Hvordan velger du PU?

G

Gasolin

Gjest
Hei
Etter 40t med exact på RP6 vurderer jeg oppgradering til annen pu. Exact spiller fint men mer vil ha mer.
Bortsett fra matching til arm etc. Hvordan velger du pu når man i minst mulig grad kan teste/ høre før kjøp?
Rudi's pick-up guide, google tester, lydsignatur, musikksmak?

Mvh.
Gasolin
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Bortsett fra at PU passer til arm/spilleren og elektronikken så like jeg å matche dens lydsignatur til høyttalere jeg bruker, ja også musikksmak. Går ikke mye opp i andre sine meninger rundt dette.
 
G

Gasolin

Gjest
Jeg er ny i vinyl sammenheng og lurer på hvordan jeg vet hvilken pu som matcher nåværende oppsett: Marantz pm14s1, Dynaudio x34 og rp6.
Ser at Audio Technica er på tilbud på Platekompaniet. Kan at33ev eller at33sa være en fornuftig allround pu som matcher resterende?
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Har du en riaa som kan ta mc pickup?

I teorien så kan man finne ut med en resonans kalkulator om en pu og arm passer sammen, men det er ikke alltid det som er fasiten. Har har stilt de samme spørsmålene selv nylig, og Gunnar har gitt meg veldig detaljerte svar. Les litt i de andre trådene i vinylavdelingen og man vil få svar på det meste.

Hvordan en pu vil matche med ditt system/anlegg må du nesten bare teste ut selv, for det er så mange faktorer som spiller inn.

At33ev og at33ptg/II er omtrent samme pu men med forskjellige cantiliver/nålefane. At33sa har en nål med shibata sliping, og den er nesten dobbel så dyr som at33ptg. Edit: At33ev og at33ptg har forskjellig sliping på diamantene også.

At33ptg/II er kjent for å være en pu som gir mye for penga. Jeg har selv bestilt en og den er på vei. Gleder meg til å få testa den.
 
Sist redigert:

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Beklager, kan ikke hjelpe deg, for vi er i samme båt;)
Sitter med en handlekurv hos Platekompaniet, full av pickup-er, og sliter med å velge. Interessant nok har jeg Rega Exact 2 øverst på lista. 40 timer var lite. Hva ønsker du mer av? Forøvrig har jeg lest mye gode tråder om forskjellige pickup-er og egenskaper i forumet til Steve Hoffman. Der står det MYE.
 
G

Gasolin

Gjest
Takk for innspill.
Beholder Exact og blir mer og mer fornøyd. Det er første platespiller så jeg har også et ønske om å utforske andre merker.
Har MM/MC på forsterkeren og benytter den.
Grunnen til ønsket om ny pu er ene og alene kløe i handlefingeren når der står 25% rabat på vinylrekvisita på Platekompaniet:D Skal ha den liggende til en gang Exact'en er moden for bytte.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Må jo si jeg kjenner på den kløen selv også fra tid til annen. Jeg har handlet et par brukte pu, og om de ikke skulle falle i smak blir ikke tapet så stort ved salg igjen. Så derfor må jeg bare oppfordre til å kjøpe nytt, så blir bruktmarkedet større og bedre for meg :)
Nei, spøk til side, om 25% er tatt av salgsprisen for en kort periode vil en evt bruktpris ikke endres vesentlig når perioden er over. Er det derimot en pu som stadig er på salg, vil det nok avspeile seg i bruktprisen.
Så er spørsmålet om hvor mye man tåler å tape om man ikke er fornøyd.
Jeg leste tråd opp og tråd ned her inne, og landet først på en brukt 2m black etter å hatt Elys40, 2m red og rega bias.
Var godt fornøyd med den, så kom kløa...så ble det brukt Dynavector 10x5
Er nok enda mer fornøyd med den, men har beholdt den sorte også.
Kjenner ikke at33'ene men Rega Exact hadde en kompis, og det imponerte ikke meg.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Takk for innspill.
Beholder Exact og blir mer og mer fornøyd. Det er første platespiller så jeg har også et ønske om å utforske andre merker.
Har MM/MC på forsterkeren og benytter den.
Grunnen til ønsket om ny pu er ene og alene kløe i handlefingeren når der står 25% rabat på vinylrekvisita på Platekompaniet:D Skal ha den liggende til en gang Exact'en er moden for bytte.
Klart det er fristende:) Tror likevel at du gjorde klokt i å vente; den er jo ikke innspilt engang! Selv så handlet jeg pickup på tampen av tilbudet. Ble ikke Exact 2, men AT 150Sa.
Blir det feil kan vi jo bytte, om trangen til opp- eller sidegradering skulle presse på.
 
Topp Bunn