Hvordan tjene 146,83 kr på over 7 år..

M

Morpheus

Gjest
Historien er som følger: Jeg fikk endel penger fra min tante som hun hadde spart opp til meg fra jeg var liten. Året var 1999... Jeg syntes at å plassere 90K på høyrentekonto var litt vel traust og grått... Tidene var gode, og alle medier hauset aksjekursene til himmels... Og der skulle de forbli. Jeg leste analyser om hvorfor NASDAQ ville knuse DOW-JONES indeksen i den "nye økonomien"...

Jeg hadde ikke kompetanse til å vurdere og trade enkeltaksjer, så jeg sjekket endel fond... Jeg kom over noen fond fra SEB som hadde gjort det skarpt de siste årene, og valgte å slå til... Jeg plasserte 60K i 2 forskjellige fond, begge med høy risiko. Siden internet var kommet for å bli, og folk ville handle mer og mer over nett så ville utviklingen bare gå en vei... Så derfor ble selfølgelig 30k plassert i SEB Internet..

Dette var i februar i 1999, og de 2 påfølgende månende kunne jeg se hvordan verdiene mine steg dag for dag... Så sa det plutselig poff som vi alle husker... Jeg hadde noen møter med min "personlige forvalter".. En ung kvinne med utseende med seg. Hun fortalte hele tiden at jeg måtte ha is i magen, og at en opptur var rett rundt hjørnet...

Det dukket opp et godt hyttekjøp etter en liten stund, så jeg valgte å trekke meg ut etter 6mnd med betydelige tap for å spe på egenkapitalen. Hytten har jeg fortsatt, og har investert endel arbeidstimer og penger på den de siste 7 år.

Men på pur f... lot jeg det stå igjen 1000 kroner i et verdipapirfond. Dette fondet skulle gi lav avkastning, men samtidig være en trygg plass å ha pengene. Jeg har mottatt utallige månedsrapporter og analyser fra SEB de siste årene... De fleste har forblitt uåpnet... De har nok brukt mer penger på meg en hva min gjenværende investering på 1k skulle tilsi, til min forlystelse ;)

Så dumper det plustselig ned i posten at fondet har blitt innløst, og jeg har fått en giro utbetaling der det går frem at jeg har tjent 146,83 kroner på mine 1000kroner over 7 år.... Regner man med inflasjon, konsumprisindeks, kronekurs osv så kommer jeg vel kansje i 0... Ikke har jeg tatt initiativ til at fondet skulle bli innløst, men det kan jo ha dumpet ned informasjon jeg ikke har fått med meg av en eller annen grunn..

Nei, aksjefond og "proffesjonelle forvaltere" kommer jeg aldri til å benytte meg av igjen...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jaja, lyspunktet er i alle fall at din "personlige forvalter" var en ung kvinne som hadde utseendet med seg.

O

OldBoy

Gjest
Du har tross alt tjent penger.

Tenk på alle som blir lurt til å sette penger i banken.

Si, bare for å ha et pent tall å regne med, at du setter kr 100.000 i banken, og at du får 4% rente. Tøff forhandler som du er, presser du banken til noe sånt. "Hvis jeg ikke får 4%, bruker jeg alle pengene på hi-fi, og da kan dere bare ha det så godt!", sier du.

Årets renter: kr 4.000

Til fradrag:

Formuesskatt (forutsetter at du er i skatteposisjon): kr 1.100
Inntektsskatt av renter: kr 1.120
Inflasjonen spiser opp 2,5%: kr 2.500,-

Det vil si at det koster kr 720 å ha kr 100.000 i banken i ett år. Like greit å bruke dem på hi-fi, kanskje?

:) :) :)

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Aksjemeglere er veldig oppskrytt. Så si ingen av de slår hovedindeksen på sikt, om man ser på en 5 årsperiode så vil jeg tro du i Norge kan telle de som har slått hovedindeksen på en hånd, og jeg tror ikke du trenger alle fingrene engang.

G

Gjestemedlem

Gjest
Berg skrev:
Aksjemeglere er veldig oppskrytt. Så si ingen av de slår hovedindeksen på sikt, om man ser på en 5 årsperiode så vil jeg tro du i Norge kan telle de som har slått hovedindeksen på en hånd, og jeg tror ikke du trenger alle fingrene engang.
Sikkert lurt å telle sine fingre etter man har snakket med en aksjemegler også.

O

OldBoy

Gjest
Du bør helst ta et "før-og-etter"-bilde. Hvis du teller åtte fingre etter å ha sagt "goddag", sier de bare at før du strakte frem labben, hadde du bare sju.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Da er det fint å ha et slikt bilde med seg til et evt etterspill:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.873
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Berg skrev:
Dette er riktig! Det er knapt noen fond i verden som kan fremvise å slå indeksen over lange perioder. Derimot viser bankenes statistikk at en del fond gjør det bra i forhold til indeks - dette skyldes ofte det enkle faktum at fond med dårlig statistikk blir nedlagt, slått sammen eller skifter navn..så slettes den dårlige statistikken!

Skal man investere i fond - og det bør man gjøre - så se etter et fond med lave kostnader - gjerne et såkalt indeksfond, og ikke tro at man skal tjene penger veldig raskt.

Og du har nok vært litt uheldig - et indeksfond ville gitt tilnærmet samme avkastning som oslo børs som stod i ca 150 i 1999 og nærmer seg 500 i dag. Fratrukket litt forvaltningskostndaer nærmer du deg jo 300% avkastning på dine 7 år og det er jo bra!

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er ikke rart at aksjefond sliter med å matche hovedindeksen. Det er jo ingen som trekker kostnader fra hovedindeksen.

Det hjelper lite at porteføljeforvalterne gjør en god jobb når en stor del av avkastningen går til å dekke forvalternes lønn og bonuser og selskapenes øvrige kostnader.

Topp Bunn