Hvordan innrede en kjeller

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Trenger råd fra dere som har innredet en kjeller før!

Skal bygge et rom i rommet. Dreneringen er tatt for noen år siden!

Har blitt anbefalt (av svigefar) å legge plast på betonggulvet før jeg legger parkett, for å hindre at det skulle komme fukt igjennom en vakker deg. Fornuften forteller meg at jeg bør legge knasteplast på gulv og vegger, eller kan jeg droppe dette?


Til taket er det vel riktig å bruke lydbøyle D, stender på 48*30mm og to lag gips?
Hvilket akustisk lim anbefales mellom gipsplatene og hvor kjøpes dette?
Skal jeg bruke lydbøyle fra http://guiden.rockwool.no/produkter/byggisolering/lydboeyle eller http://www.europrofil.no/filesystem/2009/02/lydboyler_179.pdf?
Jeg skal feste lydbøylene i kjellertaket som er av trepanel og ønsker at de skal ta minst mulig av takhøyden.

Må jeg ha plateheis for å holde gipsplatene på plass? Tror dette er smart!

Tenkte å feste veggstendere er i murveggen via lybøyler. Hvor mange lydbøyler skal man bruke til veggene og hvor kraftig stender?

I hvilken rekkefølge skal gulv og stendere til tak/vegger bygges? Først få tak rett, så vegger og legge gulv til slutt eller er samme hvilken rekkefølge.

Det siste punkunktet aner jeg ikke... Hvordan løser man utfordringen med ventilering i et lydtett lytterom?

På forhånd takk for gode svar!
 

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Når det er snakk om en kjeller vil jeg anbefale deg å installere gulvvarme.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
John_Harald skrev:
Har blitt anbefalt (av svigefar) å legge plast på betonggulvet før jeg legger parkett, for å hindre at det skulle komme fukt igjennom en vakker deg. Fornuften forteller meg at jeg bør legge knasteplast på gulv og vegger, eller kan jeg droppe dette?
Vanlig fuktsperre på gulv. Ingenting direkte på veggene, men litt luft og så papp har jeg benyttet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Vanskelig å gi et bastant råd når man ikke har vært nede i kjelleren din, men har du hatt fuktproblemer, noe jeg er tilbøylig til å tro i og med at du har gravt og drenert på nytt, ville jeg nok ha kostet på meg knasteplater også innvendig. Betong kan bruke en god del tid på å tørke opp. Det skader uansett ikke og det blir billigere å gjøre det med en gang enn å rive for så å gjøre det senere. Nå er det selvsagt et spørsmål om hvor "tight" budsjett du har. det er ingen tvil om at det kan bli dyrt å være fattig for å si det slik, men klarer du kostnaden nå med en gang ville jeg nok ha gjort det.

Lydtett vil du nok ikke klare å få rommet hvis du ikke bruker penger helt uten tanke på proposjoner. Men selvsagt kan du dempe lyden så mye at de andre i huset ikke vil se stygt på deg. Hadde en nabo som var trommis, dere vet disse menneskene som liker å "henge med" musikere! ;D Han bodde i samme hus da jeg engang leide en sokkel i en kommunal bolig i Berlevåg. Plaget ikke meg så mye som jeg tror det plaget kjerringen hans at han trakterte slagverket ned i kjelleren. jeg skaffet ham skumplastmadrasser med eggeskalsform på den ene siden. Han tapetserte vegger og tak med dette og det virket helt etter hensikten. Men det er ikke noen god løsning i et lytterom der man skal trives og kose seg med musikken!
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Du har kapilærfukt i gulvet ditt ser det ut som. Gulvet ville jeg pigget opp, gravet vekk det som lufger under, på med pukk,xps plater,fuktsperre og ny støp med varmekabler. Deretter fuktsperre og ny parkett.

Veggene kan du ta ved å sette opp vegger med 2"2 med en avstand til murveggen ( 5 cm ) Isoler med 50mm isolasjon. Bruk gips/spon/mdf alt etter smak og behag.

Taket: riv alt og erstatt isolasjonen. Bruk lydbøyler og 2 lag gips.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
John_Harald skrev:
Skal bygge et rom i rommet.
Hvorfor det?

-Er dette frittliggende enebolig, har du naboer vegg i vegg eller er det for å isolere deg fra familien i etasjen over?
-Skal du bruke dette som lytterom for HiFi?
-Hva er B x D x H i dag? Viktig at tiltak i gulv/tak ikke spiser for mye takhøyde.

Hvis du har forventninger om topp lyd i rommet, så bør du allerede nå begynne å regne litt på hvordan rommet vil fungere akustisk.
Det finnes enkle simuleringsprogrammer hvor du legger inn rommets dimmensjoner og kan se hvordan frekvensgangen i bassen blir.

Jeg hadde en skoeskeformet kjellerstue og sleit noe jævlig med frekvensgangen i bassen.
EiK hadde en lignende kjellerstue, litt mindre areal, men med noe annerledes proposjoner, og hos han fungerte rommet bedre (på samme høyttalere).
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Takk for gode råd så langt!

Huset er en frittliggende enebolig. Grunnen til at jeg ønsker et rom i rommet er at jeg ønsker å senke støygulvet og ikke plage resten av familien med musikk.

Dette rommet blir mitt musikkrom for HiFi, hvor målet er bedre akustikk enn i en vanlig stue. Her kan jeg gjøre 100 % som jeg vil og WAF er ikke et tema. Akustiske tiltak som diffusjon, bassabsorbenter og innredning hadde jeg tenkt å ta etter tak, gulv og vegger er på plass. Er åpen for alle forslag.

Musikkrommet er i dag på 9*3,8 meter, med en takhøyde på ca 2,1 meter. Det er også en liten pipe (30*108cm) 3,3 meter fra kortveggen, se bilde. Ønsker at det nye rommet skal bli så stort som mulig!

Dreneringen ble tatt i 2006 og jeg tror at kjelleren er tør nå. Innbiller meg at saltutslag fra gulv og vegger er fra før dreneringen ble tatt. Noen av merkene på gulvet er etter at jeg har sølet vann i forbindelse med kapping av vannrør.
Hadde håpet å slippe å pigge opp gulvet for å støpe nytt. Hvorfor anbefales gulvvarme? Ser at varmefolie ikke bygger så nye opp.

Over takpanelet er det tykke trebjelker med isolasjon opp til stuegulv. Å fjerne takpanelet for feste lydbøylene i trebjelkene sparer jeg under 1 cm på, så den tanken hadde jeg håpet og slått fra meg.

Legger med også med et bilde på hvordan det så ut tidligere1
 

Vedlegg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.240
Skal det bli et hifi-furterom bør du også innom akustikkavdelingen, vil jeg tro.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.456
Gulvet er sannsyneligvis uisolert. Hvordan stiller det seg med varmekabler da?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Pink_Panther skrev:
Gulvet er sannsyneligvis uisolert. Hvordan stiller det seg med varmekabler da?
Angående on kjelleren er tør, så står det følgende i taksten:

Det er saltutslag og malingsflass på vegger i kjeller. Dette antas å ha kommet før drenering ble skiftet. Det ble ved
enkelte steder i kjeller målt med fuktmåler overflateinstrument Protimeter MMS og det ble ikke påvist unormale høye
verdier.

I stede for varmekabler kan jeg bruke varmefolie med 3mm Depron underlagsmatte. Hentet fra http://elby.no/Varmekabel-Folie-Matte-Ovn-og-Termostat/Varmefolie:

Varmefolie er en meget enkel løsning for varme under parkett, Varmefolie er kanskje den mest økonomiske varmekilde som finnes,
siden Varmefolie reflekterer varmen direkte oppover.
Varmefolie trenger ingen støpemasser, har lav byggehøyde og gir meget rask oppvarming, i motsetning til ordinær varmekabel.
Varmefolie legges direkte på isolasjonsplater, som sørger for at varmen ledes opp i gulvet, og gir en fin og lun varme.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har undersøkt litt rundt dette med kjellergulv selv, og jeg har blitt anbefalt å legge fliser istedenfor parkett, siden disse tåler fuktighet på en helt annen måte enn et tregulv gjør.

Har også en i familien som driver med feilsøking på varmekabler, og der ble jeg på det sterkeste frarådet å bruke folie og heller gå for varmekabel siden folie var noe "fordømt dritt" hvis det oppstår feil på det. :D
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
blitzkrieg skrev:
Har undersøkt litt rundt dette med kjellergulv selv, og jeg har blitt anbefalt å legge fliser istedenfor parkett, siden disse tåler fuktighet på en helt annen måte enn et tregulv gjør.

Har også en i familien som driver med feilsøking på varmekabler, og der ble jeg på det sterkeste frarådet å bruke folie og heller gå for varmekabel siden folie var noe "fordømt dritt" hvis det oppstår feil på det. :D
I stede for parkett og flis, vil det kanskje fungere bra med laminat? Foreldrene mine har tatt dreneing, langt underlagsfoam rett på betonggulvet med laminat oppå. Dette har fungert fint i mange år, men kanskje de har hatt flaks?

Hvorfor varme i gulvet? Gulvarealet er 34m2. Jeg ser for meg at det kan bli kostbart, ta lang tid legge, stjele mye av takhøyde og gi elektromagnetisk stråling eller er virkeligheten anderledes?

Hvordan løser man utfordringen med ventilering i et lydtett lytterom?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Mitt gulv er ikke lovlig, men jeg kvier meg ikke å anbefale metoden. Jeg la 2"2 som tilfarere med 50mm isopor mellom hver 2"2. Deretter la jeg 22mm gulvspon oppå.

Har du ikke lufteventiler i kjellerveggene?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Griffenfeldt skrev:
Mitt gulv er ikke lovlig, men jeg kvier meg ikke å anbefale metoden. Jeg la 2"2 som tilfarere med 50mm isopor mellom hver 2"2. Deretter la jeg 22mm gulvspon oppå.

Har du ikke lufteventiler i kjellerveggene?
Har to lufteventiler og tre vinduer i rommet. Poenget er at jeg tror jeg må ha en spesialventil når jeg bygger et rom i rommet, ellers så vil vel all lyd gå rett ut til naboene?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er du usikker på om rommet er knusk tørt, ville jeg sikret det med en fuktbarriere.
I ditt tilfelle tror jeg knastplast er det beste - det bygger litt, men er 100%. Det finnes systemter som er beregnet på dette - som er utlufting ved gulvlist! Jeg hdde gjort det samme på yttervegg - disse platene luftes ut ved taklisten. En relativt rimlig løsning som stjeler et par centimeter, men som gjør det 100% sikkert at du slipper mugg, sopp og fukt i kjelleren.

Oppå kan du helt sikkert legge depron, folie og parkett. Alltid behagelig med gulvvarme!

taket henger du i lydbøyler, og dobbelt lag gips. viktig å fuge overganger.

Nye innervegger festes i lydtaket og gulvet, uten fobindelse til eksisterende vegger.Også viktig å fuge alle åpninger.

Det beste er å lage en dobbel dør inn til rommet. En som festes i eksiterende vegg som slår utover og en som festes i nye lydvegg inne, som slår inn i rommet.

Lufteventil bør du absolutt ha flere av - viktig med gd luftsirkeulsjoner. Hvis mulig plasserer de slik at støyen ikke plager noen, men det er begrenset hvor mye lyd som lekker ut av en slik ventil!

Mvh
OMF
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
John_Harald skrev:
Griffenfeldt skrev:
Mitt gulv er ikke lovlig, men jeg kvier meg ikke å anbefale metoden. Jeg la 2"2 som tilfarere med 50mm isopor mellom hver 2"2. Deretter la jeg 22mm gulvspon oppå.

Har du ikke lufteventiler i kjellerveggene?
Har to lufteventiler og tre vinduer i rommet. Poenget er at jeg tror jeg må ha en spesialventil når jeg bygger et rom i rommet, ellers så vil vel all lyd gå rett ut til naboene?
når du bygger slik som jeg har gjort, et rom i rommet med tomrom mellom gammel vegg og ny vegg, er det viktig med luftsirkulasjon. Det fikser du greit v å sette inn en vanlig ventil i den nye veggen. Den må stå i flukt med den gamle ventilen. På den måten blir det luft inn til deg og luft til tomrommet mellom ny og gammel vegg.

Et godt tips er å gå inn på BYGGEBOLIG.NO og kikke på de kjellerstuene som er bygget blandt alle brukernes oppussingstråder. Der finner du også min tråd.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
John_Harald skrev:
Hvorfor varme i gulvet? Gulvarealet er 34m2. Jeg ser for meg at det kan bli kostbart, ta lang tid legge, stjele mye av takhøyde og gi elektromagnetisk stråling eller er virkeligheten anderledes?
Det med stråling er nok ikke noe problem. Forøvrig er slike varmekabler termostatstyrt, så det går kun strøm innimellom. Eventuelt kan du bare skru av bryteren når du skal finlytte i vinterhalvåret. Ellers i året så er vel kablene uansett avslått.

Det du må passe på er å bevare takhøyden og bredden i rommet. Har du "flaks" har taket et tykt lag leire som isolasjon fra før. River du det ned, så har du bra plass til å isolere med moderne materialer.
Å isolere veggene er vel ikke sååå nyttig, i og med det er et frittliggende hus med tykke murvegger. Hvis høyttalerne blir stående på betonggulvet i kjelleren, så er det ikke all verden bassvibrasjoner som smitter oppover i huset. Da kan du istedet konsentrere deg om å gjøre rommet lufttett. Mye av "lydsmitten" mellom rom er luftbåren. Således gjelder det å tette nøkelhull, ha gummilister i dørene og silikonere sprekker/glipper i vegger, etc.

Mitt gamle rekkehus hadde kjeller + 2 etasjer. Stuen var på toppen. Hvis jeg spilte på kveldstid satt altså resten av familien i stua, med en hel etasje som buffer. Hadde de på TVen så ble de hvertfall ikke sjenert av at jeg dro på litt.

Som sagt: Ikke ødelegg takhøyden og bredden i rommet!
 

td160

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2006
Innlegg
161
Antall liker
74
Lyd himmling som jeg kan anbefale http://www.gyproc.no/produkter/stålprofiler/himlingsprofiler/sekundær+himlingsprofil

Vegger http://www.gyproc.no/produkter/stålprofiler/skinner+og+stendere/lydstender

Gulv Varmekabler ?, hva med parkett og teppe evnt. ullsokker :)
Om du velger kabler så finnes det en 6mm (Depron?) plate som kan limes rett på gammel betong og har den samme k-verdi som 15cm isolasjon.
Og om du velger parkett el. lignende så er det 0,20 mm plast, ullpapp el. lignende så gulv
Husk Fuging av all gips.
Og ventilasjon av kjeller
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Rom i rommet synes for meg ambisiøst ut med en takhøyde på i utgangspkt 2.1m. Da ender du fort opp med en takhøyde på rundt max 1.9m.
Om du skal dempe mest mulig til etagen over, er som skissert tidligere, lydbøyler, isolasjon og dobbelt lag gips, lagt på hverandre over skjøter- viktig.
Sørg for at det øverste laget med gipsplater er ca 5mm "kortere" ut mot vegg enn det nederste laget. Her kommer gode mengder acrylmasse til sin rett. Alt dette senker taket ditt med 10cm. Så kommer arbeidet med gulv oppover.... Dette må taes med i betraktningen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg er overbevist om at varmekabel er en mye mer holdbar løsning enn varmematte og det er lenge siden stråling fra varmekabel var noe tema (1-leder varmekabel), nå er det bare en myte vvs bransjen nyter svært godt av.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
emotikon skrev:
Rom i rommet synes for meg ambisiøst ut med en takhøyde på i utgangspkt 2.1m. Da ender du fort opp med en takhøyde på rundt max 1.9m.
Om du skal dempe mest mulig til etagen over, er som skissert tidligere, lydbøyler, isolasjon og dobbelt lag gips, lagt på hverandre over skjøter- viktig.
Sørg for at det øverste laget med gipsplater er ca 5mm "kortere" ut mot vegg enn det nederste laget. Her kommer gode mengder acrylmasse til sin rett. Alt dette senker taket ditt med 10cm. Så kommer arbeidet med gulv oppover.... Dette må taes med i betraktningen.
I følge mine beregninger vil jeg ende opp med en takhøyde på over 2 meter, eller har jeg regnet feil?

Tak
Europrofil lydbøyle type c 20 mm
Stålprofil S 25 stållekter 25 mm
To lag gips 26 mm
Sum tak 71 mm

Gulv
Deoron underlagsmatter 6 mm
Byggplast 0,2 mm
Varmefolie 0,3 mm
Laminat 6mm
Sum gulv 12,5 mm
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Du burde rive det gamle taket og fjerne den gamle isolasjonen. Fest bøylene i etg skillet istedenfor i det gamle taket. Det er en 20 minutters jobb med et godt brekkjern.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Griffenfeldt skrev:
Du burde rive det gamle taket og fjerne den gamle isolasjonen. Fest bøylene i etg skillet istedenfor i det gamle taket. Det er en 20 minutters jobb med et godt brekkjern.
Hvorfor bør jeg rive det gamle taket?

Ved å rive takpanelet for å feste lydbøylene i takbjelkene, får jeg ikke så veldig mye bedre plass.

Legger ved bilde for å illustrere.

Takpanel er 15 mm
Takbjelkene er 21,5 cm

Tar gjerne fram brekkjernet, men ønsker å vite hvorfor.

Har du link til kjellerprosjektet ditt på BYGGEBOLIG.NO?
 

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Når du fester bøylene, gjør du det på siden på bjelkene, og ikke under. Da bygger det ikke fullt så mye ned. Dessuten får du slengt inn noe som muligens er bedre enn den evt utgåtte isolasjonen som ligger der fra før av.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
pedal skrev:
John_Harald skrev:
Hvorfor varme i gulvet? Gulvarealet er 34m2. Jeg ser for meg at det kan bli kostbart, ta lang tid legge, stjele mye av takhøyde og gi elektromagnetisk stråling eller er virkeligheten anderledes?
Som sagt: Ikke ødelegg takhøyden og bredden i rommet!
Dette føler jeg er veldig viktig å ta hensyn til. Hvis tak og gulv tar 83,5 mm av takhøyden, blir dette for mye?


Griffenfeldt skrev:
Når du fester bøylene, gjør du det på siden på bjelkene, og ikke under. Da bygger det ikke fullt så mye ned. Dessuten får du slengt inn noe som muligens er bedre enn den evt utgåtte isolasjonen som ligger der fra før av.
Vil spare 2 cm ved å ta at takpanelet.. 5 mm ved å velge lydbøyle A festet i bjelkene og 15 mm ved å fjerne takpanelet. Er det verdt det? Jeg tror jeg vet svaret :)
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
OMF skrev:
Hei!

Er du usikker på om rommet er knusk tørt, ville jeg sikret det med en fuktbarriere.
I ditt tilfelle tror jeg knastplast er det beste - det bygger litt, men er 100%. Det finnes systemter som er beregnet på dette - som er utlufting ved gulvlist! Jeg hdde gjort det samme på yttervegg - disse platene luftes ut ved taklisten. En relativt rimlig løsning som stjeler et par centimeter, men som gjør det 100% sikkert at du slipper mugg, sopp og fukt i kjelleren.

Oppå kan du helt sikkert legge depron, folie og parkett. Alltid behagelig med gulvvarme!

taket henger du i lydbøyler, og dobbelt lag gips. viktig å fuge overganger.

Nye innervegger festes i lydtaket og gulvet, uten fobindelse til eksisterende vegger.Også viktig å fuge alle åpninger.

Det beste er å lage en dobbel dør inn til rommet. En som festes i eksiterende vegg som slår utover og en som festes i nye lydvegg inne, som slår inn i rommet.

Lufteventil bør du absolutt ha flere av - viktig med gd luftsirkeulsjoner. Hvis mulig plasserer de slik at støyen ikke plager noen, men det er begrenset hvor mye lyd som lekker ut av en slik ventil!

Mvh
OMF
Har en kompis som har ett slikt system i en utleiebolig i en kjeller, her ser det ut som det luftes ut i rommet, problemet er at det lukter kjeller.
Kan denne utluftingen tas ut i friluft?Eller får man andre fukt/lukt problemer
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Hvis gulvet hugges opp, går det ikke ann å senke det slik at du får bedre takhøyde?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Julenissen skrev:
OMF skrev:
Hei!

Er du usikker på om rommet er knusk tørt, ville jeg sikret det med en fuktbarriere.
I ditt tilfelle tror jeg knastplast er det beste - det bygger litt, men er 100%. Det finnes systemter som er beregnet på dette - som er utlufting ved gulvlist! Jeg hdde gjort det samme på yttervegg - disse platene luftes ut ved taklisten. En relativt rimlig løsning som stjeler et par centimeter, men som gjør det 100% sikkert at du slipper mugg, sopp og fukt i kjelleren.

Oppå kan du helt sikkert legge depron, folie og parkett. Alltid behagelig med gulvvarme!

taket henger du i lydbøyler, og dobbelt lag gips. viktig å fuge overganger.

Nye innervegger festes i lydtaket og gulvet, uten fobindelse til eksisterende vegger.Også viktig å fuge alle åpninger.

Det beste er å lage en dobbel dør inn til rommet. En som festes i eksiterende vegg som slår utover og en som festes i nye lydvegg inne, som slår inn i rommet.

Lufteventil bør du absolutt ha flere av - viktig med gd luftsirkeulsjoner. Hvis mulig plasserer de slik at støyen ikke plager noen, men det er begrenset hvor mye lyd som lekker ut av en slik ventil!

Mvh
OMF
Har en kompis som har ett slikt system i en utleiebolig i en kjeller, her ser det ut som det luftes ut i rommet, problemet er at det lukter kjeller.
Kan denne utluftingen tas ut i friluft?Eller får man andre fukt/lukt problemer
vel - hvis kjelleren er 98% tørr så tror jeg ikke det er noe problem med lukt.

Men har man dårlig lukt i kjelleren fra før, og at den faktisk er ganske fuktig kan dette muligens bli et problem!
Det er fremdeles viktig med god ventilasjon i kjelleren!


Ellers vil jeg anbefale deg å beholde taket....de 2 cm du taper bidrar også til bedre lydisolasjon!

Mvh
OMF
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
Viktig i forbindelse med "kjellerlukt" er vel ganske enkelt å ha litt varme der.
Og spesielt på sommeren. Fukt reiser som kjent dit det er kjøligst. Det er gjerne
kjelleren din det, om sommeren ihvertfall.

Har selv en "tørr" kjeller. Men uansett blir det en spesiell atmosfære i en kjeller
i et eldre hus. Etter installasjon av varmepumpe forsvant dette helt.

Leif
 
Topp Bunn