|
Er målinger med Room Analyzer - XTZ til å stole på?Hvorfor får jeg plutselig en grop på -10db mellom 3-10k? Hva er kuren?
Er målinger med Room Analyzer - XTZ til å stole på?
Ja det er normalt.Har målt nærme ht. Dedr er det spika flatt. Rundt om i rommet måler det vedig forskjellig.
Det er feil. 10 cm rett på vegg er bedre så lenge man bruker riktig dempemateriale. Tykkere rett på vegg gir alltid den beste dempingen. Halvparten med luftrom kommer bare i nærheten og er først og fremst en økonomisk løsning.
Ja så tykke som mulig, men husk at 5cm plate og 5cm luft, demper bedre enn 10cm plate rett på vegg.
Det er feil. 10 cm rett på vegg er bedre så lenge man bruker riktig dempemateriale. Tykkere rett på vegg gir alltid den beste dempingen. Halvparten med luftrom kommer bare i nærheten og er først og fremst en økonomisk løsning.
Ja så tykke som mulig, men husk at 5cm plate og 5cm luft, demper bedre enn 10cm plate rett på vegg.
Så det du sier her er: 5cm plate med luft bak er mer effektiv en 10cm på vegg pr cm tykkelse? Men at 10cm plate direkte på vegg vil vere mer effektiv enn 5cm + 5cm luft i ramme. Så om man alikevel lager en 10cm ramme, så vil det vere bedre å fylle den helt med plate i forhold til tykkelsen på ramme. Ja jævlig vanskelig skrevet dette men..Grunnen til at et 10 cm tykt panel er mere effektivt inntil vegg enn et 5 cm panel 5 cm fra vegg er rett og slett fordi det er mere materiale som kan omdanne energien til varme. Egentlig er 5 cm panelet, når dette plasseres ute i rommet, mere effektivt enn 10 cm panelet på vegg pr. cm tykkelse. Men 10 cm panelet har altså ytterligere 5 cm å ta av til demping, selv om det er mindre bevegelsesenergi inntil veggen enn 5 cm ut ifra veggen.
Er sinnsykt stort dette temaet, men utrolig morsomt.Når tror jeg du roter litt og blander trykkbaserte bassfeller med porøse. Dette er en aktiv absorbent:
Untitled Document
Prøver å posten denne igjen.Det er feil. 10 cm rett på vegg er bedre så lenge man bruker riktig dempemateriale. Tykkere rett på vegg gir alltid den beste dempingen. Halvparten med luftrom kommer bare i nærheten og er først og fremst en økonomisk løsning.
De jeg har snakket med. ( Auralex ) spesiellt, siden det er de jeg har handlet produkter fra. Sier at det bør være luft mellom bakside av deres absorbsjon produkter, da det vil føre til at de ( platene ) vil gi en bedre og bredere demping. Har også hatt samtaler med Viacustic som sier det samme. Samt en hel del tips rundt det på pm fra medlemmer her på forumet.
Mener du at Auralex tar feil?
Prøver å posten denne igjen.Det er feil. 10 cm rett på vegg er bedre så lenge man bruker riktig dempemateriale. Tykkere rett på vegg gir alltid den beste dempingen. Halvparten med luftrom kommer bare i nærheten og er først og fremst en økonomisk løsning.
De jeg har snakket med. ( Auralex ) spesiellt, siden det er de jeg har handlet produkter fra. Sier at det bør være luft mellom bakside av deres absorbsjon produkter, da det vil føre til at de ( platene ) vil gi en bedre og bredere demping. Har også hatt samtaler med Viacustic som sier det samme. Samt en hel del tips rundt det på pm fra medlemmer her på forumet.
Mener du at Auralex tar feil?
Som tidligere nevnt, 10 cm er bedre dersom man bruker riktig dempemateriale.
Med andre ord vil ikke alltid det som produsenter lager i 5 cm fungere godt når det dobles til 10 cm.
Man bør f.eks ikke bruke rockwool industrial plater dersom man skal ha 20 cm rett på veggen. Da blir 10 cm med 10 cm luftrom bedre. Men 20 cm med riktig materiale er enda bedre.
Materiale som brukes må alltid være optimalisert til tykkelsen man skal ha. Og den vil stadig endre seg. Så det er ikke nødvendigvis feil det Auralex og Vicoustic sier, men det gjelder kun for det spesifikke produktet.
Her er et eksempel med 5 cm med 5 cm luftrom (blå kurve) vs. 10 cm (grønn kruve) rett på veggen. 10 cm demper ikke bare lengre ned i frekvens, men også jevnere. Med annet materiale til 5 cm kan dette bli annerledes, men man vil altså få en knekk i dempingen som ikke er like homogen.
Vis vedlegget 222914
Det handler dessuten ikke bare om hva er universelt best, men hva man skal dempe og bruke det til. Ulik densitet vil gi ulik dempeegenskaper.
Ta f.eks grafen under.
- Blå kurve er 10 cm rockfon industrial med 10 cm luftrom
- Grønn kurve er 20 cm rockwool mursteinplater rett på vegg
- Rød kurve er 20 cm rokcwool Flexi-A plate rett på vegg
Vis vedlegget 222915
Som man ser demper Flexi A platen (rød) mest ned til ca. 160 Hz, men den mister demping nedover i frekvens og de andre er noe bedre der. Så vanskelig å si hvilke som er best av grønn og rød her. Kommer ann på bruken og hva man vektlegger mest.
Tipper du har målt begge høyttalerne samtidig, kombinert med litt ulik avstand til mikrofonen. Da blir det slik. Mål høyttalerne/kanalene hver for seg.
Kan det være at bassen ( frekvenser under 3khz er for høy og at du egentlig har en Peak under 3khz og at det andre området er normalt? Prøver bare å komme på muligheter. Hva har du gjort med oppsettet som førte til den duppen?
Er dette et rom som kun blir brukt til dette formål?Har egentlig ikke målt så mye før nå. Det hele startet med anskaffelse av en XTZ Room Analyzer i forbindelsen med subtilpasning av Gradient SW-S /Crown XTi kombinasjon mot mine Adyton Imagic 2.0TC. Jeg har en festkul i 55Hz-området jeg kan ta med DSP’en og skjærer et sted mellom 120-140Hz med 24db avskjæring. Etter at jeg fikk sånn noenlunde has på bassen ser jeg problemet med dippen mellom 4-8K. Dette spesielt med å flytte mikrofonen bare noen cm frem og tilbake over stolryggen. Spiller på langveggen i et rom på 6,20x3,5.
Tenkte jeg skulle kjøpe et dempeplatearrangement til veggen bak meg. Hva kjøper jeg? Gidder ikke bygge tror jeg da…
Kjempekreativt...HT'er, subber og stol!
Vis vedlegget 222934
Kan det være at bassen ( frekvenser under 3khz er for høy og at du egentlig har en Peak under 3khz og at det andre området er normalt? Prøver bare å komme på muligheter. Hva har du gjort med oppsettet som førte til den duppen?
Dette vil jeg anbefale deg selv og gjøre , da får du meir nøyaktig måling av hver høyttaler inkludert subwoofere , vist du har fult hjemmekino oppsett.Dette skal jeg teste ut.
Tipper du har målt begge høyttalerne samtidig, kombinert med litt ulik avstand til mikrofonen. Da blir det slik. Mål høyttalerne/kanalene hver for seg.
Jeg ville prøvd å sette det andre veien (under vinduet) da kan du får mer avstand til bakvegg og frontvegg.
Ditt rom er nesten likt mitt, jeg har nesten 2 meter bak meg og 1,5 fra front høytaler til bakvegg.
Ht blir jo da stående nermere sidevegg, men det tror jeg er lettere å leve med(gjøre noe med)
Steinar.
Kamfilter pga refleksjon fra stolen tipper jeg.Jeg får ganske store utslag ved å bevege mikrofonen opp og ned ved stolryggen i ørehøyde. Da påvirkes vel dette av selve stolen.