Diverse Hvordan 'fjerne' TV-lisensen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå har jeg godt og vel passert halvåret uten strøm på TV'n. Det vil si, jeg har plugget den inn for å se DVD/BD, og deretter plugget den ut igjen. Et par-tre ganger har jeg tenkt 'kanskje', men latt være.

Ikke at det ikke kringkastes kvalitet, det gjør det. Men, det er noe som skjer med seeren foran TV'n. Jeg ser folk skru på apparatet på autopilot, klikke seg gjennom alle kanalene uten å finne noe de har lyst til å se, og så klikke seg videre på runde nummer to før de stopper på det de har minst ulyst på. Jeg ser, hører, og deltar i samtaler som går med TV i bakgrunnen.

I beste fall er TV bakgrunnsstøy, i verste fall er samtalen bakgrunnsstøy. I alle fall passiviserer TV'n seerne, og gjør dem til mottagere.

Så. Siden jeg ikke bruker det, hvorfor betale for det?

Hva må til for å slippe unna lisensen? Jeg har skjønt at man må fjerne eller deaktivere tunere, men hvordan? Jeg har en TV og vil fortsatt ha den tilgjengelig som skjerm til DVD/BD, og jeg har en GET-boks som jeg også bruker til internett.

Hva gjør jeg?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.083
Fjerne/deaktivere tunerdelen hos en autorisert reparatør og få det dokumentert. Derfra taes det kontakt med NRK.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Lovverket er litt uklart. Det kan også leses som at du kan gi NRK adgang til å deaktivere tuneren(e).
Dette har de ikke brydd seg med å svare meg på så i praksis må du selv betale for å gjøre mottageren mindre verdt, som nevnt over.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Vet ikke om det er forandringer siden 2005 men det var da jeg kastet skiten ut døra. Jeg sendte dengang en e-post til lisensavdelingen om at jeg ikke hadde TV lengre og fikk bekreftelse tilbake om at det var mottatt. Har ikke hørt et kvekk fra dem siden verken med kontroll eller feilsendt regning på lisensen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da har jeg skummet gjennom artikkelen.

Det ser omtrent sånn ut:

#1: DVD har Ethernet og USB inn. Ikke noen TV-mottaker. Så den skulle ikke være noe problem å la være.

#2: TV'en har analog tuner, og selvsagt en drøss med andre innganger. Men det er vel kun den analoge tuneren som regnes som TV-mottaker. Å plombere antenneinngangen skulle vel være nok?

#3: Jeg har en GET-boks som også fungerer til internett. Den må kanskje erstattes med en ren internett-sak? Tror ikke den kan plomberes selv om det skulle være teknisk mulig, den er jo i prinsippet på utleie fra GET.

Så. Plombere TV-apparatet, sette GET-boksen i boden, og skaffe et modem eller hva det heter om dagen (jeg er ikke veldig inne i disse sakene).

Sist redigert av en moderator:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Vet ikke om det er forandringer siden 2005 men det var da jeg kastet skiten ut døra. Jeg sendte dengang en e-post til lisensavdelingen om at jeg ikke hadde TV lengre og fikk bekreftelse tilbake om at det var mottatt. Har ikke hørt et kvekk fra dem siden verken med kontroll eller feilsendt regning på lisensen.
Sånn har det vært hele tiden. Har man ikke TV mottager skal man ikke betale. Jeg ville trodd de hadde laget mer styr for å få deg til å 'bevise' at du faktisk hadde kvittet deg med den.

#2: TV'en har analog tuner, og selvsagt en drøss med andre innganger. Men det er vel kun den analoge tuneren som regnes som TV-mottaker. Å plombere antenneinngangen skulle vel være nok?
Om TV har CAM må denne også plomberes.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Arrgh! Visst pokker er det noe som heter Common interface på TV'en.

Går dere forresten an å bare forsegle kontaktene uten å gjøre noen inngrep i elektronikken?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Jeg ville trodd de hadde laget mer styr for å få deg til å 'bevise' at du faktisk hadde kvittet deg med den.
Det trodde (ventet..) jeg også.:)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.546
Torget vurderinger
4
Jeg kvittet meg med tven for 3,5 år siden og fikk en telefon i høst fra NRK der de lurte på om jeg fortsatt ikke hadde tv. Jeg bekreftet at jeg ikke hadde tv, noe mer styr en det var det ikke.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Sist jeg var dum nok til å kjøpe TV i mitt eget navn, skrev jeg ett brev til lisensavd og sa att det var en gave. Fikk skriftlig tilbakemeld om att de hadde slettet meg noen uker senere. Jeg har annet å bruke spenna på enn å sponse TV-tryner.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har aldri betalt tvlisens og jeg skal aldri betale denne avgiften til NRK :)

Det blir et betydelig beløp gjennom et liv og disse pengene kan helt sikkert brukes mer fornuftig!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.928
Torget vurderinger
0
Jeg er nå flinkere enn dere alle sammen. Jeg betaler TV lisens, men har "svart" inntekt på 100K så jeg sparer mye mer enn dere!!:p

Er ikke jeg dyktig da?:cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jaja. Jeg betaler for det jeg kjøper, i mitt tilfelle er det snakk om å slutte å kjøpe noe jeg ikke bruker. Men. Meg om det...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Jeg tror jeg kunne betalt NRK lisensen selv om jeg ikke har TV, kun for å være med å sørge for at det i hvertfall var litt kvalitet på TV.

For mye skit der ute..

I am gross and perverted
Im obsessed n deranged
I have existed for years
But very little had changed
I am the tool of the government
And industry too
For I am destined to rule
And regulate you

I may be vile and pernicious
But you can't look away
I make you think Im delicious
With the stuff that I say
I am the best you can get
Have you guessed me yet?
I am the slime oozin out
From your tv set

You will obey me while I lead you
And eat the garbage that I feed you
Until the day that we don't need you
Don't got for help...no one will heed you
Your mind is totally controlled
It has been stuffed into my mold
And you will do as you are told
Until the rights to you are sold

That's right, folks..
Don't touch that dial

Well, I am the slime from your video
Oozin along on your livinroom floor

I am the slime from your video
Cant stop the slime, people, lookit me go

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.546
Torget vurderinger
4
Hadde heller ikke noe problem med å betale lisensen nå jeg hadde tv, har fått mye av min kulturelle oppdragelse fra NRK.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Jeg er nå flinkere enn dere alle sammen. Jeg betaler TV lisens, men har "svart" inntekt på 100K så jeg sparer mye mer enn dere!!:p

Vet ikke. Selv har jeg ikke tv, så der sparer jeg mye tid jeg kan investere i økt livskvalitet. For noen er penger viktigst, andre har andre verdier :)

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5

Vet ikke. Selv har jeg ikke tv, så der sparer jeg mye tid jeg kan investere i økt livskvalitet. For noen er penger viktigst, andre har andre verdier :)

Hæ, har du ikke tv?

Da går du jo glipp av kvalitetsprogrammer som f.eks Paradise Hotel på TV3. ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.083
Jeg har TV og ser på TV. Det gjør de andre familiemedlemmene også. Jeg syntes lisensen er helt grei og betaler med glede. Får mye igjen for den. Værre er det med endel av kommerskanalene som en blir pådyttet. Repriser av gamle amerikanske realityshow og dess like.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

Hæ, har du ikke tv?

Ser alle de kvalitetsprogrammene jeg vil :)
Både på mobil, pc-monitor og når jeg skal være skikkelig vill, bruker jeg projektor med 150 tommers bilde!

Kunne ønske å betale avgift for NRK-klassisk og Jazz.

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5

Hæ, har du ikke tv?

Både på mobil, pc-monitor og når jeg skal være skikkelig vill, bruker jeg projektor med 150 tommers bilde!

Håper du skjønner at det var ironi det med Paradise Hotel, hehe! Er absolutt ikke en fan.

kunne jo vært en ide det du sier der. At man betaler NRK lisens utifra hva man faktisk ønsker å se på.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hæ, har du ikke tv?

Håper du skjønner at det var ironi det med Paradise Hotel, hehe! Er absolutt ikke en fan.

kunne jo vært en ide det du sier der. At man betaler NRK lisens utifra hva man faktisk ønsker å se på.
Jeg trodde du tulla angående Paradise Hotel, derfor la jeg til en " :) "
Nå derimot, skjønner jeg at du er et superfan og ønsker å skjule dette for omverdenen :)

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Hæ, har du ikke tv?

Jeg trodde du tulla angående Paradise Hotel, derfor la jeg til en " :) "
Nå derimot, skjønner jeg at du er et superfan og ønsker å skjule dette for omverdenen :)
Huff! Var jo ikke meninga at du skulle skjønne det da. Hehe!

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Lyckosar!
Här i öst, har Radiotjänst och regering bestämt att det räcker med tillgång till Internet (Dator eller mobil) räcker för att vara tvingad till att betala TV-licens.

Vare sig man har en TV-mottagare eller inte.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Lyckosar!
Här i öst, har Radiotjänst och regering bestämt att det räcker med tillgång till Internet (Dator eller mobil) räcker för att vara tvingad till att betala TV-licens.

Ja, vi nordmenn er flinke til å klage på hver minste ting.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Lyckosar!

Jag hoppas ingen norsk politiker leser detta...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.928
Torget vurderinger
0
Saken er vel så enkel som at man faktisk bør betale for det man bruker. Har man TV og ikke betaler TV lisensen er det i "min verden" ganske sammenlignbart med skattesnyteri og urettmessig uthenting av trygd etc. Om man ikke betaler eller tar ut for mye så er det i min bok akkurat like galt!

Og det sier jeg ikke for å være skinnhellig, jeg har TV og betaler min lisens, selv om jeg ikke ser mye på boksen! Vi har f.eks. ikke TV på stua. I og med at jeg betaler så forbeholder jeg meg retten til å klage over størrelsen på beløpet.;) Samtidig står mer og mer klart for meg at NRK faktisk leverer kvalitet i motsettning til mange av de andre reklamefinansierte kanalene.

Når det gjelder NRK Jazz og NRK Klassisk, som jeg ofte og gjerne hører på selv, så er dette radiokanaler og radio betaler man ikke lenger lisens for!
derfor kan dere høre på disse uten å betale med meget god samvittighet!:)

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.949
Torget vurderinger
1
Spiralis, du skriver "Har man TV og ikke betaler TV lisensen er det i "min verden" ganske sammenlignbart med skattesnyteri og urettmessig uthenting av trygd etc." For å ta mitt eksempel så har jeg TV, men ser aldri på de norske TV kanalene, hverken statseide eller reklamefinansierte, og jeg hører aldri (frivillig) på radio. Er jeg også skattesnyter i din verden hvis jeg ikke betaler lisens? Nå betaler jeg lisens til NRK, men det blir snart slutt på.

Har sagt opp abonnementet med Canal Digital, så fra månedsskiftet mai/juni skal parabolen ned fra veggen for aldri å komme opp igjen. Jeg kommer heller aldri til å gjøre noe forsøk på å ta inn hverken analoge eller digitale radio- eller TV-signaler etter dette. Jeg kommer heller ikke til å oppsøke hverken NRK eller andre norske radio/TV-kanaler på nettet for å se/høre på hva som er tilgjengelig der. MEN, jeg kommer til å beholde TV'n, jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe en større TV etter hvert også, men NRKs lisensavdeling kan med loven i hånd kreve at jeg betaler lisens for noe jeg med hånden på hjertet kan love at jeg ikke kommer til å benytte meg av. Er dette rettferdig?

Om man skal være med på å spleise på NRK fordi det lages/sendes kvalitet der, så må man først definere kvalitet for så å bli enig om at det som kommer fra NRK faktisk ER kvalitet. Jeg har for lengst konkludert med at det som NRK står bak ikke gir meg høyere livskvalitet, og dermed heller ikke kan være kvalitet. Dette har jeg nå tatt konsekvensen av og parabolen går som sagt på dynga om et par måneder.

U

Utgatt11378

Gjest
Man burde vel strengt tatt hatt en "abo" ordning på NRK...abonnerte du ikke...ingen signal og ikke noe giro...verre blir det når alle "dingsene" kan motta NRK digitalt fra internett, da blir det vel som hos "søtabror"...har du "internett" = giro i kassen ! :(

Personlig skal jeg kvitte meg med Canal Digital og "NRK" til høsten...kan ikke forsvare kostnadene kontra bruken !

Vh

S

G

Gjestemedlem

Gjest
Lisensen er på kringkastingsmottaker. Har man dette koster det penger. Har ingen verdens ting med om man ser på NRK eller ikke å gjøre, selv om de stikker av med pengene. Man må jo nesten ha en statskanal (har folk fått det for seg), men siden det stort sett dreier seg om unyttig underholdning, fjas og kulturell propaganda er det like greit at kostnaden fordeles på dem som bruker fjernsyn og kringkasting.

Jeg ville forøvrig vært rimelig likegyldig til om samtlige kringkastere takket for seg og la på røret for godt. Sekvensiell kringkasting er et rimelig utdatert konsept for annet enn direktesendinger. Og de fleste av dem handler stort sett om sport og underholdning de også.

Egentlig hadde det vært tilstrekkelig med 1 statlig radiokanal og dett var dett. Den kan brukes til viktige meldinger og nyheter, og så litt pausemusikk når det ikke skjer noe viktig. Hadde ikke behøv å koste stort.

Neste gang man skal ha en stor skjerm, kan man sørge for å få den uten tuner. Så gir man beskjed til NRK om at man ikke lenger har tuner. Det meste av interesse kan enten streames eller lastes ned for lokal avspilling uansett. Å ha en tuner i 10 år koster vel rundt 30.000kr i lisens ... penger som kan brukes til annen underholdning, eller en ganske så grom skjerm.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.928
Torget vurderinger
0
Hvis man ikke har TV er det selvfølgelig ikke å sammenligne med skattesnyteri.

Men å ha og bruke en TV man ikke betaler for er som å snyte på skatten.

Det var det jeg mente om det skulle være tvil.

Nå er det vel også slik at man må ha en slags abonnement/dekoderboks/kort for å kunne nyttiggjøre seg en tuner også, så av den grunn burde det kanskje ikke være nødvendig å plombere apparatet?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.083
Litt søtt hvor mange som aldri ser eller hører på NRK har sterke meninger om hvor dårlig kvaliteten er der.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.949
Torget vurderinger
1
Litt søtt hvor mange som aldri ser eller hører på NRK har sterke meninger om hvor dårlig kvaliteten er der.
Statseide selskaper forandrer seg ikke over natta. Og er man på besøk som trådstater er inne på i første innlegg, så får man et lite innsyn i om kvaliteten er gått opp eller ned da det er mange som slår på TV'n det første de gjør om morgenen, og slår den av det siste de gjør om kvelden.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.928
Torget vurderinger
0
Statseide selskaper forandrer seg ikke over natta. Og er man på besøk som trådstater er inne på i første innlegg, så får man et lite innsyn i om kvaliteten er gått opp eller ned da det er mange som slår på TV'n det første de gjør om morgenen, og slår den av det siste de gjør om kvelden.
De fleste er da vel sånn rimelig enige om at BBC er en kvalitetskanal. Hvem er det som eier BBC?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.949
Torget vurderinger
1
Blir ikke så mye NRK å streame hvis ingen betaler lisens..
Hvorfor kan ikke de som ønsker å se på NRK betale, og de som ikke ønsker å se på, men har TV av andre grunner kan slippe?

G

Gjestemedlem

Gjest
Blir ikke så mye NRK å streame hvis ingen betaler lisens..
Man kan innføre en betalingsordning som med Netflix e.l. hvis man ønsker. Da blir det NRK å streame selv uten lisens. Man kan også gjøre en mellomting ved å beholde 1 kjernekanal til kulturell indoktrinering og viktig informasjon, og samtidig flytte ren underholdning til en ren betalingsløsning.

Man er med andre ord ikke helt nødt til å beholde løsningen fra godt tilbake i forrige århundre.

Men skal man først beholde NRK som i dag er dagens lisensordning helt glimrende, og jeg håper den fortsetter helt uten endringer av noe slag.

Topp Bunn