Hvordan uttales Saint-Saëns?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En kapasitet som Kjell Hillveg uttalte det som sæng-sang i radio forleden dag. Men er det korrekt? Jeg ville tro at tødlene over e'en betød at den skal betones på et eller annet vis, f.eks. sæng-saenn. Hvad mener I lærde Kreaturer der ude om dette eksistensielle spørsmål?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vet ikke om det hjelper Steinar, men jeg har flere ganger hørt Arve Tellefsen konsekvent uttale "sænn sanns". Vet ikke om det bør taes med i betraktningen at mannen er trønder, men han har jo spilt denne komponistens verker noen ganger, i alle fall.... ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
34
impulse skrev:
Vet ikke om det hjelper Steinar, men jeg har flere ganger hørt Arve Tellefsen konsekvent uttale "sænn sanns". Vet ikke om det bør taes med i betraktningen at mannen er trønder, men han har jo spilt denne komponistens verker noen ganger, i alle fall.... ;)
På fransk uttales ikke bokstaven S i slutten av ord, så Tellefsen sin uttale høres i utgangspunktet helt feil ut. Tødlene over e'en er den samme som i Citroën, som uttales som en vanlig norsk e, så trolig vil en korrekt uttale av Saint Saëns være noe slikt:

Sæ saen

Roy

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Fordømt! Jeg har aldri hatt problemer med uttalen av navnet før denne tråden. Nå klarer jeg ikke å si det lenger.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
R.E.S. skrev:
impulse skrev:
På fransk uttales ikke bokstaven S i slutten av ord, så Tellefsen sin uttale høres i utgangspunktet helt feil ut. Tødlene over e'en er den samme som i Citroën, som uttales som en vanlig norsk e, så trolig vil en korrekt uttale av Saint Saëns være noe slikt:

Sæ saen

Roy
;D

Du får ta deg en kikk, Roy. Det handler om korrekt uttale av nasale vokallyder på fransk - så om du hadde indikert den etter din Sæ så er du ikke langt unna.

Forøvrig fornøyelig forleden (fin alliterasjon) da en litteraturdiskusjon på P2 drev og refererte til en eller annen ved navn Ståååndæll. Mange festlige måter man kan uttale Stendhal på.

http://www.languageguide.org/francais/grammar/pronunciation/nasal.html

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.937
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
impulse skrev:

Sæ saen

Roy
Det er faktisk et avvik her, slik at det riktige vil tilnærmet være Sæ~ Saa~s. ~betegner nasallyd.
En bedre uttaleguide: http://www.pronunciationguide.org/thebiglist.html#French

Bernt K

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.937
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nope, den skal uttales, rettnok mer stemt, z-liknende, og nesten stum, men den skal høres.
http://www.pronunciationguide.org/sounds/saint-saens.mp3
Jeg vet at generelle uttaleregler for fransk sier den skal være stum, men unntakene, unntakene..
"For some reason, St-Saens himself did lightly pronounce the final s on "Saens," in defiance of usual rules of pronounciation. "

Bernt K

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Ikke akkurat Dyrenes karneval. Festlig tråd.
;D 8)

Under studietiden ble det ved et par anledninger heftige diskusjoner ang. denne for noen ikke uvesentlige uttalen.

Min pianolærer og akkompagnetør (som forguder Saint-Saëns) hevdet hardnakket at S`n SKULLE være med på slutten.
Hver gang noen sa "Saint-Saën" sa han S!! etterpå :)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.937
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heh. Jeg lærte en gang at årsaken var at S-S kom fra en region der man nu en gang snakket slik... Og det finner jeg merkelig ettersom han var pariser :-\
Kommer denne lydskrifta rett fram, tro? (/?a?l ka.mij s??.s??s/) (han het Charles Camille S-S) Stjælt fra Wikipedia.

Bernt K

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For meg er det det samme hvordan navnet til denne fine komponisten uttales.
Jeg dukker nå ned i kjelleren for å høre hans 3. symfoni med Chicago Symph. Orch. fra den tiden dette orkesteret hadde sin sinnsyke messingruppe 8)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
berxter skrev:
Nope, den skal uttales, rettnok mer stemt, z-liknende, og nesten stum, men den skal høres.
http://www.pronunciationguide.org/sounds/saint-saens.mp3
Jeg vet at generelle uttaleregler for fransk sier den skal være stum, men unntakene, unntakene..
"For some reason, St-Saens himself did lightly pronounce the final s on "Saens," in defiance of usual rules of pronounciation. "

Bernt K
Det du hører er sus i opptaket, og ikke en svakt stemt s. Jeg kan garantere at det ville være en overraskelse for Saint Saëns om s'en ble uttalt.

Og hvordan vet jeg det? Ble hardt satt på plass av programsjefen for Salle Pleyel i Paris, da jeg tok med s'en.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.937
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Burde være autoritet god nok, det, men jeg er fortsatt ikke overbevist. Han kjente vel heller ikke S-S personlig (selvsagt ikke jeg heller). Finner selvsagt ikke uttale på fransk nettsted; Merriam-Webster:
Pronunciation: sa~'sä~s (min tilnærming, spesialtegnene overføres dårlig, det blir san-'säns, og det er jo sprøyt)
Wikipedia det samme
Opplysninger om at han selv uttalte den (svakt, omtrent som japanerne aspirerer u i -su-endelser, hvis det ga mening)
gjør at jeg fortsatt vil bruke -s-uttalen i Saëns. ;)

Bernt K

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
berxter skrev:
Burde være autoritet god nok, det, men jeg er fortsatt ikke overbevist. Han kjente vel heller ikke S-S personlig (selvsagt ikke jeg heller). Finner selvsagt ikke uttale på fransk nettsted; Merriam-Webster:
Pronunciation: sa~'sä~s (min tilnærming, spesialtegnene overføres dårlig, det blir san-'säns, og det er jo sprøyt)
Wikipedia det samme
Opplysninger om at han selv uttalte den (svakt, omtrent som japanerne aspirerer u i -su-endelser, hvis det ga mening)

Bernt K
Joda, han kjente garantert ikke Saint-Saëns personlig, og franskmenn elsker jo å rette på utlendingers uttale! ;D

Kikket litt rundt på nettet nå. Larousse.fr krever passord, dessverre. Men finner at flere har begge uttaleformer:

(s??-sä?s', -sä?')

Så her er vel juryen ute. Vi kan jo gå ut ifra at Tellefsen har fått med seg en riktig uttalevariant. Mener noen i tråden skrev at han alltid sa sæns.

Nå har jeg i stedet hørt på Symphonie Fantastique av Berlioz - der er vi vel enige om uttalen?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.261
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Artig tråd, for å spørre om noe helt annet innen musikken, hvordan uttales St. Germain?

Dette er jo acidjazz og jeg har stusset litt over uttalen på P3's programværter av og til. Når de tillegg spiller låta Rose Rouge og skal fortelle hvem og hva kan det bli litt komisk :D

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.937
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
berxter skrev:
Wikipedia det samme

Bernt K
Joda, han kjente garantert ikke Saint-Saëns personlig, og franskmenn elsker jo å rette på utlendingers uttale! ;D

Kikket litt rundt på nettet nå. Larousse.fr krever passord, dessverre. Men finner at flere har begge uttaleformer:

(s??-sä?s', -sä?')

Så her er vel juryen ute. Vi kan jo gå ut ifra at Tellefsen har fått med seg en riktig uttalevariant. Mener noen i tråden skrev at han alltid sa sæns.

Nå har jeg i stedet hørt på Symphonie Fantastique av Berlioz - der er vi vel enige om uttalen?
Jepp. Jeg ville aldri kastet meg inn i denne tråden, var det ikke for at alle nettreferansene jeg fant, og har funnet tidligere, ga avvikende uttale. Jeg tror det var gamle lektor Hagenæs på Katta (fransklæreren min) som i '72 eller '73 sa noe sånt som at en aldri skal stole på regler i fransk eller andre språk, før en har fått dem bekreftet.

Takk for diskusjonen; jeg lærte ihvertfall noe nytt, ikke minst å lete etter de merkeligste ting på nett.

Bernt K

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.210
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Artig tråd, for å spørre om noe helt annet innen musikken, hvordan uttales St. Germain?
Du får logge deg på en fotballkanal og vente på neste kamp med Paris St Germain.

P

Parelius

Gjest
berxter skrev:
Jeg tror det var gamle lektor Hagenæs på Katta (fransklæreren min) som i '72 eller '73 sa noe sånt som at en aldri skal stole på regler i fransk eller andre språk, før en har fått dem bekreftet.
Katta i Trondheim? FRU Hagenæs? Gikk du ut i -73 (og begynte i -71)?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.937
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hr. Hagenæs (kjente ham også privat, da han drev med svartkrutt). Ja, Schola Cathedralis Nidrosiensis, gikk ut i '73, Naturfaglinja (strøyk med glans i fysikk ::)). Jasså du, ja, med det etternavnet er det jo liten tvil om hvilken landsdel du kommer fra...

Bernt K(rogstad)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Bach_Man skrev:
Fordømt! Jeg har aldri hatt problemer med uttalen av navnet før denne tråden. Nå klarer jeg ikke å si det lenger.
Sorry mate. ;)

Men du verden; jeg hadde aldri trodd denne tråden skulle bli så lang.

Etter å lest alle innleggene, sitter jeg igjen med ett spørsmål: Hvordan uttales Saint-Saëns? :-\ ;D

P

Parelius

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Etter å lest alle innleggene, sitter jeg igjen med ett spørsmål: Hvordan uttales Saint-Saëns? :-\ ;D
schjø ne sæ-pa!

P

Parelius

Gjest
berxter skrev:
Hr. Hagenæs (kjente ham også privat, da han drev med svartkrutt). Ja, Schola Cathedralis Nidrosiensis, gikk ut i '73, Naturfaglinja (strøyk med glans i fysikk ::)). Jasså du, ja, med det etternavnet er det jo liten tvil om hvilken landsdel du kommer fra...

Bernt K(rogstad)
Hmm... Jeg gikk realfaglinja på samme tidspunkt. Hadde fru Hagenæs (med æ?) i norsk. (Hun forstod aldri helt mitt antikrigsdikt "Ovstore fuglar i lufta", i -72, forresten.)

Jeg sitter her og lurer på om jeg ikke har en svak erindring av navnet ditt. Du startet ikke opp i første gym på realfaglinja, tro? Kompisen min Hjellemo tok naturfaglinja, men det var jo flere klasser kanskje?

Parelius er ikke noe etternavn, men fornavn. Født og oppvokst på Sverresborg (Hjalmar Johansens vei, et steinkast fra Tavern). Men Brændvik sier deg kanskje intet? Artig læll.

[/ot]

[ot]

Fransk er vanskelig, men ikke for trøndere, sa franskfrøkna vår. Vi hadde naturlige anlegg for de franske lyder. Men han hellige sens....

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.937
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
berxter skrev:

Bernt K(rogstad)
Hmm... Jeg gikk realfaglinja på samme tidspunkt. Hadde fru Hagenæs (med æ?) i norsk. (Hun forstod aldri helt mitt antikrigsdikt "Ovstore fuglar i lufta", i -72, forresten.)

Jeg sitter her og lurer på om jeg ikke har en svak erindring av navnet ditt. Du startet ikke opp i første gym på realfaglinja, tro? Kompisen min Hjellemo tok naturfaglinja, men det var jo flere klasser kanskje?
[OT] Gikk i samme klasse som hr Hjellemo og en hel del andre snøser; var aldri innom reallinja; vi har kanskje bælmet en halvliter eller to på Marinen/Parken sammen.
[/OT]

Til Steinar:
Es-kø-se-kø-se-kø-se-kø-se kø vous ne comprendez pas qui je vous a dit? Zut Alors!

Bernt K

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.937
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vet heller ikke hva som er 100% rett; som Soundproof sier er juryen ute. Sjefen hos La Salle Pleyel mener at siste s er stum, iht franske uttaleregler, og han burde vite det. Alle internettreferanser jeg har funnet, og noen som Soundproof fant, sier at den skal være med...
Is there an occult medium in the audience?
"Charles Camille Saint-Saëns, I call upon thee: Manifest and bring our doubts to an end!"

Bernt K

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da "måtte" jeg bare finne frem denne tråden igjen.... :)

Hørte Saint-Saëns 3. symfoni med Oslo Phil Orch under dirigent av Plasson på NRK2 torsdag kveld.
Både dirigent og programleder nærmest understreket Sen på slutten av navnet til Saint-Saëns.

Denne dirigenten sammen med orkesteret gjorde noe av det beste jeg har hørt av denne symfonien.

Den som hadde fått tak i opptak av alle disse torsdagskonsertene...stort sett meget bra fremført og ikke minst god lyd.
Tror jeg får legge inn noen gode ord ;)

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
84
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
emotikon skrev:
Hørte Saint-Saëns 3. symfoni med Oslo Phil Orch under dirigent av Plasson på NRK2 torsdag kveld.
Både dirigent og programleder nærmest understreket Sen på slutten av navnet til Saint-Saëns.

Denne dirigenten sammen med orkesteret gjorde noe av det beste jeg har hørt av denne symfonien.
Jeg var der fredag 15. og den 3. ble godt fremført.

Min fransk er ikke sterk, men jeg uttaler noe i nærheten av sæ-så. æ-lyden ligger noe nærmere e enn tradisjonell norsk æ. Mvh.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
achri-d skrev:
emotikon skrev:

Jeg var der fredag 15. og den 3. ble godt fremført.

Min fransk er ikke sterk, men jeg uttaler noe i nærheten av sæ-så. æ-lyden ligger noe nærmere e enn tradisjonell norsk æ. Mvh.
Jeg er veldig enig med deg, men jeg har en mer -a- lyd på slutten der. Sæ sa.

Jeg kunne fransk en gang. 8)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Av en eller annen grunn har jeg en mistanke om at Plasson kan sin Saint-Saëns ;)

Samt innspilling av de 5 klaverkonsertene med Philippe Entremont på klaver.

Tror jeg må få tak i disse innspillingene

Topp Bunn