Forsterkere Hvordan flytte tunge forsterkere uten å ødelegge ryggen

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
492
Sted
Jar
Av og til flytter jeg tunge forsterkere fra et rom til et annet , hvor jeg må passere en bratt trapp. Jeg klarer så vidt å bære alene, men merker at det risikosport både for forsterker, trapp og rygg. Det er heller ikke så lett for to å bære sammen, i en smal og bratt trapp når man holder rett i apparatet.

For noen år siden hjalp jeg en kamerat å flytte en Accuphase på drøyt 40 kg ned en tilsvarende trapp. Vi løftet Accphasen over emballasjen som var laget av svært solid papp, og hadde utbrettbare bærehåndtak på hver side. Med bærehåndtak på hver side gikk flyttingen som en lek, og det var ikke noe problem for to å bære sammen.

Noen som vet hvor man kan få tak i tilsvarende løsninger, eller som har andre gode tips?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
509
Sted
Bergen
Tja, man kan jo lage noe tilsvarende med stropper, eller kanskje bruke et sekkehjul? Bar opp et piano alle trappene og lånte stroppesett fra butikken. Gikk overraskende greit.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.427
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis dette er noe som foregår nesten jevnlig, så lag et sett bærestropper... evt bruk lastestropper med litt polstring under...

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.825
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Pakk inn i tjukt teppe for beskyttelse av apparat og omgivelser, vær nøye med hjørnene, slå solide bagasjestropper rundt. Stroppene kan brukes som håndtak, ellers legg til noen ekstra bærestropper. Sekketralle med store hjul er også fint, kanskje det kan lånes hos en nabo eller venn?

Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Kan anbefale stropper ja. Feks var det ikke noe problem for meg å flytte at par Magnepan 3.7 i eske alene ved bruk av stropper. Da snakker vi om ca 70 kg.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.102
Sted
Sørlandet
Det finnes store, solide flyttekasser som tåler opptil 80kg. Disse har også solide håndtak.

-BB-

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.515
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Lag en anordning av en gammel rygg sekk.
Bær den på ryggen.
Gjorde det alene med en Miele maskin på 100 kg.
Bar den alene ned en kjellertrapp. Dette er noen år siden. Den gangen jeg var ung og sterk.
Nå er jeg ingen av delene :=)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
509
Sted
Bergen
Kjøpte en Miele vaskemaskin og fant ut at total vekt var 115kg! Bruke sekkehjul med meg som okse og fruen som esel. Dvs hadde noen stropper festet slik at hun kunne hjelpe til å dra. Gikk fint, men hun gruet seg i dagesvis på forhånd. 80+ trappetrinn...

S

Syncrolux

Gjest
Det verste jeg har bakset med alene er en tredemølle, som attpå til skulle opp i 2.etg. Ca 120 kg inkl emballasje. Det var en solid treningsøkt i seg sjøl...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.663
Torget vurderinger
28
1) Jeg har ofte bedrevet misbruk av venner her inne. Jeg kan sende deg en PM med nickene til @nlykke og @crosswind. Skjønt sistnevnte har jeg hatt liten nytte av.
2) Finn har jeg brukt en del ganger. Én Studer A80 opp og en annen ned. Og elipsemaskin på samme økt.
3) Fruen er ikke så sterk, men hun er villig, også når det kommer til bæring.

Ut over det er vel rådet å holde seg til lette klasse D-forsterkere, enkle streamere samt headfi. Ryggen har forresten en tendens til å bli bedre med årene så utfordringene vil nok avta.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.642
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Bar et Hammond orgel på 165kg sammen med kjæresten ved hjelp av stropper de første 15 meterne. Da skulderfestene til stroppene røyk måtte vi bære for hånd resten av turen, over en hekk, lav mur og inn i kjellerstua. Nei, kjæresten er ikke en mann men ei tøtta som løfter vekter nesten hver dag :) Alt går med tålmodighet og teknikk.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
8.110
Sted
Under stjernene
1) Jeg har ofte bedrevet misbruk av venner her inne. Jeg kan sende deg en PM med nickene til @nlykke og @crosswind. Skjønt sistnevnte har jeg hatt liten nytte av.
2) Finn har jeg brukt en del ganger. Én Studer A80 opp og en annen ned. Og elipsemaskin på samme økt.

Ut over det er vel rådet å holde seg til lette klasse D-forsterkere, enkle streamere samt headfi. Ryggen har forresten en tendens til å bli bedre med årene så utfordringene vil nok avta.
Likte nr. 3😍

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
8.110
Sted
Under stjernene
Har ei lita hytte i Lofoten med ca. 5 min gange uten vei. Lage ei båre for å bære ny vedovn. Greit at det noenlunde samme størrelsen på alle 4 bærerne.

P

parafinoksen

Gjest

Beste innlegg på HFS så langt i år. Herlig.

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
492
Sted
Jar
Takk for gode svar! Det enkle er ofte det beste. Synes Accuphase-pappen var genial. Får se om jeg ikke lager et tilsvarende bærebrett av tre, med solide håndtak. Det blir noen få kg ekstra, men mye lettere å håndtere for to.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.340
Du kan sette ampen midt i huset og bruke lange kabler…

Jeg har trekasse til min på rett over 60kg med bærestropper.

Topp Bunn