Hvordan fungerer dette med inngangsfølsomhet?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Hvordan fungerer dette med inngangsfølsomhet?

Etter en hyggelig jul med mine rør hjemme hos far, er han på leten etter ny forsterker :) Fatter har vinyl som (nesten) pri 1, og det var derfor litt nedtur at hans rigg ikke fungerte tilfredsstillende på min Cayin A-50T 2X35W integrerte rørforsterker. Han har en Thorens LP spiller og et Electrocompaniet riaa trinn av nyere dato. (er ikke vinyl mann så vet lite om armer og pickup mm) ;D Når vi koblet dette til fikk vi et veldig lavt nivå(knapt hørbar lyd kl.12 på volumpoten), men koblet vi til fattern`s gamle forsterkeroppsett var lydnivået helt greit? Har dette med inngangsfølsomhet å gjøre? Ser på nett at min Cayin er oppgitt til :Eingangsempfindlichkeit: 370 mV
Mens den aktuelle Rouge Tempest er oppgitt til :input sensitivity 1V RMS

Betyr dette at f.eks Rouge Tempest vil fungere bedre mtp volumnivå?

Må understreke at alt fungerer strålende mot min Cayin når det gjelder CD som avspilles på en Meridian 20 bit spiller :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.757
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Kan far din ha hatt en low- output Mc- pu? Kjenner ikke EC sin RIAA, men hvis den bare er ment for MM eller High- output, vil du få veeldig lavt signal ut til pre/integrert.
mvh
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Kan far din ha hatt en low- output Mc- pu? Kjenner ikke EC sin RIAA, men hvis den bare er ment for MM eller High- output, vil du få veeldig lavt signal ut til pre/integrert.
                      mvh
Sikkert godt spørsmål, men det eneste jeg vet er at EC riaaen tar begge deler og att fatter har den mest "vanlige" varianten ?mm?. Det merkelige er vel at dette fungerer knall mot hans Teac AV forsterkersett?
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Spørsmålet er vel egentlig om det er et oppgitt parameter på forsterkere vi bør ta hensyn til ;)
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Det må være for lav forsterkning i RIAAen - kanskje 40 dB når det gamle forsterkeriet ga 60 dB. Er det noen brytere el.l. for valg av dette på EC-RIAAen?
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Jeg spør igjen jeg :) Betyr dataene jeg skrev i første post at Rouge Tempest forsterkeren med 1v rms vil spille høyere med samme kilde og nivå enn min Cayin som har 370 mv ???

Greit nok om det er noe rart/galt med oppsettet til far, men det må da gå an å få et svar på dette allikevel?!
Uansett fungerer jo riggen fint mot oppsettet han bruker nå.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Jeg spør igjen jeg :) Betyr dataene jeg skrev i første post at Rouge Tempest forsterkeren med 1v rms vil spille høyere med samme kilde og nivå enn min Cayin som har 370 mv ???
Spørsmålet ditt er kanskje snudd trill rundt?
En forsterker med et lavt tall for følsomhet vil kreve mindre inn for å gi samme nivå ut som en forsterker med høyt følsomhetstall. Dersom følsomheten er oppgitt til 1V for den ene forsterkeren og 370mV for den andre, så vil den med 370mV gi mest ut ved samme nivå inn.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Spørsmålet ditt er kanskje snudd trill rundt?
En forsterker med et lavt tall for følsomhet vil kreve mindre inn for å gi samme nivå ut som en forsterker med høyt følsomhetstall. Dersom følsomheten er oppgitt til 1V for den ene forsterkeren og 370mV for den andre, så vil den med 370mV gi mest ut ved samme nivå inn.
Hmmm, takker for svar selv om det ikke var det svaret jeg ønsket meg ;) Er 370mv og 1v følsomhet et "normalt" nivå for forsterkere av alle typer, eller er det noe spesielt med rør kontra transistor?
(tenker da på at min Cayin egentlig er følsom kontra Rouge, men fortsatt er lyden veldig lav sammenlignet med Teac oppsettet)

Det betyr vel muligens at det er en idè å finne årsaken til det lave nivået først...
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Dette er far selv som bryr seg, og takker Focalmannen for hjelp i jungelen.
Jeg har gått meg vill, og verre blir det nok. Men sikkert moro!
EC-riian har overload 1kHz moving magnet (thd=0.2%) >165mV
Output imp 100w
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Det må være for lav forsterkning i RIAAen - kanskje 40 dB når det gamle forsterkeriet ga 60 dB. Er det noen brytere el.l. for valg av dette på EC-RIAAen?
ECP1 har ingen slik kontroll; den har kun en bryter på baksiden hvor man velger MM eller MC.
Det som hadde vært interessant å visst, er hvilken pu er det, og hvilken inngang på Cayin-forsterkeren dere brukte. Gikk signalet fra Thorens->EC riaa->Cayin? Eller hoppet dere over EC-riaaen og rett inn i phonoinngang på Cayin, eller hva?

Stg kan lett lese av på forsiden av sin EC om det er MM eller MC forsterkning som er koplet inn på den (det er også et diagram på baksiden); det høres ut på meg som enten MC pu på MM inngang, eller linjenivå ut fra EC inn på (overstyrt) riaa i Cayin..?

Mvh Vidar P
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Kjørte Thorens-riia-Cayin(samme oppsett)
PU er en rimelig ortofon MM
MC-valg på riian funker ikke, så valget er riktig. Men skal dobbeltskjekke dette.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Re:  Hvordan fungerer dette med inngangsfølso

Det merkelige her er vel at alt fungerer tilsynelatende bra(nivåmessig) når vinyliriggen kobles til Teac forsterkersettet ??? Burde ikke problemet være der uansett forsterker egentlig?
 
Topp Bunn