Hvordan står det til med hørselen? Sjekk her:

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html

Det snakkes jo så mye om frekvensrespons her på forumet, så det kan sikkert være greit å finne ut hvor en ligger an opp mot dette - hvilket kanskje også kan forklare hvorfor en viss høyttaler /anlegg anses som bedre lydende enn et annet for hver enkelt av oss. Tror mange vil få seg en overraskelse under testen. Ikke rart smaken blir forskjellig om en tenker på hvor ulik hørsel vi har.

Jeg fikk ikke akkurat snorrett kurve for å si det sånn. Og jeg som trodde jeg hadde gullører ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
ron-hi skrev:
http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html

Det snakkes jo så mye om frekvensrespons her på forumet, så det kan sikkert være greit å finne ut hvor en ligger an opp mot dette - hvilket kanskje også kan forklare hvorfor en viss høyttaler /anlegg anses som bedre lydende enn et annet for hver enkelt av oss. Tror mange vil få seg en overraskelse under testen. Ikke rart smaken blir forskjellig om en tenker på hvor ulik hørsel vi har.

Jeg fikk ikke akkurat snorrett kurve for å si det sånn. Og jeg som trodde jeg hadde gullører ;D

Gikk jo ikke høyt nok i frekvens den der.. hehe.. for der hørte jeg alt.. men måtte opp 4 hakk på den siste. ;D

Ja, ver forsiktig med volumet hehe

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Jeg hørte ikke den høyeste frekvensen (ellers så det veldig bra ut). Men har bærbar pc som jeg hørte viften fra gjennom de åpne hodetelefonene mine, så håper det er det. Tok ikke sjansen på å kjøre lyden opp mot maks, da jeg ikke vet hva det eventuelt kan gjøre med hodetelefonene?

Hva er din alder forresten? Jeg er 46 år

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Hva skal jeg si? Snart 60 og apparatur i begge ørene. Men jeg hører enda. Tror jeg. Får ta denne testen på musikkrommet etterpå så jeg får vite hva jeg hører.............

Stein

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Tydelig at jeg hører ytterpungtene klart dårligst. Så en liten loudneskurve er vel ikke å forakte.

N

nysjerrigper

Gjest
får ikke ut en eneste lyd hverken i explorer eller firefox med 2 helt ulike pcer.
edit..åja måtte bruke de helt øverste for å høre noe..selv med lydkortet på halv styrke. uffda ;D

er balansen riktig? fra 3khz og oppover virker det høyere på høyre kanal. trodde det var øra mine, snudde hode.tlf og det ble omvendt. byttet til et annet par, same problem.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Selv om det er altfor lenge siden forrige øreskyll så er jeg ikke bekymret for hørselen etter denne testen.

Ved forrige helsesjekk var ikke hørselen helt 100 på ene øret men det skyldtes at det var så mye voks at det bare var 1/4 åpning i øregangen.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Har prøvd testen for flere år siden. Øra holdt mål, men ikke PC-høyttalerne. Tror nok jeg går til audiograf neste gang jeg skal sjekke hørselen.
I mellomtiden nøyer jeg meg med gresshopper.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fulgte anbefalingene og startet på -48 db ved 1kHz og helt standard (midt på) volum på macen.

På dette volumet hørte jeg ikke 12kHz (bare et svakt knepp)
Prøvde å finne frem til samme volum ved de forskjellige så godt jeg kunne.
En rimelig sterk loudnesskurve ja, brukbart flatt fra og med 250hz til og med 3kHz.
Eneste sted kurven gjorde avvik fra loudness/u formen var nettopp ved 3kHz, der måtte jeg et knepp ned i forhold til 2kHz (samme posisjon som 1 og 1,5 kHz) fra 3 så bar det oppover.
I den andre enden så måtte jeg tydelig opp fra og med 90 hz . og ned.

Kanskje derfor jeg har havnet på denne frekvensresponsen hjemme da, etter justeringer sub/vinkling av HT.)

Mye som tyder på at det er greit med hevingen i begge ender for mitt vedkommende.
Mye tyder på at det ikke hadde skadet om hevingen i diskantområdet hadde startet allerede ved 5-6kHz (og jevnere opp til 12-14 kHz.)

Hørte dog lyd fra macen så støygulvet her var ikke alt for bra på/med mine Grado 125.

Edit; Ble nok bare tull dette, les neste innlegg

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
;D Ja ja..........veit ikke helt hva som er verst jeg............med høy alder ::)
Har nettopp funnet ut at jeg bare trodde at jeg lyttet gjennom hodetelefonene 8)
Men, neida jeg har lyttet til de små ht. på iMacen, men med hodetelefonene på ;D
Plusset får jo være at mens jeg slo meg til ro med at jeg ikke lenger hører 12kHz ved nevnte volum, så er ikke det tilfelle :D

Med samme utgangspunkt -48db ved 1kHz, så ble det veldig flatt fra 250 til 4kHz, fortsatt med mest følsomt ved 3kHz (da vet jeg det, og det visste jeg vel fra før.......at jeg var følsom der)
Nå ble det en langt penere stigning fra 250 og nedover (jevn og fin)
Brattere på andre siden fra 4 khz og oppover, men nå hørte jeg 12kHz men ikke 16.

Mvh.KW over 63

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
ron-hi skrev:
Jeg hørte ikke den høyeste frekvensen (ellers så det veldig bra ut). Men har bærbar pc som jeg hørte viften fra gjennom de åpne hodetelefonene mine, så håper det er det. Tok ikke sjansen på å kjøre lyden opp mot maks, da jeg ikke vet hva det eventuelt kan gjøre med hodetelefonene?

Hva er din alder forresten? Jeg er 46 år

ååå deven...jeg bare hørte gjennom høyttalerne på min Acer laptop.. hehe jaja.. ikkje nøye da..bare at lavbassen..eller bassen ikke gikk lavt kan en si..hehe..

Jeg er snufs..til sommeren..snufs... 40 !!!!!!!!!! sinnykt..gamling blitt jeg da ;D

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
En liten informasjon til ivrige øretestere som ikke er alt for gamle:

Larmskade vises i form av en "dipp" rundt 6000hertz. Hvis man har slik skade, vil kurven gjerne så vidt senke seg ved ca 3000, så ytterligere 4-5000 for å nå laveste nivå på 6000, før den igjen går oppover.

Det generelle normalnivået skal ligge på over (dvs lavere enn) 20 db. Må du ha høyere lydstyrke enn dette for å høre en lyd, skyldes det enten hørselstap som følge av skade, alder, slitasje, eller evt en medfødt svakhet.

En annen sak, er at det vel ikke er så lett å vite hvilket nivå lyden som treffer øret egentlig er, med mindre man har spesialutstyr. Derfor - ikke legg for stor vekt på tester du tar selv. Ellers blir du bare hypokonder! :D

CNK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2006
Antall liker
4
12 og 16khz forsvant nesten pga støygulvet her, men virker da som hørselen min er bra :).

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
Har ikke hodetelefoner, så tok testen med pc-høyttalere, fra ca 100Hz til 12K.
Det bekrefter testene jeg har tatt hos ørelegen, dyp dip ved 2K, ellers ok for 53 år.

M

Mr-T

Gjest
Ørets "frekvensgang" er jo ikke flat... så ikke forvent det da. Normalkurver ser ut som grafen under, og legg merke til at kurvene varierer med lydstyrken.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Denne testen er jo ubrukelig for audiofile! Den stopper jo på 16k.

Finnes det en test som passer for medlemmer som f.eks. Kule Trygve og lars_erik?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Mr-T skrev:
Ørets "frekvensgang" er jo ikke flat... så ikke forvent det da. Normalkurver ser ut som grafen under, og legg merke til at kurvene varierer med lydstyrken.

Denne er meget interessant! :)

Vi trenger 80 db for å oppfatte lyd på 20hz mens 0.5 db på 3khz.

V

vredensgnag

Gjest
Denne testen er fin og enkel. Pass på nivået til ørene om man bruker hodetelefoner.

Frekvens-sveip fra 0 til 20kHz, i løpet av ett minutt. Man trykker play og så vises frekvenstallene fortløpende.
Når det begynner å dabbe av, kan man klikke på tidslinjen for å fastslå hvor cut-off skjer.

Den er pålitelig, siden den samsvarer med min offisielle hørselsjekk, iom at jeg har en dipp mellom 4-5kHz, på det ene øret, noe som viste seg ved at balansen gikk over til motsatt øre der, før den vendte tilbake.

http://onlinetonegenerator.com/hearingtest.html

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Ikke bli "skremt" om dere ikke hører de høyeste frekvensene. Det kan faktisk være dagsformen. Jeg hørte ikke 16khz første gang, men når jeg testet igjen for ca 2 uker siden hørte jeg det, men måtte opp på volum -12db.

Nå har jeg influensa, og merker hørselen er så som så. Tok testen som Vredensgnag linket til, og der kom jeg til ca 14.000khz når begge ører ikke hang med lenger. Når jeg hører musikk, merkes som at jeg har bomull /eller litt veike ørepropper i, hvilket nok stemmer med hvor mye svakere lyden ble oppover i frekvens i testen. Ta ikke testen når du er syk dersom du måler manndommen din i gullører ;D

Tok forresten subwoofer-testen også for moro skyld. Merket mest nivå lydmessig mellom ca 60-40hz (antar det har med rommet å gjøre?). Når det gjelder fysikk, så ble det mest moro ned mot 16hz - da ristet plantene så heftig på bladene at det så ut som jeg hadde uventet besøk innimellom "buskaset." Ville vært creepy om så skjedde under en thriller/skrekkfilm og hvis jeg hadde litt større og tettere "jungel" i stua.

Topp Bunn