N
nb
Gjest
Tja, på gamle NTH vil jeg påstå at e er direkte dårlig og pi en katastrofe.Valentino skrev:På skolen lærte jeg at ekte ingeniører bestreber karakterer mellom e og Pi.
Tja, på gamle NTH vil jeg påstå at e er direkte dårlig og pi en katastrofe.Valentino skrev:På skolen lærte jeg at ekte ingeniører bestreber karakterer mellom e og Pi.
Vidar P skrev:....De ble jo levert med NAC A4, det gikk temmelig klart frem av både manual og fra forhandlere at man skulle bruke denne kabelen for å bevare garantien; valgfri lengde over 3.5m....
Takker for opplysningen. Da har de tydeligvis tenkt som meg. Ikke NAIMer selv så jeg har ikke full oversikt her. ;-D
Når det gjelder Naim's slette ingenørarbeide... vel vel, du får belære de litt om dette da...
det er forøvrig blant hifimarkedets mest langlivete forsterkere så de kan umulig være veldig skjøre; f.eks har NAP250 en forventet levetid på rundt 20 år mellom servicer, og har vært på markedet i 33 år nå.
Jeg vil på ingen måte sette NAIMs ingeniører i et dårlig lys. Produktene taler for seg, og jeg støtter varmt en produktfilosofi som gir produkter med en lang livslengde. Spiller selv på 25 år gammel Quad-elektronikk.
Om du hadde tenkt tilstrekkelig på dette, så hadde du sikkert skjønt 1) at det er kjempelett å sette på en induktans på utgangen om man vil, og 2) det er alltids en grunn til at de ikke gjør det.
1&2: Nettopp, men når man ikke vet hva slags belastning som kommer etter kabelen virker det litt merkelig at man skal tune impedans med en ledning som med stor sannsynlighet har et forholdsvis beskjedent bidrag.
Soundproof; NAC A4/5-kabelen VAR og er faktisk billigere enn de fleste mer fancy hifikabler, og stikk i strid med dine betenkeligheter, så har Naim alltid anbefalt kunder å styre unna fancy overprisede kabler med mer flashy farger enn ytelse.
Sakset fra Manualen for NAP135 "
Loudspeaker cable
For the best results Naim Audios own speaker cable should be used to connect a loudspeaker to the
output of the power amplifiers. Special Naim Audio loudspeaker connectors are supplied to make the
connection to the power amplifier(s).IT IS ESSENTIAL THAT THESE ARE USED, IN ORDER TO COMPLY WITH CURRENT SAFETY REGULATIONS. DO NOT, FOR ANY REASON, USE SO CALLED HIGH DEFINITION WIRE OR ANY OTHER SPECIAL CABLE BETWEEN POWER AMPLIFIER AND LOUDSPEAKER AS DAMAGE MAY RESULT."
- ?
Mvh Vidar P
Flettet kabel => økt kapasitans, men lavere induktans. Veldig høy kapasitans => sjanse for ustabilitet i effektforsterkeren på radiofrekvenser => sjanse for å brenne utgangstransistorer. Mottiltak: Et Zobel-nettverk over terminalene (motstand + kondensator). "Alt" om dette står her: http://sound.westhost.com/cable-z.htm For en gitt kabelgeometri øker kapasitansen lineært med lengden av kabelen. Altså større problem jo lengre kabelen er. Jo, det eksperten sier stemmer også med den fysikken jeg tror jeg forstår. Dette gjelder likevel ikke for en klasse-D-forsterker, som er konstruert for å ligge i selvsvingning ved 400 kHz eller deromkring.Bromkamerat skrev:Snakket med en tidligere konstruktør av et annerkjent Norsk high-end produsent om dette kabel problemet. Han kunne fortelle at enkelte flettede kabler tok fullstendig knekken på utganger. Bla mye problemer med Supra kabler som fikk utgangen til å "svinge" sammen med masse uønsket støy som kom inn med kabelen.
Dette ble fikset ved å sette inn et filter på utgangen av forsterkeren med det følge at båndbredden ble endret. Hans teori er heller at lengere kabler skaper mere trøbbel en kortere og at jo kortere kabel jo bedre. Forsterkeren skal ikke "se" kabelen men høyttalerne, og da er kortere lengde best.
Tviler ikke... Helst 5 meter lengde, da? http://www.oslohificenter.no/produkter/kabler/hoyttalerkabel/index.htmSendte en mail til Cary om dette men fikk ikke noe klart svar. Fikk til svar at Vallhalla ville passe bra til mitt opsett.
Det gjør jo f eks Audio Pro med det forholdsvis rimelige Stereo One minianlegget jeg kjøpte til min svigermor. Flotte kabler å se på, med "gulltråder" innflettet i kabelstrømpen. Bruksanvisningen sier klart fra at det er disse kablene som gjelder, i de lengdene som ble levert med anlegget, og ingen andre. Låter uforskammet bra, gjør det også. http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_products=220xerxes skrev:Hvis forsterkeren er kontruert med forutsetning at ledningen skal ha visse reaktive egenskaper for å være stabil så er jo elektronikken rett og slett ustabil! I så fall burde denne leveres med de rette ledningene, for de er jo faktisk en del av konstruksjonen. Slett ingeniørarbeide!
Her er det hele levert som et system i det minste.asbjbo skrev:Det gjør jo f eks Audio Pro med det forholdsvis rimelige Stereo One minianlegget jeg kjøpte til min svigermor. Flotte kabler å se på, med "gulltråder" innflettet i kabelstrømpen. Bruksanvisningen sier klart fra at det er disse kablene som gjelder, i de lengdene som ble levert med anlegget, og ingen andre. Låter uforskammet bra, gjør det også. http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_products=220
Takker for oppfølging. Her ser det ut til at NAIM er vel så opptatt av en sikker og tilkobling/terminering som av lydkvalitet. Dette blir jo idiotsikkert. Jeg er som sagt ikke så kjent med produktene annet enn hva jeg har lest, men jeg kjenner merket gjennom mange år, og har sans for engelskmennenes filosofi.Vidar P skrev:Xerxes; jeg syntes å se et spørsmålstegn der, for å svare på det så er det slik at disse pluggene er 4mm bananer i en genial plastboks, som gjør det umulig å kortslutte + og - skulle man være så uheldig.
Slik ser de ut, og ved å "påby" de så unngikk Naim å måtte montere sikringskretsløp mot kortslutning på utgangene. Dette medførte iht Julian Vereker en klart hørbar lydgevinst (på den tiden, hvor det var en relativt større andel hjemmemarked og mindre internasjonal handel, var jo Naim temmelig suverene på høyklasse forsterkeri i UK), men forutsatte altså at man som produsent idiotsikret seg så godt det lot seg gjøre.
Disse dager bruker Naim sin egen 007 transistor som tåler kortslutning; de anbefaler bruk av NAC A5 med denne boksen ennå, men det er ikke obligatorisk lengre. Som fotnote kan nevnes at Naim-forsterkerne var ikke mindre stabile enn andre forsterkere uten sikringer på utgang; men Naim tok (og tar!) dette med pålitelighet og levetid på største alvor, og koser seg med at de er blant de produsenter i verden med lengst levetid og mest tilfredse kunder.
Dette ble en avsporing fra trådens tema; men jeg mener fortsatt at Baard er på aldeles ville veier om han søker kriterier for å velge kabel utenom elektrisk tilpasning OG lytting. Så slik er det
Mvh Vidar P
Walking on the wilde side Vidar, walking on the wilde sideVidar P skrev:jeg mener fortsatt at Baard er på aldeles ville veier om han søker kriterier for å velge kabel utenom elektrisk tilpasning OG lytting. Så slik er det
Mvh Vidar P
1. De bør rekke helt frem, ja... ;DFlageborg skrev:1. Kablene skal være lange nok
2. De skal ha et "fett" utseende
3. Det hjelper på selvfølelsen hvis de koster litt - mer enn "grøftekabel"
4. Litt skryt fra andre audiofile vedr. ditt valg - gjør godt for sjelefreden
5. Best lyd, for minst mulig penger - er også en viktig faktor
da ligger jeg godt an. jada, OT..Valentino skrev:På skolen lærte jeg at ekte ingeniører bestreber karakterer mellom e og Pi.
ser prikk like ut som de pluggene pioneer brukte en gang på 70-tallet jo. 8)Vidar P skrev:
Slik ser de ut, og ved å "påby" de så unngikk Naim å måtte montere sikringskretsløp mot kortslutning på utgangene. Dette medførte iht Julian Vereker en klart hørbar lydgevinst (på den tiden, hvor det var en relativt større andel hjemmemarked og mindre internasjonal handel, var jo Naim temmelig suverene på høyklasse forsterkeri i UK), men forutsatte altså at man som produsent idiotsikret seg så godt det lot seg gjøre.
Øh... ikke helt ???Pengvim skrev:ser prikk like ut som de pluggene pioneer brukte en gang på 70-tallet jo. 8)
mener ikke DIN-høyttalerplugger nei. jeg syntes det så ut som noen plugger som har to flate ledere, men den ene står loddrett og den andre vannrett..Vidar P skrev:Jeg tror du forveksler denne svære pluggen med disse mini-pluggene (en rund og en flat leder) som plenty produsenter brukte på 70-tallet, derunder også f.eks Tandberg. Den er iallefall IKKE prikk lik, men omtrent så lik som en Audi R8 idag er med en Austin Allegro fra 70-tallet..
Det var tynt, men det skal jo ikke langt.Flageborg skrev:Valget av kabel får et litt annet perspektiv - når man åpner øynene og ser "The Real World"
Bilde av innmaten i en Genelec TriAmp S30 Monitor - et verktøy for "proffer".
Når du ser kabelen mellom forsterker og elementer - hva tenker du da?