Diverse Hvordan har dere prioritert når dere handler hifi utstyr?

M

mfufu

Gjest
Her var det mange tilbakemeldinger, interessant og se at det er så mye forskjellig, har ikke sett noe mønster så langt men det gjenspeiler kanskje det som har blitt sagt mange andre ganger i tidligere tråder, prioriteringene er forskjellig.

Det tilbakemeldingene som har kommet så langt har fortalt, er at jeg for min del ikke var SÅ veldig annerledes i prioriteringene enn folk flest bortsett den digitale kilden min. Kommer til og fokusere på den digitale kilden først når oppgraderingsspøkelset kommer neste gang (dvs det var vel egentlig her for litt siden). Jeg tok med DAC og Sonos i den digitale kilden, lyd som kommer fra NAS eller streamingstjenester i mitt tilfelle var slik jeg tenkte da :)
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Veiledende nypris:
Høyttaler : 24,5 %
Integrert forsterker : 23,5 %
CD spiller : 24,5 %
Dac : 14,4 %
Sonos : 2,5 %
Kabler : 7,4 %
Hodetlf m/forsterker : 3,2 %
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.992
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Anlegg: 100000kr

Høyttaler 40% 40000
Forsterker 40% 40000
Kilde 5% 5000
DAC 15% 15000

Men på et 10.000kr anlegg blir det annerledes.
Høyttaler 40% 4000
Forsterker 35% 3500
Kilde 10% 1000
DAC 15% 1500
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hvis man prioriteter den digitale kilden helt ned i 3% så ville jeg nok testet ut to-tre komponenter før jeg hadde tatt ett valg. Sitter man der med en god/dyr preamp og feks den billige dacen ikke passer inn, så hjelper det lite for å få frem godlyden.
I mitt hode er ikke en DAC en digital kilde, siden den gir fra seg et analogt signal.
Støttes!
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Her var det mange tilbakemeldinger, interessant og se at det er så mye forskjellig, har ikke sett noe mønster så langt men det gjenspeiler kanskje det som har blitt sagt mange andre ganger i tidligere tråder, prioriteringene er forskjellig.

Det tilbakemeldingene som har kommet så langt har fortalt, er at jeg for min del ikke var SÅ veldig annerledes i prioriteringene enn folk flest bortsett den digitale kilden min. Kommer til og fokusere på den digitale kilden først når oppgraderingsspøkelset kommer neste gang (dvs det var vel egentlig her for litt siden). Jeg tok med DAC og Sonos i den digitale kilden, lyd som kommer fra NAS eller streamingstjenester i mitt tilfelle var slik jeg tenkte da :)
Nå har jo du to dacer, en i Hegel og en i Sonos. Har du testet sistnevnte for å sjekke forskjell? Hegel er nok bedre, men jeg tror du vil høre stor forskjell.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Hvis man prioriteter den digitale kilden helt ned i 3% så ville jeg nok testet ut to-tre komponenter før jeg hadde tatt ett valg. Sitter man der med en god/dyr preamp og feks den billige dacen ikke passer inn, så hjelper det lite for å få frem godlyden.
Hva koster er en billig dac? 1k, 2k, 5k, 10k, 20k?

Og hvor stor forskjell er det på en dac til 10k og 20k? eller en dac til 20k og 50k?

At det er merkbar forskjell på en dac til 2k og 5k sier seg jo selv. Forskjellen mellom 5k og 10k er mindre og enda mindre mellom 10k og 20k.

Jeg vil tro at en dac til 10k er godt nok for de aller fleste anlegg, inkludert de som er påkostet her og der. En dac til 5k er sannsynligvis ganske så kurant også. Går man prismessig lavere så kan man komme til å finne en flaskehals.

Rett meg om jeg tar feil :)
 
M

mfufu

Gjest
Nå har jo du to dacer, en i Hegel og en i Sonos. Har du testet sistnevnte for å sjekke forskjell? Hegel er nok bedre, men jeg tror du vil høre stor forskjell.
Det har jeg faktisk ikke gjort, har tenkt på det men tenkt det samme som deg. Men det kan jeg teste, er fort gjort :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har ingen prosenter å komme med; til det har jeg har for mye rart opp gjennom årene, men et omtrentlig anslag for mitt nåværende oppsett vil vel være:

Forsterker 40 %
Høytt 28 %
Kabler/overspenningsvern 6 %
SB Touch 2 %
Rack 24 % (!)

På spørsmålet hva jeg prioritert opp gjennom årene, vil nok lommeboka svare ALT!, men hvis jeg skal anslå hva jeg var svidd av flest kroner på, vil jeg nok si forsterkere og høyttalere.

Edit: Jeg ser nå at jeg har glemt å føre opp DAC'en fra Accuphase som jeg installerte i forsterkeren, og subben. Men jeg gidder ikke oppjustere tallene.
 
Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Nå har jo du to dacer, en i Hegel og en i Sonos. Har du testet sistnevnte for å sjekke forskjell? Hegel er nok bedre, men jeg tror du vil høre stor forskjell.
Det har jeg faktisk ikke gjort, har tenkt på det men tenkt det samme som deg. Men det kan jeg teste, er fort gjort :)
Gjør det, og gi det noen minutter. Husk at ørene dine må venne seg til ny lyd. Blir artig å høre hva du mener;)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg vil si at man bør avpasse kilden utifra øvrig standard på utstyret, f.eks er det lite vits med en 20 k dac på en forsterker til 3k,
jeg prøver å holde meg til den ideen at forsterkeriet skal kunne gjenngi det kilden kan yte
og kilden skal være god nok til å kunne hente ut det meste av innspillingene, jeg er nok ikke i mål der, men jeg har trukket en grense for hva jeg vil legge i utstyret
grunnen til at min hel analoge platespiller del koster såpass mye mer enn det andre i oppsettet, er to delt, for det første er det flere komponenter, for det andre så består min spiller av "to" spillere
alle må selv gå den løypen de mener er riktig for seg selv og som gir seg selv mest musikkglede, om det så være seg ht først eller source first prinsippet
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Joda Jokris, men jeg tror nok en god/dyrere forsterker som er anpasset stereoanlegget vil kunne hente frem mer av det gode i en rimelig dac. En god forsterker vil vel ikke kunne gjøre så mye galt? Altså, da tenker jeg i prissegmentet 3000,- vs en til 10-15000,-.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hva som er i hus nå


Høyttaler...................16,2%
Effekt........................21,6%
Pre............................24,3%
DAC..........................6,5%
Squeezebox.................1%
Pickup........................10,8%
Tonearm.....................5,4%
Platesp.......................6,5%
Strømrensing...............7,5%

+ kabler,Audience au24 høytt/signal,
+Kimber PBJ,DIY,Cardas Golden Cross
LMC fat med div. Wattgate,WimpHiFi

Ingen bevist prioritering annet en att forsterker
bør kunne brukes på lette og vanskelige laster,
og vare i laaaang tid.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.138
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Digital 10%
Platespiller og RIAA 11%
Preamp 8%
Power 30%
Høyttalere 38%

Kabler og nettfiltere kommer i tillegg. Utgjør i dag ca 3% av totalen. Har andre og dyrere kabler liggende, men de er ikke helt nøytrale og har måttet vike for billigere saker. Digital frontend har høy pris fordi de ble kjøpt for mange år siden. Ny anskaffelse i dag ville antagelig ligget lavere, medmindre jeg hadde vært så dum å ta et MSB oppsett på hjemlån da.
Det kunne blitt veldig dyrt.

Final
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Joda Jokris, men jeg tror nok en god/dyrere forsterker som er anpasset stereoanlegget vil kunne hente frem mer av det gode i en rimelig dac. En god forsterker vil vel ikke kunne gjøre så mye galt? Altså, da tenker jeg i prissegmentet 3000,- vs en til 10-15000,-.
en forsterker henter ikke mer ut av en dac , det er dac'en som må slippe det igjennom, men ser poenget ditt, og jeg har ikke fasiten, tror dette vil variere noe mht hvilke produkter det er snakk om, er bare fint at vi ikke alle prioriterer likt, mange veier til Roma :)
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Prioriteringen ser litt merkelig ut, men er i stor grad diktert av hvor billig utstyr som måler bra nok, men ikke bedre kan lages. Subber er tungt, energikrevende, kostbart og dyrt. Dessverre.

52,94% 3x Subber m/integrert forsterker
14,71% Eksternt lydkort og kalibrert mikrofon
14,12% Delefilter
11,76% Flattmålende fronter m/integrert forsterker
04,12% DAC
02,35% Kabler
00,00% Fonogram
00,00% EQ-program

I tillegg kommer litteratur om akustikk og akustikkbehandling. Glemte å regne det inn, men det tilsvarer per dags dato omtrent 5-7% av totalbeløpet.

Verdt å bemerke at prisen på utstyret på ingen måte reflekterer komponentenes "viktighet". Mulig man finner rimeligere delefilter som har alle de nødvendige funksjonene, subber som er bedre enn bra nok og rimeligere, eller et eksternt lydkort som måler like bra til en rimeligere pris. Der er satt av ulik tid til research for hva som er bra nok og jeg har forsøkt å holde spesifikasjonene/dataen på komponentene til så bra som nødvendig, men ikke bedre. Mulig subb-budsjettet er litt overdimensjonert grunnet usikkerhet for hva som er bra nok, i hovedsak fordi produsentene ikke framlegger målinger av produktene de selger!!! :mad:

Mulig det kan gjøres rimeligere med subber og høyttalere uten integrert forsterker og med industriforsterkere, men det er en gang slik at man handler med den kunnskapen man har på kjøpstidspunktet. Ikke den kunnskapen man har om seks måneder, eller med den kunnskapen man med tiden vil få. Og velge høyttalere med integrerte forsterkere kjøpt ut fra målinger virket som en trygg handel ved at man vet hva man får eller ikke får. Litteraturbudsjettet kunne med fordel ha blitt litt høyere prioritert mye tidligere, men mye av morroa synes jeg er å lære underveis.

Min vektlegging basert på egne meninger og ikke pris:

1. 100% komponenter som måler riktig med god synergi i et bra rom!
2. 100% fonogram!

Punkt en og to er tilsvarende avhengig av hverandre og en nedprioritering av det ene direkte påvirker og forvitrer kvaliteten på det andre.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Ser at i underkant av 80% av budsjettet er brukt til å få kontroll på bass-range 20-200hz, og i underkant av 20% på de resterende 200hz-20khz. Konklusjonen må derfor bli at kontrollert bass-koster penger.
 
Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Joda Jokris, men jeg tror nok en god/dyrere forsterker som er anpasset stereoanlegget vil kunne hente frem mer av det gode i en rimelig dac. En god forsterker vil vel ikke kunne gjøre så mye galt? Altså, da tenker jeg i prissegmentet 3000,- vs en til 10-15000,-.
en forsterker henter ikke mer ut av en dac , det er dac'en som må slippe det igjennom, men ser poenget ditt, og jeg har ikke fasiten, tror dette vil variere noe mht hvilke produkter det er snakk om, er bare fint at vi ikke alle prioriterer likt, mange veier til Roma :)
Er det den billige mineralvann-sjappa du tenker på? Neida, skal holde kjeft jeg;);)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Joda Jokris, men jeg tror nok en god/dyrere forsterker som er anpasset stereoanlegget vil kunne hente frem mer av det gode i en rimelig dac. En god forsterker vil vel ikke kunne gjøre så mye galt? Altså, da tenker jeg i prissegmentet 3000,- vs en til 10-15000,-.
en forsterker henter ikke mer ut av en dac , det er dac'en som må slippe det igjennom, men ser poenget ditt, og jeg har ikke fasiten, tror dette vil variere noe mht hvilke produkter det er snakk om, er bare fint at vi ikke alle prioriterer likt, mange veier til Roma :)
Er det den billige mineralvann-sjappa du tenker på? Neida, skal holde kjeft jeg;);)
:)
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Ved veiledende pris på hovedsignalvei:
CD (inkl spider) 26.0%
Pre 25.5%
Effekt 25.5%
HT (inkl. stativer og føtter) 23.0%

Kabler, tweaks og streaming (sekundærkilde) er ikke inkludert.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Morsom tråd dette mfufu.Jeg ble også fristet til å sette meg ned med regnearket og tenke igjennom. Hvis jeg legger anslagsvise ca. veiledende priser til grunn (rundt regnet), blir regnestykket med kabler omtrent slik:

beskrivelse
prosent
Platespiller med RIIA30
CD-drev med DAC11
Pre (uten dac)4
Power9
Høyttalere37
Kabler
9
sum100



Det er ingen tvil om at Marten ht. og SOTA-platespilleren river ganske godt i budsjettet her. Så jeg bruker nesten ingenting på pre/power i forhold til de fleste andre. Siden jeg utelukkende bruker fysiske plater, vinyl eller cd, synes jeg det er naturlig å regne DAC sammen med cd-drev. Jeg har en Perreaux pre med innebygd dac som koster ny 20k. Så der har jeg delt prisen i to, og sagt at dac-delen tilsvarer 10k. Da blir prosentandelen for pre alene svært liten. Men så er det kanskje også der jeg burde lagt inn litt flere penger.

Kabler (har her regnet med høyttalerkabler og analoge signalkabler) blir ganske høy siden kablene jeg bruker er/var dyre som veiledende nypris. MEN jeg har kjøpt alle mine kabler brukt (hvis jeg må unnskylde prosentandelen litt her).

ToreM.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hos meg blir det vel noe sånt som:

signal: sonos og dac 40%
forsterker: integrert 35%
høyttaler: gulvstående 25%

Blir litt feil dette da forsterker ble kjøpt brukt og høyttalere nye til nesten halv pris..
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.560
Antall liker
3.099
Sted
Oslo
Høyttalere: 50%
Forsterker: 25%
CD-spiller: 13%
Radio/nettverk: 4%
Strøm og kabler: 8%

Men da holder jeg TV, Blu-Ray og datadingser utenfor...
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.681
Antall liker
7.765
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
HTPC: 18,5%
BD/APE: 14,5%
Forsterker: 48%
Høyttalere: 19%

Kabler og smådingser er holdt utenfor..
Platespiller sjelden i bruk så den glemte jeg å ta med i beregningen :p
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har brukt massevis på høgtalar, ein del mindre på forsterkaren, noko mindre på vinylriggen, berre noko småtteri på digitalriggen (men den skal fornyast ganske snart), nesten ingenting på kabel, eit par - tre tusen på møbel. Og så har eg truleg brukt 300 000 på plater opp gjennom åra.....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
"Hvordan har dere prioritert når dere handler hifi utstyr?"

Prioriteringen har i hovedsak vært styrt av lyst, hvordan jeg liker produktet, et snev av fornuft, ikke uten omtanke for økonomi og ellers et ønske om at det ikke skal se for ille ut. Jeg vil ikke ha en platespiller bare fordi den er billig eller et par høyttalere bare fordi de er store, dyre og vulgære.

Jeg betaler letter for produkter som holder verdien (vinyl minus pickkup) enn for produkter som verdimessig er i fritt fall (digitalt). Hi-fi er neppe god investering, men om man kjøper fornuftig så kan det i beste fall sees på som en grei plassering. Pengene man "bruker" er vel i bunn og grunn differansen mellom det man har kjøpt og solgt for sammenlignet med hva man ellers hadde plassert de samme pengene i?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tar en titt under lokket.
Ser det ikke bra ut der, faller videre vurdering bort.
Ellers er det nok slik at hvis ikke kilden og høyttaleren gjør gjobben, er det umulig å rette opp ved å bytte andre enheter i anlegget.
 
M

mfufu

Gjest
Er mange forskjellige prioriteringer her tydeligvis, men det er ikke så rart heller. Var nysjerrig på om det var noe mønster i det når hvis man spurte (og fikk svar fra) mange nok, men jeg tror ikke det hadde gått og satt opp noen statistikk man blir klok på (det siste var heller ikke målet mitt altså :) ). Det går nok mye på følelser når man handler, jeg har jo vært veldig drevet av det selv.

Når jeg stillte spørsmålet så var det også noen punkter jeg ikke tenkte på, og det viktigste er jo selve mediet. For min del så har det selvsagt vært musikken som har drevet frem den store interessen for hobbyen, men fokuset på utstyret er mye av morroa det også, for min del ihvertfall. Det er trangen til og prøve forskjellig utstyr, trangen til og se hvor bra lyd kan jeg få med de midlene jeg har og i det rommet jeg har tilgjengelig, selv om det aldri har gått på bekostning av nytelsen (eller gleden) av og høre på musikk i hverdagen, det går på nysjerrighet :cool:
 
Sist redigert:

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Er mange forskjellige prioriteringer her tydeligvis, men det er ikke så rart heller. Var nysjerrig på om det var noe mønster i det når hvis man spurte (og fikk svar fra) mange nok, men jeg tror ikke det hadde gått og satt opp noen statistikk man blir klok på (det siste var heller ikke målet mitt altså :) ). Det går nok mye på følelser når man handler, jeg har jo vært veldig drevet av det selv.

Når jeg stillte spørsmålet så var det også noen punkter jeg ikke tenkte på, og det viktigste er jo selve mediet. For min del så har det selvsagt vært musikken som har drevet frem den store interessen for hobbyen, men fokuset på utstyret er mye av morroa det også, for min del ihvertfall. Det er trangen til og prøve forskjellig utstyr, trangen til og se hvor bra lyd kan jeg få med de midlene jeg har og i det rommet jeg har tilgjengelig, selv om det aldri har gått på bekostning av nytelsen (eller gleden) av og høre på musikk i hverdagen, det går på nysjerrighet :cool:
Rom har nok mye å si også for prioriteringene. Har et rom hvor det fort går galt med gulvstående så prioriterer god lyd fra rundt 40hz og oppover (hørbar respons ned til 27hz men ruller kraftig av under 40hz), derfor såpass lite på HT. Hadde jeg hatt rom til gulvstående så hadde det nok ligget 2-3 ganger så mye i HT. Skal sies at lyden fra Merlin TSM minner mye om det som kommer ut av Merlin VSM til 3x pris. Med unntak av den dypeste bassen og lydtrykk så vil jeg påstå at man får 90-95% av lyden fra VSM med et par TSM. Desverre er Merlin generelt ekstremt kresne på elektronikk så da må man legge mye i gode komponenter der, derfor kan det fort se ut som missmatch prismessig med ca halvparten av prisen på komponentene i forsterkersett. Viktigste er at det totalt sett blir balansert ytelsesmessig, selv om det for en del kan se ut som rare prioriteringer prismessig.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.925
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
2
Beregnet fra veil. nypris. Har ikke tatt med kabler, siden de
fleste har jeg fått med når jeg har kjøpt andre komponenter.

Dac: 3%
CD-spiller: 15%
Høyttaler: 31%
Pre: 24%
Effekt: 27%

Hadde nok vært litt mer på høyttalere om jeg hadde fått oppgradert
fra Bach til Mozart eller Beethoven Baby Grand.
Spiller det aller meste fra CD nå. Er mest kona som bruker DACen enn
så lenge...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det som kanskje kunne vært interessant, er om folk i tillegg til prosentene hadde oppgitt totalpris. Da kunne man ha fått et inntrykk av om den prosentvise andelen av de ulike komponentene endret seg avhengig av totalverdi. Jeg ser f eks ikke bort fra at den forholdsmessige verdien av høyttalerne vil være noe lavere på virkelig dyre anlegg enn de mer rimelige. For øvrig er det jo nødvendigvis slik at jo flere komponenter, jo lavere prosentverdi på den enkelte komponent.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Med utgangspunkt i 'sist kjente veiledende':

Platespillerdrivverk: 11%
Arm: 11%
Pickup: 8%
RIAA: 7%
Platespiller totalt: 38%

CD-spiller: 11%
Passiv pre: 6%
Forsterker: 14%
Høyttaler: 24%
Kabler: 8%

Ser veldig 'source first' ut, og med CD som en bisetning. Det er nok ikke helt sant, platespilleren er ny, RIAA ikke mer enn et par år, pickup 3 eller noe. CD er mer likestilt som kilde enn tallene tyder på, men kvaliteten stiger i mine ører ikke like mye med prisen som på vinyl.

Ellers ser det ut som forsterker er noe nedprioritert, men jeg handlet før DP ble dyrt (2003) og deretter forsvant.

Høyttalere har fått en slant, men kunne sikkert fått litt mer i mine øyne. Men, det er snakk om at en relativt spesielt og uvanlig produkt, og utvalget er litt 'den ene'. Jeg har også hatt dem siden 2005.

Jaggu ble det en slant til kabler også. Størstedelen av denne budsjettposten er et par høyttalerkabler som jeg neppe ville tatt meg råd til i dag (kjøpt i 2000, ca.). Kommer nok til å ha dem til de irrer bort, eller blir for korte eller for lange (det siste mest sannsynlig.) Ganske misvisende det hele. Bedre råd år for år.

Rackene er Bestå fra IKEA, fire stk. koster omtrent like mye til sammen som et par Silk MkII.



Litt rare tall ble det også, men sånn ble det avrundet..
Basert på hva jeg har betalt:

Platespillerdrivverk: 13%
Arm: 13%
Pickup: 8%
RIAA: 7%
Platespiller totalt: 41%

CD-spiller: 10%
Passiv pre: 2%
Forsterker: 16%
Høyttaler: 23%
Kabler: 8%

Ikke store endringer. Største forskjellen er at jeg gjorde et kupp på en brukt BPC 7.3. :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.862
Antall liker
13.712
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Morsom tråd

Mitt, veiledende pris, uten kabler
Høytt26 %
Digitalkilde17 %
Analogkilde17 %
Forsterker40 %

Tar jeg med kablene, og da veiledende nypris på dem, blir det sånn:
(Dustete kabelpriser, har ikke betalt i nærheten av nypris på dem)
Høytt19 %
Digitalkilde12 %
Analogkilde13 %
Forsterker30 %
Kabler26 %

.....og etter kabel"revolusjon" ca sånn:

DIGITAL, inkl NASlagring 14 70016 %
ANALOG 15 05017 %
FORSTERKER 35 00039 %
HØYTTALERE 22 00025 %
RACK, KABLER, TWEAKS 2 4003 %
TOT 89 150




 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Interessant, har tatt med digital :CD-spiller, NAS og DAC:) Veil. priser! Vet ikke hva CD-spilleren kostet ny.
Rundet opp. (Akustikk, rack og tweaks er ikke med)


  • Høyttalere:______135'000.-____37,19%
  • Forsterkere:_____183'000.-____50,42%
  • Digital:__________30'000.-_____8,26%
  • Kabler/strøm: ___15'000.- _____4,13%
  • TOT:__________ 363'000.-____100%
 
Sist redigert:

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Dette var interessant.

Slik ser det ut hos meg (veil. nypris)

Digital kilde1,76%
DAC10,45%
Kabler6,6%
Høyttaler33%
Forsterker48,18%
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.948
Antall liker
27.929
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Som Sluket var inne på tidligere, har verken pris eller fordeling egentlig så mye og si,
vi styres nok en god del av hva våre hovedinteresser innen komponenter er.

- og hva vi får "dilla" på, forandrer seg - vel for mange av oss.

- hva vi finner av gode "dealer" kan også tippe utgiftsbalansen i pussige retninger

- endelig er det langsiktige mål, som er hvordan jeg selv forholder meg til stereoen,
ting kan være skjevfordelte som bare det, men jeg vet sånn omtrent hvor jeg vil hen,
og da er det greit, jeg tar tiden til hjelp. (Seff fordi jeg er en fattig jævel, men det vil jeg jo ikke innrømme)

Anyway, for å bidra jeg og, sånn det ser ut her nå. - Jeg har da kun beregnet inn én platespiller, med
dens to armer og de to PU'ene som er montert i øyeblikket.

Videre er prisen til høyttalerne estimert ut i fra hva det ville kostet å kjøpe de i butikk, om de hadde vært
i produksjon og salg. Har vurdert prisen lavt, sånn for sikkerhets skyld.

Har heller ikke tatt med Blurayspiller (Samsung) og tilhørende DAC (Electrocompaniet), de er uansett bare en dråpe i havet.

Ellers er beregningen gjort ut i fra veiledende priser til de forskjellige komponentene, ikke hva jeg faktisk har betalt.

Forforsterker 17%
Effektforsterkere 5 %
RIAA 4 %
Platespiller 15 %
CDspiller 10 %
Høyttalere 48 %
Kabler 1 %

/ Morten
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.317
Antall liker
63.025
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Kjenner meg igjen i det Lagga skriver. Likevel gøy å ha et utgangspunkt slik at jeg kan sammenligne senere.


Ut fra veiledende priser:
Kilde 17%
Forsterker 50%
Høyttaler 18%
Nettfilter og kabler 10%
Demping og rack 5%

Hva jeg har betalt:
Kilde 17%
Forsterker 46%
Høyttaler 22%
Nettfilter og kabler 10%
Demping og rack 5%

Pokker, har lurt meg til å tro at kabler utgjorde mindre siden alt er kjøpt brukt ;)
 

Jazzmann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
97
Antall liker
211
Torget vurderinger
3
Forsterker 35%
CD 13%
Kabler 15%
Høyttalere 37%
 
Topp Bunn