Audiofi skrev:
Jeg tror det viktigste for å skape harmoni her er at man slutter å latterliggjøre teknologi, produkter og/eller brukere av disse når man selv ikke har tro på at dette gir noe utbytte. Det finnes utallige tråder og innlegg her på HFS som ene og alene er opprettet for å latterliggjøre eller skape krangel. De som starter disse trådene eller skriver disse innleggene skaffer seg status blant likesinnede. Dette har skapt fronter på HFS som ofte ender opp i store tråder med mye krangel og personangrep.
Det er da ikke underlig at de som har tro på slik teknologi og slike produker, som produserer slike produker, som selger slike eller eier slike produkter blir provosert. Disse blir ofte direkte latterliggjort. At det ikke var meningen å latterliggjøre eiere av produktet når man godter seg over idiotien de synes ligger i produktet er egentlig ganske ugjennomtenkt, og selv om de som skriver dette mener at slikt må eierne tåle uten å bli provosert så viser det seg i praksis at dette ikke er gjenomførbart. Så burde man kanskje tenke seg om to ganger før man legger ut en slik latterliggjøring om dette virkelig bidrar til noe nyttig.
Det må være mulig å følge en modereringslinje som medfører at latterliggjøring eller forsøk på sådan av teknologi, produkter eller personer ikke er tillatt når man har tusenvis av eksempler som erfaring burde medføre at man vet hva det fører til. Jeg synes det vitner om direkte slapp moderering når man vet av erfaring at denne typen tråder og innlegg skaper så mye bråk som det gjør. Det må selvsagt være lov å mene hva man vil og tro på hva man vil, men det er måten dette frembringes på. Det er ikke nødvendig å forsøke å tvinge eget syn over på andre som helt tydelig har avvikende synspunkt. Det skaper krangel og burde modereres. Det handler ikke om hvem som vet best eller om å vinne noe.
Jeg er litt usikker på hva du sikter til uten konkrete eksempler, men hvis vi tenker på det samme så er det ikke latterliggjøring av teknologi, men
mangel på teknologi. Det må være lov å påpeke det når et produkt hevder å ha egenskaper som ikke kan forklares ut fra kjent fysikk. Dette selvsagt uten at det bør være nødvendig å latterliggjøre produsent eller bruker av disse produktene.
Etter min erfaring kommer latterliggjøringen når noen går ut og tar produktet i forsvar, uten å ha den minste forståelse for hvordan produktet virker eller er ment å virke, men samtidig går inn for å krangle med forumister som kanskje har dette som fagfelt. I stedet for å lytte til de som kan noe om emnet og kanskje lære noe, spiller man martyr og kommer med slengbemerkninger som "målehue", "målemafia", "kun opptatt av grafer", "lytter bare til testtoner og ikke til musikk" osv, og da har man det gående.
Dette innlegget var ikke ment å provoserenoen eller å få disse evinnelige kranglene til å eskalere, men kun ment som et inntrykk "fra den andre siden" (selv om jeg finner oppdelingen i leire og polariseringen unødvendig).