Hvis preampen din har en triggerutgang, for eksempel 12V, er dette ganske enkelt. Da kjøper du det et relé med 12V manøverspole til å styre 230V AC. En slik får du hos Clas Ohlsson for rundt hundrelappen. 12V kobler du til preampen, og så klipper du over strømkabelen til DAC'en og kobler den til 230V-kontaktene på reléet.Jeg lurer på hvordan jeg kan lage en trigger (en bryter som aktiverer en annen bryter). Jeg har en aleph P preamp og jeg skulle gjerne ha startet opp DACen samtidig. Er det noen som har noen tips?
Elfa har et dobbelvirkende relé som kan være det du skal ha, se artikkelnr. RT424F12. Men dette er uten forsinkelse, hvilket betyr at 240V-spenningen kobles om øyeblikkelig fra "lerret-ned"-posisjon til "lerret-opp"-posisjon eller omvendt hvis du skulle komme til å slå av/på prosjektoren din mens lerretet er underveis. Det er ikke sikkert lerretmaskineriet ditt liker det.Skulle akkurat til å lage en trigger tråd selv, om ett litt annet tema. Håper det er greit at jeg tar det her.
Skal trigge ett 240v lerret med 12v fra en prosjektor. Ved 12v inn skal 240v aktiveres og kjøre lerretet ned.
Når 12v kuttes skal fasen på 240v slås over slik at lerretet kjøres opp igjen. Lerretet har automatisk stopp på topp og bunnpunktene.
Hvilken type rele skal jeg bruke til dette? (linker er fint)
DU har nok forstått dette riktig, men JEG har bommet stort. Jeg har glemt at når du slår av prosjektoren din, forsvinner 12V triggersignalet ditt. Med et bistabilt relé, som jeg tenkte på i farten, må du ha to uavhengige 12V-signaler til å svitsje reléet, men i og med at du mister 12V-spenningen når du slår av prosjektoren din, forblir reléet stående "lerret-ned"-posisjon straks du slår av prosjektoren.Forstår jeg det riktig, eller er jeg greit ute å kjøre nå?
Hvis releet blir stående i "lerret opp"-posisjon når strømmen kuttes burde ting gå bra grunnet endestopp når lerretet kommer helt opp. Og omvent rulle seg helt ned så lange det trigges av 12V.DU har nok forstått dette riktig, men JEG har bommet stort. Jeg har glemt at når du slår av prosjektoren din, forsvinner 12V triggersignalet ditt. Med et bistabilt relé, som jeg tenkte på i farten, må du ha to uavhengige 12V-signaler til å svitsje reléet, men i og med at du mister 12V-spenningen når du slår av prosjektoren din, forblir reléet stående "lerret-ned"-posisjon straks du slår av prosjektoren.
Det var det jeg også trodde.Hvis releet blir stående i "lerret opp"-posisjon når strømmen kuttes burde ting gå bra grunnet endestopp når lerretet kommer helt opp. Og omvent rulle seg helt ned så lange det trigges av 12V.
Jan E Veiset
Det var det jeg også trodde.
Kan jeg bruke det relèet slik jeg har tenkt, og er koblingene mine riktige?
Du har vel god peiling på dette Jan.
Jeg tror at med et bistabilt relé, som det jeg foreslo, vil følgende skje:Hvis releet blir stående i "lerret opp"-posisjon når strømmen kuttes burde ting gå bra grunnet endestopp når lerretet kommer helt opp. Og omvent rulle seg helt ned så lange det trigges av 12V.
Jan E Veiset
Jepp, det er en forutsetning.Det er her jeg ser for meg at et monostabilt relé, som altså svitsjer tilbake til den opprinnelige posisjonen straks manøverspenningen på 12V forsvinner, vil være det som kreves.
Engasjementet ditt setter jeg stor pris på, OldBoy.Godt å høre!![]()
![]()
Jeg engasjerer meg kanskje litt i overkant her, men føler et visst ansvar, siden det var jeg som, helt feilaktig på grunn av litt sviktende tenking, kastet dette bistabile reléet inn i debatten.
Et multimeter er et "must" i ethvert hjem. Skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten.Multimeter er med i bestillingen fra Elfa.![]()