Hvordan legitimerer dere oppgradering av anlegget?

L

lark

Gjest
BT skrev:
Det holder med vanlig legitimasjon og rent økonomisk rulleblad så får man alltids kredit hos Cresco som kan benyttes til oppgradering...
Både kona og jeg har fått tilbud om det superfantastiske kortet Visa Gold med 50 000 i kreditt hver...............
 

Ramla Forbi

Medlem
Ble medlem
31.05.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
Hei!
Dere har gitt meg mange gode råd og jeg tenker at det klokeste jeg gjør nå er å være tålmodig og spare, kjøpe brukt men lett omsettbart utstyr, bygge gradvis og gå for færre kanaler. Synes også at det høres klokt ut å gi ungene lydopplevelser, ikke for å lette min egen samvittighet ifht eventuell pengebruk på hifi, men for å dele lydopplevelser.

Å konsumere det ene eller andre i forhold til den økonomien man har er et høyst relativt spørmål. Hva vil det egentlig si å ha penger til overs når regningene er betalt? Hva er nødvendige utgifter når man har unger og et hushold? Og når kan man med god samvittighet dyrke egne pengekrevende interesser? Dette er noen av de mange og sammensatte spørsmålene som ledet til overskriften i denne tråden. Det er lett å tenke at husly, strøm, klær og mat utgjør de nødvendigste utgiftene i en familie. Men barn behøver å delta på ulike sosiale arenaer og de behøver å utvikle eventuelle talenter og interesser. Alt dette koster. Som forelder er det lett å kunne kjenne på at egne behov kan vente, mens barnas tilstedeværelse i hjemmet er midlertidig og deres muligheter til å utvikle bestemte ferdigheter er her og nå.

Mvh Ramla Forbi
 

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Innlegg
516
Antall liker
6
Det er bedre å angre på noe man har kjøpt, enn noe man ikke har kjøpt. En jeg jobber sammen med har sikla på Pioneer plasma siden generasjon 5 kom. Har ennå ikke kjøpt. Om det er kona som holder igjen vet ikke jeg. Men jeg vet at fyren er stinn av gryn :eek:
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Både kona og jeg har fått tilbud om det superfantastiske kortet Visa Gold med 50 000 i kreditt hver...............
[/quote]

Ja, merkelig, jeg har hatt det i en del år, aldrig brukt det.....tør ikke.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Det er nok mange Hi-Fi entusiaster som har brukt mer penger enn de egentlig hadde råd til. Forbrukslån kan være skumle.

Mvh. Bjørn
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Hvordan legitimerer dere oppgradering av anlegget?

Jeg har jobba hard, jeg har fortjent det!
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
wotg skrev:
Hvordan legitimerer dere oppgradering av anlegget?

Jeg har jobba hard, jeg har fortjent det!
Den liker jeg. Hjemme har vi tilnærmet adskilt økonomi, og samboeren bryr seg døyten om hva jeg bruker mine hardt opptjente kronasjer til. Så lenge vi betaler for livets opphold, faste regninger og noen kroner på felleskonto for fremtidige investeringer, er det greit. Så reiser vi endelsammen da... :)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har vært gift nå i tre uker, og fikk sist for noen dager siden klar beskjed om at jeg selv måtte bestemme hva jeg brukte pengene mine på for å gi "krydder" til livet, såfremt at banken, kraftlag, og bensinstasjonen fikk sitt. Nå skal det sies at pga skolegang noen år o.l., har jeg ikke gjort noen oppgradering på 5 år ca, men NÅ føler jeg tiden er inne til å prøve no nytt. Ikke fordi jeg er misfornøyd med det jeg har, men fordi preferansene, ønsker og drømmer endrer seg med tiden. Har tross alt holdt på med denne hobbyn i 15 av mine 28 leveår, og den kommer garantert til å bli en del av livet mitt i mange år til. :)

Så om jeg skal svare på topic, helt konkret, så må jeg, for min egen del, legitimere det FOR MEG.. dvs "har JEG råd?" og "trenger jeg det?"...
Ergo, jeg er ikke den som gjør impulskjøp oftes her til lands :p

mvh Kai
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Hei,
godt spm du kommer med her.... ; Kan man rettferdiggjøre investeringer som "stjeler" fra familiebudsjettet?

1. Hifi = hjemmeaktivitet - således ganske familievennlig
2. Hifi = høy lyd som ikke alltid passer når gullungene skal sove - så begynn tidlig med å ""trene" gullungene til å sove selv når du spiller høyt. Erfaringsmessig er dette "kun" et problem for førstefødte ;-) Kona trenger kanskje også "trenes", dvs kjøp CD-plater til henne også, MEN ikke spill høyt for henne i starten! (Sjåvinist!? :) Kjøp også barneplater (Trond Viggo har god lyd!)
3. Hifi = 2 kanaler og det er nok også for film. God lyd i 2 kanaler er mye bedre enn "Elkjøp-lyd" i 6 kanaler.
4. Hifi = lyd som ikke blir bedre enn det svakeste leddet i kjeden
5. Hifi = kvalitetskomponenter, dvs kvalitet koster, generelt, men ikke alltid selvsagt, øker prestasjonen med pris - så vurder brukte evt demo komponenter (gjerne gjennom forhandlere som gir bruktgaranti)
6. Hifi = hobby der man bygger over tid og matcher/tester før kjøp. Ikke kjøp alt på en gang, da er hobbyen "død" alternativt er du igang med oppgraderingshysteriet (=dyrt!) fortere enn du aner! Stol på egne ører!
7. Hifi = "billig" dersom man følger punkt 3. til 6. og spesielt dersom alternativet er bil, båt eller motorsykkel som hobby!!! ;D
8. Hifi = dyrt/spilletime dersom man ikke får tid til musikk pga travelt/slitsomt familieliv og spesielt dersom pkt 2 ikke oppfylles.... DERFOR passer punkt 6 ganske greit.. og ikke minst punkt 3. ;)

-Brum
 
Topp Bunn