Bil, båt og motorsykkel Hvorfor er skinnseter i biler å foretrekke fremfor stoff?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skjønner ikke helt argumentasjonen mot skinn her. I sommer lånte jeg en bil med stoffseter. Det var klamt og varmt og rett og slett kjipt å kjøre. En befrielse å komme tilbake til skinnsetene mine...
Fullstendig enig, samme opplevelse jeg har også. Om jeg skulle være så uheldig å måtte bruke bil med stoffseter så er det alltid en sann fryd å gli tilbake inn i skinnsetene i egen bil etterpå.

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
11
Jeg irriterer meg over gnikkelyden fra skinntrekk og heller mest til lydløse stofftrekk, men bilprodusentene tilbyr ikke tilstrekkelig tiltalende stoffer i premiumbilene. Ofte er det noe jallamønstret stoff som ikke passer inn i en dyr bil, se bare på stofftrekkene som finnes i enkelte mercer. Produsenter av dyre hjemmemøbler klarer å tilby stoffer med eksklusivt preg, så hvorfor henger bilprodusentene igjen i 90-tallet?
Da har du en fordel stor fordel. Premiumbiler med stofftrekk blir stående usolgt, så har kan du gjøre et godt kjøp. Stoffseter ser generelt ikke eksklusivt ut. Delskinn fungerer og er både behagelig og funksjonabelt i E-klassen.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.345
Torget vurderinger
1
Slik ser førersetet ut i Voffmobilen etter 488 000km. Jeg har ikke vært særlig flink til rensing; rensa 3-4 ganger. Hadde det vært stoffseter hadde det vært hull i stoppen for mange år siden.

Når det gjelder vedlikehold av lyst skinn er utfordringen at dongeribuksene farger av. Alt annet man måtte søle er lett å fjerne; bare tørke av.
Skinnrensemiddel og en skrubb er det som skal til mot farger.

Når det gjelder BMW'n i åpningsinnlegget kan det dreie seg om juks med km-stand. Vil tippe at bilen er gått ca. 200 000km. Sjekka litt på brukte A8 på Finn i fjor. Vil tippe at 60% av bilene (som alle merkelig nok hadde gått rundt 120 000km) var gjenstand for km-juks basert på slitasje på seter og ratt. Vil tippe at bilene hadde gått 250 000km+.
Har erfaring med skinnsetene hos Audi, BMW og Ford. Ingen av disse bilene har hatt synlig slitasje av setene på 150 000km; i alle fall ikke av en slik karakter at det vises på lang avstand og på bilder.

Vedlegg

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Men de er varme å sette seg på i en varm bil om sommeren og tilsvarende kalde om vinteren. Foretrekker stoff og har ikke vært i nærheten av hull i setet på 150' +. Går du med skrutrekker i baklomma :confused:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Skinnseter er slettes ikke klamme på samme måte som en billig skinnsofa.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.345
Torget vurderinger
1
Men de er varme å sette seg på i en varm bil om sommeren og tilsvarende kalde om vinteren. Foretrekker stoff og har ikke vært i nærheten av hull i setet på 150' +. Går du med skrutrekker i baklomma :confused:
Nå snakket jeg om en bil som har gått nær en halv million km. Min forrige Audi hadde setetrekk av silke(!). Bilen hadde sportsseter, og på sidevangen mot døra ble det slitt hull på sånn ca 230 000km.
Når det gjelder kalde seter om vinteren så er dette intet problem da biler stort sett har varmeseter standard.

Nei, skinnseter er slett ikke klamme og skulle du være plaget er det mulig å få komfortseter med innebygget vifte (+ massasje). Det er herlig og noe jeg vil vurdere ved et potensielt nybilkjøp. Definitivt verdt penga i forhold til alt jallautstyr man kan utstyre bilen med nå for tiden...

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.344
Kjører selv Mercedes med karo-stoff, gått 510 000km nå.. Stoffet har kjempeslitasje mitt på sitteputa, blir gradvis store hull. Sidestøtta har jeg alltid hatt gaffateip på siden jeg kjøpte den, ser langt penere ut(nesten usynlig:rolleyes:). Tipper hullet i sidestøtta har en diameter på rundt 13-15cm og er litt elipseformet. En BMW 3-serie som har gått 220 000km har jeg alt sydd sitteputa på noen ganger med tykk tråd for å hindre å skape enda mer slitasje som følge av at stoffet blir herjet med når det er løst. Det har holdt ganske bra inntil videre.

Skinn kan man få til å holde "evig" sålenge man passer på å rense og behandle skinnet 5-6 ganger ila. bilens levetid. Slites fargen vekk, så er det bare å farge det opp igjen, godt som nytt.

Så var det skinn og klamhet etc. da. Jeg har blitt klam i skinnseter to ganger, det var i en Volvo XC70, og i en Subaru Impreza WRX. Mercedes, BMW, Audi, aldri noe problem :p

Stoffseter har jeg aldri opplevd mye klamhet i, synes dette er et fint materiale, men foretrekker absolutt skinn.

Topp Bunn