Da er neste "hifirom" i planleggingsfasen og det dukker naturligvis opp endel spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med. I det siste har jeg prøvd å tilegne meg kunnskap om hva som kan gjøres for å få et godt resultat, akustisk sett, i et rom. Å si at jeg har blitt overveldet med informasjon er vel en mild underdrivelse, men håper jeg igjen er klar for litt lærdom. Merker det etterhvert er mange på dette forumet som kan en hel del, det skal dere ha. 
(1
Så til 1. spørsmål(there will be more!):
Leser litt i "extreme high end"-tråden og stusser litt på noen "konklusjoner", men bet meg merke i påstanden fra BX om at man (hvis jeg forstod han riktig) ikke vil oppleve de stille periodene i musikken skikkelig før man har lav etterklangstid. At høyttaler-elementene kan stoppes raskt(dempefaktor?, effekt?) er ikke nok i seg selv. Har jeg forstått det riktig så langt?
(2
Så kommer det jo til dette i praksis. Som Mr.T nevner er det amplituden(usikker på om det er riktig ord) på "etterklangen" som man ønsker å senke(igjen, om jeg forstod det riktig), selv om etterklangstiden også har en innvirkning. Da kommer det direkte spørsmålet; hvordan senker man etterklangstiden, og hvordan reduserer man nivået i etterklangen? Det siste vil jeg tro kan komme litt av seg selv bare man har et rom som er stort nok, men dette er ganske ukvalifisert gjetting. Og neste spørsmål er; er det fornuftig å dempe(anntar at dette senker etterklangstiden) om man ikke får bukt med alle frekvensene. Eller for å spørre annerledes, vil det bli rart med lav etterklang fra mellombass og oppover kombinert med høy etterklangstid i bassregionen?
(3
Stuen oppsettet skal stå i består pdd av 1 langvegg og 2 kortvegger i mur, samt en langvegg(bærevegg) i tre. Planen er å lekte ut murveggene 5-10cm, slik at det blir treverk "rund baut". Går det da ann å gjøre noe usynlig med veggene som kan forbedre rommet akustiskt sett?
(4
Anntar jeg kommer til å ende opp med høyttalerne på de ene kortveggen, med lyttepos 3-4m ut i rommet som måler ca 4x8m. Noen tips her?
(5
Høyttalerne som skal stå her er i utgangspunktet Audio Physic Scorpio 25, og neste oppgradering er jeg rimelig sikker på blir 802Diammond. Om det er noe spesielt jeg bør tenke på når disse skal plasseres i rommet mottas tips med takk. 
For enkelhetens skyld setter jeg nummer på hvert spørsmål, så det kanskje blir litt lettere å følge med.
Geir Arne
(1
Leser litt i "extreme high end"-tråden og stusser litt på noen "konklusjoner", men bet meg merke i påstanden fra BX om at man (hvis jeg forstod han riktig) ikke vil oppleve de stille periodene i musikken skikkelig før man har lav etterklangstid. At høyttaler-elementene kan stoppes raskt(dempefaktor?, effekt?) er ikke nok i seg selv. Har jeg forstått det riktig så langt?
(2
(3
(4
(5
For enkelhetens skyld setter jeg nummer på hvert spørsmål, så det kanskje blir litt lettere å følge med.
Geir Arne