Hvorfor er det så mye mindre aktivitet på musikksidene?

U

utgatt60135

Gjest
Denne tråden er bevisst plassert i HiFi generelt og håper moderatorer godtar det.

Her er aktiviteten stor. Tråder om innbillte forskjeller får 50 svar på noen timer, kabelforskjeller diskuteres med stort temperament og valg av komponeneter følges med stor interesse. Det synes jeg er bare bra, men jeg har så lenge jeg har vært her stusset over at interessen for HiFi er så mye større enn musikk. Er det ikke heller musikk det burde vært størst interesse for? Hifi er jo et verktøy for å lytte mer og bedre på musikk, er det ikke?

Når jeg lager en tråd om en gruppe er det knapt noen som svarer. Jeg er ikke av dem som vet mest om musikk og skulle gjerne lært mer om musikk slik jeg gjør om HiFi. Jeg får masse tips om plater men hvor ofte lærer jeg noe nytt på musikksidene? Jeg vet det er mange som kan mye om musikk her også. Det hadde vært flott om flere kunne ha delt sine kunnskaper.

Unntaket er klassisk emnene som er kjempefine, paradoksalt nok ikke sjangeren med flest lyttere. Jazz trådene er fine. Men hva med resten?

Mitt mål med tråden er å få opp aktiviteten. Hva tror dere? Noen sjans?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Enig i at det er skuffende deltagelse på musikksidene ja. For min del går det litt på og rett og slett gidde å bruke mye tid på et innlegg,som jeg føler er for døve ører.
Mulig at jeg kan oppfattes stygg, og tråkker mange på tærne nå, men hvor interessant er det å høre om den fine lyden på en Dire Straits-plate, eller den n-te audiofile utgaven med det gjeeeesp forutsigbare dinosaurbandet PF (noen som snakket melkeku?).

Klassisk-sidene er bra, og preges av få, men tydeligvis, kunnskapsrike og musikkglade mennesker. Er blank på feltet, men det har gitt meg mye de siste ukene.
Jazz/blues og godlyd-sidene bryr meg lite, det andre burde absolutt piffes opp.

Huff, nå er jeg skikkelig grinebitter og lite konstruktiv, får satse på en stille kveldsvakt, så skal jeg ta et skippertak. ;) ;) ;)

N

nb

Gjest
1) Dette er et HiFi-forum. Folk som gir balla i teknikken henger sikker på musikkforum som det sikkert finnes en hel del av.
2) Jeg _tror_ det er en vanlig misforståelse/livsløgn at HiFi-folk er så fryktelig interesserte i musikk og at det er musikken som er det viktigste. For en del er det selvsagt det, men jeg tror ikke det er regelen.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
592
Torget vurderinger
2
Der følte æ mæ truffet ??? Og det burde vel fler gjøre,bra poeng,for mitt vedkommende gjelder det i all hovedsak at æ ikkje har tenkt på HFS som musikkforum..men skal prøve å bli flinkere,sjekka nettopp,her va visst endel å gå igjennom :eek: Takk for tips,elsker jo musikken meir enn hifien,begynte jo med musikk når æ va liten,gleda mæ mye over det dengang også,avspilt over en bærbar Hitachi...musikken va jo bra da og..burde vel heller lese om musikk enn blindtester og sinuskurver..
mvh Filip

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Dette er jo diskutert i det vide og brede før.
Det jeg lurer på, hvem er disse "hifi-folka", og hva kvalifiserer til å få det stemplet?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
nb skrev:
1) Dette er et HiFi-forum. Folk som gir balla i teknikken henger sikker på musikkforum som det sikkert finnes en hel del av.
2) Jeg _tror_ det er en vanlig misforståelse/livsløgn at HiFi-folk er så fryktelig interesserte i musikk og at det er musikken som er det viktigste. For en del er det selvsagt det, men jeg tror ikke det er regelen.
Enig med nb her.

Angående punkt 2 vil jeg gjerne legge til at selv om ikke alle er like interessert i musikken på grunnlag av mange bakenforliggende grunner som utgiver, tekstforfatter osv så tror jeg at hi-fi interessen er basert på å få den musikken man liker presentert på en best mulig måte. Men interessen for å utforske historien til band, analysere tekster osv ikke er like fremtredende. Jeg synes ikke det er noe galt i det i det hele tatt.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
592
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Det jeg lurer på, hvem er disse "hifi-folka", og hva kvalifiserer til å få det stemplet?
"hifi-folka" er vel de som hører kun på plater med "perfekt" lyd og ikkje musikken i seg selv...

U

utgatt60135

Gjest
Holmium skrev:
Angående punkt 2 vil jeg gjerne legge til at selv om ikke alle er like interessert i musikken på grunnlag av mange bakenforliggende grunner som utgiver, tekstforfatter osv så tror jeg at hi-fi interessen er basert på å få den musikken man liker presentert på en best mulig måte. Men interessen for å utforske historien til band, analysere tekster osv ikke er like fremtredende. Jeg synes ikke det er noe galt i det i det hele tatt.
Her har du et bra poeng. Man kan få like mye ut av musikken selv om man ikke vet noe om musikerne.

Bruker dere andre musikkforumer? Hvilke?

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg syns da både Jazz og Klassisk har en god del innlegg - og i musikk generelt kommer det da innspill og tanker.
Men folk her er vel primært inne for å diskutere anlegg og teknikk (pluss FrP).

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
592
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Holmium skrev:
Her har du et bra poeng. Man kan få like mye ut av musikken selv om man ikke vet noe om musikerne.

Bruker dere andre musikkforumer? Hvilke?
Leser Scream-magazine ganske ofte,proppa med rock og metal ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
F.E. skrev:
ErosLoveking skrev:
"hifi-folka" er vel de som hører kun på plater med "perfekt" lyd og ikkje musikken i seg selv...
Da er jeg eksludert, selv om jeg sitter med anlegg til nesten 300k.
Jaja, livet er tøft ;D

PS. Helt greit at en har forskjellige prioriteringer rundt musikken, men håper at de som ikke går så mye i dybden rundt band og artister, likevel kan finne denne stoff interessant engang iblant. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Vermin skrev:
Joa, men er ikke dette en HIFI sentral?
Joa, men det her har vi diskutert før. Det heter "HIFISENTRALEN" - samlepunkt for lyd og musikk

Kan ikke se at det skal være noe problem å diskutere begge deler her.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Vermin skrev:
Jo det står jo på forsiden.

HIFISENTRALEN
samlingspunkt for lyd og musikk.

edit: oj eros , du var visst 4 tiendeler før meg.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ellers må det vel være langt mere moro å diskutere musikk, enn endel av de surmagede hat-trådene under OT.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Boff1 skrev:
Vermin skrev:
Jo det står jo på forsiden.

HIFISENTRALEN
samlingspunkt for lyd og musikk.
OK ;D

Koser meg stort med og lese musikksidene, oftest der og snoker mest. Tar notat av tips til artister jeg føler kan være i min gate.
Det at det står musikk har jeg ikke lagt merke til, jeg tror de fleste her inne interesserer seg for musikk ;D men ikke alle skriver så mye om det fordi det er veldig subjektivt. De fleste her VET hva de liker ;)

J

Jurassic

Gjest
Hvis musikken blir levert i diverse blanke bokser så kanskje forumdeltagerene vil diskutere musikk også 8)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
De som er VIRKELIG opptatt av musikk bruker penga på musikk, ikke på dyre anlegg.
De som er VIRKELIG opptatt av musikk har andre kvalitetsbegrep på musikk enn om det er bra lyd på innspillinga eller ikke.

For de fleste på sentralen handler det nok i første rekke om lyden.
Ikke noe galt i det. For vi er ikke alle like. Målet og middelet kan være så mangt.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
rolfozzy skrev:
De som er VIRKELIG opptatt av musikk bruker penga på musikk, ikke på dyre anlegg.
De som er VIRKELIG opptatt av musikk har andre kvalitetsbegrep på musikk enn om det er bra lyd på innspillinga eller ikke.

Ikke noe galt i det. For vi er ikke alle like. Målet og middelet kan være så mangt.
Stemmer det Rolf, det har du helt rett i :)

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:

Det er ikke noe problem å bruke penger på begge deler og det går an å like god lyd og god musikk samtidig. Og det er heller ikke tema for tråden ;).

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
592
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Det er ikke noe problem å bruke penger på begge deler og det går an å like god lyd og god musikk samtidig. Og det er heller ikke tema for tråden ;).
Nettopp ;)

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Kan ikke se at det skal være noe problem å diskutere begge deler her.
Det er det jo ikke heller, men trådaktiviteten tyder på at det er av underordnet interesse for majoriteten å diskutere musikk på dette forum.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Da har jeg misforstått hva som er tema med tråden. Da må jeg rettes hvis jeg tar feil. Og tema var igjen ?

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.604
Torget vurderinger
5
For min del er jeg mer opptatt av musikk en hifi. Men noe av problemet med musikkavdelingen er omleggingen av hifisentralen der alt ble delt opp i hundre underbruk. Jeg gidder rett og slett ikke sjekke innom både rock, jazz, klassisk, konserter, godlyd etc for å se om det er noen interessante tråder. Blir det samlet igjen kommer i hvert fall jeg til å frekventere denne delen av hifisentralen oftere.

U

utgatt60135

Gjest
Det er naturlig at HiFi intereserte er mer musikkinteresserte enn gjennomsnittet. Er vi ikke?

Siden vi allerede liker å diskutere på internett skulle man tro vi liker å diskutere musikk også. Vi kan jo velge å diskutere HiFi her og musikk andre steder hvis de er bedre. Selv kjenner jeg ikke til noe godt sted med bare musikk som tema. Kjenner dere til noen?

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Da har jeg misforstått hva som er tema med tråden. Da må jeg rettes hvis jeg tar feil. Og tema var igjen ?
Temaet går på få deg mer over på musikksidene og dele dine kunnskaper om musikk eller for å motta/spørre. Og helst hadde du fått mye respons, mer enn slik det er nå.

N

nb

Gjest
Lyngen skrev:
Det er naturlig at HiFi intereserte er mer musikkinteresserte enn gjennomsnittet. Er vi ikke?
Det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror eneste som skiller en HiFI-musikkinteressert fra en annen musikkinteressert er at førstnevnte bevisst eller ubevisst bryr seg om en inspilling låter bra eller ikke og om anlegget til vedkommende gjengir den på en god måte. Jeg blir mer og mer sikker på at det ikke er en fordel for musikkinteressen. Å ha god HiFI er i mine øyne på ingen måte en forutsetning for å få full glede av musikken, snarere tvert imot.

U

utgatt60135

Gjest
Horny skrev:
For min del er jeg mer opptatt av musikk en hifi. Men noe av problemet med musikkavdelingen er omleggingen av hifisentralen der alt ble delt opp i hundre underbruk. Jeg gidder rett og slett ikke sjekke innom både rock, jazz, klassisk, konserter, godlyd etc for å se om det er noen interessante tråder. Blir det samlet igjen kommer i hvert fall jeg til å frekventere denne delen av hifisentralen oftere.
Virker ikke som interessen for musikk er så stor om du synes det er slitsomt ;) ;). Forøvrig er det en diskusjon om dette i "Kommentarer og hjelp til forumet".

T

Thomas1

Gjest
det er iallefall lov å håpe... :)
For mitt vedkommende begynte det med en usunn tilnærming til musikk.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
592
Torget vurderinger
2
Temaet går på få deg mer over på musikksidene og dele dine kunnskaper om musikk eller for å motta/spørre. Og helst hadde du fått mye respons, mer enn slik det er nå.
[/quote]Nu har du i alle fall fått mæ meir bevisst på dette,havna tvert inn på en tråd,blir nok meir av det ;D Takker for tipset ;)
mvh Filip

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Thomas1 skrev:
det er iallefall lov å håpe... :)
For mitt vedkommende begynte det med en usunn tilnærming til musikk.
For min del også. Interessen for musikk er nok større en den er for HiFi, men jeg vil gjerne har best mulig lyd hjemme når jeg lytter, rocker, depper, danser, smiler osv.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Lyngen skrev:
Det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror eneste som skiller en HiFI-musikkinteressert fra en annen musikkinteressert er at førstnevnte bevisst eller ubevisst bryr seg om en inspilling låter bra eller ikke og om anlegget til vedkommende gjengir den på en god måte. Jeg blir mer og mer sikker på at det ikke er en fordel for musikkinteressen. Å ha god HiFI er i mine øyne på ingen måte en forutsetning for å få full glede av musikken, snarere tvert imot.
Dette er jeg enig i. Når det og lytte på lyden blir viktigere enn å høre på musikken, blir ytringer som "musikken er det viktigste, og kommer i første rekke" lite troverdig.
Det er en av grunnene til at responsen i musikktrådene kan være lav.
Det er rett og slett ikke musikken som er interresant.
Jeg har sjøl vært delvis avspora når det gjelder dette.
Jeg har bestandig kjøpt og spilt mye musikk. Flere musikkblader har blitt kjøpt og lest hver måned. Men i de 2-3 siste åra har det vært oppgraderinger på lydsia som har stått i hue på meg, og det har helt klart gått ut over musikken.
Men jeg er på bedringens vei nå. Ikke mer oppgraderinger. Bytter ut alskens glorete hifimagasiner med Mojo, Uncut, No Depression og Classic Rock.

O

om.s

Gjest
Var en kjapp tur innom min egne statistikk og der ligger musikk avdelingen som den avdelingen jeg er nest mest innom.

Selv om utstyret betyr mye, er det ikke mye vedrt uten musikken jeg liker og setter pris på, selv er jeg ikke alltid like interessert i bakgrunnen og historien til de enkelte utøvere/grupper, men det er en kilde til tips på nye platekjøp. Har plukket opp mange godbiter gjennom å lese gjennom musikk trådene.

Selv våger jeg som noen sier det (husker ikke hvem) påstanden om at musikken er målet og HiFién er middelet, tro det eller ei.

Selv er det de gode opplevelsene som jages, og dessverre kan man kanskje si, har man blitt kresen med årene, hvilket igjen viser seg ifht valgt/prioritert utstyr, har mange ganger hørt på ypperlig utstyr, men er musikken uengasjerende blir det ingen total opplevelse og da kan nesten kvitte, men det er bare meg igjen....

mvh

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Lyngen skrev:
Denne tråden er bevisst plassert i HiFi generelt og håper moderatorer godtar det.
:
:
Unntaket er klassisk emnene som er kjempefine, paradoksalt nok ikke sjangeren med flest lyttere. Jazz trådene er fine. Men hva med resten?
Mitt mål med tråden er å få opp aktiviteten. Hva tror dere? Noen sjans?
Personligen tycker jag forumet passar bra för att diskutera saker, prylar och kanske sprida kunskap kring olika ämnen - själv försöker jag bidra inom akustik.

Musik däremot, tycker jag är personligt och upplevelsen är svår att dela med nån annan via tangentbord och forum. Visst är musiktips kul, men mängden tips överstiger min tillgängliga tid, så därför blir det inget.

Sen skall vi inte sticka under stolen med att en stor del - inklusive mig själv - tycker att själva hifiprodukterna i sig är väldigt roliga och intressanta. I mina ögon är detta en hobby med två delar.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
"Men i de 2-3 siste åra har det vært oppgraderinger på lydsia som har stått i hue på meg, og det har helt klart gått ut over musikken."

Det rolfozzy sier, tror jeg er mye sant. Det jeg ofte tenker på, er at det er viktig å holde fokus, og ikke la jakten på elektroniske duppeditter ta overhånd. Husalteret er bare et middel, ikke et mål, men middelet må gjerne ha kvaliteter.

I de senere år har musikkinteressen og platene fått et annet aspekt, siden jeg spiller endel ute.
Dj'ing gjør jeg fordi det er utrolig moro, og ikke minst det å bringe musikken ut til massene. "Jakten" på musikk gjør at jeg er mer fokusert i musikk-konsumet enn før, og langt mer bevisst på det jeg kjøper. Tid til musikkblader blir det lite av, må ærlig innrømme at jeg heller søker info på nettet. De fleste bladene i markedet, mener jeg blir altfor gjentagende og kjedelige. Skulle jeg finne på å lese noe, må det være biografier og ikke minst dedikerte fanziner som er mer smalt rettet mot interessefeltet.
Bibelen i så måte er "Ugly Things", som bare er helt utrolig stykke lesestoff.

http://www.ugly-things.com/

Siden jeg linker til inneholder forøvrig en helt fantastisk database for de som er interessert i 60-talls samleplater, i en noe langt mer avansert form en den typiske "Best of the 60's"-søpla. :D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.840
Torget vurderinger
1
HIFISENTRALEN
HIFISENTRALEN - samlepunkt.
HIFISENTRALEN - samlepunkt for lyd og musikk.
HIFISENTRALEN - samlepunkt for folk med interesse for lyd og musikk.
HIFISENTRALEN - samlepunkt for interessante folk med interesse for lyd og musikk.
HIFISENTRALEN - samlepunkt for folk interessert i folk med interesse for lyd og musikk.
HIFISENTRALEN - samlepunkt for interessante folk med interesser.
HIFISENTRALEN - samlepunkt for interessante folk.
HIFISENTRALEN - samlepunkt for interesser.
HIFISENTRALEN - samlepunkt.
HIFISENTRALEN

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Musikk er en hobby/lidenskap,utstyr og alt rundt det,er en annen hobby/lidenskap! Begge deler er like viktig,og det hender sannelig at de vokser sammen.Altså;ingen dårlig samvittighet - for musikk er som nevnt tidligere noe mer personlig og individuellt.
Mvh Rune

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Anlegget er ikke bare et middel for musikken som det egentlige målet. Mange av oss har begge deler som et mål i seg selv, selv om det åpenbart er slik at musikken benytter anlegget som et middel for å uttrykke seg. Men det siste er en annen sak.
Det er altså 2 hobbier som spiller på lag, men den ene er ikke sjef.

Grunnen til den lave fokus på musikksidene tror jeg er at det første poenget i praksis betyr at de fleste medlemmene er innnom HFS når de har behov for å dele sin utstyrshobby og ikke sin musikkhobby. Til det siste benyttes muligens andre fora.

Forøvrig er det en kompetent gjeng på den klassiske siden, der jeg selv ferdes ofte, men ikke like ofte som på utstyrsidene.

Mvh Ole

Topp Bunn