Hvorfor bryr Canal Digital seg om Android-nettbrettet mitt er rootet?

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Jeg har et Samsung Galaxy Pro 8.4 nettbrett som jeg bruker til surfing og litt diverse hjemme.

Siden Samsung er så ubrukelig treige til å komme med nye versjoner av Android, pluss at jeg ikke liker skallet de legger på, har jeg valgt å roote det og installere Cyanogenmod.

At jeg da ikke lenger får system-oppdateringer fra Samsung skjønner jeg godt.
MEN hvorfor i alle dager fungerer ikke Go-appen til Canal Digital? Jeg får beskjed om at appen ikke kan brukes fordi enheten er rootet.
Er ikke det en sak mellom Samsung og meg? Jeg skjønner ikke hvorfor Canal Digital bryr seg om det!

Noen som kan forklare? :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jeg ville henvendt meg til CD og bedt om en forklaring. Dette høres ut som et krav de stiller av en eller annen grunn, men som kan vise seg å være i strid med norsk lovgivning.
 
C

cruiser

Gjest
Canal digitals forklaring på dette er å hindre piratkopiering av innhold, om dette faktisk blir lettere med en rootet enhet vet ikke jeg da det er utenfor min interesse men det er nå engang forklaringen.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Takk for svar begge to :)

Cruiser: Har du/kjenner du noen som har kontaktet Canal Digital angående dette, og det er svaret?
Eller tror du det ville vært svaret om jeg spurte?

Må bare sjekke før jeg sender en mail til de. Er jo ikke noe vits i å spørre hvis noen har gjort det før.

Synes for øvrig det er merkelig at de er mer opptatt av å hindre piratkopiering av innhold enn f. eks. Netflix. Netflix-appen fungerer som før etter jeg rootet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
...som om ikke Canal Digital tilbyr digitale mottakere med opptaksfunksjon...

Dette blir for dumt. Så lenge du kjører programvare som av Google ikke ansees som i strid med deres bestemmelser, og CD tilbyr sin app til Android, så kan jeg ikke se at det er hold i argumentasjonen.
 
C

cruiser

Gjest
Takk for svar begge to :)

Cruiser: Har du/kjenner du noen som har kontaktet Canal Digital angående dette, og det er svaret?
Eller tror du det ville vært svaret om jeg spurte?

Må bare sjekke før jeg sender en mail til de. Er jo ikke noe vits i å spørre hvis noen har gjort det før.

Synes for øvrig det er merkelig at de er mer opptatt av å hindre piratkopiering av innhold enn f. eks. Netflix. Netflix-appen fungerer som før etter jeg rootet.
Det var det svaret jeg fikk når jeg spurte for noen måneder siden. Det er også det svaret dem har gitt på facebook
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
...som om ikke Canal Digital tilbyr digitale mottakere med opptaksfunksjon...

Dette blir for dumt. Så lenge du kjører programvare som av Google ikke ansees som i strid med deres bestemmelser, og CD tilbyr sin app til Android, så kan jeg ikke se at det er hold i argumentasjonen.
Tja, jeg veit ikke om Google synes dette er innenfor jeg :)

Men uansett skjønner jeg ikke problemet til Canal Digital. Som du sier, de tilbyr jo mottakere med opptaksfunksjon.
Kan ikke helt skjønne at det skal være så mye lettere å få tak i innhold selv om den er rootet, men jeg har ikke noe kunnskap om det.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Takk for svar begge to :)

Cruiser: Har du/kjenner du noen som har kontaktet Canal Digital angående dette, og det er svaret?
Eller tror du det ville vært svaret om jeg spurte?

Må bare sjekke før jeg sender en mail til de. Er jo ikke noe vits i å spørre hvis noen har gjort det før.

Synes for øvrig det er merkelig at de er mer opptatt av å hindre piratkopiering av innhold enn f. eks. Netflix. Netflix-appen fungerer som før etter jeg rootet.
Det var det svaret jeg fikk når jeg spurte for noen måneder siden. Det er også det svaret dem har gitt på facebook
Ja, da er det nok ikke noe vits å spørre de :-(
Utrolig irriterende greier.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
...som om ikke Canal Digital tilbyr digitale mottakere med opptaksfunksjon...

Dette blir for dumt. Så lenge du kjører programvare som av Google ikke ansees som i strid med deres bestemmelser, og CD tilbyr sin app til Android, så kan jeg ikke se at det er hold i argumentasjonen.
Tja, jeg veit ikke om Google synes dette er innenfor jeg :)

Men uansett skjønner jeg ikke problemet til Canal Digital. Som du sier, de tilbyr jo mottakere med opptaksfunksjon.
Kan ikke helt skjønne at det skal være så mye lettere å få tak i innhold selv om den er rootet, men jeg har ikke noe kunnskap om det.
Dersom du har betalt for en pakke der muligheten for avspilling via Android er en del av pakken mener jeg du har rett til å kunne spille det av på hvilken som helst Android-enhet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Man kan enten: gi opp og følge Canal Digitals fikse idé, eller velge å ta opp kampen hele veien opp til forbrukerombudet om nødvendig.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
@Snickers-is:

Selv om jeg har betalt for noe som kan spilles av på en hvilken som helst Android, kan vel Canal Digital bare si at min Android-versjon er "ulovlig" så jeg tror vel ikke jeg kommer noe vei. De har sikkert sitt på det tørre, jeg bare skjønner ikke hvorfor de gidder å bry seg.

Kjøre installasjonen manuelt?
Litt usikker på hva du mener... :)
 
C

cruiser

Gjest
@Snickers-is:

Selv om jeg har betalt for noe som kan spilles av på en hvilken som helst Android, kan vel Canal Digital bare si at min Android-versjon er "ulovlig" så jeg tror vel ikke jeg kommer noe vei. De har sikkert sitt på det tørre, jeg bare skjønner ikke hvorfor de gidder å bry seg.

Kjøre installasjonen manuelt?
Litt usikker på hva du mener... :)
Å laste ned og installere apk'n manuelt, men det har ingen heniskt i dette tilfellet.
Det som evt er mulit å sjekke disse rootskjulerene, rootcloak etc
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
...som om ikke Canal Digital tilbyr digitale mottakere med opptaksfunksjon...

Dette blir for dumt. Så lenge du kjører programvare som av Google ikke ansees som i strid med deres bestemmelser, og CD tilbyr sin app til Android, så kan jeg ikke se at det er hold i argumentasjonen.
Du kan vel ikke senere hente ut opptak? de er vel da låst inne på tuneren hva kryptering eller noe?!
Rootet Android, da kan ting gå litt på avveie.. så da er dem vel bare på den sikre siden.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Litt merkelig hele greia.
Skal ikke neste Nexus være en Cyanogen versjon da? Da burde jo versjoner fra de være godkjente.
Alle Nexus'er er jo laget for rooting og hyppige oppgraderinger.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
@Snickers-is:

Selv om jeg har betalt for noe som kan spilles av på en hvilken som helst Android, kan vel Canal Digital bare si at min Android-versjon er "ulovlig" så jeg tror vel ikke jeg kommer noe vei. De har sikkert sitt på det tørre, jeg bare skjønner ikke hvorfor de gidder å bry seg.

Kjøre installasjonen manuelt?
Litt usikker på hva du mener... :)
Dersom de påberoper seg at enheten din er ulovlig må de dokumentere dette. Android er open source. Hvordan definerer de en "ulovlig" versjon av et open source-program?

Hvor er det sperren dukker opp? Er det når du prøver å laste ned?
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
@Snickers-is:

Selv om jeg har betalt for noe som kan spilles av på en hvilken som helst Android, kan vel Canal Digital bare si at min Android-versjon er "ulovlig" så jeg tror vel ikke jeg kommer noe vei. De har sikkert sitt på det tørre, jeg bare skjønner ikke hvorfor de gidder å bry seg.

Kjøre installasjonen manuelt?
Litt usikker på hva du mener... :)
Dersom de påberoper seg at enheten din er ulovlig må de dokumentere dette. Android er open source. Hvordan definerer de en "ulovlig" versjon av et open source-program?

Hvor er det sperren dukker opp? Er det når du prøver å laste ned?
Jeg får lastet ned appen.

Når jeg prøver å åpne/starte appen får jeg følgende beskjed opp:
"Enheten er rootet. Appen kan ikke brukes på en opplåst enhet"

Eneste valget jeg da får er "lukk"

Jeg veit ikke om de påberoper seg at enheten er "ulovlig" det var mine ord :)
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Spørsmålet her er jo hvilken avtale du har signert på. Står det i CDs avtale at bruken av deres bredbånd ikke gjelder med enheter som er rootet eller tilsvarende uttrykk, så kan det bli vanskelig med Forbrukerrådet. Du har som regel selv valget mellom den leverandøren eller andre.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Ikke med hdmi vel?? Med mindre det er noe analoge utganger da..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Du sikter til HDCP? Det kan være en utfordring å få en blåkopi, men å få til en presentabel kopi med rimelig god kvalitet er en helt annen sak.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Da har jeg prøvd diverse "hide root" type apper, inkludert den cruiser nevnte, men ingenting fungerer. Fortsatt bare samme melding om at "enheten er rootet"

Jeg veit ikke hva appene skjuler, eller hva Go-appen ser etter, men det er Go som vinner hver runde av hide and seek.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
den ser etter 'su'
lag et bash-script som endrer navnet, starter appen og endrer tilbake. dånn diil
 
Topp Bunn