Hvordan hindre lyd nedover i etasjene

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei.

Sitter her å planlegger loftet, byggestart er rett om hjørnet, vegger og tak ol er forholdsvis ferdig tenkt, men gulvet har jeg ikke klart å finne ut noen gode måter å gjøre dette på.

Spørsmålet mitt er, hvilket gulv og materiale vil gi mest motstand for lyd, til etg under? Gulvet idag har isolasjon og sponplater.

Et litt raskt spørsmål dette, da jeg er på vei på jobb. Kommer med flere opplysninger når jeg er hjemme igjen.

Still meg gjerne spørsmål slik at dere får nok informasjon til å gi meg et godt svar.

mvh Peter

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har tenk i tanker med Trinnlydsplater eller flytende gulv. Vil det ha noen effekt?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Har tenk i tanker med Trinnlydsplater eller flytende gulv. Vil det ha noen effekt?
Det vil nok ha en effekt, men forholdsvis begrenset.
De effektive metoden jeg kjenner til er:
- Montere ny himling i bøyler i rommet under.
- Legge gulvet på et eget bjelkelag som ikke har kontakt med det eksisterende bjelkelaget (over eller mellom)

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Trinnlydsplater og flytende gulv er nok veien å gå (vanskelig å si noe om effektgrad, men 100% blir det jo aldri). "Døde" materialer med høy masse er jo å foretrekke så kan du jo sjekke ut gulvgipsplater (http://www.byggmax.com/no-no/byggevarer/isolering-gips-plater/gipsplater/gips-for-gulv-tak-vatrom/07216/gulvgipsplate), og kanskje bruke Greenglue (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10510976;c:100455) til å forsegle (evt. feste)?

Skal faktisk i gang med noe lignende selv, men huset her er 125 år gammelt så det blir nok mer omfattende…

mvh e

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
+ Det viktigste er kanskje å hindre mekansik kobling av energi fra HT til gulvet - dvs vektavstemte skumgummiputer mellom HT og gulv i stedet for f.eks. spikes o.l.

mvh
KJ

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis du legger parkett, vil den alltid bli lagt flytende. Flytende betyr bare at parketten ikke rører veggene. For å unngå at lyden ikke smitter igjennom etg'ene holdet det desverre ikke bare å fikse gulvet. Du må ta taket under og veggene og døren på loftet også.
Du kan faktisk legge gulv på samme lydbøyler som man bruker i taket, men du må bruke dobbelt opp med bøyler. Da må du skru opp gulvsponet og feste disse i etg skillet.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Med andre ord Griff, ganske omfattende prosess. Får besøk av snekker på torsdag, så jeg får høre hva han sier ang dette med lyd. Når det kommer til høyttalere så vil nok de bli stående på puter under høyttaler, mot en sten plate som igen står på enten spikes eller puter.

Kom gjerne med flere tips... Huset er ifra 2007. Så det er forholdsvis nytt.

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
+ Det viktigste er kanskje å hindre mekansik kobling av energi fra HT til gulvet - dvs vektavstemte skumgummiputer mellom HT og gulv i stedet for f.eks. spikes o.l.

mvh
KJ
Støttes fullt ut.

mvh e

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har god erfaring med 36mm hunton silencio trinnlydplater under parkett.
Dette i tillegg til dobbel gips i easjen under med plater som overlapper hverandre.
Blir de hengt i lydbøyler uten kontakt med veggene blir det veldig bra.
Fugemasse mellom tak og vegg slik at det blir luft-tett mellom etasjene.

Mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Lynvingen: Ikke 36mm vel? Håper du mener 3,6 eller muligens 4.6 mm. Tror de kommer i 4.6 eller 12mm.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Ok. Gulvplater ja, men ikke trinnlydsplater. Det blir muligens litt mye med 3,6 cm hvis det ikke er i beregningen fra begynnelsen? Jeg tror jeg ville gått for noe slikt hvis det er muligheter. Noe annet tror jeg kanskje blir litt omfattende.

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Hvis du legger parkett, vil den alltid bli lagt flytende. Flytende betyr bare at parketten ikke rører veggene.
Prinsipielt riktig, men i lydstudiosammenheng er avkobling – og ikke minst grad av avkobling – mot undergulv, også en faktor… og en som i dette tilfellet bør skille vesentlig fra et "ordinært" flytende gulv.

For å unngå at lyden ikke smitter igjennom etg'ene holdet det desverre ikke bare å fikse gulvet. Du må ta taket under og veggene og døren på loftet også.
Du kan faktisk legge gulv på samme lydbøyler som man bruker i taket, men du må bruke dobbelt opp med bøyler. Da må du skru opp gulvsponet og feste disse i etg skillet.
Selv tok jeg ugangspunkt i: "Spørsmålet mitt er, hvilket gulv og materiale vil gi mest motstand for lyd, til etg under?", men for maks. isoleringseffekt vil nok tiltakene du beskriver her (bla. "rom i rommet") være det optimale… så spørs det bare hva behovet dikterer, og hva man forøvrig disponerer av kvadrat-/kubikkmeter, penger, tid og vilje :).

Men; hvor langt man enn vil strekke det, kan en likevel begynne med et godt dempet/avkoblet gulv i øverste etasje – dette vil uansett være første skritt hvis man skal følge en "rom i rommet" modell.

mvh e

Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jo jeg mener 36 mm.
Det kommer selvfølgelig an på om man har plass under dører o.l.

De leveres også i mindre dimensjoner som sikkert passer bedre ved rehabilitering.
Selv har jeg 36mm på 22mm gulvspon og kryssfinerbjelker med 30cm mellom.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.487
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Disse platene må da bli helt topp hos deg. Du har jo et helt tomt loft og boltre deg på.
Du har vel etter hva jeg husker mer en nok å gå på i høyden.
Men tåler de den skjevheten vi målte på gulvet ditt.
Kjøp deg en slik laser som jeg har nevnt for deg tidligere.
Her er link til den jeg bruker.Elektroverktøy - Lasere og måleinstrumenter - Lasere - Laser og stativ - BLACK & DECKER? Power Tools Product Details
Har skjekket den opp mot nivileringskikkert, mer en bra nok. Den gjør alt man driver med så mye enklere.

Steinar.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Ser det er mange meget gode tips her. Det koker vel ned til hvor anal man skal være og hvor mye takhøyde det er å ta av. Det aller beste vil vel være himling i lydbøyler i etasjen under kombinert med sekundærbjelker i bjelkelaget med spon på, lydbøyler, slik Griffenfeldt beskriver, kombinert med markplater oppå der igjen og tilsist Hunton Silencio 36 med ferdig gulv på. Men da må det jo være plass til alt sammen. Både i rommet og i lommeboka.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei, takk til alle forslag her, setter stor pris på det. Hadde i dag besøk av prosjektleder for en liten visitt der han har fått tak i ønsker på vegger og tak samt lydisolering. Blir spennende å se hva de kommer frem til av pris. Gulvet Osten blir kommer til å bli bent da det skal legges en flytende avrettingsmasser der. Høyden på rommet mellom sponplater på gulv og tak lekter er 149cm, så jeg har desverre ikke allverden plass.

Fikk et raskt prisoverslag ( jeg har en interiørsjef her hjemme som skal ha diverse ting og vi må ta hensyn til hemmes handikap, da det er viktig at hun kan bruke rommet og 2 etg.

Budsjettet blir nok sprengt ser jeg, men man får bare utsette de stor hifi innkjøpene en kort stund.

Et lite bilde av hvordan dette ser ut nå.
Må vel lage en byggetråd etterhvert tenker jeg,

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Prosjektleder Peter ? Tenker du sette bort hele jobben. Det tror jeg kan bli en nokså høy prislapp om ikke det er noen du kjenner. Har du ikke mulighet å gjøre noe selv om du for litt instrukser og gode input da ?

Edit 1.

Angående lyddemping, det er garantert mange som kan mere om emnet enn meg men jeg leser diverse super- bygge - tette - tråder der resultatet ikke alltid nødvendigvis står i stil med innsatsen. Den bassen og de rystelsene den gir kan være nokså tung å stoppe slik jeg leser det. Jeg skjønner problemstillingen din men ofte er det kanskje ikke nødvendig å ta den helt ut og allikevel få ett mer enn godkjent resultat - Jeg vet ikke hvor hardt du tenker gå tillverks men følger spent med.

Edit 2. Kom nettopp inn med piggemaskinen jeg lånte - Kjerringa ser misstenksomt på meg og sier " ikke faen om du starter den der ikveld" LoL

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.638
Torget vurderinger
96

mvh
KJ

Støttes fullt ut.

mvh e
Min erfaring er at bass har en ekstrem evne til å trenge gjennom uansett hvor mye høyttalerne er avkoblet fra gulv. I hvert fall hvis man har typiske kassehøyttalere/bassreflekskonstruksjoner. Gevinsten er stor for lydkvaliteten i lytterommet, men trykket og bølgene vil gjøre at lyden sprer seg til andre rom, uansett om høyttalerne hadde svevd fritt i rommet. For all del, det reduseres betraktelig, men jeg tror en løsning med et slags "rom i rommet" kombinert med effektiv høyttaleravkobling er det som må til.

Topp Bunn