Hvordan kople i-pod til Dac

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.711
Torget vurderinger
13
Hei.

Trenger litt tips her.
Har en Audio Aero Capitole med innebygd preamp/ cd spiller og ønsker hvis det er mulig å gjøre bruk av den innebygde Dacen mot i-poden min hvis dette er mulig?Aeroen har analoge/rca innganger.

Kjører ved vanlig cd avspilling igjennom en preamp balansert.(Bruker altså ikke den innebygde preampen i cd spillern)
Er det så enkelt at jeg bare kopler meg inn på de analoge inngangene på aeroen også kjøres signalet igjennom dacen og så ut igjennom de balanserte kablene også justerer jeg volumet som vanlig ved preampen??????????

Eller andre løsninger?? Ønsker å bruke Dacen i Aeroen da hvis det er mulig.
Takker for alle tips...

MVH Johnny

P

Parelius

Gjest
Tror ikke noen har greid å ordne med digitalt signal ut fra iPod, så du må bruke enten 1) hodetelefonutgangen, eller 2) (sagt å være bedre) kjøpe en eller annen overgang (fra dockingangen) som tar analoge signaler rett ut.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.711
Torget vurderinger
13
Parelius skrev:
Tror ikke noen har greid å ordne med digitalt signal ut fra iPod, så du må bruke enten 1) hodetelefonutgangen, eller 2) (sagt å være bedre) kjøpe en eller annen overgang (fra dockingangen) som tar analoge signaler rett ut.
I-poden står i dockinstasjonen herifra har jeg rca(rød + hvit)kan jeg da kople disse på inngangen min på aeroen? Vil jeg da gå signalet gå igjennom dacen? og ut igjennom de balanserte utgangen og inn på preampen?

Glemte å nevne at i-poden står i dockingstasjonen :-[

MVH Johnny

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det finnes ikke digitalutgang på iPod og dermed vil du ikke få nyttigjort deg dacen.
Hvorvidt det finnes digitalutganger på div. dockingstasjoner vet jeg ingen ting om.
Derimot så kan du bruke en minijack til rca direkte på hodetelefon utgangen å koble den til+ ja. kanskje eventuell inngang på aereoen som vel har innebygd pre og(?) ekstra innganger ::)
Mvh.KW

obs. en Lohengrin til Parelius for raskere avtrekk ;D

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.711
Torget vurderinger
13
KW skrev:
Hei!
Det finnes ikke digitalutgang på iPod og dermed vil du ikke få nyttigjort deg dacen.
Hvorvidt det finnes digitalutganger på div. dockingstasjoner vet jeg ingen ting om.
Derimot så kan du bruke en minijack til rca direkte på hodetelefon utgangen å koble den til+ ja. kanskje eventuell inngang på aereoen som vel har innebygd pre og(?) ekstra innganger ::)
Mvh.KW

obs. en Lohengrin til Parelius for raskere avtrekk ;D
Takk.

Da får jeg ikke brukt dacen da...... :(

Får kjøre rett i preampen da,takk for hjelpen.

MVH Johnny

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.711
Torget vurderinger
13
Soundproof skrev:
Du har to muligheter. Bruke masse penger:

http://www.macsimumnews.com/index.php/archive/ipod_docking_station_offers_true_digital_audio_output

Eller ta en tur innom han som sitter i Oslo og bytter ut batterier, skjermer o.l. på iPods. Han kan sikkert modde en utgang for deg som tar feed til DAC i iPod, slik at du kan sende denne til din eksterne DAC. Men har du ikke musikken i iPod liggende på en computer? Ta digital feed ut av den og send den til anlegget ditt.
Har i-tunes der har jeg ett par tusen sanger....Ta digital feed ut ? Er ikke helt oppdatert på slike ting hvordan funker det?
Har også vært på tanken å kjøpe en Slim Devicer før å få utnyttet all musikken på harddisken men er ikke helt sikker hvordan dette virker.Får prøve å sette meg inn i dette etterhvert.
MVH Johnny

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Signalet frem til Digital-to-Analog-Converter (DAC) i din iPod er digitalt, etter den innebygde DAC'en er det analogt. Følgelig vil en mulig løsning være å ta dette signalet og kjøre det utenom den innebygde DAC'en - og det er dett MSB gjør for en formue. Men jeg tror du kan få din iPod moddet av andre.

MEN - om du har tusener av sanger på iPod'en, så går jeg også ut ifra at du har komprimert dem ganske mye. Hva har du for bitrate? 160kbps? 190? (Enkelte bruker fortsatt 128).
Jeg ville ikke tatt bryet med å ta ut et digitalsignal for filer under lossless, til nød 320kbps. For alt under så er analog utgangen tilstrekkelig.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Tror Eirik Kvisli på ipodbatteri.no kan ordne noe slikt på én time.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.711
Torget vurderinger
13
Parelius skrev:
Vet du om noen som har foretatt den modden, Soundproof, å få ut det digitale signalet? Jeg kjenner ikke til noen så langt - virker ikke som om MSB gjør det direkte heller, om jeg ikke har misforstått. Jf. lenken jeg la ut tidligere. Men hvis det nå er blitt mulig, så ville det jo ha vært topp.

Parelius skrev:
ok tror jeg skjønner............ måtte ringe en datakyndig.
Hvis jeg har skjønt det riktig:
jeg kan ta ut signalet digitalt rett ut fra pc en og kople meg opp mot dacen på Aeroen.?
Slik jeg har det er pc en på andre siden av stuen hvilket betyr at når jeg skal navigere i biblotkeket i i-tunes må jeg ut av sweetspot for å gå til pc en....... ehhhh.

Har jeg forstått det riktig at det er her de såkalte Slim devcier eller Squeezbox og transportere kommer inn?
De fungerer som en navigering for hardisken som en kan ha i nærheten av evnt dacen?

Og disse er da digitale ...selvfølgelig?

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.711
Torget vurderinger
13
Soundproof skrev:
Signalet frem til Digital-to-Analog-Converter (DAC) i din iPod er digitalt, etter den innebygde DAC'en er det analogt. Følgelig vil en mulig løsning være å ta dette signalet og kjøre det utenom den innebygde DAC'en - og det er dett MSB gjør for en formue. Men jeg tror du kan få din iPod moddet av andre.

MEN - om du har tusener av sanger på iPod'en, så går jeg også ut ifra at du har komprimert dem ganske mye. Hva har du for bitrate? 160kbps? 190? (Enkelte bruker fortsatt 128).
Jeg ville ikke tatt bryet med å ta ut et digitalsignal for filer under lossless, til nød 320kbps. For alt under så er analog utgangen tilstrekkelig.
Det jeg ønsker er å få utnyttet dacen i aeroen opp mot musikken som ligger i hardisken/i-tunes slik at jeg får best mulig lydgjengivelse.
Hvordan gjør jeg dette på en måte slik at jeg har mulighet å navigere meg igjennom i-tunes uten om å må gå ut av sweetspot evnt. for å bytte sang o.s.v ???? Hvilke muligheter har jeg??

MVH Johnny

P

Parelius

Gjest
Kjør det trådløst fra datamaskin til Airport Express. Optisk fra denne og rett inn i DAC-en.

Se ellers avdelingen for "Datahjørnet". Mange tråder der om problematikken.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.711
Torget vurderinger
13
Parelius skrev:
Kjør det trådløst fra datamaskin til Airport Express. Optisk fra denne og rett inn i DAC-en.

Se ellers avdelingen for "Datahjørnet". Mange tråder der om problematikken.
Takk..

MVH Johnny

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.632
Torget vurderinger
11
johnnygrandis skrev:
Parelius skrev:
I-poden står i dockinstasjonen herifra har jeg rca(rød + hvit)kan jeg da kople disse på inngangen min på aeroen? Vil jeg da gå signalet gå igjennom dacen? og ut igjennom de balanserte utgangen og inn på preampen?

Glemte å nevne at i-poden står i dockingstasjonen :-[

MVH Johnny
Har du standard RCA utganger på dokkingstasjonen skulle det ikke være noe problem å bruke AA Capitolen og dens preamp, men ser ikke helt fordelen med dette da du like godt kan koble deg direkte på preampen du bruker. Det eneste er for å få lyden gjennom rørene i AAC og litt av lydsignaturen der! For å gjøre nytte av DAC`en må du nok få tappet signalet digitalt ut av i-poden!

Topp Bunn