Politikk, religion og samfunn Hvorfor blir en straffet for å gå på jobb?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.836
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
En vennine av meg har hatt de ganske tøft det siste året- hun sliter med forholder på jobben, med seg selv og diverse andre ting. Etter sommeren så tok hun en stor skritt og snakket med legen for å komme i kontakt med en psykologisk rådgiver eller noe lignende.

Nå kom brev både fra Helse og NAV med avslag om henvisningen. Begrunnelsen var at hun fortsatt jobbet og dermed regnes saken ikke som alvorlig nok for å kunne bli henvist til psykolog, el. Hun måtte i så fall betale for hjelpen selv.

Hva er dette for noe? Da tar hun seg sammen, er pliktoppfyllende og går på jobb hver dag til tross for at hun også får en del motvind derifra. Hun tar skrittet til legen og ønsker å gjøre noe med situasjonen og seg selv før hun synker enda dypere i en depresjon, fex, eller ender opp som akoholmisbruker...

I stedet for at hun støttes og hun får hjelp får hun altså beskjed om at hun er ja fortsatt på jobb, så det kan ikke være så alvorlig. Jeg trodde at målet var å holde folk på jobb og ikke vente til en ligger helt nede i grøfta. Prevensjon er vel ingen kjennt ord her ser det ut som...
 
C

cruiser

Gjest
Man henviser heller ikke alle som ønsker til preventiv MR ved vondter som ikke gir en helt konkret mistanke om alvorlig sykdom. Terskel for henvisning til spesialisthelsetjenesten er ganske høy, og det må den også være. Ett tips er å få en kopi av henvisning og se på grunnlaget fastlegen har oppgitt. Viktig at lege har forstått og ført i pennen det pasienten forteller. Man har også rett til å klage
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
henvisning til psykolog? det er bare å velge en psykolog som har trygderefusjon. Da går det på frikort 1 som andre legeutgifter.
 
C

cruiser

Gjest
Såvidt jeg har forstått fungerer det ikke slik lenger.

https://helsenorge.no/betaling-for-helsehjelp/betaling-hos-psykolog

Evt. Sjekk om du trenger en psykolog | ABC Nyheter

Offentlig eller privat?
Distriktspsykiatriske senter (DPS) samt privatpraktiserende psykologer med driftstilskudd er det offentliges tilbud når man opplever psykiske problemer. Da er det din fastlege som vurderer og henviser deg til det egnede tilbudet. Siden tilbudet er en rettighet for hele befolkningen og pågangen kan være stor, må man ofte oppfylle noen diagnostiske kriterier for å få rettigheter som pasient. Selvstendige psykologer uten driftstilskudd siler sjeldnere ut hvem som får behandling.
Kilde: Psykolog Steinar Ulvestad, HelpLink Psykologsenter
 
S

Syncrolux

Gjest
Det kan lønne seg å smøre på litt når man er hos fastlegen og ber om henvisning....
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Det kan lønne seg å smøre på litt når man er hos fastlegen og ber om henvisning....
Eller finne seg en lege som tar pasienten alvorlig , har vert borti mange sære leger selv, og jeg har funnet ut av det at en over kommune læge er di beste , er det jeg har pr i dag og takk gud for det. Jeg har slette med ting selv og har det ikke vert for legen så har jeg gidd opp.

Imagine
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
DPS sitt akutteam kan, så vidt jeg husker, kontaktes direkte. De kan hjelpe til med å identifisere problemstillinger og kan, også så vidt jeg husker, også henvise videre. Fordelen med akutthjelp hos DPS, er at det dreier seg om å snu hodet på plass igjen, framfor lange og slitsomme utredninger for muligens å finne diffuse diagnoser.

Fastlegen bør gjøre en MADRS-test på pasienten og vurdere videre henvisning ut fra score på denne. Dessverre kan resultatet av testen variere fra (omtrent) "du er ikke syk nok" til øyeblikkelig tvangsinnleggelse. Om scoren indikerer et videre utredningsbehov, er ofte henvisning til DPS neste på lista.

(Fritt etter egen historikk).

Tilføyelser: hvor lenge skal en "ta seg sammen" og gå på jobb om en sjøl ikke er i stand til å se løsninger på situasjonen? Veien tilbake blir så visst ikke lettere av å treffe veggen hardere. Sjøl har jeg brukt åtte år av voksenlivet på å "reparere" skadene av depresjonsfornektelse siden ungdomskoletida. Nå er jeg endelig tilbake i arbeidslivet og, ikke minst, jeg lever og er til glede og nytte for mine barn, min nygifte kone, min arbeidsgiver og verden generelt. (Nå ser det nesten ut som jeg har sjøltillit også, men det er en overdrivelse).
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kommunens psykiatriteam er førstelinjetjenesten. Der får hun en psykiatrisk sykepleier å prate med.

Fastlegen kan formidle kontakt.

Som en bonus, så får hun rett til gratis tannbehandling, når hun ligger under psykiatriteamet.

Johan-Kr
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
NAV driver ikke med preventiver. De plukker bare opp restene når du har nådd bunnen. På den måten sparer staten penger for grunnlaget for trygd har gått ned.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Det er noe som ikke stemmer med din fremstilling. NAV har i utgangspunktet ingen ting å gjøre med henvisninger til spesialisthelsetjenesten. At hun er i jobb er ikke avgjørende. Derimot er det avgjørende at mottaker av henvisningen tror at pasienten har behov og vil ha nytte av behandling hos spesialist - noe det tydeligvis ikke var grunnlag for ut fra henvisningen. Dette kan igjen skyldes ufullstendig beskrivelse i henvisningen eller reelt ikke behov.

Det er fullt mulig og gå regelmessig til fastlege for oppfølging av lettere psykiske plager. Dette er områder som alle fastleger daglig bruker mye tid på og det er nok en myte at det alltid er nødvendig med spesialistoppfølging. Dersom ikke fastlegen tilbyr dette så bør hun bytte fastlege. Håper det ordner seg for henne!
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.836
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Takker for nyttige tips.
Den beste enden å starte med er vel å bytte fastlege-

Jeg fikk lese brevet fra NAV og fastlegen hennes hadde henvist henne til "Raskere Tilbake" tjenesten som ja er en tjeneste for å få langtidssykemeldte tilbake på jobb. Klart at de ikke vil ha henne da hun ja har jobb...

Litt misforståelse her- men likevel - legen virket ikke som han tenket så mye etter om hva han holder på med...
 
Topp Bunn