Hvordan regne Hz når compliance er oppgitt ved 100

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.920
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Prøver å regne ut Hz på en Lyra Dorian, men den oppgir compliance ved 100Hz.

Noen som kan hjelpe?

Armen er en Fidelity Research 64 FX med masse på 20g.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Re: Hvordan regne Hz når compliance er oppgitt ved

I'll bite ;-)

Etterhva andre her har beregnet...er compliance ved 10Hz nesten dobbel verdi av 100Hz.
Eksempel; Compl.: 10@100Hz -> = 16-18@10Hz

Arne K

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.597
Torget vurderinger
28

For Mørchen din Fallen:

There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C. (It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so they should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they should be halved. Most figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)

Also the tracking force could be used, as this usually is a function of the compliance. For instance with a tracking force of 1.9 g the compliance would be around 14. With a cartridge mass of 6 g the “yellow” armtube would do. With a cartridge weight of 10 g (and the same C) the green armtube should be used.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.920
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Takker ;D

Har ingen problemer med å regne compliance i mitt oppsett, mens naboens Lyra Dorian, og Fidelety Research FX64 derimot....... Lyra oppgir sin compliance ved 100Hz.
Men jeg fikk svaret der! Takker så masse!

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77

Har også Fidelety Research FX 64.Eg bruker Lyria Helikon, og får ein resonanse frekvens på 9-10 HZ mål med ortofons test plate.

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77

Beklager ein trykkleif, skal vere målt og ikkje mål.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.920
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Har også Fidelety Research FX 64.Eg bruker Lyria Helikon, og får ein resonanse frekvens på 9-10 HZ mål med ortofons test plate.
Ja, men det er forskjellen på massen på disse PUene.
Helikon har 8g masse, mens Dorian har 6,4g

Arm masse på FR64 armen er på 20g og relativt tung.
CU er oppgitt til å være 12 ved 100 Hz.
Dersom en regner med 1,5 ganger CU kommer en frem til CU på 18.

Etter utregning med dette kommer jeg frem til 7,35Hz på Dorian, og 7,08 på din Helikon.

Dersom en kjører etter Amerikanske mål, og halverer er CU 6, og en vil da få helt andre mål.
hhv. 12.73Hz på Dorian. Og 12.27Hz på Helikon.

Dette var jammen ikke lett........... 8)

http://www.cartridgedb.com/tools.asp

Det er noen som ikke stemmer?!

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77

Forskjellen mellom Helikon og Dorian når det gjeller resonansefrekvensen er ikkje så stor som gramma skulle tilsi.
Du vil ligge litt over men ikkje mykje (10-11HZ område muligens).
Det er efektiv masse som gjeld og den vert målt ute ved headskjellet. og som på min arm er 14g.
da stemmer både måling og utrekning med einanen.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.185
Torget vurderinger
6

Hei, det er jeg som er den lykkelige eier av den problematiske kombinasjonen som FallenA prøver å regne ut ressonansfrekvensen på! Jeg visste at dette ikke var et helt enkelt prosjekt, og derfor sendte jeg mail til Stig Inge Bjørge og Lyra og spurte om Dorian pick up'en ville passe i armen min, før jeg evt. kjøpte den. De gikk rett til kilden, nemlig til mr. Ikeda som i sin tid konstruerte armen og spurte ham. Svaret fra Lyra var at Dorian og FR64fx armen ville passe godt sammen. Må inrømme at jeg ble en smule nervøs når FallenA kom innom meg og fortalte at han hadde regnet ut en ressonansfrekvens langt utenfor anbefalt område.... Kan imidlertid se ut som om Stig Inge Bjørge og mr. Ikeda ikke er så langt ute på jordet likevel ;) Uansett sier ørene mine meg at denne kombinasjonen er god, og da er vel det det viktigste. Ikke misforstå, jeg setter pris på FallenA sitt utregningsprosjekt, og det skal bli kjekt å se hva han finner ut etterhvert. Det er noe med det å vite at alt er presist og korrekt vettu :-/  Geir H, hvordan spiller kombinasjonen Helikon/FR hos deg? Det var en demo av Helikon på OHFC som fikk meg til å kjøpe Lyra pick up. Hadde ikke råd eller samvittighet til å brenne av det Helikonen kostet, og syntes at Dorian hadde mange av de kvalitetene som imponerte meg med Helikon.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76

Nok en gang...ingenting med, eller rundt vinyl-spillere er noen eksakt vitenskap...
Erfaring, alternativt; prøv (og feil?) er det som gir resultater!

Arne K

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77

Den spiller meget bra.
Eg liker dette oppsette meget godt.

Geir_H

Hi-Fi freak