og mappenavn
3. Hake av for at man vil at EAC skal automatisk oppdatere albumtags fra CDDB når cd puttes inn.

Er ikke dette intuitivt så vet ikke jeg.. Vil påstå at det er relativt intuitivt at man faktisk må velge at man vil ha flac dersom man ønsker det, det er også intuitivt at man ønsker at filnavn skal lagres korrekt med en gang i stedet for å la programmet bestemme dette selv, og det er intuitivt å ønske at cd-tags skal oppdateres automatisk slik at man slipper et par ekstra knappetrykk.

Jeg tror mange har en helt feil tilnærming til PC. De tenker hvordan før de vet hva.
Tenk heller på hva du ønsker å oppnå, så er du i de fleste tilfeller maksimalt et googlesøk unna svaret om du ikke orker å åpne opp innstillingsmenyen og faktisk tenke selv.

Og dette med restart har jeg aldri vært borti. Dette må være et problem med kombinasjonen OS, CD-leser, diskkontrollerdrivere og EAC.

M

marsboer

Gjest
ØivindJ skrev:
marsboer skrev:
Hvis man først skal ha en seriøs pc-avspillingskjede så er det jo et minimumskrav med et lydkort som i hvertfall har native ASIO drivere...
Er dette standard på de fleste nye lydkortene i dag, eller er det noen som har noen spessielle anbefalinger?
Det gjelder som regel bare relativt seriøse kort (mao ikke det billigste rasket) som gjerne har opptaksmuligheter. Jeg vet f.eks at Creative X-fi har ASIO drivere, det samme med E-MU 0404 USB (har begge selv).

Ø

ØivindJ

Gjest
marsboer skrev:
Det gjelder som regel bare relativt seriøse kort (mao ikke det billigste rasket) som gjerne har opptaksmuligheter. Jeg vet f.eks at Creative X-fi har ASIO drivere, det samme med E-MU 0404 USB (har begge selv).
Det vanlige e-mu 0404 har ikke?

Blir det usb kabel til 0404usb, og usb kabel videre da (samtidig som en styrer unna dac chippen i lydkortet)?

Greiere med X-fi da kanskje?

marsboer skrev:
Glimrende! Tusen takk. Det er jo ikke et ille dyrt kort heller.

M

marsboer

Gjest
ØivindJ skrev:
marsboer skrev:
Det vanlige e-mu 0404 har ikke?

Blir det usb kabel til 0404usb, og usb kabel videre da (samtidig som en styrer unna dac chippen i lydkortet)?

Greiere med X-fi da kanskje?
Det vanlige E-MU 0404 har sikkert også basert på hvilket bruksområde det er tiltenkt, men jeg har ingen personlig erfaring med dette og kan dermed ikke uttale meg på dette kortets grunnlag. Men i følge driverinformasjonen på kortets hjemmeside har dette kortet full ASIO støtte: http://www.emu.com/support/files/download3.asp?Centric=764&Platform=1&File=607

Topp Bunn