Hvordan plassere høyttalerne her?

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hvordan i all verden skal jeg finne en fornuftig plassering av høyttalerene her? Det er forøvrig et par Vienna Acoustics Mozart Grand. Ikke fullt møblert enda, da vi er i innflyttingsfasen, men jeg sliter litt her...

Målene er estimater, har ikke målt opp nøyaktig enda.

Vedlegg

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Flytte sofaen som står kl. 6 til kl. 9, og:

a) plasser høyttalerne på hver side av sofaen som står kl. 3?

eller

b) sette høyttalerne på veggen kl. 6?

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
Flytte sofaen som står kl. 6 til kl. 9, og:

a) plasser høyttalerne på hver side av sofaen som står kl. 3?

eller

b) sette høyttalerne på veggen kl. 6?
Ved å sette en sofa kl 9, vil den komme langt ut i rommet og dekke for peisen, samt at det desverre blir litt for smal passasje. Kan nesten ikke se andre muligheter enn denne og med 1-1,5m i mellom ht, og ikke sidevegg vil vel ikke bli så bra lydmessig? Ser også for meg at venstre høyttaler da står særdeles utsatt til for løpende barn..

Vinduene bak lenestolene, og de fleste andre også iofs, er høye og det er naturlig å plassere en sittegruppe der. Er vel ikke veldig gunstig i spille mot et vindu som bakvegg på én av høyttalerene?

Spisestuen må også nesten stå der den står, så jeg har problemer med å finne alternativer.

Vedlegg

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Att spela med vindu bak høyttalerene kan ha fördelen att disse fungerar som en "bassabsorbent", dvs att lavfrekvent information "slipper ut" ur rommet.

Jag hade prövd och skifta plats på lenestolene och høyttalerene och dragit in båda in en bit i rommet. Med de mål jag kan se på bildet kan du då ordna en lytteposition som liksidig triangel med ca 3 meter mellan ht. Med en slik oppstillning minimeras även påverkan av direkta reflektioner.

I all välmening

/Suomela

A

atledreier

Gjest
Suomela har et godt forslag der. Trekk høyttalerne fram så de kommer framforbi kanten, og sett stolen der du har tegnet inn høyttalerne.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
maverick skrev:
Suomela har et godt forslag der. Trekk høyttalerne fram så de kommer framforbi kanten, og sett stolen der du har tegnet inn høyttalerne.
Ser den, men det spørs om She Who Must Be Obeyed er enig...

Et annet alternativ er jo selvfølgelig å plassere de på hver side av TV'en, men føler at de da står litt klønete til i forhold til resten av stua.

Soundcare og flytting av ht i bredden for sweetspot-lytting er et annet.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.734
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Støtter Suomelas forslag. Skulle ikke være nødvendig å flytte høyttalerne i bredden for ss-lytting såvidt jeg kan skjønne, bare lyttestolen.

Tricky rom, forøvrig.

R

Roysen

Gjest
Hei,

Jeg ville forsøkt å snu retningen på spisestuebordet slik at kortenden av bordet står inn mot veggen, deretter ville jeg satt en høytaler på hver side av det det hjørnet som deler spisestuen og avlukket hvor døren befinner seg. Deretter ville jeg spilt på skrå på tvers over hele rommet rommet. Lytteposisjonen blir da midt i stuen men den kan kanskje flyttes unna når man ikke lytter.

Mvh
Roysen

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
RoDa skrev:
Ikke noe dumt forslag der fra Roda. Bytt ut den sorte sofaen med en (eller begge) av de lysebrune stolene, og du burde jo helt klart ha muligheter for å få akseptabel lyd i det rommet.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Anfield skrev:
RoDa skrev:
Ikke noe dumt forslag der fra Roda. Bytt ut den sorte sofaen med en (eller begge) av de lysebrune stolene, og du burde jo helt klart ha muligheter for å få akseptabel lyd i det rommet.
I utgangspunktet ikke så dumt, men har glemt å nevne en føring: Vi trenger to sofaer da det til tider er opptil 6 stk som skal se på TV..

Takker for alle innspill foreløpig

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.099
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hva med å ha TVen der du først tegnet høyttalerne?
Så kan du gjøre som Anfield nevner og bytte plass på stolene og sofa?
Da kan du ha en sofa under vinduene og en i 90 grader på denne?

Mvh
Rolf

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.099
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Noe sånt?

Nei, jeg er ikke god på sånne tegneprogram :-[

R

Vedlegg

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Enkelt. :) Slik: Helt til venstre, og flytt stolen ved lytting. Rar form på det der rommet. Til og med dørene clasher...

Vedlegg

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
Enkelt. :) Slik: Helt til venstre, og flytt stolen ved lytting. Rar form på det der rommet. Til og med dørene clasher...
Rart rom ja, men jeg har tegnet inn den ene døren feil, de kolliderer ikke... Blir litt fintenking fremover, dette, men uansett blir det en halvløsning, slik jeg ser det.

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hva med dette?

Her er høyttalerne "ute fra veggen uten å være ute fra veggen" - de har luft bak seg og til siden,
samtidig som de ikke står midt ute på gulvet.

Papa-san/big dog/Pater Familias kan da innta sin musikk i foreslåtte stol-posisjon, evt.
delta i mere verdslig familieaktivitet ved å flytte litt på stolen.

What thinks? Burde fungere.

Edit: Dette er vel det Suomela foreslo over?
Ble distrahert av tegningene og overså endel av teksten i mellom.

Edit Part II (In a World...):

Jeg prøvde å se for meg hvordan man kunne ha brukt dette rommet to the Max
(altså uten kjerring og unger...), men jeg kommer fram til at forslaget til Suomela, undertegnede et al.
faktisk er det beste selv i et ellers skåltomt rom.

Vedlegg

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Oppdatering: Det ser ut til at jeg kommer til å forsøke å ha høyttalerene ved siden av TV'en. Da får jeg også integrert det med TV og Mac mini som mediesenter/HD avspilling. Ikke en optimal løsning, men håper det funker.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Håper det vil fungere tilfredstillende.
Mange hensyn å ta i et slikt rom som kanskje skal brukes av mange.

Hvilket tegneprogram har dere benyttet her- link?
Jeg må jo begynne å planlegge hvordan ting skal være i min nye casa.... :)

Topp Bunn