Medisin og helse Hvordan sovner en på 5 - 15 min ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

Torget

Gjest
    Kan noen som sovner så raskt om kveldene være så snill å forklare hvordan det gjøres?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den enkleste måten er å legge seg 5-15 minutter før man sovner.

Men spøk til side: Man må legge seg når man er moden for det. Kona er A-menneske - så hun kan legge seg kl 2200 - og gjerne før det også - og sovner på et blunk. Bortkastet tid for et B-menneske som meg - legger jeg meg før kl 0100, ligger jeg der og snurrer rundt som en søvnløs propell.

Ellers hjelper det nok å kutte ut kaffe om ettermidagen/kvelden, unngå å sove middagslur eller å ta seg liten blund under Dagsrevyen og slikt, men jeg vet ikke jeg. Tenke minst mulig på det kan hende - kan hende trenger du ikke så mye søvn som du tror?

D

Danke

Gjest
    Kan noen som sovner så raskt om kveldene være så snill å forklare hvordan det gjøres?
    Trene eller gå tur før man legger seg. Droppe kaffe på kvelden, gå til sengs tidlig dvs før 2300.

Dersom man allikevel har tilfeldige søvnproblemer så kan man spørre lege om Imovane eller Stilnoct. Men ikke spis sånt hver kveld. Da får du ikke sove uten medisin/kan bli tilvendt/avhengig. Men en gang iblant ved søvnvansker er ok.

Får man ikke sove så har man ofte syndet mot de punktene jeg nevnte først....

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    895
    Et par timer foran anlegget om kvelden og jeg sovner på et blunk.

T

Torget

Gjest
    Færre timer søvn pr natt, i tillegg til trening, hørtes ut som bra forslag. Takk for det.
    Det er når en først har fått grublet over hvilke problemer søvnmangelen skaper for morgendagen i en times tid at morroa virkelig begynner.

Dersom man allikevel har tilfeldige søvnproblemer så kan man spørre lege om Imovane eller Stilnoct.
    Jeg skal snart snakke med fastlegen igjen. Hadde resept på melantonin tidligere.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Høres ut som om du har en svært stressa hverdag. Det som hjelper for meg er å stresse ned noen timer før sengetid. Gjerne med noe rolig musikk på anlegget. Har også slutta med kaffi etter kl 20. Stress, rastløshet og "skulle berre gjøre en ting til" eller "om jeg gjorde det på den måten" tenking er heller ikke bra for søvnen. Et annet godt triks er å ikke ta med jobben hjem. Selv om det ikke er like enkelt for alle. Sliter med det selv i perioder.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Trene eller gå tur før man legger seg. Droppe kaffe på kvelden, gå til sengs tidlig dvs før 2300.

Dersom man allikevel har tilfeldige søvnproblemer så kan man spørre lege om Imovane eller Stilnoct. Men ikke spis sånt hver kveld. Da får du ikke sove uten medisin/kan bli tilvendt/avhengig. Men en gang iblant ved søvnvansker er ok.

Får man ikke sove så har man ofte syndet mot de punktene jeg nevnte først....
    Har hørt det stikk motsatte, faktisk. Trene (i alle fall hardt hva intenstiet angår) seint på kveld ska være noe av det dummeste man gjør mtp å klare å sovne tidlig.
    Men eg vet ikkje om det stemmer, siden eg aldri trener (seint).

Så har eg heller ingen problemer med å sovne, en insovningstid på et sted mellom 30 sek og 1 min er vanlig tror eg. Løsningen, for min del, er å ha to unger som gnåler hull i hodet på meg fra eg kommer hem fra jobb til eg legger meg :p

Evt, mange sier at kamille-te er god skjit for å bli passe sedat til kvelden. Alternativt kan kamille-te sikkert erstattes med 3-4 glass rødvin også, men er kanskje ikkje optimalt i lengden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Færre timer søvn pr natt, i tillegg til trening, hørtes ut som bra forslag. Takk for det.
    Det er når en først har fått grublet over hvilke problemer søvnmangelen skaper for morgendagen i en times tid at morroa virkelig begynner.

Dersom man allikevel har tilfeldige søvnproblemer så kan man spørre lege om Imovane eller Stilnoct.
    Jeg skal snart snakke med fastlegen igjen. Hadde resept på melantonin tidligere.
    melantonin er et kosttilskudd og påfyll av et hormon som hjernen utvikler av sollys. bruk det og ikke imovane som er sovemedesin og noe dritt. jeg hører på podcast på så lavt volum at du må konsentrere deg for å høre hva det prates om. sovner etter 10-15 min

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Arve er på sporet. Styrketrening er også fint. Man blir tung og trøtt av det. Tenk litt gjennom hva du gjør etter middagen. Er det noe tid til å roe seg ned før du legger deg?

M

mfufu

Gjest
    Det der er ikke bare og bare, slet med det samme i flere år, frem til ett par år siden. Det gikk så langt for min del at jeg endte opp med og ikke sove på nesten ett par uker (kun med få timer i ny og ne) og ble holdt hjemme av legen i 3 uker når jeg konfronterte han, fikk søvntabletter til slutt. Det er en vei du ikke ønsker og gå, nå vet jeg ikke nøyaktig hvor mye du sliter med det da. Men det uansett er fullt mulig og gjøre noe med, slå deg til ro med det :)

Det første du kan gjøre er bla. og aldri legge deg før du er skikkelig trøtt og omtrent stuper i seng. Hvis du ligger lenger enn 15-30 minutter før du sovner så skal du stå opp, ikke slå på for mye lys eller sett på radio eller høy musikk, da våkner du bare enda mer, og ikke legg deg tilbake i sengen før du er skikkelig trøtt igjen. Og trene for sent fungerer normalt ikke så godt for folk flest da kroppen justerer temperaturen ned når det går mot leggetid, kropstemp er noe lavere når vi sover. Trener du så øker temperaturen og systemet kommer ut av ballanse. Om du skal holde deg unna karbohydrater og kaffe er individuellt, blir du våken av det så holder du deg unna dette på kvelden, det sier seg selv :)

En ting som jeg har lest kjennertegner de fleste som sovner lett/fort er at de ikke tenker på at de skal sove når de legger seg, og de tenker ikke på at det kan være ett problem eller at det er viktig at de sovner så fort som mulig for og få nok søvn eller lignende. Hvis du tenker på det blir det vanskeligere. Litt avhengig av hvor alvorlig du syntes dette er for deg, og hvor grundig du ønsker og gå til verks kan jeg anbefale denne boken her Bedre søvn, 2.utgave, du får kjøpt den hos de fleste bokhandlere på nett, eller så bestiller de den til deg i butikken (billig og lettlest bok). Denne var med på og hjelpe meg til og ha ett sånn ca normalt søvnmønster uten sovetabletter, sammen med ett par andre bøker som riktignok ikke handlet direkte om søvn :)

Edit: og jeg sovner normalt innen 15 minutter etter at jeg har lagt meg i disse dager, i motsetning til 1-3 timer for noen år tilbake.

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Søvn er et helvettes problem for meg , pågrunn av ødelagt arm. Så jeg må ta rohypnol 1 mg 1 tabelett noen ganger i uken. har også dolcontin 60 mg og rivotril 2mg som jeg egentlig skal ta hver dag , men dette gjør jeg ikke for jeg vil ikke bli avhening av denne skiten.
    Beste sovemedisinen for meg egentlig er og gå ein , lang kvelds tur med hunden før jeg legger meg. Da bruker jeg som regel og sovne innen ein halv time etterpå. Men akkurat nå har jeg kommet inni ein vanskelig periode , da jeg mistet fattern den 13.03.14 pågrunn av lever kreft. Søvn er veldig viktig for ein person for og være optimal utover ein hel dag , det er mye ein kan prøve når det kommer til søvn.

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Hør på behagelig musikk. Godt tips: Pink Floyd - Dark side of the moon - låta: Us and them.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg kan sovne i løpet av 1 minutt faktisk.

Det som funker for meg (og som flere har nevnt her også) er:
    1. Ikke legg deg før du er trøtt nok, og stå opp når du våkner. For min del holder det med 6 timer søvn.
    2. Ikke sov en lang "middagslur", men en 5 min "powernap" er ok
    3. Mosjoner hver dag, men ikke senere enn 2-3 timer før sengetid
    4. Tøm hodet og ikke tenk på ting om kvelden. Skriv det heller ned, og fortsett dagen etter.
    5. Ro deg ned med lett meditasjon før sengetid, gjerne med musikk.
    6. Får man ikke sove etter 15 min, stå opp igjen!
    7. Ikke drikk kaffe eller te om kvelden.

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    For min del, handler det om rutine. Jeg må legge meg før kl 23, med fordel minst en halvtime før. Da rekker jeg å gruble meg ferdig og har lagt meg godt til rette før klokka passerer 23.
    Jeg må også få kjerringa til å holde kjeft innen den tid, og det kan være en utfordring. ;)
    Av en eller annen grunn, har jeg en tendens til å våkne opp igjen når klokka passerer 23. og da kan det være håpløst å få sove før 00.30-01.00, noe som ender med at jeg er altfor trøtt dagen etter da jeg stort sett står opp kl 06.

S

Syncrolux

Gjest
    Det er naturlig å våkne i løpet av natta. Søvnen går i sykluser, søvndybden går opp og ned. Et tips hvis man våkner er da å si til seg selv at jeg sovner igjen. Når du våkner så IKKE se på klokka, IKKE snu deg, IKKE åpne øya eller andre ting. Bare ligg rolig og vent så sovner du ofte igjen med en gang.

8

8x12_TOM

Gjest
    Du kan få lov å være med på noen av mine 10-12 timers arbeidsøkter der du må holde trøkket såpass opp så du delvis går gjennomvåt av svette hele tiden;).
    Hadde med noen ungdommer som visstnok hadde dette problemet med å ikke få sove utover natten.(tror det var mest fordi de ikke stod opp om morgenen) Husker godt den ene uken jeg hadde med en av dem. Fikk inntrykk av at han la seg omtrent når han kom hjem og sov til morgenen. Nei, fleip til side. Litt fysisk arbeide skader ikke og hvis du ikke har det er gjerne en time elle to i muskelkjelleren et godt alternativ. Det som også er viktig er og prøve og kvitte seg med unødig stress.

M

mfufu

Gjest
    For min del, handler det om rutine. Jeg må legge meg før kl 23, med fordel minst en halvtime før. Da rekker jeg å gruble meg ferdig og har lagt meg godt til rette før klokka passerer 23.
    Det er nok som Syncrolux sier, ikke uvanlig. Men ett tips fra boken jeg refererer til, hvis mulig så setter man av en tid litt før man legger seg til og gruble på det man må gruble på (eller gjør som Syncrolux sier i pkt 4 over). En av de to vil nok fungere for de fleste, men selvsagt ikke for alle.

Noya

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Har slitet med dette selv, men det meste er allerede nevnt.
    Det som fungerer for meg er og ta det rolig i en time før jeg legger meg. Ikke begynne og planlegge når man skal legge seg, styrketrening eller generelt holde seg aktiv igjennom dagen.
    En ting som ikke er nevnt som kanskje er litt skummelt at ingen har nevnt ennå er og ha riktig kosthold. Spiser du godis eller drikker brus, kaffe osv... før du legger deg så sier det seg selv at det ikke er med på og gjøre søvnen noe bedre.
    Spise seg sunt mett og ofte, masse grønnsaker osv. Så vil det også være med og hjelpe til.
    Spiser man dårlig så ender man opp med at man er konstant trøtt og sliten og når du færst skal legge deg så får du ikke sove...

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også en tendens til å ligge å gruble over mye rart når jeg legger meg, men jeg lærte et triks når jeg gikk på ungdomsskolen.
    Når klassen var veldig urolig, tok klasseforstanderen vår i bruk en litt spesiell metode.

Legg hodet på pulten og slapp av.
    Begynn å tenke på at tærne dine skal slappe av, så hele foten.
    Når du føler at du har fått foten til å slappe av, går du videre til leggen.
    Prøv å tenk og kjenn etter om musklene slapper av.
    Når man kommer til ryggen, kjenner man gjerne at man er stresset og man lærer seg etterhvert hvordan kroppen fungerer.
    Hvis jeg har stresset litt mye kjenner jeg en "knekk" i ryggen når den slapper av, som om en kiropraktor hadde tøyd korsryggen.
    Like etter det sovner jeg.

Litt av hensikten her er å komme bort fra alle andre tanker og kun konsentrere seg om å slappe av.
    Hvis bytte av forsterker kommer i veien for tankene om å slappe av i foten, må du slåss litt til å begynne med, men etterhvert går det lettere og lettere :)

Og, hvis du, som meg, sitter litt for mye på rumpa og ser på tv, vil det helt klart hjelpe å komme seg ut og gå en tur på 30-40 min noen timer før du skal legge deg.
    Et varmt bad og slutte og jobbe eller gjøre noe spesielt en time før du legger deg, så du får tømt tankene.
    Red Bull og lignende i løpet av dagen hjelper heller ikke spesielt på søvnen til natten :)

C

Cyber

Gjest
    Fysisk aktivitet. Løp en 8-10 km før kl 19. Spis grov mat som metter til kvelds. Stopp kaffeinntaket før 19. Ikke se på mobilen etter du har kommet inn på soverommet. Ha frisk og god luft i rommet du skal sove i. Ikke bekymre deg for morgendagen, hver dag har som kjent nok med sin egen plage. :)

T

Torget

Gjest
    Det var mange gode råd. Setter pris på både de sunne og de litt "mindre sunne" forslagene.

Det var mye stress i forrige jobb over lengere tid, og hver gang nattesøvnen er spesielt viktig for morgendagen blir jeg ennå oppstresset og sliter med de samme bekymringene. Begynner i ny jobb med oppstart om 4-6 uker og tar det for gitt at det blir langt mindre stressende. Håper bare på å komme igjennom de to første ukene uten å møte opp som en zombie noen av dagene.

Det er ofte 10 sekunder med uoppmerksomhet som tillater en å falle i søvn, og en eller annen knockout-tablett frister mye, i alle fall som en forsikring.

Kondolerer Guest

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.011
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Den gang jeg tok landbruksutdanning hadde vi en lærer som var meget klok.

Han mente at grunnen til all "ukjura" i verden = ugagn og jævelskap kommer av at folk ikke lenger er trøtte når det er leggetid
    pga. manglende HARDT fysisk arbeid.Derfor blir de liggende å "pønske" ut "ukjura og fanteri.

En timer joggetur er ikke nok.En hel dag på skogen eller lignende TUNGT fysisk arbeid så vil du bli så trøtt at selv å få i seg
    middagen blir et problem.

Funker bedre en papirflytting på data og bruk av rohypnol på kvelden :)

Skift arbeid er beste løsning ;)

C

Cyber

Gjest
    Det var mange gode råd. Setter pris på både de sunne og de litt "mindre sunne" forslagene.

Det var mye stress i forrige jobb over lengere tid, og hver gang nattesøvnen er spesielt viktig for morgendagen blir jeg ennå oppstresset og sliter med de samme bekymringene. Begynner i ny jobb med oppstart om 4-6 uker og tar det for gitt at det blir langt mindre stressende. Håper bare på å komme igjennom de to første ukene uten å møte opp som en zombie noen av dagene.

Det er ofte 10 sekunder med uoppmerksomhet som tillater en å falle i søvn, og en eller annen knockout-tablett frister mye, i alle fall som en forsikring.

Kondolerer Guest
    Hvis du ikke har smerter eller annet som hindrer deg i å sove så må du aldri ta en tablett. Det er en galei alt for mange er ute på.

Guest: Kondolerer. Ikke noe greit å lese. Når slike ting inntreffer er man "utenom normalen", mine råd er ment med tanke på de som ikke er i din situasjon.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes jo snart ikke arbeid med kroppen lenger. Alt skal gjøres med maskiner. Derfor blir det styrketrening og kondisjonstrening for veldig mange som erstatning. Veldig bra, men det må ikke gjøres harde økter for seint på kvelden, det virker mot sin hensikt. For min del bør en hard løpeøkt tas senest ved jobbavslutning kl 16:00. Men da sover jeg bra på natta.

Hei

Den gang jeg tok landbruksutdanning hadde vi en lærer som var meget klok.

Han mente at grunnen til all "ukjura" i verden = ugagn og jævelskap kommer av at folk ikke lenger er trøtte når det er leggetid
    pga. manglende HARDT fysisk arbeid.Derfor blir de liggende å "pønske" ut "ukjura og fanteri.

En timer joggetur er ikke nok.En hel dag på skogen eller lignende TUNGT fysisk arbeid så vil du bli så trøtt at selv å få i seg
    middagen blir et problem.

Funker bedre en papirflytting på data og bruk av rohypnol på kvelden :)

Skift arbeid er beste løsning ;)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.630
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Ramma rundt er viktig, man bør aldri krangle eller løse problemer på soverommet, må man diskutere noe viktig på natta bør man helle stå opp og gjøre det i et annet rom. Stedet man skal sove bør forbindes med ro, hvile, trygghet (og sex forhåpentligvis)
    En venn av meg som jobber på anlegg, hadde vært borte på jobb ekstra lenge og gledet seg som en unge til å komme hjem. Første natta ble han liggende våken og vri seg, inntil han sto opp, henta brakkebagen opp fra vaskerommet, satte den på gulvet ved fotenden av senga, la seg, og sovnet i løpet av et par minutter.

Ellers tror jeg vi kan gå inn i søvnen flere ganger i løpet av natta, omtrent som flyavganger; rekker du ikke det første, så kommer du ingen steder før neste avgang. Da er det like greit å finne på noe annet for å få tida til å gå inntil neste søvnavgang er - du kan ikke presse det frem. Men det går an å bli kjent med kroppens rytmer (eller avgangstabeller) om man vil.. (håper jeg klarte å skrive dette på en begripelig måte)

Forøvrig syns jeg Audiophile-Arve og Syncrolux ga gode råd

V

vredensgnag

Gjest
    Legge seg når man er trøtt, stå opp når man er våken - høres opplagt ut, men de fleste synder mot begge.

Vi har en trøtt-våken syklus, merkelig nok er den ganske lik for alle mennesker, og den går over ca. 90 minutter. Det betyr at det går 90 minutter mellom hver gang man er trøtt, og 90 minutter mellom hver gang man er våken. (ca. 90 minutter, men avvikene er mindre enn man skulle tro.)

Problem oppstår om man legger seg idet man er på vei opp igjen fra å være søvnig, da tar det altså nesten en time før man er på vei ned igjen.
    Det som skjer er at folk somler om kvelden - de kjenner seg trøtte, men så er det en del ting de må ha unna først, før de kommer seg i seng. Og når de så ligger i sengen, er de ikke trøtte lenger, og ligger og lurer på hvorfor det tar så lang tid før de sovner. Så er det tur til legen for å få melatonin, som man ikke trenger før man er gammel.

Problem to som oppstår, er at man stiller vekkerklokken om morgenen uten å ta hensyn til hvor man er i syklusen. Folk regner baklengs fra hvor lang tid det tar å komme seg på jobb, og så stiller de klokken til det tidspunktet. Om de da er dypt nede i søvnsyklusen, og kroppen er full av søvndop, så våkner de groggy og i ørska.

Løsning: Finn ut hvor søvnsyklusen din ligger. Det finner du ved å merke deg når du våkner av deg selv om morgenen, uten å behøve vekkerklokke. Altså når øynene åpner seg og du kjenner deg våken i kroppen og kan komme deg opp uten å være groggy.

I løpet av natten sover de fleste 3-4 søvnsykluser, de første så dypt at de ikke våkner ut av dem, de siste lettere, når kroppen har fått nok søvn.

Når du har funnet ut når du våkner om morgenen, kan du regne deg baklengs. Jeg våkner, og tuller ikke, nærmest på minuttet på samme tidspunkt, første gang 04.32+/- og andre gang noen få minutter over 6. Tredje gang, om jeg skulle legge meg til å sove igjen klokken 6, er klokken 07.32.
    Så der har jeg mine naturlige stå-opp øyeblikk -- og ved å regne baklengs, kan jeg finne ut når jeg bør legge meg om kvelden. Siden jeg da kjenner et tidspunkt, kan jeg forberede meg før jeg blir trøtt, slik at det bare er å hoppe til køys. Jeg sovner på fem minutter - pang.

Ikke somle når man skal gå til sengs, og ikke stille vekkerklokken når man er i dyp søvn.

Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.630
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det er derfor trekant er best, for da kan jeg sove litt mens de to jentene snakker med hverandre..

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    søvndisiplin! Stå opp til fast tid og legg deg til fast tid. Ikke utsett leggetid fordi noe er spennende på internett, tv, radio, whatever. Hold jevn døgnrytme i helgene også.

Lysdisiplin. melantonin-nivået styres av lys. Unngå telefon, padder, pc 1 time forut sengetid. Unngå lys om morgenen så du ikke blir vekt for tidlig av soloppgang.

D

Danke

Gjest
    Jeg trener ikke så mye lenger etter at vi fikk barn, men vi går masse turer med barnet. Det tror jeg både er sunt og godt med frisk luft. Da blir det ofte lettere å sove. Viktig uansett å legge seg i god tid. Ikke sitt oppe til 1-2 å se på tv.

Sovemedisin kan både virke og for andre være negativt, meget individuelt. For meg som har tilfeldige søvnvansker ofte på Torsdag da jeg er litt giret på ting jeg skal gjøre i helgen: kino, turer, god mat og drikke og fritid... Eller om det er et viktig møte eller en oppgave, problem som venter dagen etter. Da får jeg ikke sove på en stund, og for meg er det da fornuftig å ta en sovetablett. Eller om jeg er hjemmefra på hotell, umulig å sove.

men for andre kan Sovemedisin være dårlig, dersom man feks er avhengig av tobakk så kan man også bli avhengig av piller. Men det genet har ikke jeg, så for meg er det greit å ha Sovemedisin i skapet på badet.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hørtes fornuftig ut. Problemet er at jobben krever deg på et bestemt tidspunkt.

Legge seg når man er trøtt, stå opp når man er våken - høres opplagt ut, men de fleste synder mot begge.

Vi har en trøtt-våken syklus, merkelig nok er den ganske lik for alle mennesker, og den går over ca. 90 minutter. Det betyr at det går 90 minutter mellom hver gang man er trøtt, og 90 minutter mellom hver gang man er våken. (ca. 90 minutter, men avvikene er mindre enn man skulle tro.)

Problem oppstår om man legger seg idet man er på vei opp igjen fra å være søvnig, da tar det altså nesten en time før man er på vei ned igjen.
    Det som skjer er at folk somler om kvelden - de kjenner seg trøtte, men så er det en del ting de må ha unna først, før de kommer seg i seng. Og når de så ligger i sengen, er de ikke trøtte lenger, og ligger og lurer på hvorfor det tar så lang tid før de sovner. Så er det tur til legen for å få melatonin, som man ikke trenger før man er gammel.

Problem to som oppstår, er at man stiller vekkerklokken om morgenen uten å ta hensyn til hvor man er i syklusen. Folk regner baklengs fra hvor lang tid det tar å komme seg på jobb, og så stiller de klokken til det tidspunktet. Om de da er dypt nede i søvnsyklusen, og kroppen er full av søvndop, så våkner de groggy og i ørska.

Løsning: Finn ut hvor søvnsyklusen din ligger. Det finner du ved å merke deg når du våkner av deg selv om morgenen, uten å behøve vekkerklokke. Altså når øynene åpner seg og du kjenner deg våken i kroppen og kan komme deg opp uten å være groggy.

I løpet av natten sover de fleste 3-4 søvnsykluser, de første så dypt at de ikke våkner ut av dem, de siste lettere, når kroppen har fått nok søvn.

Når du har funnet ut når du våkner om morgenen, kan du regne deg baklengs. Jeg våkner, og tuller ikke, nærmest på minuttet på samme tidspunkt, første gang 04.32+/- og andre gang noen få minutter over 6. Tredje gang, om jeg skulle legge meg til å sove igjen klokken 6, er klokken 07.32.
    Så der har jeg mine naturlige stå-opp øyeblikk -- og ved å regne baklengs, kan jeg finne ut når jeg bør legge meg om kvelden. Siden jeg da kjenner et tidspunkt, kan jeg forberede meg før jeg blir trøtt, slik at det bare er å hoppe til køys. Jeg sovner på fem minutter - pang.

Ikke somle når man skal gå til sengs, og ikke stille vekkerklokken når man er i dyp søvn.

T

Torget

Gjest
    Sovemedisin kan både virke og for andre være negativt, meget individuelt. For meg som har tilfeldige søvnvansker ofte på Torsdag da jeg er litt giret på ting jeg skal gjøre i helgen: kino, turer, god mat og drikke og fritid... Eller om det er et viktig møte eller en oppgave, problem som venter dagen etter. Da får jeg ikke sove på en stund, og for meg er det da fornuftig å ta en sovetablett. Eller om jeg er hjemmefra på hotell, umulig å sove.

men for andre kan Sovemedisin være dårlig, dersom man feks er avhengig av tobakk så kan man også bli avhengig av piller. Men det genet har ikke jeg, så for meg er det greit å ha Sovemedisin i skapet på badet.

Jeg ser det litt på samme måte. I løpet av de siste 3-4 årene har jeg tilsammen hatt over 40 dager på jobb etter søvnløse netter. Det er ikke noe morro og helt sikkert ikke sunt i det hele tatt. Vurderer søvntabletter først og fremst som en "garanti", og ikke for å bruke det hver kveld.

Det er mye som er lett å like, og det må naturligvis behandles med respekt.
    Men om jeg skulle blitt avhengig av noe burde det ha skjedd for ti år siden.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Etter 13 år som natteslusk og gjentagende søvnvansker fant jeg ut at jeg skulle begynne med selvhypnose. Jeg teller fra 1-10 og ned igjen mens jeg puster rolig på hvert tall. Det er viktig å ikke tenke på noe annet. Kun holde fokuset på sin egen pust og tellingen. Normalt sett sovner jeg etter 1 eller 2 runder.
    ( en runk hjelper overraskende godt det også ;) )

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    384
    Selvhypnose er kjekke saker. Jeg kjører denne; pust med magen. Ved innpust, se for deg navlen din. Ved utpust, se for deg et punkt mellom øynene dine.
    Krever bittelitt trening, men er ypperlig hvis man grubler på kveldene. Virker som om denne enkle øvelsen er mer enn nok for hjernen. Ingenting annet slipper til.
    Ellers kan Griffenfeldts siste råd ikke undervurderes :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn