Hvordan sette opp jriver som delefilter/eq/dsp (rme ufx)

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Klør meg litt i hodet her og blir ikke helt klok. Får lyd igjennom oppsettet, men jriver gjør ikke noe. Dvs lyden kjøres bare igjennom lydkortet uten at PCen blandes inn nå.
Noen som har en forklaring på hvordan sette opp jriver som mellomledd for all lyd?

Oppsett: lyd optisk inn i et RME UFX lydkort, win10 pc koblet til, derifra ut av RME og inn i effektamper.
2 veis høyttalere uten delefilter, så bruker 4 kanaler ut av RME til hver sin effektamp.

Ønsker da: Optisk inn på RME, kanal 1-2-3-4 ut av RME hvor jriver styrer deling, eq, tidsforsinkelse osv.


1): Skal RME kjøres i full mode eller digital audio workstation mode? Sistnevnte har man ikke tilgang til 'matrix'/routing via totalmix, men tenker det uansett skal gjøres i jriver?
1641058459794.png


Velger jeg full mode så kan jeg sende lyd igjennom lydkortet og alt fungerer, men jriver gjør ingenting. Velger jeg siste så fungerer jriver riktig virker det som.


2) Skal man velge optisk inn i jriver og bytte her hver gang man bytter kilde? Eller ASIO4ALL?
1641058658319.png



3) Hva skal stå på inn/ut i windows? Har nå satt 'optisk' som input i windows og kanal 1-2 som ut.
1641060066084.png
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvordan har du satt opp «Playback» i Windows?
Ikke lett å gi deg noen konkrete svar uten å ha sett det.
Det er der du setter opp «exclusive mode».
Exclusive mode
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har nå satt opp RME i "full mixer state" - ser i diverse andre tråder/poster at folk bruker mikseren så da må det være riktig valg.

Har fått installert WDM-driveren i jriver, da fungerer EQ osv fra jriver når jeg spiller av musikk fra maskinen. Men lyd fra ekstern kilde (optisk) fungerer ikke.

Playbak i windows:

1641129040124.png


Bruker da jriver wdm som utgang.
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
@Bx kan jeg kutte ut jriver og bare bruke convolveren din? Trenger da mulighet til å sette xover og delay som minimum. Tenker å lage målefiler fra REW i førsteomgang før jeg ev bruker audiolense.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.323
Du må lage korreksjon med Audiolense for å bruke konvolveren.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.022
Antall liker
12.911
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
@thohaug her på sentralen har vel tuklet med delefilter i JRiver.
Send han en PM og spør om tips.
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
@thohaug her på sentralen har vel tuklet med delefilter i JRiver.
Send han en PM og spør om tips.
Har satt opp noen enkle delefilter og eq-er i jriver nå, det fungerer fint fra maskinen jriver kjører på. Men får det ikke til å fungere fra ekstern kilde (optisk). Men takk for tips, kanskje høre med han senere når jeg kommer ditt.

Du må lage korreksjon med Audiolense for å bruke konvolveren.
Ok. Det blir nok litt senere, når jeg får dette til å fungere. Se om det fungerer slik jeg ønsker og er konevennlig nok.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.323
Jeg tror ikke du får det til å fungere med eksterne signaler gjennom jriver.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.791
Antall liker
11.291
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Joda, det går å kjøre ekstern kilder.
På samme måte som å route f.eks platespiller via en inngang på lydkortet. Det har jeg gjort en gang i tiden...
Men jeg husker pokkern ikke hvordan det gjøres...
Noen av de andre som benytter JRiver med Audiolense husker gjerne?
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Regner vel med at de fleste gjør akkurat det med audiolense og jriver? Kjører inn et signal fra en ekstern kilde (om det er fra cd-spiller, vinyl, streamer eller dagsnytt 18 på tv-boksen) og korrigerer signalet. Høres i hvertfall i mitt hode som et ganske vanlig bruks-scenario.

Når det er sagt, så har jeg ikke kjøpt jriver enda så er ikke bundet til det hvis det er noe annet som fungerer bedre/enklere. Trenger noe som kan sette opp delefrekvenser til 4 kanaler, EQ og convolver.
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da har vi fått inn lyd fra ekstern kilde (optisk) inn i jriver og kan bruke EQ osv der.
Trikset var å installere jriver wdm og bruke "open live" under File-menyen:

1641324653244.png

Det som dog ikke gir helt mening/fungerer som ønsket er at jeg MÅ sette '4' på channel der, selv om jeg bare kjører 2-kanalers lyd inn (via optisk).
Setter jeg noe annet så får jeg feilmelding eller null lyd.


Output Format, er her meningen at jeg skal putte inn antall kanaler jeg skal BRUKE? I mitt tilfelle 4.
Sliter da med at jriver sender en lydkanal til 2 RME-kanaler, slik at hvis jeg muter "left" i jriver så muter jeg både diskant og mellomtone. Virker altså som jriver er satt opp 2 kanaler.

@thohaug du kjører vel flere kanaler i jriver, kan du poste screenshot av hvordan du har satt opp Output format? Og ev delefilter i Parametric EQ?
 
Topp Bunn