Hvordan står det til med hørselen?

Hører du denne lyden: http://trainhorns.net/sound/

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
HÆÆÆÆÆÆÆÆÆ..... ;) hva sa du?
Joda, fikk med meg test tonen på en ræva dårlig PC høyttaler her på jobb.
Vet ikke helt om jeg tørr ta utfordringen videre KW 8)
Artig
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
mteinum skrev:
Her en frekvensanalyse:
Hakke sjans til å høre 15khz, nærmer meg femti så et er vel ikke mye å forvente etter å ha lekt med dynamitt i ungdommen..
Sleiven
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Powerpoint skrev:
HÆÆÆÆÆÆÆÆÆ..... ;) hva sa du?
Joda, fikk med meg test tonen på en ræva dårlig PC høyttaler her på jobb.
Vet ikke helt om jeg tørr ta utfordringen videre KW 8)
Artig
Nei, ser ut som du er i godt selskap i så måte, svært få som tør å blottlegge seg her ser det ut til ::)

Denne f.eks. er veldig grei å bruke: www.flashpresskits.com/hearingtest/
Mvh.KW
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jammen er dere lettlurte!
Så mange som bet på og trodde at det var lyd der, og ikke tør innrømme at alt dere hørte var stillheten.
Eller var det placebo dere opplevde? ::) :p :eek:

;D
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Det gikk fint tross 51. Som motorsyklist gjennom mange år har jeg alltid benyttet skumpropper i ørene. De som lo av dette for 20 år siden ler neppe likke høyt i dag.

Elektron
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Elektron skrev:
Det gikk fint tross 51. Som motorsyklist gjennom mange år har jeg alltid benyttet skumpropper i ørene. De som lo av dette for 20 år siden ler neppe likke høyt i dag.

Elektron
Jeg er 10 år eldre enn deg, kjørt motorsykkel nesten hele livet (fra 18), aldri brukt slike propper, men så har jeg ikke kjørt Harley eller med rette rør heller da ;)
Kun siviliserte japanere, men prøvde en Intruder 1400 med rette rør og da ville nok jeg også ha valgt slike propper om jeg skulle hatt no slikt.
Hørte både starttesten her og også 15,5khz på den jeg linket til (med bilder av ht.elementer som er en grei og fin test)
Det som kanskje har vært en fordel for meg er at jeg aldri valgte å stå oppe nær scenene ved konserter og heller ikke har vært på enormt mange, heller ikke har jeg lyttet mye på hodetelfoner og/eller høyt volum på disse.

Jeg vil også legge til som Håvarhede sa tidlig i tråden.
Dra te skauen eller langt vekk i øde istan? Da blir hørselen bedre.

Så en film om en svenske som hadde vært ute i den nordlige svenske ødemarken i flere måneder
som hevdet at hørselen hans hadde blitt så god på små detaljer/lave lyder at han nærmest fikk sjokk vel tilbake til byen.

Vil tro at det kan være en mulighet for at flere her under slike omstendigher kunne utvidet grensen for øvre frekvensområde med noen knepp.

Mvh.KW
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Er 39 og har noe nedsatt hørsel særlig på venstre side som skyldes forkalkninger i knoklene i øret, ganske vanlig hos gamle, litt sjeldnere i min alder.

Sjekket meg for 10 år siden, var igjen hos ØNH-legen i vinter og han dro opp frekvenskurvene fra siste besøk. Jeg fortalte ham på forhånd hvor jeg hadde problemer hvorpå han svarte "jaja vi får sjekke dette ordentlig" (leger hater at pasienten på forhånd har stilt diagnosen, det er jo deres jobb)

Etter en grundig gjennomgang med både vanlig test og en "skjelett test / trinnlyd hva det enn nå heter" så sa han til meg at jeg var den første pasienten han hadde hatt som på forhånd kunne peke ut på frekvenskurvene hvor hørselen var svakere! ;D (han har tydeligvis ikke hatt noen fra Hifisentralen som pasienter før)

Vel vel, litt kjedelig å ha trøbbel med ørene når man elsker musikk, men som legen sa, så kan jeg glede meg over hifi interessen i mange år til. Det er bare å spille litt høyere med aldern, og det er ikke noe problem med Klipsch. Når det gjelder balansen mellom venstre og høyre så legger jeg hodet ørlite på skakke i sofan og da er lyden perfekt ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt engstelig et kort øyeblikk, så kom jeg på å skru på PC-høyttaleren. Det hjalp!
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Kjip lyd. Den ligger på nesten akkurat samme frekvens som øresusen min, men hører den klokkeklart allikevel. Har nettopp tatt en hørselstest og kom faktisk meget godt ut selv om jeg har drevet i alt for mange år med bråkete verktøy. Pussig men bra. Nå bruker jeg hørselsvern hele tiden.
 

Griffin

Medlem
Ble medlem
07.03.2009
Innlegg
10
Antall liker
0
Vet ikke om det var klokkeklart her. Hørte helt tydelig en irriterende tynn pipelyd som skjar i ørene, men den var diffus nok til at jeg ikke klarte å høre retningen...

Dere kan jo teste hørselen her også:
http://tonometric.com/adaptivepitch/
http://jakemandell.com/tonedeaf/

På AdaptivePitch fikk jeg: At 500Hz, you can reliably differentiate two tones 0,4125Hz apart.
På Tonedeaf testen fikk jeg 91,7% korrekt. Denne tester litt hukommelsen også...

Lykke til :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
I hvor stor grad påvirker evnen til å høre svært høye toner valget av foretrukne komponenter i anlegget?

Er det en sammenheng mellom det å foretrekke et oppsett som for mange låter lyst og skarpt og det å ha svekket eller tapt hørsel i disse frenkvensene?

Eller for å strekke det hele enda litt lenger, kan man stole på lytteresultater fra folk med svekket hørsel?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Gjestemedlem skrev:
I hvor stor grad påvirker evnen til å høre svært høye toner valget av foretrukne komponenter i anlegget?

Er det en sammenheng mellom det å foretrekke et oppsett som for mange låter lyst og skarpt og det å ha svekket eller tapt hørsel i disse frenkvensene?

Eller for å strekke det hele enda litt lenger, kan man stole på lytteresultater fra folk med svekket hørsel?
Fant denne på Carlssonplanet, syntes det kunne passe.

"Ingvar Öhman om hörselmyt
SSC:s högtalarkonstruktör Ingvar Öhman gillade Lars Bäcklunds skriverier om allas rätt till bra hemljud så skarpt att han också kastade sig över tangentbordet och fyllde på i ämnet. Att äldre och hörselnedsatta skulle ha ett minskat behov av högkvalitativ musikåtergivning är falskt och fel - en myt helt enkelt. Det kan t.o.m. vara tvärtom, alltså att äldre behöver bättre ljudåtergivare än yngre, menar Öhman:

Ja, påståendet att äldres hörsel, närmare bestämt uppfattningen att de audiologiska förändringarna skulle minska kravet på musikåtergivningen, måste vara en av de mest seglivade myterna i branschen.

Det är så dumt att det är svårt att förstå hur det kunna få fäste, men jag tror att den lika enkla som rimliga förklaringen är att hela begreppet "återgivning" är så styvmoderligt behandlat och illa förstått. De flesta i hifi-samhället tycks se hifi-apparaterna som en sorts skapare av den musik de vill höra, när det ju i verkligheten är varken skapa eller ens lägga sig i de skall, utan snarare motsatsen - de
skall bara medge för musiken på fonogrammen att komma ut i lyssningsrummet så oanfrätt som möjligt (men uppgiftens svårighet skall självklart inte underskattas).

Inser man vad återgivning är, är det ju en självklarhet att det enda man behöver kontemplera är hur det återgivna relaterar till ORIGINALHÄNDELSEN. Lyssnaren med sin frekvensberoende hörsel finns så att säga inte ens med i ekvationen, varken det unga örats phon-kurvor, eller det äldres - och nota bene; ingen av dem är det minsta rak.


Fast två små reservationer vill jag ha in.

1. Stereosystemets sätt att kommunicera med hörseln måste komma in, men där är inte lyssnarens ålder en variabel. De av hörseln egenskaper som inbegrips är ju de som handlar om den yttre hörselapparatens geometri, och om kommunikationsprotokollet mellan öra och hjärna. Båda är i stort sett oförändrade genom livet.

2. Det "tolerabla" dynamikområdet kan i förekommande fall krympa med åldern, och i ännu högre grad så som funktion av hörseltrauma (höjd hörseltröskel till följd av lomhördhet och sänkt smärttröskel till följd av hyperakusi*). Det ändrar förvisso inte definitionen på "återgivning", men det gör att såväl verklighetens ljud som de återgivna för vissa kan leda till obehag att ta del av. Åt verkligheten är det
svårt att göra något, men de återgivning ljuden kan faktiskt ibland modifieras för att tillgängliggöra dem bättre. Två exempel på det är sådana som man kan åstadkomma med en helt normal hemmabioreceiver, nämligen att man kan isolera talet (dialogkanalen) genom att låta dess högtalare dominera mera i sammanhanget, och man kan dessutom aktivera "night mode" där det dynamiska området blir
minskat. Både dessa fall är avvikelser från en god återgivning, men ändå visar de att det faktiskt kan vara så att det är den äldre hörseln som ställer störst krav på ljudåtergivningen, inte mindre.


Men nu kommer det som dock ställer allting på huvudet - det är påfallande vanligt att människor med "mild hyperakusis" (hoppas låtsasbegreppet ursäktas, jag talar då inte om riktig hyperakusis, utan om den något ökade känslighet för ljud som många äldre människor upplever) har påtagligt mycket lättare att stå ut med ursprungliga akustiska ljud än med återgivna! Det visar att de snarast är "knussligare" med återgivningen, än tolerantare. Det vill säga - de har blivit känsligare för de fel som återgivningen
introducerar.

Det finns därför goda skäl att påstå att de som ställer minst krav på en högklassig ljudåtergivning är de yngre lyssnarna som på grund av hörselns "elasticitet" tål mycket mera, inklusive illa skränig och distorderande musikåtergivning. Dock skall man inte ledas att tro att yngre öron tål så mycket som de uppfattar att de tål (baserat på frånvaron av smärta eller obehag) med avseende på både ljudtryck och illaljud, för det är faktiskt de som löper störst risk att förstöra sin hörsel. Det är klart vanligare att människor drar på sig tinnitus före 40 års ålder än efter.


Vänligaste hälsningar, Ingvar Öhman"
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den framstod både klar og tydelig over Altec Lansing-høyttalerne i min HP-laptop. Selv etter et langt liv både som konsertgjenger og lydteknikker (live og studio) får jeg med meg så høye frekvenser. Jeg er ikke kjent som en særlig fornuftig person, men jeg har i alle år vært beskyttende overfor hørselen min. En ødelegger ikke sine viktigste verktøy med viten og vilje. Og det er jeg glad for i dag, selv om lyd ikke lenger er en inntektskilde for meg (takk og pris ::)).
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det ser ut som mange her er i 40-50årsalderen og ivrig på å sjekke hørselen. Det gjelder meg også og jeg har testet meg selv med tonegeneratorer på PC til å høre jevnt opp til 15300Hz. Ser ut som 15kHz er vanlig i alderen 45-50. Denne testtonen hører jeg tydelig, det stemmer ikke at du må være tenåring for å høre denne.
 
Topp Bunn