Forsterkere Hvordan tolke spesifikasjoner på forsterker?

ve

Medlem
Ble medlem
18.03.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Som tittelen sier, hvordan skal man tolke oppgitt spesifikasjon på en forsterker og kan man si om en forsterker er god eller dårlig ved å se på spesifikasjonene?

Jeg tenker på bl.a oppgitt effekt, trafostørrelse, kondensatorbank, dempningsfaktor, "signal to noise ratio" og total harmonic distortion.

Det er ganske store forskjeller i de overnevnte spesifikasjonene for forsterkere i samme prisklasse.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Oppgitt effekt sier i alle fall fint lite om ytelsene til en forsterker. F eks kan to ulike forsterkere oppgis til 100 watt der den ene er målt med 1 Khz testtone, en kanal drevet i 4 ohm med en THD på 10%, mens den andre er målt med 20-20.000 Hz sveip, begge kanaler drevet samtidig i 8 ohm med 0.0000001% THD. Førstnevnte blir som å måle toppfarten på en moped ved å slippe den ut av et helikopter...
Trafostørrelse og kondensatorbank sier mye mere om ytelsene til en forsterker, ihvertfall når det er snakk om vanlig klasse A/B, men det er ingen spesifikasjoner som sier noe om hvordan en forsterker låter på din musikk i ditt rom.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
17.733
Antall liker
15.028
Sted
Bergstaden
Utfra min erfaring, så syns jeg det er omtrent like lett å gjette hvordan en forsterker spiller ved å lese specs, som jeg syns det er å gjette hvordan en vin smaker utfra etiketten på flasken.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.391
Antall liker
1.801
Sted
Phobos
Uten analyserbare målinger er det tilnærmet umulig. Det er vanskelig eller umulig å si noe om under hvilke forutsetninger, frekvensområder og belastninger de ulike specs er målt under i de aller fleste tilfeller. Mange produsenter cherry pick'er også de beste parameterne uten noe mer informasjon for å fremstå bedre. Dette gjør specs enda mer unyttig.

Specs kan bare gi en viss pekepinn på hva slags belastninger komponenten er tenkt utsatt for, og muligens en vag følelse av kvaliteten men der stopper det.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.554
Antall liker
5.207
Torget vurderinger
1
Spesifikasjoner er så mangt, noen er "opimistiske" noen er "konservative", noen bærer preg av en "gummistrikk" tilnærming etc. Det er nødvendig å forstå testbetingelsene og intensjonene for å forstå en del spesifikasjoner, er det en "worst case" spec som alle eksemplarer av et produkt under alle aktuelle driftsbetingelser skal holde seg innenfor? eller er det noe mer "optimistisk" evt hvor "optimistisk"? Utover vekt og dimensjoner/volum så blir det veldig fort en sammenlikning av epler og kaniner eller noe helt annet.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.710
Antall liker
44.450
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Om ikke enda vanskeligere enn vinetiketter. Enkle tall som "100 W i 8 ohm, 0,01 % THD+N" er ganske meningsløse. Det første jeg ser på er hva som ikke sies. For eksempel, hvis det ikke sies noe om testbetingelsene kan man godt være litt skeptisk. En spec som "minst 100 W kontinuerlig pr kanal i 8 ohm med mindre enn 0,1 % THD+N fra 20 Hz til 20 kHz, målt med 80 kHz båndbredde og begge kanaler drevet" sier i det minste litt. Men da er du allerede langt forbi hva de fleste produsenter av hifi-komponenter vil oppgi. Dempefaktoren kan også si litt, ikke fordi den er viktig i seg selv, men fordi den indirekte oppgir utgangsimpedansen, som igjen sier noe om hvordan lyden vil farges av impedanskurven i høyttaleren.

Jeg vil helst se kurver for hvordan forvrengningen endrer seg med frekvens og effekt i forskjellige impedanser, helst også sammensetningen av forvrengningsspektrumet ved ulike effekter og intermodulasjonsforvrengning med forskjellige kombinasjoner av testtoner.
Sånn, for eksempel: http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf
Eller slik: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3886.pdf

Da innbiller jeg meg at det er mulig å si noe halvveis fornuftig om hvordan den vil låte. Hvis man sammenligner de to databladene får man jo en oppfatning om at den første sannsynligvis låter bedre enn den andre, men det er jo ca 100x i prisforskjell også. Det er likevel ikke sikkert at det sier noe om du vil like lyden eller ikke. Jeg har en teori om at alle tilstrekkelig gode forsterkere låter likt, og at det ikke er effektforsterkerens oppgave å farge lyden, så det kan hende at preferansene og forventningene er ulike. Det finnes forsterkere som får masse skryt både her og andre steder, men som jeg ikke er interessert i å teste engang, bare ut fra en kikk på spesifikasjonene. Not my cup of tea.
 
Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.674
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
24
Her er et edruelig sett med specs som det går an å forholde seg til:

spec.png
 

ve

Medlem
Ble medlem
18.03.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Ta da to forsterkere fra forskjellige prisklasse, f.eks Abrahamsen V4.0 og Doxa 61.
Prisforskjell på ca. 40.000kr.
V4.0: 70W i 8ohm, THD: 0,005%, litt usikker på strømforsyning, men 800 VA? Vekt: 16kg
M61: 35W i 8ohm, THD: <5%, ca 1000 VA, vekt: 21kg.

Hva som forsvarer prisforskjellen, og kan jeg se at den er verdt prisforskjellen?
Vekt blir jo ofte sett på som et kvalitetstegn, men stenmer ikke alltid overens med prisen det heller, selv om det gjør det i akkurat dette eksempelet.

Jeg setter det bevisst på spissen for å høre forskjellige meninger.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.986
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Er vel ikke mange meninger om dette, så du får ikke andre.....som sagt, ut fra specs kan du jo ikke se om det er verdt prisforskjellen, du må prøve de....
Det er litt som med biler, umuligt å forutse hvordan de er å kjøre ut fra tekniske data, mener du det er tull at en BMW koster mere enn en Huyndai når de har tilnermet like specs?
Ting som 25 års garanti, klasse A osv. koster jo litt også.
Oslo Audio Society
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.710
Antall liker
44.450
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Umulig å si noe fornuftig om de to ut fra de oppgitte spesifikasjonene, annet enn at det tydeligvis er målt på forskjellige måter. Man kan spekulere og gjette på hva som ligger bak de tallene, men det blir bare gjetting. Prøv begge to med de høyttalerne du har tenkt å bruke dem på.

Edit: Derimot står det "single ended" på http://www.doxa.no/products_amplifiers_61.html, og den opplysningen er kanskje mer informativ enn alle tallene tilsammen. Disse to forsterkerne låter sannsynligvis ikke likt i det hele tatt. Det handler om forvrengningsspektrum, spesielt andreordens vs tredjeordens harmonisk forvrengning, og høyereordens crossoverforvrengning vs fravær av dette. Men du må fortsatt prøve, siden det vil være snakk om ulik farging og klangkarakter i forhold til dine personlige preferanser. Dette leser du ikke ut av specs.
 
Sist redigert:

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.489
Antall liker
3.826
Torget vurderinger
1
Som sagt, umulig å si ut ifra spesifikasjonene. Men noen pekepinner kan være at utgangseffekt er målt 20-20k Hz begge eller alle kanaler i 8 ohm. Hvis dette stemmer med trafostørrelse (målt i VA) og kondesatorkapasitet (målt i μF), og hvis alt dette matcher hvor mye strøm den kan trekke fra nettet, så er det en god mulighet for at forsterkeren er tilstrekkelig dimensjonert til oppgitt effekt. Men det sier dessverre ikke noe om hvordan den låter...

Tilbake til strømtrekk fra stikkontakten, det er veldig mange surrerundtreceivere og andre litt billige forsterkere som ikke engang trekker summen av utgangseffekten fra stikkontakten. Og så må man legge til varmetap i tillegg.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ååå. Er det derfor den låter så forbaska bra! ;)
Jeg har en teori om at alle tilstrekkelig gode forsterkere låter likt, og at det ikke er effektforsterkerens oppgave å farge lyden, så det kan hende at preferansene og forventningene er ulike.
Ene i det første, men ikke helt det andre. Det vil si, i et optimalisert anlegg så er både nøytral forsterker og annen elektronikk det foretrukne IMO. Men der befinner de færreste seg og ofte blir slik elektronikk for avslørende på høyttaler og rom. Og da får man de klassiske tilbakemeldingene om analystisk, umusikalsk, klinisk lyd osv. Jeg forstår godt at mange foretrekker forsterkere med mer egenlyd. Det er tross alt det som låter best for de. Og ingenting gale i det. Om man velger den fargingen fra effektforsterker eller annen elektronikk spiller da mindre rolle hvis man liker totalen.

Så til trådstarter. Først må du finne ut om en nøytral låtende forsterker passer i oppsettet ditt. Du kan sikkert få prøvelåne Hypex Ncore av EHED. Den måler eksemplarisk og kan drive det meste. Man trenger ikke å kjøpe en Bryston, Boulder eller Pass Labs til over det dobbelte eller tredoble hvis en slik type forsterker er ønskelig. Du får bare ikke like mye kred i det audiofile miljøet med Hypex og klasse D. Hehe.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ååå. Er det derfor den låter så forbaska bra! ;)
Jeg har en teori om at alle tilstrekkelig gode forsterkere låter likt, og at det ikke er effektforsterkerens oppgave å farge lyden, så det kan hende at preferansene og forventningene er ulike.
Ene i det første, men ikke helt det andre. Det vil si, i et optimalisert anlegg så er både nøytral forsterker og annen elektronikk det foretrukne IMO. Men der befinner de færreste seg og ofte blir slik elektronikk for avslørende på høyttaler og rom. Og da får man de klassiske tilbakemeldingene om analystisk, umusikalsk, klinisk lyd osv. Jeg forstår godt at mange foretrekker forsterkere med mer egenlyd. Det er tross alt det som låter best for de. Og ingenting gale i det. Om man velger den fargingen fra effektforsterker eller annen elektronikk spiller da mindre rolle hvis man liker totalen.

Så til trådstarter. Først må du finne ut om en nøytral låtende forsterker passer i oppsettet ditt. Du kan sikkert få prøvelåne Hypex Ncore av EHED. Den måler eksemplarisk og kan drive det meste. Man trenger ikke å kjøpe en Bryston, Boulder eller Pass Labs til over det dobbelte eller tredoble hvis en slik type forsterker er ønskelig. Du får bare ikke like mye kred i det audiofile miljøet med Hypex og klasse D. Hehe.
det er ingen forsterkere som er absolutte nøytrale. Noen forsterkere er mindre forvrengte enn andre. Ncore fungerer ok i noen sammenhenger men er hypa herfra til evigheten. Selv bruker jeg en forsterker som er basert på et par klasse t kort. låter bedre enn Ncorebaserte greier i mine ører. Og rommet er det kontroll på
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.710
Antall liker
44.450
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du får bare ikke like mye kred i det audiofile miljøet med Hypex og klasse D. Hehe.
Hvorfor har ingen fortalt meg det før nå? ;)

Absolutt nøytrale forsterkere er nok mest en teoretisk mulighet, ja. Det er alltids en eller annen knotete høyttaler med så vrien impedanskurve at hvilken som helst forsterker må bekjenne farge. Derimot er det litt mer sannsynlig at for en gitt høyttaler og innenfor gitte begrensninger på lydtrykk og musikksmak, så kan det finnes forsterkere som er gode nok til at forvrengning og farging derfra ikke lenger har noen betydning. Det kan man muligens spare litt penger på.

Edit: Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nøytralt blir et relativ begrep. Absolutt 100% blir det kanskje aldri, men godt nok til at vi opplever det som nøytralt. Selv høyttalere med sine langt større begrensninger og svakheter, kan spille et opptak så nøytralt (i et spesifikt rom) at folk ikke klarer å skille det fra et ekte opptak. Flere forsterkere vil fint kunne passere LTS sin før og etter test. Og Ncore skal være der. Jeg tror ikke på, som en del audiofile mener, at motkoblingen skal føre til en hørbar degradering. Enig med Asbjørn at forsterkerne vil låte likt når de kommer til et visst nivå og hvis lasten takles. I alle fall når det blindtestes. ;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg har aldri hørt et musikkanlegg som er i stand til å gjengi et opptak på en slik måte at det ikke lar seg skille fra et ekte opptak. Det nærmeste er oppsettet til sluket. Jeg har hørt Ncore forsøke å drive et par 15" + 100db følsomme det var ikke imponerende og langt fra "ekte"
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Studie jeg tenkte på var med høyttalere spilt i et anekoisk rom. Litt dårlig formulert av meg, men musikken ble altså spilt gjennom et par høyttalere i det anekoiske rommet og det ble tatt opp med mikrofon. Altså et opptak spilt gjennom høyttalere med nytt opptak. Etterpå lyttet flere til original opptaket og det nye opptaket. De klarte ikke da å skille disse to når frekvensresponsen var god nok til høyttalerne.
Ellers er det forøvrig demonstrert lyd gjennom høyttaler hvor folk hadde problemer å skille det fra lyden ellers i rommet, men det krever både førsteklasses opptak, høyttalere og optimalisert rom.

At Ncore med 2x200W ikke skulle drive åtte (?) 15" optimalt er vel ingen stor bombe, og forstår ikke at det skal trekkes frem som argument. Jeg kommer til å bruke 2x600W på mine seks 15" (97 dB følsomhet). Hadde aldri falt meg inn å bruke Ncore på de.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg liker Ncore men det treet vokser ikke inn i himmlen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.710
Antall liker
44.450
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Caltech har også et par rom som er rigget for å ta opp et signal i det ene rommet og spille det av i det andre, for å kunne bedømme om komponentene i opptaks- og avspillingskjeden er transparente eller ikke.

Nå er det vel ikke primært ncore vi diskuterer her, siden trådstarter spør om Abrahamsen v4.0 kontra Doxa Model 61. Jeg forstår godt hvorfor Doxa'en er tyngre og dyrere, men jeg er også ganske sikker på at ingen av de to er transparente ved alle lyttevolumer på noenlunde normale høyttalere, så dette vil være et spørsmål om smak og behag.
 
Sist redigert:

ve

Medlem
Ble medlem
18.03.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Ikke misforstå, det er ikke slik at jeg er på forsterkerjakt og det står mellom Abrahamsen og Doxa.
Jeg bare lurer på hvordan man kan tolke specs, for å finne ut om en forsterker er "bra" (kan drive en gitt høyttaler) uten å se på pris.

Jeg er forøvrig helt med på at en forsterker må tilpasses systemet, rommet og ens preferanser hva klang gjelder.

La meg prøve å stille spørsmålet på en annen måte:
vil en 2x100W forsterker til 5000kr drive en gitt høyttaler like godt som en 2x100W til 50.000kr hvis man ser bort fra klang-preferanser og kun på det tekniske (drive uten forvrenigning og klipping på samme lydnivå)? Hva i speccen er det som kan avsløre dette?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan ikke se på specsene. Det er vel forklart opp til flere ganger nå. Og pris er ikke nødvendigvis styrende for kvalitiet. Det finnes mange grisedyre forsterkere som ikke er spesielt bra rent teknisk. Det må foreligge gode nok målinger, som i eksemplene til Asbjørn. Det gjør det ikke her og da kan du ikke vite noe sikkert. Lån med hjem og prøv begge.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.986
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Om høyttaleren er en relativt lett belastning kan den sikkert det, og da kan du også finde en brukt på finn til 1000,- der kan det. Ser du på høyttalerens følsomhet får du en indikation om lydtrykket med 1 watt inn, da kan du konkludere at du egentlig bare trenger kanskje 5 watt. Nu er musikk dynamisk, og forsterkeren må levere opp til 10x effekten for å klare musikkens dynamiske topper, husker du gamle dagers VU metre?
Nå har vi ikke skrevet noe om lyden, høyttaleres impedans og fasevinkler, rommets størrelse osv osv

Mange pickups har jo også nesten identiske data.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Nu er musikk dynamisk, og forsterkeren må levere opp til 10x effekten for å klare musikkens dynamiske topper
Hvis musikkens topper ikke er mer enn 10 gangen (10dB) er det ikke så mye å skryte av. 200 gangnen (23dB) er nok mer riktig.

Dersom høyttaleren er bortimot reaktansfri (en del Bånd og AMT f.eks) er det helt greit å bare se på følsomheten direkte.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kommer vel ann på frekvensområdet også. Regner med det ikke er musikk som topper med så mye i øverste diskant. Da hadde vel mange fått sine diskanter brent opp.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Transienter har mye HF informasjon. Spesielt i forhold til det gjennomsnittlige. Vi snakker jo bare om instantaneffekt. Det jo veldig korte tidsrom.

På Beyma TPL (med horn), peaket VU metrene på McIntosh på ca 40w
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.710
Antall liker
44.450
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
La meg prøve å stille spørsmålet på en annen måte:
vil en 2x100W forsterker til 5000kr drive en gitt høyttaler like godt som en 2x100W til 50.000kr hvis man ser bort fra klang-preferanser og kun på det tekniske (drive uten forvrenigning og klipping på samme lydnivå)? Hva i speccen er det som kan avsløre dette?
Tja, det er et interessant spørsmål. Prisen trenger ikke å ha så mye med saken å gjøre, og effektangivelsen handler mer om posisjonering i markedet enn noe annet. Å drive høyttalere uten forvrengning kan du bare glemme, spørsmålet er om det blir hørbare mengder forvrengning, og i så fall hvor irriterende den forvrengningen blir.

Spørsmålet kan vel også stilles slik: Hvilke kvantitative egenskaper er det som kan avgjøre om en effektforsterker er god nok til formålet den er tenkt brukt til? Jeg holder på å bygge aktive høyttalere og trenger forsterkerkanaler i fleng, så dette er faktisk en aktuell problemstilling for meg. Jeg kan jo ikke bygge alle tenkelige kombinasjoner og teste dem ut i praksis heller, så først må jeg sile ut hva som i det hele tatt kan være aktuelt å teste. Både LM3886 og NCore kan være aktuelle for min del, men da LM3886 i form av LM4780 som er to LM3886 forsterkerkretser i samme chip.

Når jeg sammenlignet de to databladene jeg la ut tidligere, var effekten selvsagt det første jeg så på. Høyttalerne blir ca 96 dB @ 1 W med nominelle 8 - 16 ohm impedans. Altså ganske snille og effektive elementer, men jeg regner med at jeg trenger en del mer effekt i bassen og mindre i diskanten. (Beyma TPL150 her også.) Det blir en effektforsterker pr høyttalerelement, tilsammen 2 x 6 forsterkerkanaler, eller 2 x 12 hvis jeg ender med bro- eller parallellkoblede LM4780. 68 W i 8 ohm fra en enkelt LM3886 er noenlunde tilstrekkelig i alle posisjoner, 100-150 W fra en LM4780 er antagelig mer enn nok, og det er 200 W i 8 ohm fra en NCore også.

Det du ser på her er ikke bare et visst antall watt, men du bør begynne med foretrukket gjennomsnittlig lydtrykk i lytteposisjon, f eks 78 dB, omregnet til lydtrykk 1 m fra høyttalerne, f eks 81 dB, pluss crest factor i den mest dynamiske musikken du spiller, f eks 24 dB, altså topper på 81 + 24 = 105 dB målt 1 m fra hver høyttaler. Hvis høyttalerne har 85 dB følsomhet @ 1 W, så trenger du 105 - 85 = 20 dB mer effekt enn det, altså 100 W levert i den impedansen høyttaleren nå engang har. Pluss litt headroom for å unngå forvrengning og klipping, f eks 3 dB, og da er vi på 200 W effektbehov. Så kan man leke med foretrukket lydtrykk, avstand fra høyttaler til lytteposisjon, crest factor i musikken og følsomhet i høyttalerne og ende opp med ganske forskjellige effektbehov alt etter som. Spiller du høyere enn dette trenger du fort mange fler watt. Skal man finregne for et aktivt system med flere forsterkerkanaler må man også ta hensyn til hvordan energien fordeler seg med frekvens og hvilken båndbredde hver forsterkerkanal skal håndtere for å forstå hvor mye effekt som trengs hvor. Deretter er det på tide å sjekke om forsterkeren kan levere stort nok spenningssving og nok strøm i den impedansen til å unngå klipping. I så fall er vi i business, og det går an å se på kvaliteten de wattene blir levert med.

Deretter så jeg på kurvene for THD+N vs frekvens og THD+N vs utgangseffekt ved forskjellige impedanser. De sier en del om hvordan disse forsterkerne vil oppføre seg med aktuelle effektnivåer. NCore har helt flate forvrengningskurver med frekvens og impedans. Ved 1 W har den ca 0,001 - 0,0015 % THD+N. Det er ca 100 dB under signalnivået ved 1 W og garantert ikke hørbart. LM3886 har forvrengning som endrer seg med frekvens, først fallende og så økende igjen over 2-300 Hz. Ved typiske 1 W i 8 ohm ved 1 kHz har den ca 0,007 % forvrengning, men med et litt merkelig sprang i kurven rett under 1 W. Da er vi på -83 dB, og det kan være nok til å legge litt "personlighet" på lyden. NCore oppgir forvrengningsspektrum direkte ("distortion residuals"), men det gjør ikke LM3886. Derimot er det en omvei vi kan bruke fra databladet for LM4780. Den oppgir ca 0,08 % THD + N ved 1 W @ 1 kHz, men hvis chip'en brokobles vil den kansellere likeordens forvrengning, og da havner den på ca 0,06 %. Altså er det en god del "snill" andreordens forvrengning i LM3886, men der trenger vi bedre målinger eller lyttetester for å vite sikkert hvordan det vil oppleves.

Det er samme historie med intermodulasjonsforvrengning. Begge viser pene grafer, men penest for NCore. Den har de første sidebåndene 100 dB ned, og raskt fallende utover derfra. LM3886 har sidebånd ved -80 dB, men ved lettere testbetingelser. Ut fra disse grafene har ikke NCore hørbar intermodulasjonsforvrengning, mens LM3886 igjen vil sette litt farge på ting. Men de resultatene er ikke direkte dårlige heller. Igjen, det finner man bare ut ved å prøve.

Egenstøyen er viktig. Den er oppgitt på forskjellig måte, som utgangsstøy på NCore og referert til inngangssignalet på LM3886. Altså kommer det an på hvor mye gain man har tenkt å bruke, men med f eks 20x spenningsgain (26 dB) vil de 2 uV på LM3886 bli til 40 uV på utgangene, eller omtrent dobbelt så mye som på NCore. 40 uV er ca 57 dB under 2,83 V (1 W i 8 ohm). Det tilsvarer ca 39 dB egenstøy en meter fra høyttaleren og 36 dB i lytteposisjon, så dette kan bli hørbart ved kritisk lytting på stille kvelder. Det vil bli enda høyere ved brokobling, så der har vi kanskje et problem med LM3886/LM4780. Dette kan begrense oppløsningen i systemet, siden vi neppe vil spille så veldig mye høyere enn 110 - 115 dB i de absolutte toppene. Det er godt nok til vinyl med 70 dB dynamikk, men ikke til å gjengi de 96 dB som kan få plass på en CD. NCore ligger 6 dB lavere, men selv det kan bli litt bakgrunnssus med så følsomme høyttalere hvis rommet er knepptyst.

Signal/støy-forholdet følger av dette, men igjen er ikke tallene helt sammenlignbare. For LM3886 er det oppgitt 92,5 dB ved 1 W i en 25 ohm last, mens NCore oppgir 102 dB i 2,83 V og 4 ohm. Ved full pinne har de 110 og 124 dB, respektive. Det enkle regnestykket er 110/6 = 18,3 bits og 124/6 = 20,7 bits oppløsning. Godt nok begge deler hvis man passer på gain i resten av signalkjeden, men jeg tror mer på regnestykket ovenfor med støyspenning og høyttalerfølsomhet. Ingen vits å å betale ekstra for 24-bits innspillinger med 144 dB dynamisk spenn, altså.

Gainstrukturen i anlegget er også viktig, sånn at volumkontrollen på preamp kan brukes hele veien opp. NCore har 26 dB og LM3886 kan settes til gain ned til 20 dB før den blir ustabil, 26 dB i brokobling. Det er ihvertfall tilstrekkelig. Dette sier også noe om mengden negativ feedback. Gain settes med negativ feedback, så lavere gain betyr mer negativ feedback og forhåpentligvis lavere forvrengning.

Men det virkelige spørsmålet for min del er varmeutvikling. Jeg kommer til å sette 6 eller 12 kanaler effektforsterkere i samme boks, og den varmen disse og strømforsyningene utvikler må transporteres ut av boksen. NCore utvikler ca 5 W på tomgang, ikke stort mer ved 1 W, og greier stort sett å kvitte seg med varmen hvis den bare skrus fast til et vanlig forsterkerkabinett. LM3886 er en annen problemstilling. De kan finne på å gi fra seg 10-15 W i varme ved 1 W ut på terminalene. De trenger helt andre kjøleflenser enn en NCore, men ikke så voldsomme som klasse-A-forsterkere vil trenge.

Så, chipampene er verdt å prøve, spesielt når de koster ca 70 kr stykket, forutsatt at jeg greier å lage et chassis som transporterer bort varmen og likevel blir så kompakt som jeg vil ha det. De vil nok ha en eller annen form for "personlighet" og farge lyden i en eller annen retning, men kanskje det er godt nok, eller kanskje bare nesten. Det største spørsmålet etter varmeutviklingen er om bakgrunnsstøyen blir sjenerende høy og om den forvrengningskarakteren låter bra eller ikke på disse høyttalerne. Parallellkoblede LM4780 vil gi lavere støy og snillere forvrengningssignatur, mens brokoblede vil gi lavere forvrengningsnivå i absolutte verdier. Må prøves for å vite noe sikkert. NCore ser ut som et sikrere stikk, men det blir grisedyrt med 12 stk når jeg ikke trenger all den effekten. Det hadde selvsagt også vært mulig å bygge noen små klasse-A-forsterkere tilpasset de aktuelle effektnivåene, men da blir varmeutvikling og varmetransport et seriøst problem med 12 forsterkerkanaler tilsammen. Kanskje svaret blir en hybrid med små klasse-A-forsterkere for diskant og mellomtone, og noe annet for bassene. Time will show.

Sånn tenkte ihverfall jeg med disse databladene foran meg. Men de tallene som oppgis av produsent for en typisk effektforsterker som du kan kjøpe ferdigmontert i butikk er nesten bare til dekorasjon i brosjyren. Det er bare ikke nok informasjon til å bruke til noe som helst. Det må bedre data til, eksempelvis sånt som John Atkinson måler i Stereophile. Da er det igjen mulig å grovsortere, i det minste.
 
Sist redigert:
U

utgatt19288

Gjest
Edit: Derimot står det "single ended" på DOXA - PRODUCTS - AMPLIFIERS - 61, og den opplysningen er kanskje mer informativ enn alle tallene tilsammen. Disse to forsterkerne låter sannsynligvis ikke likt i det hele tatt. Det handler om forvrengningsspektrum, spesielt andreordens vs tredjeordens harmonisk forvrengning, og høyereordens crossoverforvrengning vs fravær av dette. Men du må fortsatt prøve, siden det vil være snakk om ulik farging og klangkarakter i forhold til dine personlige preferanser. Dette leser du ikke ut av specs.
Denne flørtingen med SE begrepet på en klasse AB forsterker har jeg aldri helt blitt klok på. Doxa kjører singel ended i VAS trinnet, dvs. spenningsforsterkningen. VAS trinnet gir spenningsforsterkning samt max utsving til utgangstransistorne.

Nedenfor vises ulike VAS trinn i SE konfigurasjoner der a og b er konvensjonelle løsninger. Grunnlaget for Doxa sounden kan nok, som det blir sagt ovenfor, tilskrives at VAS opererer i SE. Låter bra og måler ikke fullt så godt fordi det er en enkel konfigurasjon. I tråd med øvrige design valg fra Doxa.
vas.jpg
 
Sist redigert av en moderator:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.441
Antall liker
1.315
Torget vurderinger
1
Tilbake til strømtrekk fra stikkontakten, det er veldig mange surrerundtreceivere og andre litt billige forsterkere som ikke engang trekker summen av utgangseffekten fra stikkontakten. Og så må man legge til varmetap i tillegg.
Denne myten ble satt på plass av Knut Mortvedt i Yamaha i Fidelity no. 61. Målenormen ved oppgitt effektforbruk tilsier at det ikke skal spilles på full effekt under denne målingen - naturlig nok siden det er en verdi som skal si noe om energiforbruk i en noenlunde normal situasjon.
Det er derfor ikke relevant å se på denne verdien når en forsterkers reelle effekt skal bedømmes.
 
Topp Bunn