Hvordan lage en trigger?

folkeb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg lurer på hvordan jeg kan lage en trigger (en bryter som aktiverer en annen bryter). Jeg har en aleph P preamp og jeg skulle gjerne ha startet opp DACen samtidig. Er det noen som har noen tips?

O

OldBoy

Gjest
Jeg lurer på hvordan jeg kan lage en trigger (en bryter som aktiverer en annen bryter). Jeg har en aleph P preamp og jeg skulle gjerne ha startet opp DACen samtidig. Er det noen som har noen tips?
Hvis preampen din har en triggerutgang, for eksempel 12V, er dette ganske enkelt. Da kjøper du det et relé med 12V manøverspole til å styre 230V AC. En slik får du hos Clas Ohlsson for rundt hundrelappen. 12V kobler du til preampen, og så klipper du over strømkabelen til DAC'en og kobler den til 230V-kontaktene på reléet.

Har du ikke noen slik 12V-triggerutgang, kan du kanskje greie å hente ut 230V styrestrøm fra preampen. I så fall må du kjøpe et relé med 230V manøverspole, og ellers koble som ovenfor. Slike reléer får du også hos Clas Ohlsson, og de koster det samme.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.556
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
la dacen stå på hele tiden!
billig og enkelt!
IMO

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Skulle akkurat til å lage en trigger tråd selv, om ett litt annet tema. Håper det er greit at jeg tar det her.

Skal trigge ett 240v lerret med 12v fra en prosjektor. Ved 12v inn skal 240v aktiveres og kjøre lerretet ned.
Når 12v kuttes skal fasen på 240v slås over slik at lerretet kjøres opp igjen. Lerretet har automatisk stopp på topp og bunnpunktene.
Hvilken type rele skal jeg bruke til dette? (linker er fint ;) )

O

OldBoy

Gjest
Skulle akkurat til å lage en trigger tråd selv, om ett litt annet tema. Håper det er greit at jeg tar det her.

Skal trigge ett 240v lerret med 12v fra en prosjektor. Ved 12v inn skal 240v aktiveres og kjøre lerretet ned.
Når 12v kuttes skal fasen på 240v slås over slik at lerretet kjøres opp igjen. Lerretet har automatisk stopp på topp og bunnpunktene.
Hvilken type rele skal jeg bruke til dette? (linker er fint ;) )
Elfa har et dobbelvirkende relé som kan være det du skal ha, se artikkelnr. RT424F12. Men dette er uten forsinkelse, hvilket betyr at 240V-spenningen kobles om øyeblikkelig fra "lerret-ned"-posisjon til "lerret-opp"-posisjon eller omvendt hvis du skulle komme til å slå av/på prosjektoren din mens lerretet er underveis. Det er ikke sikkert lerretmaskineriet ditt liker det.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Takk for svar. Hvordan går jeg frem for å koble dette sammen?

Jeg har to ledninger fra prosjektor 12v + og -. Tre ledninger fra vegguttaket 240v og jord.
Samt fire ledninger til lerret. Jord, 240v - og to 240v +, alt etter hvilken vei lerretet skal gå.

12v på A1 og A2.
Jord holdes utenom. 240v - på 21. 240v inn på 22 og 24.
240v - går ut på 11. 240v + for opp på 12 og 240v + for ned på 14.

Forstår jeg det riktig, eller er jeg greit ute å kjøre nå?

O

OldBoy

Gjest
Jeg snakket litt med vår huselektriker om problemet ditt, og han mente at et såkalt monostabilt relé kunne gjøre jobben hos deg. Så da fant jeg et artikkelnr. 37-054-15 i Elfa-katalogen, som du kunne kikke litt på.

O

OldBoy

Gjest
Forstår jeg det riktig, eller er jeg greit ute å kjøre nå?
DU har nok forstått dette riktig, men JEG har bommet stort. Jeg har glemt at når du slår av prosjektoren din, forsvinner 12V triggersignalet ditt. Med et bistabilt relé, som jeg tenkte på i farten, må du ha to uavhengige 12V-signaler til å svitsje reléet, men i og med at du mister 12V-spenningen når du slår av prosjektoren din, forblir reléet stående "lerret-ned"-posisjon straks du slår av prosjektoren.

Jeg fant ikke noe i Elfa-katalogen som fungerer etter disse ferske erkjennelser, men det kunne kanskje være en idé å ringe dem og snakke med en som kanskje har litt greie på hva som eventuelt kan skaffes?

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Fant dette bildet. Det forklarer greit hvordan det ser ut i kontrollboksen for lerretet.

Jeg må ha ett relè som slår L^ over på DN når det får 12v inn og slår over på UP når 12v kuttes. (eller ved 0v om man vil)
Får ta en telefon til Elfa i morgen og høre hva de anbefaler.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.445
Sted
'
DU har nok forstått dette riktig, men JEG har bommet stort. Jeg har glemt at når du slår av prosjektoren din, forsvinner 12V triggersignalet ditt. Med et bistabilt relé, som jeg tenkte på i farten, må du ha to uavhengige 12V-signaler til å svitsje reléet, men i og med at du mister 12V-spenningen når du slår av prosjektoren din, forblir reléet stående "lerret-ned"-posisjon straks du slår av prosjektoren.
Hvis releet blir stående i "lerret opp"-posisjon når strømmen kuttes burde ting gå bra grunnet endestopp når lerretet kommer helt opp. Og omvent rulle seg helt ned så lange det trigges av 12V.

Jan E Veiset

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Hvis releet blir stående i "lerret opp"-posisjon når strømmen kuttes burde ting gå bra grunnet endestopp når lerretet kommer helt opp. Og omvent rulle seg helt ned så lange det trigges av 12V.

Jan E Veiset
Det var det jeg også trodde.
Kan jeg bruke det relèet slik jeg har tenkt, og er koblingene mine riktige?
Du har vel god peiling på dette Jan.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.445
Sted
'
Det var det jeg også trodde.
Kan jeg bruke det relèet slik jeg har tenkt, og er koblingene mine riktige?
Du har vel god peiling på dette Jan.

>12v på A1 og A2.  
OK

>Jord holdes utenom.
OK

>240v - på 21. 240v inn på 22 og 24.
>240v - går ut på 11. 240v + for opp på 12 og 240v + for ned på 14.

240V tilførsel inn på 11 og 21

240V felles fra lerret på 22 og 24.
240V lerret opp på 12 (rele hvileposisjon)
240V lerret ned på 14.

Jeg har ikke noe form for godkjenning når det gjelder 240V gruppe L, så her er jeg amatør god om noen.

Jan E Veiset

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Takker og bukker.
Står det noe sted hvor mye relèet trekker på 12v?
Tror prosjektoren klarer ca 200mA på triggerutgangen.

O

OldBoy

Gjest

Jan E Veiset
Jeg tror at med et bistabilt relé, som det jeg foreslo, vil følgende skje:

Man starter med lerretet helt oppe. Slår på prosjektoren. 12V strømmer ut av triggerutgangen. Aktiverer "lerret-ned"-motoren, som går og går helt til endebryteren slår av motoren. Så langt, så godt: lerretet er nede.

Reléet står fortsatt i "lerret-ned"-posisjon, med 12V strømmende inn så lenge prosjektroen står på.

Så blir man lei av å se film og slår av prosjektoren. Da forsvinner 12V signalet til reléet, men i og med at reléet er bistabilt, blir det stående i "lerret-ned"posisjon. Et slikt relé krever nemlig en ny og annen 12V input for å svitsje til "lerret-opp"-posisjon.

Det er her jeg ser for meg at et monostabilt relé, som altså svitsjer tilbake til den opprinnelige posisjonen straks manøverspenningen på 12V forsvinner, vil være det som kreves.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.445
Sted
'
Det er her jeg ser for meg at et monostabilt relé, som altså svitsjer tilbake til den opprinnelige posisjonen straks manøverspenningen på 12V forsvinner, vil være det som kreves.
Jepp, det er en forutsetning. ;)
Jeg antok det aktuelle releet oppførte seg på den måten (noe jeg selvfølgelig burde sjekket), det var derfor jeg anga hvileposisjon (spenningsløst) for "lerret opp"-tilkoblingen.

Jan E Veiset

O

OldBoy

Gjest
Godt å høre! :) :) :)

Jeg engasjerer meg kanskje litt i overkant her, men føler et visst ansvar, siden det var jeg som, helt feilaktig på grunn av litt sviktende tenking, kastet dette bistabile reléet inn i debatten.

O

OldBoy

Gjest
Hvis figuren viser hvordan reléet står når 12V er "på", burde det bli slik:

L til nr. 3
DN til nr. 2

L til nr. 10
UP til nr. 11

Når jeg jobber med reléer pleier jeg å koble på 12V-styrestrømmen og deretter måle motstanden med et multimeter for å se hva som skjer før jeg kobler på 240V. Bare for å være helt sikker.

I så fall skulle det bli slik:

12V "på": Motstand 2-3 = 0
Motstand 10-11 = uendelig

12V "av": Motstand 2-3 = uendelig
Motstand 10-11 = 0

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Godt å høre! :) :) :)

Jeg engasjerer meg kanskje litt i overkant her, men føler et visst ansvar, siden det var jeg som, helt feilaktig på grunn av litt sviktende tenking, kastet dette bistabile reléet inn i debatten.
Engasjementet ditt setter jeg stor pris på, OldBoy.

Såvidt jeg kan se så ble dere enige om at ett monostabilt relè er det jeg skal ha.
37-054-15 hos Elfa, som du anbefalte må vel da være tingen.
Om jeg leser databladet riktig så vil dette slå inn ved 8.4v og slå ut ved 1.2v. Samt at det takler 250v.
Det høres jo riktig ut. Under operating voltage står det 16.7mA og det skulle fungere greit med prosjektoren.

Så er spørsmålet, hvordan kobler jeg opp dette?

(monostabilt til venstre)

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Takk så mye for hjelpen. Da bestiller jeg fra Elfa, så får vi se hvordan det går.

O

OldBoy

Gjest
Lykke til!

Og som et lite PS til mitt forrige innlegg, men det har du sikkert skjønt allerede: Dersom reléet svitsjer motsatt i forhold til det jeg har gjettet på, kobler du bare motsatt. Poenget er at du skal ha kobling L-DN når du har 12V "på" og L-UP når du har 12V "av". Hva som er hva finner du lettest ut av ved å prøve deg frem og, fortrinnsvis, MÅLE.

Og tilslutt en liten unnskyldning til folkeb, som startet denne tråden med noe helt annet: Beklager, det var ikke meningen fra min side å ødelegge tråden din, men det er så altfor lett å bli revet med til å kaste seg over alle små og store omveier slike tråder kan ta.

O

OldBoy

Gjest
Multimeter er med i bestillingen fra Elfa. ;)
Et multimeter er et "must" i ethvert hjem. Skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten.

Nesten like viktig som tommestokk og skrujern.

:) :) :)

Topp Bunn