Bil, båt og motorsykkel Hvorfor er skinnseter i biler å foretrekke fremfor stoff?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har en Touran som har passert 120.000km med god margin, og jeg kjøpte den ny - og valgte stoffseter. Setene ser fortsatt nye ut. Ikke ei skrukke, sig eller slitasje noen plass.

Når jeg ser på en del bruktbiler med skinnseter så ser mange av dem ut som ei hengerumpe. Så; hvorfor velger man skinn - og hvorfor er det egentlig å regne som så eksklusivt når det ser så slitt ut relativt fort?

Eksempel (BMW 5-serie kjørt 120.000km):

05_1874248029_xl.jpg
 
S

sorgenfri

Gjest
Jammen Loev, har ikke du småbarn i bilen???

Det var når jeg fikk unger jeg så fordelen med skinn..
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har hatt 3 småbarn siden bilen var ny. Barnehage. Vinter. Regn. Slaps. Alt det vanlige.

Jeg tror det der med skinnseter er en utdatert "må-ha"-greie, som oppstod når de stoffsetene i gamle dager ikke hadde den kvaliteten de har i dag.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Stoff er bedre å sitte på om det er snakk om "gammel" typen skinn. Favoritten er det jeg kaller vrengt skinn :) Semsket eller noe sånt.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
For mange år siden, da jeg var ung, fant jeg ut at en høstkald bil, skaiseter og kos med pikebarn i baksetet var en dårlig kombinasjon. Da hadde velour vært å foretrekke.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Skinn må tas vare på og behandles for at det skal holde seg pent.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det er en myte at skinn holder lengere enn moderne stofftrekk. Jeg har sett flere Volvo'er, BMW'er, Merch'er og andre merker, som har revnede skinnseter etter noen få år med normalt bruk. Stoffsetene er slitesterke, og impregnerte med smussavstøtende middel, som forenkler renhold. En anna myte, er at det lett blir flekker på stoffseter. Det var sånn en gang, men det er noen år siden. Jeg har sølt kaffe i stoffsetene på Mondeo'en, og enkelt tørket det vekk. Det er verre med fettflekker, så styr unna ribbeskiver, grillbein, pølser, ketchup og denslags hvis man har stoffseter.

Skinnseter er kalde på vinteren, glovarme på sommeren, klammere og krever vesentlig meir vedlikehold enn stoffseter for å holde seg pene. Alcantara- eller delskinn, er en ok løsning imo, dersom skinnet er perforert i sitteflaten. Men smaken er som kjent som baken; delt....
 
L

Lars.N

Gjest
Sitter selv på flådd _____ skinn ute å bli klam i ræva :D
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Det er en myte at skinn holder lengere enn moderne stofftrekk. .
Langt ifra. Kjøp kvalitetsbil (Audi) og alt holder evig. Rensa 2 ganger på 13 år. 415 000km.(forøvrig original støtdempere og fjærer foran, hjullagre (tre), og clutch og eksosanlegg) skinn.jpg



Hadde lyse stoffseter i forrige bil og de måtte renses årlig av profesjonelle.
Aldri sett annen bil med denne fargekombinasjonen; offwhite med hudfargede skinnseter. Dashbord i to blånyanser og nydelig Vavona treverk.

Forresten; det er ikke sikkert at BMW'en ovenfor "bare" har kjørt 120 000km. Slitasje kan være en indikasjon på km-triksing.
 
Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Eksemplet over (BMW) er ikke unikt, men vanlig. Ingen big deal, men ser man på stoffseter på biler som har gått km 300.000+ så ser de nesten nye ut på bildene - og har ikke hengerumpe og skrukker (som Audien over). Dørtrekket ser jo helt herpa ut.
 
Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Det er vel bare en smakssak.
Noen liker skinn, andre liker stoff.

Jeg liker stoffseter i bilen, men jeg hører på musikk i en skinnsofa.
Sånn er det med den saken.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
skinn ser bedre ut og føles bedre.

med årene vil patinerte skinnseter også se bedre ut enn slitte stoffseter.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det er en myte at skinn holder lengere enn moderne stofftrekk. .
Langt ifra. Kjøp kvalitetsbil (Audi) og alt holder evig. Rensa 2 ganger på 13 år. 415 000km.(forøvrig original støtdempere og fjærer foran, hjullagre (tre), og clutch og eksosanlegg) Vis vedlegget 159358



Hadde lyse stoffseter i forrige bil og de måtte renses årlig av profesjonelle.
Aldri sett annen bil med denne fargekombinasjonen; offwhite med hudfargede skinnseter. Dashbord i to blånyanser og nydelig Vavona treverk.

Forresten; det er ikke sikkert at BMW'en ovenfor "bare" har kjørt 120 000km. Slitasje kan være en indikasjon på km-triksing.
Synes det er ganske artig at du aldri tar bilde av førersetet ditt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skinn ser pent ut, er godt å sitte i og er lett å holde rent. Det trekker alvorlig ned med tøyseter hvis vi ikke bare snakker om en konebil.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Helskinn gir et eksklusivt preg i min Superb og det holder meg våken på tur til og fra jobb. Enten fordi jeg brenner ræ*a av meg, eller fordi bjellene fryser til is, eller sånn midt på vår og høst når temperaturen er perfekt fordi jeg sklir ut av setet i første sving.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
To ting jeg ikke vil ha i bilen er skinnseter og elektrisk justering av setene.
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477


Fordi skinn er mykje flinkare til å fortelle historier.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
skinn eller stoff kommer vel litt an på bilen også.

akkurat som med møbler.

du vil ikke ha en eames lounge chair med stofftrekk.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Eksemplet over (BMW) er ikke unikt, men vanlig. Ingen big deal, men ser man på stoffseter på biler som har gått km 300.000+ så ser de nesten nye ut på bildene - og har ikke hengerumpe og skrukker (som Audien over). Dørtrekket ser jo helt herpa ut.
Øhh. Skrukkene skal være der. De har vært der siden bilen var ny. Det er endel av sjarmen med skinn. Skal du ha det rynkefritt og totalslett må du velge skai!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Slitte stoffseter finnes knapt ikke...
??? Se på biler som har gått i drosjetrafikk med stoffseter. Førersetetrekkene må ofte byttes når bilen skal selges videre som bruktbil.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Skrukker er ikke pent, synes jeg.

Har du et bilde av førersetet ditt også?

Drosje? Så heftig bilbruk har ikke jeg bruk for - med eller uten skinn. Dessuten har jo mange drosjer ekstratrekk over originalsetene...
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Skjønner ikke helt argumentasjonen mot skinn her. I sommer lånte jeg en bil med stoffseter. Det var klamt og varmt og rett og slett kjipt å kjøre. En befrielse å komme tilbake til skinnsetene mine. De blir uhyre sjelden klamme, det skjedde i alle fall ikke i sommer. Føler heller ikke at de er så kalde om vinteren, liker ikke for mye varme bak - ergo har jeg aldri brukt setevarme.

Ellers synes jeg slett ikke skinnsetene på BMW-en ser så verst ut, Audiens så jo helt nye ut (imponerende med så mange kilometer). Tror vi ser forskjellige ting her.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Noen bør ta 2 minutter på google hvis de fremdeles tror at alcantara har noe som helst med skinn og gjøre..
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bjimmer tilbyr noe ræl de kaller sensatec.
ser og føles helt jævelig ut.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg irriterer meg over gnikkelyden fra skinntrekk og heller mest til lydløse stofftrekk, men bilprodusentene tilbyr ikke tilstrekkelig tiltalende stoffer i premiumbilene. Ofte er det noe jallamønstret stoff som ikke passer inn i en dyr bil, se bare på stofftrekkene som finnes i enkelte mercer. Produsenter av dyre hjemmemøbler klarer å tilby stoffer med eksklusivt preg, så hvorfor henger bilprodusentene igjen i 90-tallet?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Faren min hadde en Volvo 265 stasjonsvogn ( fra seint 70-tall, tror jeg ), som hadde knallgode skinnseter! De hadde samme mjuke kvalitetsfølelsen som skinnseter i dyyyyre premium+++biler kan ha, og så vidt jeg veit, holdt de like lenge som bilen - mange, mange år. Kanskje forskjell på kvaliteten før og nå??

Jeg har ingenting mot skinninteriør, men foretrekker stoffseter sjøl. Merk at det er like stor forskjell på stoffseter og stoffseter, som det er på skinnseter og skinnseter. Skinnseter som begynner å bli noen år, og som har fått skikkelig patina, ER jo vakre å se på, hæ?? Tenk bare på skikkleige kvalitets-skinninteriør fra engelske ( rådyre ) sportslimo'er og andre ( Aston Martin, Bentley, Rolls Royce osv. ). Jeg kan ikke tenke meg disse med tweedseter! Eller velour....


Men vi kan gå over til motorsykkelseter. Der er det "genuine leather" som gjelder, sjøl om svært mange fabrikanter bruker simpel skai!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
To ting jeg ikke vil ha i bilen er skinnseter og elektrisk justering av setene.
Hvorfor ikke elektrisk justering av setene?
Må jaggu kommentere dette også; Ja, hvorfor ikke?? El-justering med fire memory-innstillinger, er heilt suverent. Skulle gjerne hatt ventilasjonsvifte under stumpen og massasje i ryggen også - men firmabilterskelen hjemler visst ikke sånt.... Jeg har for øvrig prøvd en bil med luftputer i setene, d.v.s. oppblåsbare partier i rygg- og sidestøtter, og det er svært så behagelig.
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
BMW har dette i sportsstolane (testa i 3-serie) og det er svært enkelt å finne perfekt innstilling, enten ein vil slappe av eller køyre "bøttestol". Beste setene eg har sittet i. Stolen i min eigen bil er trekt i eit alright stoff, men komforten er enten eller for sjåfør(ane).

 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Eljustering med ukomelse er vel greit om flere kjører bilen. Men min egen bil kjøres bare av meg, og setet er stilt inn en gang for alle. Da er det i alle fall en tre fire motorer som ikke kommer til å kreve kostbare reparasjoner.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BMW har dette i sportsstolane (testa i 3-serie) og det er svært enkelt å finne perfekt innstilling, enten ein vil slappe av eller køyre "bøttestol". Beste setene eg har sittet i. Stolen i min eigen bil er trekt i eit alright stoff, men komforten er enten eller for sjåfør(ane).

Det ser jo ut som et forvokst barnesete da...
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Er jo ikke særlig stilig når det omkranses av standardseter i rutemønster i stedet for veltebøyle og brannslukningsapparat.
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
OT: Klart eit slikt sete er eit stort barnesete, for barnslige gleder. Desverre er ikkje heilbur tillatt. Halvbur og branslukningsapparat, derimot, er lurt.
 
Topp Bunn