Hvordan vil detet fungere tror dere. Kobinasjon av absorbsjon og diffusjon.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Fikk en ide med hjelp av en annen tråd her på forumet. Jeg jobber fortiden med å planlegge de nye tiltakene jeg skal ha i rommet, og kommer til å bassere det meste på DIY pga pris.

Min tanke går ut på følgende. Kraftig avsobsjon på sideveggene noe ala 30cm Flexi A plater. 20cm i tak og skråtak i refleksjonspunktet.

På bakveggen der jeg har en dør så kommer det jeg har klekket ut inatt. Om jeg skaffer meg 2stk expedit romdelere av de største. som er 150x150x40cm

expedit.jpg

Som jeg setter på hver sin side av døren. Denne fyller jeg med rockwool flexi A plater. Så kommer spørsmålet. I noen av de burene så tenkte jeg at jeg kunne sette inn noen støperør ( expediten tåler 33cm brede i diameter)
St_per_r.jpg

og dermed så vil jeg kunne tjune tiltaket slik at dempingen ikke overdemper på samme måte som ren vegg av Flexi A vil gjøre. De to tiltakene vil ta nesten hele bredden av rommet. ( får vel ca 40cm på hver side mot knevegg og døren på uten tiltak, hjørnene er allerede fyllt opp med trekanter a 30cm dype på det dypeste. og 50cm i bredde)

Jeg setter inn rørene slik at de stikker godt utenom expediten. Jeg kan også variere hvor langt rørene stikker ut, ved å feste de i ulik avstand inne i expediten.

Blir dette bare tull å teste ut... Eller er dette en ide jeg burde gå videre med. På døren, som er rett bak meg ( cm 2meter unna) tenker jeg å sette opp en del av de her fra Vicoustic

WEB_Image Vicoustic Multifuser DC2 Black 6 plater -770869256.jpg

Kan lage en tegning av hvordan jeg tenker dette ser ut i mitt hode om det blir lettere å forstå.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
En på avforum testet litt forskjellig ang dette og han kom fram til at han kunne dekke rundt 30% av Glava veggen sin med diffusorer av Styrofoam uten at det ga noe tap i dempingseffekten fra fellen.

Noya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2013
Antall liker
14
Torget vurderinger
2
Teoretisk og enkelt så handler det mest om å bryte opp lyd refleksjon, slik jeg har forstått det. wrt vet jo du, så hvorfor bare ikke prøve? Værste fall har du et par hyller til overs! Synes det er verdt et forsøk og du kan jo også kanskje teste med halvbuer som går innover og noen utover Slik at du får mer en fractal? Men det finnes også verktøy derette ute hvor du kan lage et design på en diffuser for å regne ut hvordan designet ditt vil fungere i praksis.

Topp Bunn