T
Torget
Gjest
Kan noen som sovner så raskt om kveldene være så snill å forklare hvordan det gjøres?
Trene eller gå tur før man legger seg. Droppe kaffe på kvelden, gå til sengs tidlig dvs før 2300.Kan noen som sovner så raskt om kveldene være så snill å forklare hvordan det gjøres?
Jeg skal snart snakke med fastlegen igjen. Hadde resept på melantonin tidligere.Dersom man allikevel har tilfeldige søvnproblemer så kan man spørre lege om Imovane eller Stilnoct.
Har hørt det stikk motsatte, faktisk. Trene (i alle fall hardt hva intenstiet angår) seint på kveld ska være noe av det dummeste man gjør mtp å klare å sovne tidlig.Trene eller gå tur før man legger seg. Droppe kaffe på kvelden, gå til sengs tidlig dvs før 2300.Kan noen som sovner så raskt om kveldene være så snill å forklare hvordan det gjøres?
Dersom man allikevel har tilfeldige søvnproblemer så kan man spørre lege om Imovane eller Stilnoct. Men ikke spis sånt hver kveld. Da får du ikke sove uten medisin/kan bli tilvendt/avhengig. Men en gang iblant ved søvnvansker er ok.
Får man ikke sove så har man ofte syndet mot de punktene jeg nevnte først....
melantonin er et kosttilskudd og påfyll av et hormon som hjernen utvikler av sollys. bruk det og ikke imovane som er sovemedesin og noe dritt. jeg hører på podcast på så lavt volum at du må konsentrere deg for å høre hva det prates om. sovner etter 10-15 minFærre timer søvn pr natt, i tillegg til trening, hørtes ut som bra forslag. Takk for det.
Det er når en først har fått grublet over hvilke problemer søvnmangelen skaper for morgendagen i en times tid at morroa virkelig begynner.
Jeg skal snart snakke med fastlegen igjen. Hadde resept på melantonin tidligere.Dersom man allikevel har tilfeldige søvnproblemer så kan man spørre lege om Imovane eller Stilnoct.
Det er nok som Syncrolux sier, ikke uvanlig. Men ett tips fra boken jeg refererer til, hvis mulig så setter man av en tid litt før man legger seg til og gruble på det man må gruble på (eller gjør som Syncrolux sier i pkt 4 over). En av de to vil nok fungere for de fleste, men selvsagt ikke for alle.For min del, handler det om rutine. Jeg må legge meg før kl 23, med fordel minst en halvtime før. Da rekker jeg å gruble meg ferdig og har lagt meg godt til rette før klokka passerer 23.
Fysisk aktivitet. Løp en 8-10 km før kl 19. Spis grov mat som metter til kvelds. Stopp kaffeinntaket før 19. Ikke se på mobilen etter du har kommet inn på soverommet. Ha frisk og god luft i rommet du skal sove i. Ikke bekymre deg for morgendagen, hver dag har som kjent nok med sin egen plage.Kan noen som sovner så raskt om kveldene være så snill å forklare hvordan det gjøres?
Hvis du ikke har smerter eller annet som hindrer deg i å sove så må du aldri ta en tablett. Det er en galei alt for mange er ute på.Det var mange gode råd. Setter pris på både de sunne og de litt "mindre sunne" forslagene.
Det var mye stress i forrige jobb over lengere tid, og hver gang nattesøvnen er spesielt viktig for morgendagen blir jeg ennå oppstresset og sliter med de samme bekymringene. Begynner i ny jobb med oppstart om 4-6 uker og tar det for gitt at det blir langt mindre stressende. Håper bare på å komme igjennom de to første ukene uten å møte opp som en zombie noen av dagene.
Det er ofte 10 sekunder med uoppmerksomhet som tillater en å falle i søvn, og en eller annen knockout-tablett frister mye, i alle fall som en forsikring.
Kondolerer Guest
Hei
Den gang jeg tok landbruksutdanning hadde vi en lærer som var meget klok.
Han mente at grunnen til all "ukjura" i verden = ugagn og jævelskap kommer av at folk ikke lenger er trøtte når det er leggetid
pga. manglende HARDT fysisk arbeid.Derfor blir de liggende å "pønske" ut "ukjura og fanteri.
En timer joggetur er ikke nok.En hel dag på skogen eller lignende TUNGT fysisk arbeid så vil du bli så trøtt at selv å få i seg
middagen blir et problem.
Funker bedre en papirflytting på data og bruk av rohypnol på kvelden
Skift arbeid er beste løsning![]()
Vanskelig å sove med to kjerringer som gnåler....Det er derfor trekant er best, for da kan jeg sove litt mens de to jentene snakker med hverandre..
Det er ikke lurt, i hvertfall ikke rett før. Men 2-3 timer før er bra.Trene før man legger seg![]()
Legge seg når man er trøtt, stå opp når man er våken - høres opplagt ut, men de fleste synder mot begge.
Vi har en trøtt-våken syklus, merkelig nok er den ganske lik for alle mennesker, og den går over ca. 90 minutter. Det betyr at det går 90 minutter mellom hver gang man er trøtt, og 90 minutter mellom hver gang man er våken. (ca. 90 minutter, men avvikene er mindre enn man skulle tro.)
Problem oppstår om man legger seg idet man er på vei opp igjen fra å være søvnig, da tar det altså nesten en time før man er på vei ned igjen.
Det som skjer er at folk somler om kvelden - de kjenner seg trøtte, men så er det en del ting de må ha unna først, før de kommer seg i seng. Og når de så ligger i sengen, er de ikke trøtte lenger, og ligger og lurer på hvorfor det tar så lang tid før de sovner. Så er det tur til legen for å få melatonin, som man ikke trenger før man er gammel.
Problem to som oppstår, er at man stiller vekkerklokken om morgenen uten å ta hensyn til hvor man er i syklusen. Folk regner baklengs fra hvor lang tid det tar å komme seg på jobb, og så stiller de klokken til det tidspunktet. Om de da er dypt nede i søvnsyklusen, og kroppen er full av søvndop, så våkner de groggy og i ørska.
Løsning: Finn ut hvor søvnsyklusen din ligger. Det finner du ved å merke deg når du våkner av deg selv om morgenen, uten å behøve vekkerklokke. Altså når øynene åpner seg og du kjenner deg våken i kroppen og kan komme deg opp uten å være groggy.
I løpet av natten sover de fleste 3-4 søvnsykluser, de første så dypt at de ikke våkner ut av dem, de siste lettere, når kroppen har fått nok søvn.
Når du har funnet ut når du våkner om morgenen, kan du regne deg baklengs. Jeg våkner, og tuller ikke, nærmest på minuttet på samme tidspunkt, første gang 04.32+/- og andre gang noen få minutter over 6. Tredje gang, om jeg skulle legge meg til å sove igjen klokken 6, er klokken 07.32.
Så der har jeg mine naturlige stå-opp øyeblikk -- og ved å regne baklengs, kan jeg finne ut når jeg bør legge meg om kvelden. Siden jeg da kjenner et tidspunkt, kan jeg forberede meg før jeg blir trøtt, slik at det bare er å hoppe til køys. Jeg sovner på fem minutter - pang.
Ikke somle når man skal gå til sengs, og ikke stille vekkerklokken når man er i dyp søvn.
Sovemedisin kan både virke og for andre være negativt, meget individuelt. For meg som har tilfeldige søvnvansker ofte på Torsdag da jeg er litt giret på ting jeg skal gjøre i helgen: kino, turer, god mat og drikke og fritid... Eller om det er et viktig møte eller en oppgave, problem som venter dagen etter. Da får jeg ikke sove på en stund, og for meg er det da fornuftig å ta en sovetablett. Eller om jeg er hjemmefra på hotell, umulig å sove.
men for andre kan Sovemedisin være dårlig, dersom man feks er avhengig av tobakk så kan man også bli avhengig av piller. Men det genet har ikke jeg, så for meg er det greit å ha Sovemedisin i skapet på badet.
Etterfølgt av en varm dusj og litt varm mat til en tom mave, så hender det at en knapt når fram til senga.Ellers kan Griffenfeldts siste råd ikke undervurderes![]()