Hvorfor er de fleste messerom/butikker dårlig egnet for demo?

karo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.06.2012
Antall liker
23
Hvorfor gjør de fleste ikke noe med dette, eller er det ikke så mye og gjøre?
Hvorfor er det så mange (selgere) som klager når de skal ha demo på messer og butikker, enten er det rommet eller noe annet som ikke er 100% når en skal få en demo? Ett eller annet er det nesten alltid som ikke er optimalisert og hadde låtet såååååå mye bedre dersom "bare" --------
Lei alle desse unnskyldninge for at utstyr ikke yter hva som påståes når noe skal demonstreres både her og der. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.667
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det verste er når ein masse høgtalarar er samla i eit rom, der dei alle etter tur skal demonstrerast. Eg har ein mistanke om at desse fungerer som bassfeller som syg ut trøkket frå den høgtalaren som vert demonstrert.
Så er dette med demorom "det muliges kunst". Det er ikkje alle som kan ha eit eigna rom til kvar høgtalar. Men det er fint om det er høve til å få demonstrert ein del av høgtalarane sine dyder, og at dei får synt litt av potensialet sitt. Det går ganske bra, og det er svært mange flinke folk når det gjeld lyd rundtomkring. Har vore på besøk nokre stadar i det siste som har imponert stort...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Se på hva som gjøres eller ikke gjøres på HiFi messa i Horten.
Noen få gjør det mulig å få det beste ut av anleggene som demonstreres. Kommer en dag tidligere for å rigge, teste og kanskje måle litt.
Andre flytter inn på tildelt rom og skylder på omgivelsene dersom det ikke låter bra.
Litt innsats og ditto kunnskap kan gjøre alt mye bedre.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
I min erfaring (begrenset, men jeg hiver meg litt frempå uansett) så er en del av kjedebutikkene noen ganger innredet av folk som forstår marked og interiør - ikke lyd.

Da Hi-Fi Klubben i Trondheim skulle flytte ble det ikke satt av ressurser til å lage et rom med god akustikk. Arbeidet som ble gjort var preget av knapphet og man gikk da fra Fjordgata, med flere virkelige gode demorom, til Bassengbakken med flott synlighet og mye vinduer og en serie med lite gjennomtenkte valg hva gjaldt akustikk.

Jeg har hørt virkelig god lyd fra messer, og da har det vært nettopp som Audiomix sier - folk som møter opp tidlig og bruker tiden godt på plassering og tildels enkle tiltak. Boomy bass - vi ruller sammen madrassen og setter den i hjørnet, eksempelvis.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.200
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Dette har vel vært omdiskutert etter hver eneste Horten-messe.
Min teori går ut på at generelt er hotellrommene bygget med godt dempet akustikk. Dermed blir gjerne lyden litt flat og uttrykksløs.
Ei vanlig stue som de fleste benytter på hjemmefronten har mer livlig akustikk og krever ofte tiltak i form av demping (møbler, gardiner, tepper og planter er oftest de mest populære tiltakene man bruker i stua.)
Mange av importørene er små selskaper som ikke har altfor mange midler/kunnskap til rådighet når det gjelder målinger og tiltak man kan gjøre på diverse hotellrom.

Å kjøpe på slike messer er nærmest å handle i blinde, men man knytter kontakter og har det stort sett hyggelig, og kan avtale mer demo, for så å handle.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Det verste er når ein masse høgtalarar er samla i eit rom, der dei alle etter tur skal demonstrerast. Eg har ein mistanke om at desse fungerer som bassfeller som syg ut trøkket frå den høgtalaren som vert demonstrert.
Så er dette med demorom "det muliges kunst". Det er ikkje alle som kan ha eit eigna rom til kvar høgtalar. Men det er fint om det er høve til å få demonstrert ein del av høgtalarane sine dyder, og at dei får synt litt av potensialet sitt. Det går ganske bra, og det er svært mange flinke folk når det gjeld lyd rundtomkring. Har vore på besøk nokre stadar i det siste som har imponert stort...
Deler den!
Dette kan til en viss grad løses, ved å kortslutte terminalene på høyttalere det ikke spilles på.
Da vil membranene langt på vei oppleves som "stive" (prøv selv!), og dermed reduseres effekten ganske betydelig. Spørsmålet er om utstillere generelt, tar seg bryet med å gjøre dette?

Topp Bunn