Hvordan treminere skjerm på RCA kabler

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det kommer vel litt an på pluggen? ;)

En del plugger har i hvert fall en liten skrue som skal skrus inn i yttermantelen slik at den treffer skjermen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.364
Torget vurderinger
1
hensun skrev:
Holder på og skal treminere DIY sett fra ViaBlue men det er ikke forklart hvor skjermen skal termineres.

Det er en enleder med to flettede ytterkapper som blir kalt "Triple Shield"
http://www.extreme-cable.com/kabel/kabel_nf-a7.php

Skal da innerskjerm og ytterskjerm termineres sammen og skal de det i begge ender???
Avisoler kabalen som vist på illustrasjonen og bruk et multimeter til å sjekke om skjermene elektrisk sett evt. er isolerte fra hverandre. Dersom skjermene ikke er isolerte fra hverandre så er det ganske uvesneltlig om du terminerer en skjerm eller alle tre, men skjermen skal termineres i begge ender, jeg ville muligens ha eksperimentert med å terminere den innerste skjermen til RCA pluggene i begge endene av kabelen, avhengig av hvor lett/vanskelig det evt. er å skille skjermlagene fra hverandre og avhengig av om skjermlagene har ulik «loddbarhet». Dersom skjermene er isolerte fra hverandre så åpner det for litt eksperimentering, men det sikreste er å terminere alle skjermer i begge ender). Jeg ville ha vurdert å terminer innerste skjerm i begge ender, terminer melomskjermen i mottakerendenog terminer den ytre skjermen i avsender enden ... NB i dette tilfellet er det ingen facit ... kun muligheter ...

mvh
KJ

hensun

Medlem
Ble medlem
03.02.2008
Antall liker
0
Pluggene har denne skruen men jeg ville nok heller sikret dette med lodding.
Skjermene er isolerte fra hverandre.

Hvis en vil kalle folien for skjerm så har denne kontakt med den ytterste skjermen.
Den indre er isolert fra med et plast belegg mot folien.

Vedlegg

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Skruen på pluggen fungerer helt fint den. Blir da god kontakt det, så lenge kabelen er tykk nok.
(Hvis ikke den er tykk nok kan man jo bare stappe under litt avisoleringsrester evt..)

Lodding av skjerm på den typen plugg er bare stress, og det er ikke akkurat lett å få god kontakt. ::)

L

lark

Gjest
Innerskjermen skal termineres i begge ender, da den fungerer som jordleder. Ytterskjermen er det vanlig å terminere i den enden av kabelen som kobles til det signalgivende apparatet. Dette prinsippet kalles semibalansert.

hensun

Medlem
Ble medlem
03.02.2008
Antall liker
0
Forstår jeg deg riktig, om jeg da avisoler til ytterste skjerm og skru denne mens den innerste skjermen loddes?
Og lik i begge ender?

hensun

Medlem
Ble medlem
03.02.2008
Antall liker
0
Tror ikke det er tenkt semiballansert på dette settet da pluggene ikke er merket forskjellig.
Må da i såfall merke de selv?

Er semibalansering å foretrekke?

L

lark

Gjest
Du bruker tekstretningen på kabelen for å markere signalretningen. I avsenderenden forbinder du begge skjermene til godset i pluggen. I mottakerenden forbinder du kun innerskjermen til gods i pluggen. Her må du passe på at ytterskjermen ikke kommer kontakt med innerskjermen. Klipp vekk alt overflødig av ytterskjermen og dytt eventuelle rester som stikker frem inn under isolasjonen med en liten skrutrekker eller lignende. Senterlederen i kabelen forbinder du naturligvis til senterpinnen i pluggene i begge ender. Jeg kjenner ikke Viablue sine plugger, så om må lodde eller skru avhenger av pluggen. Høres dette greitt ut?

hensun

Medlem
Ble medlem
03.02.2008
Antall liker
0
Alt i skjønneste orden :)
Har søkt litt på forumet og i de fleste tråder er det semiballansert som dukker opp så det blir nok det her i hus også.
Har en kompis som har de samme kablene men som ferdig produkt. Tror jeg skal smyge meg bak racket med et skrujern å ta en titt der :)

Topp Bunn