Hvordan holde rådyr ute av hagen?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nå går det litt for langt. Rådyrene har allerede spist opp blomstene fruen plantet i forrige uke, veltet potten, og banket på døren og spør om mer. Ihvertfall nesten. I dag sto tre rådyr og beitet på rosebuskene rett utenfor vinduet til hjemmekontoret. Jeg gikk ut og ba dem høflig om å reise & ryke, men en halvtime senere var de tilbake. Det er en rå (hunndyr) med to årsgamle bukkekalver, og de har nærmest flyttet inn i hagen. Det er flotte dyr, men jeg hadde gjerne sett at de holdt seg ute av hagen min. Jeg bor i såpass tettbygd strøk at våpenbruk ikke er aktuelt, ikke engang som skremmeskudd, så jeg trenger råd om hvordan holde rådyr ute av småhager. Noen tips?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Asbjørn skrev:
Nå går det litt for langt. Rådyrene har allerede spist opp blomstene fruen plantet i forrige uke, veltet potten, og banket på døren og spør om mer. Ihvertfall nesten. I dag sto tre rådyr og beitet på rosebuskene rett utenfor vinduet til hjemmekontoret. Jeg gikk ut og ba dem høflig om å reise & ryke, men en halvtime senere var de tilbake. Det er en rå (hunndyr) med to årsgamle bukkekalver, og de har nærmest flyttet inn i hagen. Det er flotte dyr, men jeg hadde gjerne sett at de holdt seg ute av hagen min. Jeg bor i såpass tettbygd strøk at våpenbruk ikke er aktuelt, ikke engang som skremmeskudd, så jeg trenger råd om hvordan holde rådyr ute av småhager. Noen tips?
Få tak i en liten batteridreven radio, sett den på lavt volum og heng den opp i et tre inne under en potte eller noe slikt at den er tørr, og still den inn på en stasjon. Stemmene, musikken og den varierende lyden vil sannsynligvis være nok til å skremme dem bort. Forhåpentligvis virker dette med volum lavt nok til at du slipper å høre det inne.

Har også hørt at blodmel løst opp i vann er en skummel lukt for hjort, og kanskje også for rådyr? Dyppe en fille dette og henge opp på et gjerde? Har ingen erfaring med hvor godt det virker, så se på det som et udokumentert kjerringråd.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For et par år siden skvatt rådyrene ut av hekken når de hørte noen røre seg i huset, men nå tror jeg det skal mer til enn Ønskekonserten for å holde dem ute. Det er bare såvidt de gidder å gå en liten tur når jeg kommer ut personlig.

Blodmel rørt ut i vann med en skvett salmiakk i skal være en patent, ja. Man skal visstnok vri opp svamper eller kluter i guffa og henge dem i trærne, såpass høyt at løsbikkjene som tiltrekkes av slaktelukta ikke når opp...

Inngjerding er alltids en mulighet, men det blir litt omfattende hvis det skal være effektivt. Hund er mindre aktuelt, pga allergikere i familien.

Andre tips? Finnes det noe sånt som ulvepiss på sprayflaske?
 
V

vredensgnag

Gjest
Radiotricket er litt mer sofistikert.
Kjøp en bevegelsessensor på ClaesO, av typen som kan aktivere en 230V krets. Kobl en radio til sensoren, slik at denne slår seg på når rådyrene går i hagen. Det støkker dem. Jeg ville valgt P4 for å være sikker.

Rådyr misliker kjøttetere og utsondringsduft fra samme. Treningstøy som er godt innsvettet, dersom dere spiser kjøtt, støkker dem.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,66035.220.html

I og med at det er så tettbyggd at våpenbruk er utelukket kan du kanskje få ideer i denne tråden? ;D

Har hatt rådyr på hytta og bukken var rett ut sint for at vi var der, den sto og freste til meg da jeg tittet på den gjennom vinduet! Nå er eiendommen så stor at jeg har rettigheter til jakt på hjortevilt............................. ::)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Kjøp en flaske med permetrin(tror jeg det het) på felleskjøpet ;) Det holder i hvertfall bort innsekter. Og så lukter det vondt. Men spray ikke rett på rosene ;) mvh.Guit
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
vredensgnag skrev:
Radiotricket er litt mer sofistikert.
Kjøp en bevegelsessensor på ClaesO, av typen som kan aktivere en 230V krets. Kobl en radio til sensoren, slik at denne slår seg på når rådyrene går i hagen. Det støkker dem. Jeg ville valgt P4 for å være sikker.Rådyr misliker kjøttetere og utsondringsduft fra samme. Treningstøy som er godt innsvettet, dersom dere spiser kjøtt, støkker dem.
;D ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde rådyr i hagen en gang for rundt 10 år siden. Jeg kom inn på kjøkkenet en dag, så mora skvette til og løpe til skogs. Kalven lå igjen og trykka mindre enn ti meter fra vinduet.

Jeg synes opplevelsen er verdt et liv med opptygde rosebusker. Men, hver sin smak... :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Rådyr er søte. Her er de på vei ned til en drøss nedfallsepler jeg la i en haug før snøen kom, slik at de skulle ha noe å spise. Gjorde videoopptak fra badet.
Og så er de ordentlig frekke.
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Jeg hadde rådyr i hagen en gang for rundt 10 år siden. Jeg kom inn på kjøkkenet en dag, så mora skvette til og løpe til skogs. Kalven lå igjen og trykka mindre enn ti meter fra vinduet.

Jeg synes opplevelsen er verdt et liv med opptygde rosebusker. Men, hver sin smak... :)
Ja, de er riktig søte rakkere. Når de beiter på buskene mine rett utenfor veggen er det vel bare tre-fire meter fra stolen min. De skvetter ikke unna, trykker, eller viser noen andre tegn på uro når jeg kommer ut på trappen og ber dem spise naboens rosebusker i stedet. Det må trampeklapp til før de finner det for godt å flytte på seg. Det er vel fem-seks år siden de oppførte seg slik som du beskriver.

Så planen er å lage en cocktail av blodmel, vann og salmiakk og sprøyte den på hekkene rundt mesteparten av hagen. Det kan muligens tiltrekke ulv, men burde gjøre rådyrene litt betenkte. Ring 2 er å koke opp en liten cocktail av cayennepepper og hvitløk, tilsette ymse illeluktende remedier jeg måtte ha for hånden, og sprøyte det på alle planter som ser ut som rådyrmat. Om de tar én bit vil de neppe ta to. Eller kanskje ulven får ferdig krydret rådyrstek når den kommer.

Hvis de fortsatt beiter ned hagen etter det der, så tror jeg nesten de skal få lov.

Kattejager var jo også en idé. Naboens forskrudde skogsløve har funnet den perfekte hengekøyen, og sier ganske klart fra om hvem som var der først når jeg skal starte opp:
 

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg ville vært meir bekymra for "skogsløva", hvis jeg var deg. En ting er kattepiss på biltaket - eller som en nabo av meg, hvor en mons hadde bestrålt luftinntaket til varmeapparatet på Volvo'n hans...

Se for deg hvordan biltaket blir etter at kattedyret har herja litt med klørne.... :eek:
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Vi kuttet ut tulipanløker og annet rådyrknask. Da forsvant de etterhvert.
Gjerder skal være veldig høye for å stoppe dem. Selv ikke nabohuskyen fra sibir virket som rådyrskremsel.
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Hjemme hos foreldrene mine har hjort i perioder vist stor interesse for hagen.
Et triks derifra var å henge små nett (omtrent som meiseboller) med menneskehår i noen av trærne.
Hvis "dine" rådyr er blitt veldig vant til mennesker er det ikke sikkert det funker så bra hos deg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alle andre naboer her har jevnlige besøk i hagen av rådyr. Senest idag så vi en liten gjeng på rundtur i hagene rundt her. Bare vi som ikke får besøk... mest sannsynlig pga The Deer Hunter.. her sett i bagasjerommet på bilen min.
 

Vedlegg

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Kjøp en Dachs! ;D Vi bor i elg og rådyr-tråkk og det er ikke skjelden vi har gått ut døra og rett i 3 elger (en ku og 2 kalver) som står og sleiker bilen rein for salt 3 meter fra husdøra. De flytter seg når vi kommer ut og beveger seg 10 meter og blir stående. De bryr seg ikke nevneverdig om menesker og blir stående... Nå er det blitt sånn at vi kikker ut kjøkkenvinduet før vi går ut, da kona ikke er særlig glad i nærgående elg. Det vi nå gjør hvis det står elg der er å løfte bikja opp i vinduet, la den få los og rykke ut døra med den stramt i bånd. Da forsvinner de. samme fungerer på rådyrene men naboen mater de så det er bare gjennomfart hos oss når det gjelder rådyr så hos oss er det elgen som er problemet. Eneste er etterspillet til bikja og få roet ned den... :) Søstra mi har en schæfer, elgen bryr seg ikke om den hvis de møtes på tur.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da ville jeg foreslått gentest for søstras schæfer. Det er deres genetiske byrde å jage vekk uvedkommende. Om den ikke gjør det så er det ingen schæfer. Hadde Cedrick møtt en elg, så kan jeg garantere at elgen ikke hadde vært helt ubrydd.
Jøje meg, Cedrick hadde sett ut som Pluto med alle fire bein rett ut, hengt halvannen meter over bakken og bjeffet så frenetisk at elgen hadde tatt turen vekk uten å tenke seg to ganger om!
 

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg vil advare mot å sette hunden sin etter elg og hjort. Disse større hjortedyrene kan sparke temmelig skikkelig fra seg, og jeg har sett både golden retrievere, rottweilere og schafere som har blitt temmelig ille tilredt, etter nærkontakt med elger. I to tilfeller, måtte hundene avlives på grunn av indre skader i hode / kropp. Både elg og hjort er store, kraftige dyr og har overlevd til voksne individer, nettopp fordi de har vært i stand til bla. å forsvare seg.

Rådyr har jeg ikke stor erfaring med, men disse er såpass små, at en større hund faktisk utgjør en trussel for disse. Jeg vil tro at elghund, dachs eller andre hunder som har dette med å drive vilt, vil være bedre egnet. En grovkalibra schafer vil nok sikkert gjøre utfall mot elg. Spørsmålet er vel heller om den har forstand og hurtighet nok til å holde seg unna rekkevidden til forbeina til elgen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hahaha, veldig bra! Et jorde vil avlede bra. Du er et unikum av glimrende ideer Valentino, hats off :) :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Vidar P skrev:
Da ville jeg foreslått gentest for søstras schæfer. Det er deres genetiske byrde å jage vekk uvedkommende. Om den ikke gjør det så er det ingen schæfer. Hadde Cedrick møtt en elg, så kan jeg garantere at elgen ikke hadde vært helt ubrydd.
Jøje meg, Cedrick hadde sett ut som Pluto med alle fire bein rett ut, hengt halvannen meter over bakken og bjeffet så frenetisk at elgen hadde tatt turen vekk uten å tenke seg to ganger om!
På det bildet der er Pluto vettskremt. Som bikkja di når den møter elg?


;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stemmer. Enkel dyrepsykologi. Bikkja får stallsjokk, og handler deretter. Dvs letter halvannen meter fra bakken, og bjeffer såpass at elgen får second thoughts. Det er hele greia med schæferes vaktegenskaper.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Vidar P skrev:
Stemmer. Enkel dyrepsykologi. Bikkja får stallsjokk, og handler deretter. Dvs letter halvannen meter fra bakken, og bjeffer såpass at elgen får second thoughts. Det er hele greia med schæferes vaktegenskaper.
Dette mener du ikke på alvor, Vidar P? En vettaskremt schafer ( eller anna tjeneste- eller brukshund ) ER en uberegnelig og farlig hund. Punkt slut. Schaferen skal ha såpass stor dådkraft at den utfører det hundeføreren vil at den skal utføre.

En schafer med "stallsjokk", ville ikke bestått noen form for mental- eller karaktertest, verken sivil eller politi / militær sådan. Den schaferen som jeg eidde, besto politiets test med glans, men strauk på schaferhundklubbens karaktertest fordi løypa var lagt i motvind, og hunden var ettersøkstrent. Han tok kjapt ferten av figurantene i løypa, og var godt forberedt på hva som kom ham i møte i samme løypa. Derfor reagerte han ikke heilt "etter boka".... Den kjente svenske brukshundmannen Svenn Jærverud spurte meg etterpå om jeg hadde trena skydds- øvelser med hunden - noe jeg ikke hadde. Han ga hunden topp betyg på dådkraft, mot og evne til å avreagere.

Min schafer løfta knapt på hodet av elg - men ble temmelig sjokka av sitt første møte med kyr. Ei ku lukta på valpen, og blåste deretter kraftig i neseborene. Da var det en som ble noe skremt,ja. Men etter en smule tilvenning, brydde han seg fint lite om kyr, hester osv. Sau skulle han gjete, aldri angripe. Men en kjenning av meg, hadde en grov-vokst schafer - for øvrig en topp lydighets- og brukshund. Denne hunden hadde to lam på samvittigheten.

Hunder som pyreneer, border collie, collie ( Lassie ), kelpie, eller spisshunder som norsk buhund, er flinke til å skremme vekk elg eller andre ville dyr. Men forstå meg rett; jeg er ikke i tvil om at en schafer vil jage vekk det meste fra det den oppfatter som sitt område. Men bevare meg vel, det vil også en rottweiler gjøre!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Asbjørn skrev:
På litt sikt regner jeg med at dette løser seg på naturlig vis.
http://www.oblad.no/badebyen/tror-ulvefamilie-etablerer-seg-i-follo-1.7157754
I mellomtiden kan du kanskje skaffe deg et jorde? Våre holder seg der. Svært Brucknersk.
Definitivt. Dette var ikke noe problem så lenge jordet utenfor kjøkkenvinduet var i drift som kornåker, men da bonden solgte ut til eiendomsutviklere som prompte fikk finansieringsproblemer (vi er vel på fjerde forslag til reguleringsplan siden skurtreskeren gikk for siste gang) og åkeren begynte å gro igjen med busk og kratt, så ble de husvarme.

Den landsens løsningen ville selvsagt vært å legge ut en høyballe til dem ute på nevnte jorde, og deretter servere rådyrstek i jaktsesongen. Ting er mer kompliserte i tettbygd strøk.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.120
Rådyrene rusler da gjerne over jordene her.

Og jeg ville absolutt holdt hunder unna elg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Snublet over denne, og tenkte at den kanskje passet inn her. Eller muligens ikke.

 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Jeg vil advare mot å sette hunden sin etter elg og hjort. Disse større hjortedyrene kan sparke temmelig skikkelig fra seg, og jeg har sett både golden retrievere, rottweilere og schafere som har blitt temmelig ille tilredt, etter nærkontakt med elger. I to tilfeller, måtte hundene avlives på grunn av indre skader i hode / kropp. Både elg og hjort er store, kraftige dyr og har overlevd til voksne individer, nettopp fordi de har vært i stand til bla. å forsvare seg.

Rådyr har jeg ikke stor erfaring med, men disse er såpass små, at en større hund faktisk utgjør en trussel for disse. Jeg vil tro at elghund, dachs eller andre hunder som har dette med å drive vilt, vil være bedre egnet. En grovkalibra schafer vil nok sikkert gjøre utfall mot elg. Spørsmålet er vel heller om den har forstand og hurtighet nok til å holde seg unna rekkevidden til forbeina til elgen.
Hehe, misforstå meg rett, jeg slipper ikke bikja løs etter elgen. Det hadde vert et kamikaze oppdrag isåfall... Nei bikja holder jeg i band, og med losen gående så blir elgen redd. Etter dette tar det tid før elgen frister seg. Alt i orden med Schaferen til min kjære søster. Schaferen er en god vakthund men har nok ikke samme forhold til vilt som en jakthund.
 
V

vredensgnag

Gjest
Pass på når rådyret har kalver. Da er enkelte råer nådeløse, noe disse hundeeierne oppdager. Vanligvis vil hun løpe bort for å trekke rovdyret etter seg, men om kalven ikke ligger i skjul eller er blitt oppdaget, så vil hun forsøke å løpe hunden overende, eller bokse som her. Er hunden stor nok eller aggressiv nok så ender det som regel med at hun ofrer seg, men hun har skarpe klover.

De som filmer er selvsagt tullinger, som syns det er søtt at katten deres (og så hunden) er sammen med rå og kalv.

 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Tja - luftkanon, sånne som brukes for å skremme fugler ved flyplasser? Flash-lys tilkoplet viltkamera eller bevegelses-sensor? Høyfrekvent lyd? Det er ikke enkelt, alltid...
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har slektninger som bor i Boca Raton, Florida. Der sliter de med alligatorer i kanalene bak husene....og slanger. I Canada herjer svartbjørner og moose ( skikkelig forvokst elg )..Takke meg til elg, hjort eller rådyr!
 
Topp Bunn