Hvordan overtale svigerfar???

haralddo

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei folkens, og takk for et fantastisk forum!

I går ble jeg sittendes å snakke med svigers om musikk, og så presterer svigerfar å si at han har et komplett Tandberg anlegg pakket pent inn og stuet bort på loftet. Han er en mann med alt for mye penger og plass, og var ikke interessert i å hverken selge eller låne det bort. Nå kommer han garantert til å leve i 25 år til, så seigliva som han er :)

Hvordan argumentere for å få henta det ned fra loftet? Prøvde meg med at elektronikk ikke har godt av å stå, men det har stått så lenge at det kan stå litt til var argumentet...

mvh Harald, skap-Tanberger
 
P

Parelius

Gjest
Du kan jo prøve å fremskynde jordleggingen?

Er du ikke gift med datteren da? Hun bør kjenne sin besøkelsestid!
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
;) He he!! Han bare terger deg!
Men det er ikke riktig at det er ubetydelig om det står enda lenger.Inntørkede kondensatorer,dreiekondensator som setter seg mer og mer fast,og div potmeter som slutter å fungere,er bare noe av det som KAN skje.-For ikke å snakke om mulig morkning av oppheng på høyttalermembranene.Gammel elektronikk trives desidert best med å bli brukt.
Fikk du fisket ut av ham hvilket anlegg det var snakk om da?-Ev .Sølvsuper,Huldra,TR 1000 serie,eller TR 2000 serie,eller kanskje til og med 3000 serie!!!?
Mvh Rune :) :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
haralddo skrev:
Hei folkens, og takk for et fantastisk forum!

I går ble jeg sittendes å snakke med svigers om musikk, og så presterer svigerfar å si at han har et komplett Tandberg anlegg pakket pent inn og stuet bort på loftet. Han er en mann med alt for mye penger og plass, og var ikke interessert i å hverken selge eller låne det bort. Nå kommer han garantert til å leve i 25 år til, så seigliva som han er :)

Hvordan argumentere for å få henta det ned fra loftet? Prøvde meg med at elektronikk ikke har godt av å stå, men det har stått så lenge at det kan stå litt til var argumentet...

mvh Harald, skap-Tanberger
... bed din kjære om å ta en «alvorsprat» med din svigermor ...

mvh
KJ
 
O

OldBoy

Gjest
Ja, hvis man kunne få svigermor til å starte en aldri så liten loftsrydding. Brannfarlig og uhygiensik med så mye rot på loftet. Et paradis for mus, rotter, edderkopper og andre kryp som svigermødre ikke liker. Med et par containere på gårdsplassen, én container til fyllingen, og én til Fretex, skulle vel svigers bli passe blek om nebbet, tenker jeg.

:) :) :)
 
K

kbwh

Gjest
Bare tenk om det står mint 3001-3002-3003 på loftet. Svigermor må på banen prestissimo!
 

haralddo

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Heh... Mange gode ideer her. Tror han må bestikkes med båtutstyr eller hageutstyr... eller en lovnad om fiks av svømmebassenget. God ide å bringe svigemor, bare det at hun ikke bryr seg om det som står på loftet så lenge hun kan bestemme hva som står i stua.

Får si som Homer: Doh!
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
De har ikke spurt deg om hva du ønsker deg til jul altså?
I disse tider er folk stort sett så desperate etter julegavetips at de burde da bli takknemlig for dette gode tipset... Men det er nok svigermors område det også, så du får nok ta det opp med henne ja...
;)
 
P

Parelius

Gjest
Det står alltid en svigermor bak enhver svigerfar. Feilslått strategi.

På den annen side, gammelt Tandberg er som brukte frimerker; lite brukandes til noe annet enn å samle på...
 
K

kbwh

Gjest
Hehe, Tech editor i The Audio Critic skrev en gang at kretsløsningene på Tandberg 3002 (preampen)var blandt de smarteste han hadde sett. Trøbbelet var kvaliteten på kontakter, brytere og potmetere...
 
P

Parelius

Gjest
Har aldri hørt 3002, det skal innrømmes, men 3018 (og 3026) har vært i anlegget. 3026 anser jeg fremdeles som en god sak, men 3018 er noe av det mest oppskrytte jeg har vært borti... 3001 (tuneren, ikke sant?) er fin.

(Er det så at Valentino har 3028, tro? Yterkabler er topp dog.)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Pokker til grådig gutt !! Først plukker du med deg datteren og nå er du jaggu ute etter Tandbergen hans også !!! ;D
Få ham heller til å ta Tandberg inn i varmen igjen slik at du kan nyte det når du er på besøk.
 
K

kbwh

Gjest
Parelius skrev:
Har aldri hørt 3002, det skal innrømmes, men 3018 (og 3026) har vært i anlegget. 3026 anser jeg fremdeles som en god sak, men 3018 er noe av det mest oppskrytte jeg har vært borti... 3001 (tuneren, ikke sant?) er fin.

(Er det så at Valentino har 3028, tro? Yterkabler er topp dog.)
Yterkabler er velsignet av Gud. Jeg har 3028 ja, som i motsetning til 3018 er transparent. Og så er byggekvaliteten Brystonsk.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Om 5 til 30 år kommer dette til å slå tilbake på oss selv, hvordan overtale svigerfar når det er vi som er svigerfedre..
;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.451
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
John_Harald skrev:
Om 5 til 30 år kommer dette til å slå tilbake på oss selv, hvordan overtale svigerfar når det er vi som er svigerfedre..
;)
MEN ingen av oss ville vel sette godsaker på loftet??
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Spiralis skrev:
John_Harald skrev:
Om 5 til 30 år kommer dette til å slå tilbake på oss selv, hvordan overtale svigerfar når det er vi som er svigerfedre..
;)
MEN ingen av oss ville vel sette godsaker på loftet??
Aldri si aldri, det blir gjort idag og jeg tror det vil bli gjort i fremtiden.. Du har sikkert hørt om han som kvittet seg med alle LPene for 20 år siden og angrer idag..
 
A

aair

Gjest
Høres ut som en sann audiofil, spør du meg. "Avhender" dattera til deg, men tviholder på hifi'en ;D
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.415
Antall liker
4.015
Torget vurderinger
10
Du får be svigerfar på middag, oppskriften finner du i en av bøkene til Agatha Christie.....
 
K

kbwh

Gjest
Huff da, SAL. Er tross alt bare haifaistæsj dette her, ikke et småbruk!
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Tror utfordingen din ligger i å overbevise svigers om at "stashet" kommer til et god hjem hvor det daglig blir satt pris på av en musikkelsker!

At det vil bli tatt vare på, til evt barnebarns framtidige glede!

Å ha lyst på.....holder ikke......
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Tja, stående på loftet, med kuldevariasjoner og fuktighet - vintage som ikke er i bruk, med uttørking av komponenter ...

I fjor fikk jeg gjennomført en totalrestaurering av en Beolab 5000 og Beomaster 5000 fra 1967. Arbeidet ble utført av Frede Kristensen i Classic Audio i Danmark - han spesialiserer seg på å tilbakeføre dem til "som ny" stand, og sertifiserer dem først når de fullstendig overholder fabrikkspesifikasjonene i ytelse.

Da jeg reiste ned for å hente dem viste han meg alt han hadde byttet ut, fra strømforsyninger og kondensatorer ned til knappenålstore komponenter. En plastpose full - "smått nogle 200 dele i alt," sa han.

Han har en rekke enheter i lageret sitt, som er temperatur- og fuktighetsstyrt. Alle er innpakket i plast -- noen restaurerer han, andre bruker han som deledonors. Frede er forøvrig genial til å restaurere Thorens vintage platespillere om noen skulle sitte med en slik.

Her står arbeidet hans sammen med min Beogram 4000. Jeg syns svigers skal la deg gi disse Tandberg enhetene nytt liv - avhengig av hvordan de er pakket ned kan det godt være de korroderer i stykker der på loftet ...
 

Vedlegg

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.415
Antall liker
4.015
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Huff da, SAL. Er tross alt bare haifaistæsj dette her, ikke et småbruk!
He-he, lot meg rive med! Blir jo litt blandede følelser, omtrent som når svigermor kjører utfor ett stup med den nye Ferrari`n din.........
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
SAL skrev:
Valentino skrev:
Huff da, SAL. Er tross alt bare haifaistæsj dette her, ikke et småbruk!
He-he, lot meg rive med! Blir jo litt blandede følelser, omtrent som når svigermor kjører utfor ett stup med den nye Ferrari`n din.........
Ja, bilen kan du jo alltids erstatte.
;D
 
K

kbwh

Gjest
...eller du kan gi ham et tilbud han ikke kan si nei til.

Valentino
Capo
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Valentino skrev:
...eller du kan gi ham et tilbud han ikke kan si nei til.

Valentino
Capo
"Enten gir du meg det Tandberg anlegget, eller så får du dattera di i retur."
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Soundproof skrev:
"Enten gir du meg det Tandberg anlegget, eller så får du dattera di i retur."
den er tveegget;

hva svarer du om han spør;

"Er det et tilbud eller en trussel" ?;D
 
O

OldBoy

Gjest
Med fare for å fornærme alle Tandberg-venner i Norge og resten av verden, i den grad disse i det hele tatt følger med her på HFS, sier jeg, etter å ha tenkt meg litt om: Hvorfor ikke bare glemme disse gamle greiene som står og støver ned og blir ødelagt av kulde og fuktighet på et loft?

Planlegg heller å kjøpe deg noe skikkelig, be svigers om råd om hva han synes er best på øverste hylle, og hvis lykken står deg bi, begynner han å tenke på at det er datteren hans som skal være med på å betale for disse nye og DYRE greiene. Da kan det hende at han kommer på bedre tanker, men både han og du risikerer naturligvis at det gjør du også.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Dette er da enkelt.
Hva har man ellers fiine cognacer til?
 
Topp Bunn