Diverse Hvorfor betale forskudd på ny kjøp?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom man utelukkende skulle basere butikk på lagervarer, så ville dette ha økt utsalgsprisene betraktelig. Eller utvalget ville ha vært mye mindre. Forhåndsbetaling er med andre ord med på å holde prisene nede og utvide sortimentet.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Bestilte meg ny seng på boligmesse for litt siden.

20% forskudd og bestemte selv leveringsuke.

Ser ikke problemet. Nå skal det sies at dette er produkter som produseres på bestilling så ett visst depositum er naturlig.

100% forskudd hadde jeg nok ikke godtatt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.400
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Bestilte alt innvendig til den nye hytta vår i Tuddal.
alt ble levert på døra, faktura kom i posten.
Dette er en liten lokal byggevarer som jeg aldri hadde hatt noe forhold til før.
hele bestillingen kom på 5000,- mer en her nede på østlandet.
men med tanke på all transporten jeg måtte ha ordne selv var dette ingenting.

Steinar.
 
A

ANM

Gjest
100% forskudd hadde jeg nok ikke godtatt.
Om man er litt dristig og ser på dette som en børsspekulant, vil jeg ikke si at det å feks betale inn 30-60 dagers forskudd på en 30000,- vare mot et 10% avslag er dummere enn å sette inn 30000,- på børsen. Ja, man risikerer alltid noe, men desto høyere risk desto høyere potensiell avkastning.:)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.290
Sted
Nadadouro, Portugal
Man kan vel tenke litt selv noen ganger, avhenger av type butikk jo.
Må jo innrømme jeg betalte kontant for min forsterker men kunne først hente den en måned senere da den var utlånt til test ved Fidelity, dette blev påpekt i kvitteringen. Hadde egentlig ikke noe problem med det men sjekket jo for riper da jeg hentet den.
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Med mindre det er snakk om hjemlån. Så det argumentet har lite med forskudd å gjøre.
Og prøv å dra på Elkjøp/Lefdal å få låne med deg noe hjem.;)

Er du en pålitelig kunde i vårt segment er det ikke grenser for hva du kan dra med deg fra sjappa for en ukes lån, uten at en krone har forlatt kontoen din.

Hei
Skjønner ikke problemet med hjemlån fra Elkjøp... var på Elkjøp i helgen og spurte høflig betjeningen hvordan produktet jeg hadde sett meg ut var, fikk til svar at det viste dem ikke , som jeg kanskje burde vite... Jeg nevnte at jeg var litt skeptisk til kjøp uten å ha prøvd produktet. Ingen problem med hjemlån er du ikke fornøyd har vi åpent kjøp og pakker du fint ut varene/kvittering kommer du bare tilbake om du ikke er fornøyd;)
Så jeg dro hjem og testet 2 produkter på fredag og returnerte et produkt på lørdag. Ingen spørsmål ved retur.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Dersom man utelukkende skulle basere butikk på lagervarer, så ville dette ha økt utsalgsprisene betraktelig. Eller utvalget ville ha vært mye mindre. Forhåndsbetaling er med andre ord med på å holde prisene nede og utvide sortimentet.
Ja, en del av servicen må jo være at man skaffer kunden det kunden vil ha, selv om man ikke har det i butikken eller nærlageret. Om kunden skal betale noe på forskudd eller ikke, avhenger hva det dreier seg om, og hvilken avtale butikken har med leverandør. Kunder kan ikke forlange at butikkene skal legge ut for varer som er bestilt, og som de risikerer å brenne inne med dersom kjøper ikke dukker opp og betaler når varen er ankommet.
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Dersom man utelukkende skulle basere butikk på lagervarer, så ville dette ha økt utsalgsprisene betraktelig. Eller utvalget ville ha vært mye mindre. Forhåndsbetaling er med andre ord med på å holde prisene nede og utvide sortimentet.

Har dette noe med forskudd å gjøre?
Når jeg handler kostbare produkter forventer jeg ikke at dette er lagervare! Men jeg forventer at leverandør har mulighet å bestille og at jeg som forbruker kan betale når jeg henter varen i butikk.
Som nevnt før kan jeg akseptere et depositum samt en kjøps kontrakt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Noen faktorer som jeg tror spiller inn:

- Produksjonsleddet er preget av fragmentering og overetablering.
- Forhandlerleddet er preget av fragmentering og overetablering.
- Produktene markedsføres i stor grad av tester i forskjellige publikasjoner, og nyhetsinteressen må opprettholdes med jevnlige tester, som igjen tvinger fram alt for hyppige oppgraderinger.
- Salgsvolumet er lite i antall.
- Produktene er ofte j** dyre.
- De kan brått gå av moten, fordi noen har skrytt av noe annet i ettellerannet blad eller på enellerannen nettside.
- Det er umulig å vite om det merket man har er 'in' neste måned.
- Siden forhandlerne er ofte bittesmå har de ofte ikke rygg til å bære en eneste usolgt enhet.

Entusiastbransje hele veien gjennom.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Noen faktorer som jeg tror spiller inn:

- Produksjonsleddet er preget av fragmentering og overetablering.
- Forhandlerleddet er preget av fragmentering og overetablering.
- Produktene markedsføres i stor grad av tester i forskjellige publikasjoner, og nyhetsinteressen må opprettholdes med jevnlige tester, som igjen tvinger fram alt for hyppige oppgraderinger.
- Salgsvolumet er lite i antall.
- Produktene er ofte j** dyre.
- De kan brått gå av moten, fordi noen har skrytt av noe annet i ettellerannet blad eller på enellerannen nettside.
- Det er umulig å vite om det merket man har er 'in' neste måned.
- Siden forhandlerne er ofte bittesmå har de ofte ikke rygg til å bære en eneste usolgt enhet.

Entusiastbransje hele veien gjennom.
Mao en bransje full av sjarlataner og banditter. Vi må vel snart begynne å betale beskyttelsespenger - på forskudd.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
For min del ser jeg det heller slik at de bør betale beskyttelsespenger til meg før jeg begynner å skrive noe dritt om produktene deres. :cool:
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Har ingen problemer med å skjønne hvorfor de tar forskudd.

Hver fjerde HI-FAI privatkunde hos meg betaler ikke av seg selv.
Jeg ringer de på forhånd og forteller hva det koster å fikse produktet. De aksepterer, det var jo ikke dyrt,bla,bla,bla. Hvilke kabler skal jeg kjøre på ampen, og masse rare spørsmål.
Jeg reparerer produktet, legger faktura i eska sammens med produktet, 14 dagers betalingsfrist og greier.
Alt i henhold til muntlig avtale.
!4 dager går, kommer pengene, neeeiii
En måned går, jeg ringer en vakker fredags kveld og spør hvor det har blitt av pengene.
Da blir det pinlig steming i telefonen, har jeg ikke betalt??? alle mulige snodige unnskyldninger og pengene er på konto noen dager senere.

Så ja, skjønner godt hvorfor de skal ha betaling på forskudd. Har vurdert det selv...
Så får noen bare mene at enkeltperson foretak som tar forskuddsbetaling er tvilsomt.

Meget mange tvilsomme kunder der ute, med usedvanlig dårlig hukommelse på fakturaer de måtte ha liggende.
Men hvis produktet feiler om 4 år så husker de meget godt hvor det var reparert sist......
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.511
Antall liker
9.268
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har ingen problemer med å skjønne hvorfor de tar forskudd.

Hver fjerde HI-FAI privatkunde hos meg betaler ikke av seg selv.
Jeg ringer de på forhånd og forteller hva det koster å fikse produktet. De aksepterer, det var jo ikke dyrt,bla,bla,bla. Hvilke kabler skal jeg kjøre på ampen, og masse rare spørsmål.
Jeg reparerer produktet, legger faktura i eska sammens med produktet, 14 dagers betalingsfrist og greier.
Alt i henhold til muntlig avtale.
!4 dager går, kommer pengene, neeeiii
En måned går, jeg ringer en vakker fredags kveld og spør hvor det har blitt av pengene.
Da blir det pinlig steming i telefonen, alle mulige snodige unnskyldninger og pengene er på konto noen dager senere.

Så ja, skjønner godt hvorfor de skal ha betaling på forskudd. Har vurdert det selv...
Så får noen bare mene at enkeltperson foretak som tar forskuddsbetaling er tvilsomt.

Meget mange tvilsomme kunder der ute, med usedvanlig dårlig hukommelse på fakturaer de måtte ha liggende.
Men hvis produktet feiler om 4 år så husker de meget godt hvor det var reparert sist......
Det er jo ikke dette tråden handler om.
Du skal selvfølgelig ikke gi kreditt. Når varen hentes så skal den selvfølgelig betales.
Edit
Og hvis du sender et reparert produkt så er det naturlig å få pengene overført før du sender det avgårde.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Nei, det er kanskje ikke det tråden handler om. Men nært beslektet.
At folk ikke betaler er årsaken til at butikkene skal ha forskuddsbetalt.

Å si meg, når reparert produkt skal sendes til Lindesnes. Skal jeg ha pengene først, eller skal forbruker betale etter å ha mottatt produktet, eller postoppkrav.
Kunne være skøy å få høre forbrukeren sitt syn på dette?
Jeg har bestandig lagt meg på faktura i eska, for å være grei, og de som ikke har betalt er svartelistet hos meg....
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.511
Antall liker
9.268
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nei, det er kanskje ikke det tråden handler om. Men nært beslektet.
At folk ikke betaler er årsaken til at butikkene skal ha forskuddsbetalt.

Å si meg, når reparert produkt skal sendes til Lindesnes. Skal jeg ha pengene først, eller skal forbruker betale etter å ha mottatt produktet, eller postoppkrav.
Kunne være skøy å få høre forbrukeren sitt syn på dette?
Jeg har bestandig lagt meg på faktura i eska, for å være grei, og de som ikke har betalt er svartelistet hos meg....
Du er real som legger med faktura men om det lønner seg er kanskje ikke så lett å vurdere. Hvis du må purre på 25% av kundene og la oss si 10% aldri betaler så går det kanskje bra:confused:. Du kan jo vurdere å sette bort inndrivingen av utestående til et firma som driver med slikt.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Det kan jeg jo saktens, men det blir en hard økonomisk belasting på mitt "0-prosjekt"
Liker å være inndriver selv :rolleyes:
Mulig jeg er rar, men synes det e skøy å ringe en fredagskveld med "unnskyld, kan ikke se å ha mottatt min fordring" 8)
Å taper jeg pengene er det ikke nøye, dette er en bijobb, har hovedjobb i staten......
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Å si meg, når reparert produkt skal sendes til Lindesnes. Skal jeg ha pengene først, eller skal forbruker betale etter å ha mottatt produktet, eller postoppkrav. Kunne være skøy å få høre forbrukeren sitt syn på dette?
Det er ikke lenge siden jeg hadde inne en forforsterker for ettermontering av RIAA-kort hos et firma i Horten. Da fikk jeg tilsendt faktura på e-post og forforsterkeren ble sendt i posten etter at jeg hadde betalt faktura. Samme prosedyre også da jeg kjøpte høyttalere der. Ser ikke noe problem med en slik ordning :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.733
Antall liker
13.221
Å drive mer hifi er en margial virksomhet. Som ellers er sikkert 98%+ av kundene redelige. Problemet oppstår om man treffer på den 1-2% på et kostbart produkt det er lite håp om å kjapt selge til noen andre. Kunder som forventer å få sære og veldig dyre produkter på hjemlån før kjøp trenger en realitetsorientering. Dette markedet er lite i Norge og man er fort den eneste reelt interesserte der og da så risikoen for forhandler er svært stor.

Jeg har aldri betalt forskudd, men jeg handler også i de mer edruelige prisklasser og hyllevare. Jeg har betalt og mottatt forskudd ved brukthandler men jeg stoler på folk med mange innlegg på sentralen og summene er uansett ikke større enn at det ikke er verdens undergang om det går skeis.

Forresten, jeg har betalt forskudd en gang. Bestilte en shelter 901 fra Japan fra en forhandler. Det gikk selvsagt knirkefritt.

Som nevnt tidligere er det dog sentralt å skjønne at forskudd er å betrakte som et usikret lån til forhandler. Ellers i Norge prises slikt til 15-20% rente og bør reflekteres i dealen man får. Går forhandler dukken i mellomtiden er pengene høyst sannsynlig tapt siden grunnen til at de går dukken ormslt er manglende innbetaling av mva eller skatt og staten stiller foran deg i køen.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.511
Antall liker
9.268
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Noen ganger må man gjøre det, jeg liker det ikke og ser på forhåndsbetaling som en kalkulert risiko. Enten det er 10 eller 50% av totalsummen.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.374
Antall liker
1.264
Torget vurderinger
1
Syvogseksti Bøckmann ja... Avtjente verneplikten på Rygge flystasjon i 88-89 med ham jeg. Kul fyr da, men tilsynelatende en luring nå.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
Noen ganger må man gjøre det, jeg liker det ikke og ser på forhåndsbetaling som en kalkulert risiko. Enten det er 10 eller 50% av totalsummen.
Det er en kalkulert risiko, ja. Men forstår det fra butikken sin side også, blir det spesialbestilt varer til kunden og kunden ikke henter varene og betaler, da blir det ofte rent tap for butikken. Mange kunder som er drittsekker.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.019
Antall liker
8.213
Torget vurderinger
1
Hvor står man om man betaler med kredittkort?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.864
Antall liker
17.407
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Jeg tror det er mange butikker/bedrifter som er så små at de selv ikke har kreditt hos produsent. Butikken må derfor "legge ut" for deg når de sender inn en bestilling til Produsent. Derfor ønsker mange butikker å få alt eller deler av betalingen på forskudd.
Hos håndtverkere ("håndpenger") er det som oftest materiale som skal kjøpes inn for å få jobben gjort.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.864
Antall liker
17.407
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hvor står man om man betaler med kredittkort?
Da er du faktisk bedre stilt. Du kan da søke kredittkortselskapet om erstatning.
All betaling for varer over internett går med kredittkort. Enten direkte hos selger (bedrift) eller kredittkort via PayPal til private selgere utaskjærs.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.511
Antall liker
9.268
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg tror det er mange butikker/bedrifter som er så små at de selv ikke har kreditt hos produsent. Butikken må derfor "legge ut" for deg når de sender inn en bestilling til Produsent. Derfor ønsker mange butikker å få alt eller deler av betalingen på forskudd.
Hos håndtverkere ("håndpenger") er det som oftest materiale som skal kjøpes inn for å få jobben gjort.
Dette er riktig, selv store butikker har ikke kreditt hos produsenter eller hos grossisthus verden rundt. Pengene inn på konto først og deretter sendes varene til Norge. Og jeg forstår veldig godt at vi som ønsker oss noe som normalt ikke er lagervare må forhåndsbetale en del av kjøpesummen. Butikken føler at kunden er seriøs og vil ha produktet, og sjansen for å brenne inne med noe som butikken oppfatter som vanskelig å selge blir mindre.
 
X

X186841

Gjest
Forhåndsbetaling burde man som regel styre unna, hvorfor ikke heller skrive en bindende kontrakt slik man gjør ved f.eks. bilkjøp ?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.117
Antall liker
2.648
Syvogseksti Bøckmann ja... Avtjente verneplikten på Rygge flystasjon i 88-89 med ham jeg. Kul fyr da, men tilsynelatende en luring nå.
Liker ikke det jeg leser. Stadig flere kunder står frem om manglende leveringer. En kunde hadde ventet i 8 måneder på varene, ble sagt 2 måneder levering.

En kunde forhåndsbetalte hele beløpet for å få 60% rabatt på varene. Hmmm....
Får man 60% rabatt på en Yamaha M-5000 hvis man forhåndsbetaler?? 😀😛
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.374
Antall liker
1.264
Torget vurderinger
1
Syvogseksti Bøckmann ja... Avtjente verneplikten på Rygge flystasjon i 88-89 med ham jeg. Kul fyr da, men tilsynelatende en luring nå.
Liker ikke det jeg leser. Stadig flere kunder står frem om manglende leveringer. En kunde hadde ventet i 8 måneder på varene, ble sagt 2 måneder levering.

En kunde forhåndsbetalte hele beløpet for å få 60% rabatt på varene. Hmmm....
Får man 60% rabatt på en Yamaha M-5000 hvis man forhåndsbetaler?? ????????????
Det lukter svindel lang vei. 60 % rab? Kan ikke være annet enn lokketilbud for å sikre seg penger i en pengeknipe. Hvem har så god avanse at det kan gis så mye rabatt bare en betaler før levering?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Her er nok et eksempel på risikoen man tar ved å forhåndsbetale for varer når man handler i butikken.

Kunden forhåndsbetalte 60.000 til Garderobemannen bare dager før konkurs. Et firma som ble sett på som stort, trygt og seriøst, et firma som kontinuerlig har kjørt radioreklame for butikken.

https://e24.no/naeringsliv/i/na2Rem/forhaandsbetalte-60000-kroner-dager-foer-konkurs-foeler-meg-lurt

Forhåndsbetaler du for varer?
Konkursen til Garderobemannen er en stygg sak for mange kunder, og et påminnelse om hva som kan skje ved forhåndsbetaling.
Det kan være lurt å sjekke kredittverdigheten til forhandleren før man eventuelt forhåndsbetaler.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.325
Antall liker
3.495
Torget vurderinger
4
De har jo hatt problemer lenge.....
 
Topp Bunn