R
Roysen
Gjest
Kan noen her hjelpe meg med en liten beskrivelse av hvordan jeg måler inngangsimpedansen på phono-inngangen på min forforsterker?
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen
|
Det er ikke så lett nei. Produsenten er ikke så blid fordi jeg kjøpte et produkt som kun var ment for det japanske markedet. Når det er sagt vet jeg da at f.eks. John Atkinson alltid måler både inngangs- og utgangs- impedanse når han mottar en forsterker, forforsterker på testsbenken sin. Hvordan gjør han det?Roald skrev:Hei Roysen den er ikke bare å måle.
Pickupen ser vekselspenningsmotstanden, impedansen til kretsen. Denne vil være en kombinasjon av R/kapasitiv/induktiv, og vil variere med frekvensen.
Er det ikke mulig å skaffe databladet?
Mvh Roald
Riktig...i 99,5% av tilfellene et det bare å ohme inngang.Kabeldragern skrev:Som regel er inngangsimpedansen på et riaa trinn ca lik paralellmotstanden på inngangen.
F.eks.Roysen skrev:Det er ikke så lett nei. Produsenten er ikke så blid fordi jeg kjøpte et produkt som kun var ment for det japanske markedet. Når det er sagt vet jeg da at f.eks. John Atkinson alltid måler både inngangs- og utgangs- impedanse når han mottar en forsterker, forforsterker på testsbenken sin. Hvordan gjør han det?Roald skrev:Hei Roysen den er ikke bare å måle.
Pickupen ser vekselspenningsmotstanden, impedansen til kretsen. Denne vil være en kombinasjon av R/kapasitiv/induktiv, og vil variere med frekvensen.
Er det ikke mulig å skaffe databladet?
Mvh Roald
...
Et meget godt poeng.Audiomix skrev:Problemet kommer stadig tilbake:
Eieren vet ikke og produsenten vil ikke. Jeg tenker på dokumentasjon.
Et godt råd til alle:
Ikke kjøp noe som helst uten at det følger med dokumentasjon. Jo mer "HighEnd", jo viktigere.
En annen tilnærming er å skru av lokket for å sjekke hvilke mostander (evt andre relevante komponenter) som sitter på inngangen mot jord. Som regel er komponentverdiene på motstandene (mv) dominerende mht inngangsimpedans (merk «som regel», dvs ikke alltid).Roysen skrev: