Hvordan måler jeg inngangs impedansen på phono trinnet mitt?

R

Roysen

Gjest
Kan noen her hjelpe meg med en liten beskrivelse av hvordan jeg måler inngangsimpedansen på phono-inngangen på min forforsterker?

Mvh
Roysen

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.395
Torget vurderinger
1
Hei Roysen den er ikke bare å måle.

Pickupen ser vekselspenningsmotstanden, impedansen til kretsen. Denne vil være en kombinasjon av R/kapasitiv/induktiv, og vil variere med frekvensen.

Er det ikke mulig å skaffe databladet?

Mvh Roald

R

Roysen

Gjest
Roald skrev:

Pickupen ser vekselspenningsmotstanden, impedansen til kretsen. Denne vil være en kombinasjon av R/kapasitiv/induktiv, og vil variere med frekvensen.

Mvh Roald
Det er ikke så lett nei. Produsenten er ikke så blid fordi jeg kjøpte et produkt som kun var ment for det japanske markedet. Når det er sagt vet jeg da at f.eks. John Atkinson alltid måler både inngangs- og utgangs- impedanse når han mottar en forsterker, forforsterker på testsbenken sin. Hvordan gjør han det?

Mvh
Roysen

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Som regel er inngangsimpedansen på et riaa trinn ca lik paralellmotstanden på inngangen.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Inngangsmotstanden måles enkelt ved å kople et potmeter i serie med inngangen.
Skru opp til utgangssignalet halveres, kopl fra potmeteret og ohm det.
Viola; inngangmotstanden er lik verdien du måler på potmeteret.

Mvh

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kabeldragern skrev:
Som regel er inngangsimpedansen på et riaa trinn ca lik paralellmotstanden på inngangen.
Riktig...i 99,5% av tilfellene et det bare å ohme inngang.
(I noen få tilfeller, med trafo på inngang eller kondensator i serie, vil ikke en vanlig ohm-måling fungere).

Arne K

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.343
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Roald skrev:

Mvh Roald
Det er ikke så lett nei. Produsenten er ikke så blid fordi jeg kjøpte et produkt som kun var ment for det japanske markedet. Når det er sagt vet jeg da at f.eks. John Atkinson alltid måler både inngangs- og utgangs- impedanse når han mottar en forsterker, forforsterker på testsbenken sin. Hvordan gjør han det?
...
F.eks.
1) Tonegenerator med frekvenssveip fra 20 til 20K Hz (evt aktuelle/passende diskrete frekvenser)
2) Seriemotstand med testsignalet som er vesentlig høyere enn utgangsimpedansen til testsignalet og ganske lik forventet inngansimpedans i måleutstyret
3) datalogger/ocilloskop/True RMS-meter
4) ohms lov
5) kalkulator for å regne om fra spenningsfall over inngangsimpedansen til ekvivalent belastningsimpedans.

Alternativt en målestasjon fra AudioPrecision eller tilsvarende med passende måleoppsett for aktuelle impedansmålinger.

EDIT alternativ Delle sin metode som er enkel og liketill for bestemte frekvenser

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Si litt mer om hva slags forsterker dette er.
MM, MC, rør, transistor?
I tilfellet MM og rør kan du som nevnt over ohme inngangen. Hvis du måler ca 47 kohm (som er standard), har du målt riktig. Hvis du måler veldig mye høyere eller uendelig, er det trolig en kondensator i signalveien.
I tilfellet MC med trafo inngang er det ikke så enkelt. Du kan måle innenfor trafoen og beregne inngangsimpedansen hvis du vet omsetningsforholdet.
Forslaget med signalkilde og en motstand i serie for å finne inngangsmotstanden er helt grei, men uønsket brum som plukkes opp kan ødelegge noe for målenøyaktigheten.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Her er et bilde av innmaten, sikkert det nærmeste vi kommer beskrivelse av kretsen:

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Da kan vi utelukke rør?
Strømforsyningen ser ikke ut til å ha noen tung jobb her ;)

R

Roysen

Gjest
Hei Audiomix.

Vi snakker om en transistor fullfunksjons preamp ikke et rent phono trinn. Den på bildet er lillebroren som da er kun et phono trinn. Jeg tror også vi snakker om et MC phono trinn, av den grunn tror jeg 47K Ohm nok ikke er korrekt. Mer vet jeg ikke.

Mvh
Roysen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Problemet kommer stadig tilbake:
Eieren vet ikke og produsenten vil ikke. Jeg tenker på dokumentasjon.
Et godt råd til alle:
Ikke kjøp noe som helst uten at det følger med dokumentasjon. Jo mer "HighEnd", jo viktigere.

R

Roysen

Gjest
Audiomix skrev:
Problemet kommer stadig tilbake:
Eieren vet ikke og produsenten vil ikke. Jeg tenker på dokumentasjon.
Et godt råd til alle:
Ikke kjøp noe som helst uten at det følger med dokumentasjon. Jo mer "HighEnd", jo viktigere.
Et meget godt poeng.

Mvh
Roysen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.343
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
En annen tilnærming er å skru av lokket for å sjekke hvilke mostander (evt andre relevante komponenter) som sitter på inngangen mot jord. Som regel er komponentverdiene på motstandene (mv) dominerende mht inngangsimpedans (merk «som regel», dvs ikke alltid).

mvh
KJ

R

Roysen

Gjest
Jeg tror kanskje jeg skal forsøke å spre ut noen e-poster til distributører og forhandlere av merket og håpe at det gir resultat. Forforsterkeren er noen år gammel så det finnes ikke så mye informasjon på nettet. Selv om ikke produsentene vil gi meg informasjonen tror jeg ikke de anser den som hemmelig og at det defor kan være mulig å oppdrive den fra en distributør/forhandler.

Mvh
Roysen

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Hva med å skru av lokket å ta noen bilder til oss. Kan være det også hjelper på, om du får de rette komponentene i fokus. Det skal sies at det ikke er lett å fotografere nedi chassis. Det trengs mye lys og refleksjoner fra aluminiumen blir fort et problem.

R

Ronny_D

Gjest
Når du på en eller annen måte har funnet ut impedansen....... Hva da ? hva skal du med tallene.....
Kjekt å ha sa ståle ?

R

Roysen

Gjest
Den skal benyttes for å finne en matchende pickup og om jeg evt. må lodde på noen motstander på tonearmkabelen for å få PU og RIAA til å matche.

Forøvrig fikk jeg nettopp bekreftet at den er 47K Ohm.

Mvh
Roysen

Topp Bunn