Hvordan lage et y-ledd?

ttorneby

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Tenkte jeg skulle lage meg en kabel som går fra minijack til to RCA-plugger. Men hvordan skal jeg lage en slik splitt, og ikke minst få det til å se pent ut?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Elkjøp og Expert har slike adaptere enten med en liten kabelstump mellom kontaktene, eller som en massiv plastdel.

Vidar
 

ttorneby

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Tror du muligens misforstår meg Low-Q. Det jeg trenger en en kabel som gjerne blir brukt til å kople sammen PC og stereoanlegg. De man får kjøpt på elkjøp ol. er gjerne så skrøpelig at de knapt kan brukes. I tillegg er det jo gøy å lage noe selv da :p
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg lager de med å flette tre ledere slik som Kimber gjør. God lyd.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Tror du muligens misforstår meg Low-Q. Det jeg trenger en en kabel som gjerne blir brukt til å kople sammen PC og stereoanlegg. De man får kjøpt på elkjøp ol. er gjerne så skrøpelig at de knapt kan brukes. I tillegg er det jo gøy å lage noe selv da  :p
Sjønner. På Elfa får du kjøpt plugger. Kjøp deg en coaxkabel av den litt tynne og fleksible typen. Senter i kablene lodder du på to av loddepunktene på minijacken. Du ser hvem som er jord - der skal skjermen loddes til.

Krympestrømpe med lim inni legger du pent utenpå og varmer den så den krymper seg på plass samt at limet inni får tyti godt mellom loddekontaktene.

PS! Du kan godt flette også. Det ser jo også ganske fint ut, hvis du bruker ledninger med klar isolasjon.

Vidar
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.064
Torget vurderinger
2
Jeg har laget at par dikemarkinspirerte slike, på Oslo Hifi Center kom jeg over noen fine krympestrømper med y-form , som gjorde overgangen fra en til to kabler så mye bedre. Disse sto det dessverre "Monstercable"på, men jeg la bare krymp oppå dette igjen , så ble det så fint så.

PS. men du må jo skaffe deg lydkort med rca ut eller ekstern dac med usb inn.DS.
 

ttorneby

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Takker for fine forslag!

En slik forgrener vil nok bli mest brukt når man skal spille MP3 på fest (med noen pils i blodet så er det ikke så nøye lenger :p), og da gjerne med en tilhørende kabel på 10 meter. Har ikke lyst til å ofre hverken dyre DAC'er, lydkort eller optiske kabler til slikt, så det er derfor jeg kunne tenkt meg å lage en slik kabel (bare den er bedre enn den jeg har fra europris nå...)

Skal i tillegg lage meg en liten forsterker til hodetelefonene mine, og da kan også en slik overgang komme godt med.

Har selv vært inne på tanken å lage en slik splitt inspiret av Dikemark, da jeg har laget meg noen slike i det siste, men problemet jeg da har støtt på er hvordan jeg skal få splittet slangen slik at det ser noenlunde ok ut. En slik krympestrømpe som blir nevnt er jo et meget godt forslag, så jeg får titte nærmere på det.
 
Topp Bunn