Hvordan finner dere retningen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Veldig lekkert! Og veldig rimelig også! Well done:)
    Får mer og mer lyst på et hornoppsett jeg også... En gang i fremtiden, forhåpentligvis.
    Tusen takk :)
    Det har ikke kostet mye det her nei, MI10 ampen er den dyreste enkeltkomponenten jeg noensinne har kjøpt.
    Også eneste som var nykjøp....eh ikke helt...er bygget i EC 25w kabinett. :)
    Alt det andre er bruktkjøp.

    Mange her inne har horn og snakker veldig varmt om det, men ikke alle liker horn. Anbefaler en god tenkepause og lytte litt rundt før en bestemmer veien videre :)
    Det fins flere veier til Rom. Se litt på 12toms anlegg også, som er vanlige elementer, evt også Leikis som bruker bånd! :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Hvordan?



    Går feil med apekister og ser lyset i HORNhøyttalers :cool:
    Horn er fantastisk når det låter riktig - men veien dit er særdeles vanskelig. Jeg er enig med Magico her som sier at skal man lykkes med horn så trenger man et 5-veis system med spesialdesignet rom. I tillegg koster det like mye som en ganske så påskostet luksusbil med norske avgifter inkludert hvis alt skal sitte riktig.

    Det spørrs hva du mener med luxusbil ink alt....
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Veldig lekkert! Og veldig rimelig også! Well done:)
    Får mer og mer lyst på et hornoppsett jeg også... En gang i fremtiden, forhåpentligvis.
    Tusen takk :)
    Det har ikke kostet mye det her nei, MI10 ampen er den dyreste enkeltkomponenten jeg noensinne har kjøpt.
    Også eneste som var nykjøp....eh ikke helt...er bygget i EC 25w kabinett. :)
    Alt det andre er bruktkjøp.

    Mange her inne har horn og snakker veldig varmt om det, men ikke alle liker horn. Anbefaler en god tenkepause og lytte litt rundt før en bestemmer veien videre :)
    Det fins flere veier til Rom. Se litt på 12toms anlegg også, som er vanlige elementer, evt også Leikis som bruker bånd! :)
    Takk for gode råd! Jepp, det er det jeg driver med nå... Lytter litt rundt for å se hva jeg synes funker best ut fra mine preferanser. Og så blir det jo også en vurdering hva som kan funke estetisk i den stua vi har til rådighet.

    Dette er kanskje litt teknisk/off-topic, men hvilken delefrekvens bruker du? Antar at den er relativt lav, siden bassene er så store som 15-tommer? Har veldig troa på en sånn løsning, der man slipper crossover-herk høyere opp i frekvensene der øret for alvor begynner å bli sensitivt. Og for å få til så lav delefrekvens opp mot diskanten som så tar resten av spekteret, er vel horn og kompresjonsdrivere noe av det som funker best. Ellers kjører du jo relativt lite effekt, sammenliknet med en del andre her... Positivt overrasket over at det funker!
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    1. Musikk er min viktigste interesse. Emosjonelt, intellektuellt, sound og lyddesign ser jeg på som likeverdige bestandeler for den interessen. Musikk har noen klare og universelle bestandeler som gir ørene mine et tydelig kompass når det kommer til selve reproduksjonen av musikken.

    2. Tenker pragmatisk når det kommer til utstyr. Form må følge funksjon og stabilitet og brukergrensesnitt er viktig. Det gjør ikke noe å betale litt ekstra for ekstra lydkvalitet.

    3. Gir det topp prioritet å gi riktige høyttalere til rommet optimal plassering.

    4. Heldigvis vil jeg si at budsjettet er begrenset. Om ikke ville jeg nok hatt et stort lydrom med alle fasiliteter med utsikt over Oslofjorden med et skjult anlegg som kunne spille 0-20Khz 120 db klart for alle formater, Atmos, 4D og 4K. Snakk om sløsing av penger. :)

    5. Gjort mye, hørt mye, snakket og samarbeidet med fagpersoner og lest relevant litteratur.

    6. Hvis jeg ikke hadde vært fornøyd ville jeg hatt noe annet.
    Blir litt nysgjerrig på hvordan type oppsett du har i dag, Artanis? Lyst å gi en enkel pekepinn?
    Det var hyggelig. Kommer til å dukke opp pekepinner i Oasen​ med tid og stunder.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Svaret på 1-5 er 40 års lytting.
    Hos meg sjøl og ikke minst hos andre.

    På 6 kan jeg svare at jeg er fornøyd med eget oppsett, men har hørt bedre.

    (1-5) Dette sier jeg meg helt enig med! ikke 40, men 37 år (fra min første stabel elektronikk 1980) altfor mange hører på hva andre mener og prioriterer derved feil ved at de lytter mindre selv, feil!! :cool:

    (6) Kvalitet! ikke kvantitet..er dogmet, jeg har ett ”lite” oppsett, og er meget fornøyd!!..

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.:)
    Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.

    Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.:)
    Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.

    Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til :)
    En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.

    Resten er psykologi.

    To spørsmål:

    (1) Hvor mye er du villig til å betale konsulenten?
    (2) Hvor mye er du villig til å betale for pyskologien?

    *Når Colosseum kino i Oslo kjøper nytt lydsystem inkl. akustiske tiltak (som må være krevende i det rommet!), henvender de seg ikke til venner og bekjente. Da hyrer de inn kompetanse (de naturligvis ikke har selv).
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.:)
    Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.

    Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til :)
    En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.

    Resten er psykologi.

    To spørsmål:

    (1) Hvor mye er du villig til å betale konsulenten?
    (2) Hvor mye er du villig til å betale for pyskologien?

    *Når Colosseum kino i Oslo kjøper nytt lydsystem inkl. akustiske tiltak (som må være krevende i det rommet!), henvender de seg ikke til venner og bekjente. Da hyrer de inn kompetanse (de naturligvis ikke har selv).
    Haha:) Problemet i denne bransjen er jo at nesten alle som har tilstrekkelig kompetanse, erfaring og innsikt til å gi et godt og kvalifisert råd om den slags, ut fra input som akustikk, estetiske krav, lydmessige preferanser og så videre, og som i tillegg kan tenke seg å ta et betalt oppdrag for en privatperson... også jobber selv i bransjen, på den ene eller andre måten. Og da har de nesten alltid et eller annet produkt å selge for egen del. Hvis du spør den gjennomsnittlige hifi-butikk om å sette opp et system for deg, vil du antakelig ende opp med kabler som koster mer enn de bør, feks.

    Og så finnes det jo en del svært erfarne fjellfolk som bare er glade amatører, som har hørt masse forskjellige system, og vet hva de snakker om mer enn de fleste. Men de har som oftest andre jobber, og vil ikke nødvendigvis ta slike oppdrag. Mens konsulentene i proffbransjen neppe vil synes at det er økonomisk lukrativt nok å ta småoppdrag for glade hifi-amatører som oss.

    Men i prinsippet er jeg enig. Tror mange hadde spart mange penger i det lange løp på bare å leie inn en god konsulent først som sist, og få et system som antakelig er optimalt ut fra rom, plassering og preferanser.
    EDIT: JEG hadde i det minste spart mye penger på dette! Skal ikke snakke for alle andre.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.:)
    Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.

    Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til :)
    En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.

    Resten er psykologi.

    To spørsmål:

    (1) Hvor mye er du villig til å betale konsulenten?
    (2) Hvor mye er du villig til å betale for pyskologien?

    *Når Colosseum kino i Oslo kjøper nytt lydsystem inkl. akustiske tiltak (som må være krevende i det rommet!), henvender de seg ikke til venner og bekjente. Da hyrer de inn kompetanse (de naturligvis ikke har selv).
    Haha:) Problemet i denne bransjen er jo at nesten alle som har tilstrekkelig kompetanse, erfaring og innsikt til å gi et godt og kvalifisert råd om den slags, ut fra input som akustikk, estetiske krav, lydmessige preferanser og så videre, og som i tillegg kan tenke seg å ta et betalt oppdrag for en privatperson... også jobber selv i bransjen, på den ene eller andre måten. Og da har de nesten alltid et eller annet produkt å selge for egen del. Hvis du spør den gjennomsnittlige hifi-butikk om å sette opp et system for deg, vil du antakelig ende opp med kabler som koster mer enn de bør, feks.

    Og så finnes det jo en del svært erfarne fjellfolk som bare er glade amatører, som har hørt masse forskjellige system, og vet hva de snakker om mer enn de fleste. Men de har som oftest andre jobber, og vil ikke nødvendigvis ta slike oppdrag. Mens konsulentene i proffbransjen neppe vil synes at det er økonomisk lukrativt nok å ta småoppdrag for glade hifi-amatører som oss.

    Men i prinsippet er jeg enig. Tror mange hadde spart mange penger i det lange løp på bare å leie inn en god konsulent først som sist, og få et system som antakelig er optimalt ut fra rom, plassering og preferanser.
    EDIT: JEG hadde i det minste spart mye penger på dette! Skal ikke snakke for alle andre.
    Jeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.

    I tillegg kommer kanskje at konsulenten ville ha gjort akustiske tiltak, og da kommer snekker og kanskje elektriker i tillegg.

    Men jeg er sikker på at mange på HFS har sølt bort mer penger enn vi snakker om her, uten at resultatet ble helt topp. Så sitter de der etter noen tiår med "ubalanserte" anlegg.

    Kanskje litt off topic dette? Men jeg håper det ligger litt av verdi i innlegget likevel?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.:)
    Litt tålmodighet, og ved å lese, lytte og ta tips fra kjente og fortrolige, kommer man langt, veldig langt! Lengst derimot kommer man om man hører på seg selv og våger ta sine valg etter hva man selv mener er best! Det er altfor mange som vil ha sin mening bekreftet gjennom om andres valg, og det er ikke alltid til det beste for en selv!

    Dessverre er det for mange som mener for mye om for lite og det igjen gir andre folk mindre valg i sine muligheter...

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.:)
    Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.

    Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til :)

    I beste mening, men du prater for mye, og lytter for lite!!

    mvh
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert noe i det du skriver, musicus. Men noe av problemet er vel å få hørt på det som er verd å høre på - til riktig tid. Det er nok mange som oppdager at de kommer over godbitene etter at de alt har kjøpt, eller at de etter noen år prioriterer annerledes. For å orientere seg i terrenget og å unnga "tabber", er det ikke så dumt å høre på andre.:)
    Det jeg begynner å lære for min del, i hvert fall, er at det kan være lurt å få hørt på en del veldig forskjellige systemer. Da tenker jeg ikke på forskjeller i dacer osv, men forskjeller på de virkelig store tingene: Høyttalerkonstruksjon, plassering, rom, osv. Husker ikke om det var du som skrev det i tråden her Grammofon, men jeg opplever at de fleste høyttalere som er konstruert noenlunde likt, og som står i samme type rom, ofte vil høres noenlunde like ut. Selvfølgelig er det forskjeller, men forskjellene er ofte ikke dramatiske, når man kommer over et visst nivå i hifi-næringskjeden. Derimot kan det være svært store forskjeller mellom ulike typer høyttalerkonstruksjoner - horn, rundstrålende, dipol, linjekilder, små kasser, store kasser, osv. Og jeg tror det kan være interessant å høre akkruat samme høyttalere i veldig forskjellige typer rom, for å se om og hvordan de oppfører seg forskjellig.

    Den type strategisk lytting kan være med på å stake ut en overordnet retning for hvilken type lydgjengivelse som passer best med egne preferanser, og hva som kan være de store stegene en evt. må ta for å komme dit. Når det gjelder fininnstillingene osv... så tror jeg man i stor grad kan lene seg på autoriteter, forum, og folk man har tillit til :)

    I beste mening, men du prater for mye, og lytter for lite!!

    mvh
    Du har helt klart rett i at jeg prater for mye. Derimot tror jeg faktisk du tar feil i at jeg lytter for lite... :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.

    Resten er psykologi.

    To spørsmål:

    (1) Hvor mye er du villig til å betale konsulenten?
    (2) Hvor mye er du villig til å betale for pyskologien?

    *Når Colosseum kino i Oslo kjøper nytt lydsystem inkl. akustiske tiltak (som må være krevende i det rommet!), henvender de seg ikke til venner og bekjente. Da hyrer de inn kompetanse (de naturligvis ikke har selv).
    Haha:) Problemet i denne bransjen er jo at nesten alle som har tilstrekkelig kompetanse, erfaring og innsikt til å gi et godt og kvalifisert råd om den slags, ut fra input som akustikk, estetiske krav, lydmessige preferanser og så videre, og som i tillegg kan tenke seg å ta et betalt oppdrag for en privatperson... også jobber selv i bransjen, på den ene eller andre måten. Og da har de nesten alltid et eller annet produkt å selge for egen del. Hvis du spør den gjennomsnittlige hifi-butikk om å sette opp et system for deg, vil du antakelig ende opp med kabler som koster mer enn de bør, feks.

    Og så finnes det jo en del svært erfarne fjellfolk som bare er glade amatører, som har hørt masse forskjellige system, og vet hva de snakker om mer enn de fleste. Men de har som oftest andre jobber, og vil ikke nødvendigvis ta slike oppdrag. Mens konsulentene i proffbransjen neppe vil synes at det er økonomisk lukrativt nok å ta småoppdrag for glade hifi-amatører som oss.

    Men i prinsippet er jeg enig. Tror mange hadde spart mange penger i det lange løp på bare å leie inn en god konsulent først som sist, og få et system som antakelig er optimalt ut fra rom, plassering og preferanser.
    EDIT: JEG hadde i det minste spart mye penger på dette! Skal ikke snakke for alle andre.
    Jeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.

    I tillegg kommer kanskje at konsulenten ville ha gjort akustiske tiltak, og da kommer snekker og kanskje elektriker i tillegg.

    Men jeg er sikker på at mange på HFS har sølt bort mer penger enn vi snakker om her, uten at resultatet ble helt topp. Så sitter de der etter noen tiår med "ubalanserte" anlegg.

    Kanskje litt off topic dette? Men jeg håper det ligger litt av verdi i innlegget likevel?
    Synes ikke det er off-topic (elller, det får kanskje trådstarter vurdere). Dreier seg jo om hvordan man går fram for å finne retningen innen hifi. Apropos ekspert-konsulenter, så har jeg begynt å tenke på å ta en tur opp til lydlabaratoriet til Øyvind Kvålsvoll oppi Ålesund: http://www.hifisentralen.no/forumet...-bransjeakta-rer/80691-kva-lsvoll-design.html

    Han vil gjerne ha folk på besøk, har jeg skjønt. Der demonstrerer han ulike typer system. Pluss at Kvålsvoll er en av de som virkelig er i stand til å kombinere subjektive lytteinntrykk med målinger og fakta. Jeg er helt sikker på at jeg for min del ville lært mye av en sånn tur - og få demonstrert hvordan Kvålsvoll tenker om de ulike systemene sine. Kan kanskje hjelpe meg til å finne retningen videre!
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    En ting som slår meg, er: Hvis du hyret inn en konsulent for å sette opp et system fra a til å, tror jeg de fleste ville fått et lydgjengivelsesoppsett som tilfredsstilte alle tekniske kriterier*.

    Resten er psykologi.

    To spørsmål:

    (1) Hvor mye er du villig til å betale konsulenten?
    (2) Hvor mye er du villig til å betale for pyskologien?

    *Når Colosseum kino i Oslo kjøper nytt lydsystem inkl. akustiske tiltak (som må være krevende i det rommet!), henvender de seg ikke til venner og bekjente. Da hyrer de inn kompetanse (de naturligvis ikke har selv).
    Haha:) Problemet i denne bransjen er jo at nesten alle som har tilstrekkelig kompetanse, erfaring og innsikt til å gi et godt og kvalifisert råd om den slags, ut fra input som akustikk, estetiske krav, lydmessige preferanser og så videre, og som i tillegg kan tenke seg å ta et betalt oppdrag for en privatperson... også jobber selv i bransjen, på den ene eller andre måten. Og da har de nesten alltid et eller annet produkt å selge for egen del. Hvis du spør den gjennomsnittlige hifi-butikk om å sette opp et system for deg, vil du antakelig ende opp med kabler som koster mer enn de bør, feks.

    Og så finnes det jo en del svært erfarne fjellfolk som bare er glade amatører, som har hørt masse forskjellige system, og vet hva de snakker om mer enn de fleste. Men de har som oftest andre jobber, og vil ikke nødvendigvis ta slike oppdrag. Mens konsulentene i proffbransjen neppe vil synes at det er økonomisk lukrativt nok å ta småoppdrag for glade hifi-amatører som oss.

    Men i prinsippet er jeg enig. Tror mange hadde spart mange penger i det lange løp på bare å leie inn en god konsulent først som sist, og få et system som antakelig er optimalt ut fra rom, plassering og preferanser.
    EDIT: JEG hadde i det minste spart mye penger på dette! Skal ikke snakke for alle andre.
    Jeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.

    I tillegg kommer kanskje at konsulenten ville ha gjort akustiske tiltak, og da kommer snekker og kanskje elektriker i tillegg.

    Men jeg er sikker på at mange på HFS har sølt bort mer penger enn vi snakker om her, uten at resultatet ble helt topp. Så sitter de der etter noen tiår med "ubalanserte" anlegg.

    Kanskje litt off topic dette? Men jeg håper det ligger litt av verdi i innlegget likevel?
    Pluss at Kvålsvoll er en av de som virkelig er i stand til å kombinere subjektive lytteinntrykk med målinger og fakta
    Whow, klarer han virkelig å kombinere det? snakker vi her virkelig en hifi-messias? les hva du skriver, jeg tror fortsatt den påstanden der står seg som å blande olje og vann!

    mvh
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.

    I tillegg kommer kanskje at konsulenten ville ha gjort akustiske tiltak, og da kommer snekker og kanskje elektriker i tillegg.

    Men jeg er sikker på at mange på HFS har sølt bort mer penger enn vi snakker om her, uten at resultatet ble helt topp. Så sitter de der etter noen tiår med "ubalanserte" anlegg.

    Kanskje litt off topic dette? Men jeg håper det ligger litt av verdi i innlegget likevel?
    Pluss at Kvålsvoll er en av de som virkelig er i stand til å kombinere subjektive lytteinntrykk med målinger og fakta
    Whow, klarer han virkelig å kombinere det? snakker vi her virkelig en hifi-messias? les hva du skriver, jeg tror fortsatt den påstanden der står seg som å blande olje og vann!

    mvh
    Det er vel omtrent slik en forsker jobber; kombinerer teori med praksis, for teori er jo egentlig bare god praksis som er beskrevet slik at andre, mindre kompetente kan etterape og dermed ha glede av den.

    Jeg har ikke møtt Kvålsvoll og kan dermed ikke uttale meg spesifikt om ham. Men at det alltid skal være et stort gap mellom teori og praksis, det subjektive og det objektive, det er på ingen måte gitt.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper minsteprisen for et slikt oppdrag måtte vært 50.000 kroner, for at den rette kompetansen skal se seg tjent med å gjøre slikt. Mange middelmådige systemer øser jo ut det på kabler, men jeg tror mange tenker at 50k til en konsulent er 50 lapper ut av vinduet.

    I tillegg kommer kanskje at konsulenten ville ha gjort akustiske tiltak, og da kommer snekker og kanskje elektriker i tillegg.

    Men jeg er sikker på at mange på HFS har sølt bort mer penger enn vi snakker om her, uten at resultatet ble helt topp. Så sitter de der etter noen tiår med "ubalanserte" anlegg.

    Kanskje litt off topic dette? Men jeg håper det ligger litt av verdi i innlegget likevel?
    Pluss at Kvålsvoll er en av de som virkelig er i stand til å kombinere subjektive lytteinntrykk med målinger og fakta
    Whow, klarer han virkelig å kombinere det? snakker vi her virkelig en hifi-messias? les hva du skriver, jeg tror fortsatt den påstanden der står seg som å blande olje og vann!

    mvh
    Det er vel omtrent slik en forsker jobber; kombinerer teori med praksis, for teori er jo egentlig bare god praksis som er beskrevet slik at andre, mindre kompetente kan etterape og dermed ha glede av den.

    Jeg har ikke møtt Kvålsvoll og kan dermed ikke uttale meg spesifikt om ham. Men at det alltid skal være et stort gap mellom teori og praksis, det subjektive og det objektive, det er på ingen måte gitt.
    Hvis du ikke har lest tråden hans allerede, anbefaler jeg å ta en titt. Den synes jeg er en av de aller mest opplysende og klargjørende på hele HFS. Men akkurat nå i det siste har det vært litt stille der.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvor er biasén oppi det hele her? han står vel omtrent like mye fra midten som en snakeoil produsent står på andre siden, det lyser jo lange veier her at du ikke har selv tilliten å lytte selv og følge det derfra, alikevel anbefales det videre ulyttet!...næhhh tror jeg kjører rådet om å like det man liker og ta det derfra...

    mvh
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvor er biasén oppi det hele her? han står vel omtrent like mye fra midten som en snakeoil produsent står på andre siden, det lyser jo lange veier her at du ikke har selv tilliten å lytte selv og følge det derfra, alikevel anbefales det videre ulyttet!...næhhh tror jeg kjører rådet om å like det man liker og ta det derfra...

    mvh
    Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil! :)
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    OlavE

    På hvilken måte mener du Øyvind Kvålsvoll skiller seg fra andre høyttalerkonstruktører?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.937
    Antall liker
    17.213
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil! :)
    Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker:). Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de måler :rolleyes:
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    OlavE

    På hvilken måte mener du Øyvind Kvålsvoll skiller seg fra andre høyttalerkonstruktører?
    Jeg vet alt for lite om høyttalerkonstruktører sånn generelt til å kunne si noe om Kvålsvoll vs. andre. Jeg har heller aldri hørt kreasjonene til Kvålsvoll, så jeg kan ikke si noe om hva jeg vil synes om dem. Men der han skiller seg ut i forhold til de fleste andre, er at han aktivt og generøst deler av kunnskapen sin underveis - og helt åpent inviterer folk til å komme og lytte og dele sine tanker og erfaringer. Det er ikke så mange andre høyttalerkonstruktører jeg kommer på som gjør det samme. Den eneste jeg kommer på her og nå er Alan Shaw på Harbeth-forumet, som er helt eksepsjonelt dyktig til å popularisere og formidle kunnskap om hifi.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil! :)
    Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker:). Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de måler :rolleyes:
    Takk takk :) Men er man objektivist-nerd så er man objektivist-nerd... Etterpå har jeg selvfølgelig prøvd å finne ut hvorfor jeg likte det hornsystemet så godt, og hva som evt. er de objektive grunnene til at jeg likte det oppsettet bedre enn det meste andre jeg har hørt. Og hvorfor horn generelt kan ha noe for seg. Men ja: det hele startet med et subjektivt lytteinntrykk!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil! :)
    Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker:). Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de måler :rolleyes:
    Vinagunner, her er du på jordet. Hørt om stråmann?
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    OlavE

    På hvilken måte mener du Øyvind Kvålsvoll skiller seg fra andre høyttalerkonstruktører?
    Jeg vet alt for lite om høyttalerkonstruktører sånn generelt til å kunne si noe om Kvålsvoll vs. andre. Jeg har heller aldri hørt kreasjonene til Kvålsvoll, så jeg kan ikke si noe om hva jeg vil synes om dem. Men der han skiller seg ut i forhold til de fleste andre, er at han aktivt og generøst deler av kunnskapen sin underveis - og helt åpent inviterer folk til å komme og lytte og dele sine tanker og erfaringer. Det er ikke så mange andre høyttalerkonstruktører jeg kommer på som gjør det sammen. Den eneste jeg kommer på her og nå er Alan Shaw på Harbeth-forumet, som er helt eksepsjonelt dyktig til å popularisere og formidle kunnskap om hifi.
    Det er fint med konstruktører som er aktive på forum. Ikke minst for å gjøre seg synlig.
    Det å kombinere subjektive lytteinntrykk med objektiv viten er nok en forutsetning for alle som skal lage gode høyttalerløsninger.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.937
    Antall liker
    17.213
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil! :)
    Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker:). Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de måler :rolleyes:
    Vinagunner, her er du på jordet. Hørt om stråmann?
    Er nok ikke på jordet. Jeg bare gjengir innrømmelser fra noen som faktisk er ærlige nok til å tilkjennegi sin tilnærming til denne mangesidige hobbyen vi kaller hifi. Jeg er ikke enig, men det avkreves respekt å ha såpass med baller. (Derfor gav jeg også tommelen opp for OlavE)

    Hvor høyt måler en stråmann, da?:confused:

    Edit: Og før du ser rødt, svart-hvitt, så kan jeg fortelle at jeg ikke har svindyre kabler, jeg tyr til akustiske tiltak og har hatt folk med målemic på besøk;)
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil! :)
    Jeg synes det er flott at du nå har lyttet deg til noe du liker:). Tenkt å ha slik tiltro til sine egne ører - ja, de som man bruker når man lytter til musikk. Et langt steg opp fra de som ikke kan lytte til musikk før måleapparatene, eller teorier, konfirmerer at det de hører. Noen går enda lengre og fornekter det de hører hvis det går imot det de måler :rolleyes:
    Vinagunner, her er du på jordet. Hørt om stråmann?
    Er nok ikke på jordet. Jeg bare gjengir innrømmelser fra noen som faktisk er ærlige nok til å tilkjennegi sin tilnærming til denne mangesidige hobbyen vi kaller hifi. Jeg er ikke enig, men det avkreves respekt å ha såpass med baller.

    Hvor høy måler en stråmann, da?:confused:
    Poenget mitt er at vi er ikke tjent med å male i svart-hvitt; verden er ikke enten-eller, men often en gyllen middelvei. Med det mener jeg å si at man skal lete lenger etter noen som utelukkende måler og overhodet ikke lytter.

    For øvrig er jeg av den oppfatning at det er enkelte deler av lydkjeden man bør bruke mer tid på å lytte til enn andre, men det blir detaljer oppi det hele.

    Stråmannen er han som males enten i svart eller i hvitt; han finnes normalt ikke i virkeligheten. Folk flest er i toner av grått. Også blant oss som liker å lytte til lyd.

    Hilsen svart-hvitt
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mange gode innspill her. For å legge mine 2c i potten: Vit hva du må ha, hva du vil ha, og hva du kan leve uten. Noen trær er riktignok høyere enn andre. Men, ingen vokser inn i himmelen (selv om reklamen og hifibladene vil ha deg til å tro at det og det treet ikke bare vokser inn i himmelen, men ut på andre siden).
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.319
    1. hvilken lyd deres Hi-Fi oppsett skulle ha?
    Mest mulig realistisk - med stemmer, akustiske instrumenter og akustiske konserter som referanse. Det har ligget der siden jeg kjøpet mitt første stereoanlegg. Etterhvert så utviklet dette seg til å grave fram mest mulig detaljer fra kildematerialet - men uten betoninger og irriterende forvrengning. Erfaringsmessig så faller stereoperspektivet også på plass når lyden som kommer ut av hver høyttaler er bra.

    2. hvilke komponenter det skulle bestå av?
    Her har det vært en viss utvikling. Mitt første anlegg besto av en billig Technics cd-spiller, en Nad forsterker, B&W Matrix 1 og så la jeg til en billig platespiller etterhvert. Da jeg kjøpte dette anlegget hørte jeg liten til ingen forskjell på elektronikk. Men høyttalere hørte jeg forskjell på. Matrix hadde en mer transparent og realistisk mellomtone - rent bortsett fra at følsomheten var ekstremt lav. Da jeg mange år senere bestemte meg for å oppgradere, så hørte jeg tydelig forskjeller både på forsterkere og cd-spillere, og for å få en høyttaler med like transparent mellomtone - og med tilstrekkelig lydtrykk ... vel alt dette ble i dyreste laget. Det var da jeg bestemte meg for å bygge høyttalere selv.
    3. romplassering?
    Dette var ikke noe problem der jeg bodde før. Men da vi flyttet, så fikk vi en stor stue med elendig akustikk på kjøpet - og en loftstue som også hadde akustikkproblemer. Da ble dette med akustikk (og senere romkorreksjon) et svært relevant tema.
    4. økonomiske prioriteringer?
    Stort sett alt unntatt kabler har hatt høy prioritet her - på forskjellige tidspunkt. Jeg har ved flere anledninger prioritert å modde elektronikk for å få bedre lydkvalitet - framfor å kjøpe dyrere bokser. Kom i inngrep med noen som hadde skikkelig peiling og fikk god hjelp. En stund var det mye å hente på å modde cd-spillere og alt annet digitalt. På DVD-spillere var det mulig å oppnå astronomiske lydforbedringer. Jeg kjøpte en Denon DVD-spiller rundt milleniumskiftet for snaut 10000 kroner og kjøpte komponenter for ca samme pris som jeg skiftet inn. Da fikk jeg god lyd og filmvisning i samme boks...
    5. hvordan opparbeidet dere kompetansen dere sitter på i dag?
    Mye av det er beskrevet ovenfor. Jeg startet med et høyttalerbyggesett, men kjøpte et par høyttalerbyggebøker for å ha litt kontroll. Dessuten var byggesettet uten kabinett... Da jeg senere skaffet en Tact forforsterker med romkorreksjon ble jeg også innviet i et community av avanserte moddere. Det var der jeg lærte noen triks om modding av switch mode strømforsyninger og generell forbedring av strømkvaliteten i svakstrømskomponenter. Og så fikk jeg en viss innsikt i lydkorreksjon også. Etterhvert hadde jeg nok kompetanse til å programmere Audiolense....
    6. hvor fornøyd er du med oppsettet ditt i dag?
    Har egentlig vært rimelig godt fornøyd de siste 15 årene. Det har vært godt nok til at musikken engasjerer og at jeg ikke hører på anlegget - og da har jeg ikke behov for noe bedre. Det som fungerer for meg er: Høyttalerelementer med god kvalitet - i et kabinett som er bygget så bra som jeg får det til. Fortrinnsvis med sandfylte vegger rundt mellomtone og diskant. Dernest PC med bra digitalt lydkort, klasse D forsterkere og switch mode strømforsyninger rund baut. Satser på god teknisk ytelse i alle ledd, og så digital lydkorreksjon på toppen. Jeg har vesentlig billigere og vesentlig bedre elektronikk i dag enn jeg hadde før jeg gikk over til PC-basert og klasse D. Switch mode strømforsyninger er det vanlige i PC. Dessuten genererer de mye støy på nettet, samtidig som de er svært immune mot støy. Hvis man blander switch-mode med konvensjonelle strømforsyninger risikerer man å få de største ulempene med begge. Før i tiden hørte jeg varierende lydkvalitet med dagsformen på lysnettet. Mye av dette forsvant med modding av diverse strømforsyninger, men etter at jeg gikk over til switch-mode så er dette ikke tema overhodet...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Må si at jeg til en viss grad har mest sansen for tilnærmingen Olav har valgt, nemlig å prøve og forstå før handling. Når det er sagt, synes jeg samtidig at man må søke å kombinere dette med erfaring, noe Olav nok ikke i så stor grad har gjort og som bevises av hans aha opplevelse når han ble eksponert for et velfunderte oppsett.

    Selv om man kan teorisere frem fordommer er det åpenbart for meg at disse fordommene ikke sitter like hardt som de man får ved å kun basere sin kunnskap på egenerfaringer. At jeg navngir Olav som et konkret eksempel uten å være redd for at han blir krenket, viser også en fordel med en teoretisk kunnskapsbasert tilnærming. I og med at kunnskapen ikke kun er basert på egen erfaring vil ikke han være like sårbar for kritikk, da han enkelt kan henvise til kilde og dermed selv, i større grad, kunne forholde seg objektiv i en debatt.

    Om vi tar for oss de som vi kategoriserer som subjektivister så er det motsatte tilfelle. Om jeg skulle komme med kritikk av en navngitt persons tilnærming i den leiren ville jeg raskt bli beskyldt for personangrep. Nå tror jeg ikke at det finnes mange som er helt lukket for en teoretisk kunnskapsbasert tilnærming, men det er ganske tydelig hvilke som motsetter seg fakta som strider mot deres innarbeidede virkelighetsoppfatning. Etter min mening gjør dere dere selv en bjørnetjeneste.

    Jeg synes absolutt at det står fritt opp til enhver å velge sin tilnærming uten nødvendigvis å måtte forsvare den, men i et åpent forum som dette er subjektivisten tydelig i et underlege, da hans erfaringer blir nærmest irrelevant da han ikke klarer å presentere en plausibel og almengyldig forklaring. Siden jeg streifet temaet forum, vil jeg legge til at alt for mange kun er ute etter å vinne en debatt, dette gjøres mange ganger ved å plante motiver i motstanderens argument og fokusere på semantikk, er selv til tider skyldig. Noen ganger kan det være morsomt, men ofte fratar man seg selv muligheten til å motta viktig kunnskap.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvor er biasén oppi det hele her? han står vel omtrent like mye fra midten som en snakeoil produsent står på andre siden, det lyser jo lange veier her at du ikke har selv tilliten å lytte selv og følge det derfra, alikevel anbefales det videre ulyttet!...næhhh tror jeg kjører rådet om å like det man liker og ta det derfra...

    mvh
    Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil! :)
    Den kommentaren min var nok mer ment på svart-hvitt, ikke deg OlavE ;)

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg synes absolutt at det står fritt opp til enhver å velge sin tilnærming uten nødvendigvis å måtte forsvare den, men i et åpent forum som dette er subjektivisten tydelig i et underlege, da hans erfaringer blir nærmest irrelevant da han ikke klarer å presentere en plausibel og almengyldig forklaring.
    Forsiktig nu, ikke for mye raushet og generøsitet enn vanlig, det var da veldig til ydmykhet, å la enhver få velge sin tilnærming selv!! Du overgår deg selv idag!!
    Trenger ikke forsvare noe som helst for egen del, til tross for at jeg gjennom mange år er ute av skapet og er erklært åpen subjektivist, sier t.o.m ja takk til litt placebo! når det bidrar til en bedre musikk opplevelse! Det motsatte (nocebo) er lissom ikke no alternativ!

    Synes ikke dette er så vanskelig jeg, enten låter det bra, eller så gjør det ikke! uansett form og farge på lydkonseptet :cool:

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvor er biasén oppi det hele her? han står vel omtrent like mye fra midten som en snakeoil produsent står på andre siden, det lyser jo lange veier her at du ikke har selv tilliten å lytte selv og følge det derfra, alikevel anbefales det videre ulyttet!...næhhh tror jeg kjører rådet om å like det man liker og ta det derfra...

    mvh
    Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil! :)
    Den kommentaren min var nok mer ment på svart-hvitt, ikke deg OlavE ;)

    mvh
    Nå synes jeg du ble svart-hvitt...

    ;-)

    Jeg bruker selvsagt ørene. Og jeg har (irrasjonelle) preferanser. Som alle andre. Men jeg er systematisk, forsøker å tilnærme meg et problem gjennom en prosess. Og så er det mye jeg ikke forstår.

    Et eksempel på min prosess: Jeg har tidvis ment å kunne høre forskjell på 16/44 og hi-res, av samme innspilling (bl.a. fra 2L, CD vs. bluray fra samme avspiller, BDP-LX91). I stedet for å utbasunere at hi-res er bedre enn CD (16/44), og at Tidal Hifi derfor er bedre enn Spotify, er jeg ydmyk overfor det faktum at blindtester ofte viser at folk ikke klarer å skille hi-res fra konvensjonell/lavere oppløsning. Også teorien tilsier at 16/44 holder for avspilling (Nyquist). Det er imidlertid et faktum at 16/44 er billigere enn hi-res. Derfor er det åpenbart smart å ikke bruke for mye penger på hi-res; bruk heller pengene på andre ting i lydkjeden, bare ikke meget dyre kabler. Når jeg kommer med en påstand, ønsker jeg at den skal være basert på både logikk og erfaring; jeg foretrekker legevitenskapen fremfor homeopati hver gang. Når ens erfaring og formelle kompetanse innenfor lyd er lav (som hos meg), bør man rasjonelt sett støtte seg på andres erfaring og formelle kompetanse; erfaring og formell kompetanse får du innpakket i en aktiv digitalhøyttaler fra en anerkjent produsent. Jeg kan med sikkerhet slå fast at slike høyttalere er "balanserte". En annen bruker på forumet, som har holdt på i flere tiår, klager på at oppsettet hans føles ubalansert. Sånn sett kan man gjennom en god prosess komme lengre på kortere tid enn om man ikke har noen prosess i hifi-tilnærmingen. Merk imidlertid at jeg har skåret mitt eget anlegg til 80 på skalaen fra null til hundre. Andre brukere på HFS har lagt seg høyere, gjerne opp mot 99,99 når de anslår kvaliteten på eget anlegg.

    Men det var nok om meg og bakgrunnen for navnevalget svart-hvitt.

    :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Broder musicus, det er ikke opp til meg å avgjøre hvilken tilnærming folk vil ta, jeg kan bare beskrive hvilken tilnærming jeg selv forsøker å etterkomme. Skriver også at jeg aksepterer at du har din tilnærming, men at jeg ikke har noen respekt for den.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Broder musicus, det er ikke opp til meg å avgjøre hvilken tilnærming folk vil ta, jeg kan bare beskrive hvilken tilnærming jeg selv forsøker å etterkomme. Skriver også at jeg aksepterer at du har din tilnærming, men at jeg ikke har noen respekt for den.
    Da stiller vi omtrent likt, bare med motsatt fortegn liksom...

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvor er biasén oppi det hele her? han står vel omtrent like mye fra midten som en snakeoil produsent står på andre siden, det lyser jo lange veier her at du ikke har selv tilliten å lytte selv og følge det derfra, alikevel anbefales det videre ulyttet!...næhhh tror jeg kjører rådet om å like det man liker og ta det derfra...

    mvh
    Musicus, den siste tiden har jeg endret mening om flere ting, fordi jeg har lyttet til systemer som har overbevist meg. Jeg var for eksempel ingen utpreget fan av hornsystemer før... Hadde ikke så veldig troa på det sånn teoretisk. Men etter å ha hørt et kick-ass hornsystem som blåste meg over ende, har jeg blitt stor horn-fan. Så jeg tror faktisk du har et litt feil inntrykk. Men du får tenke det du vil! :)
    Den kommentaren min var nok mer ment på svart-hvitt, ikke deg OlavE ;)

    mvh
    Nå synes jeg du ble svart-hvitt...

    ;-)

    Jeg bruker selvsagt ørene. Og jeg har (irrasjonelle) preferanser. Som alle andre. Men jeg er systematisk, forsøker å tilnærme meg et problem gjennom en prosess. Og så er det mye jeg ikke forstår.

    Et eksempel på min prosess: Jeg har tidvis ment å kunne høre forskjell på 16/44 og hi-res, av samme innspilling (bl.a. fra 2L, CD vs. bluray fra samme avspiller, BDP-LX91). I stedet for å utbasunere at hi-res er bedre enn CD (16/44), og at Tidal Hifi derfor er bedre enn Spotify, er jeg ydmyk overfor det faktum at blindtester ofte viser at folk ikke klarer å skille hi-res fra konvensjonell/lavere oppløsning. Også teorien tilsier at 16/44 holder for avspilling (Nyquist). Det er imidlertid et faktum at 16/44 er billigere enn hi-res. Derfor er det åpenbart smart å ikke bruke for mye penger på hi-res; bruk heller pengene på andre ting i lydkjeden, bare ikke meget dyre kabler. Når jeg kommer med en påstand, ønsker jeg at den skal være basert på både logikk og erfaring; jeg foretrekker legevitenskapen fremfor homeopati hver gang. Når ens erfaring og formelle kompetanse innenfor lyd er lav (som hos meg), bør man rasjonelt sett støtte seg på andres erfaring og formelle kompetanse; erfaring og formell kompetanse får du innpakket i en aktiv digitalhøyttaler fra en anerkjent produsent. Jeg kan med sikkerhet slå fast at slike høyttalere er "balanserte". En annen bruker på forumet, som har holdt på i flere tiår, klager på at oppsettet hans føles ubalansert. Sånn sett kan man gjennom en god prosess komme lengre på kortere tid enn om man ikke har noen prosess i hifi-tilnærmingen. Merk imidlertid at jeg har skåret mitt eget anlegg til 80 på skalaen fra null til hundre. Andre brukere på HFS har lagt seg høyere, gjerne opp mot 99,99 når de anslår kvaliteten på eget anlegg.

    Men det var nok om meg og bakgrunnen for navnevalget svart-hvitt.

    :)
    Jeg kjöpte min förste stabel Pioneer elektronikk i 1980, og på den veien er jeg, selv om jeg velger uteslutande på subjektive kriterier, så tror jeg alikevel at jeg har landet på ett oppsett som er mer linjert og transparant enn mange andre som bruker gangetabellen for å velge oppsettet (ser her bort fra akustikken i stua) så det er ikke alltid feil å gå på hörselen, det finns hifi for hjertet og hjernen, så er det opptil enhver å velge hva man liker og trives med :cool:

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.975
    Torget vurderinger
    23
    Mange gode innspill her. For å legge mine 2c i potten: Vit hva du må ha, hva du vil ha, og hva du kan leve uten. Noen trær er riktignok høyere enn andre. Men, ingen vokser inn i himmelen (selv om reklamen og hifibladene vil ha deg til å tro at det og det treet ikke bare vokser inn i himmelen, men ut på andre siden).
    Lenge siden jeg gikk i meg selv og fant ut at jeg egentlig ikke vil inn i himmelen, og da jeg heller ikke er dendrofil så er begge problemene ute av verden!

    Men, hvordan finne frem? Sterkt overforenklet selvsagt - men som med mye annet her i livet så handler det om å ha et mål. Og ikke en floske som "at det skal låte som i virkeligheten" Det er ikke noe mål, det er en henvisning til "The Impossible Dream" - av mange og forståelige årsaker. Mål må være forståelige, realistiske og oppnåbare. Mål bør kunne deles opp i delmås, som sikrer fremdrift og følelsen av suksess underveis. Det er ingen ting som slår dette med å dra rundt til folk som har oppegående anlegg/lyd for å erfare noe av hva som finnes av muligheter. Finn ut hva du synes best representerer ditt ideal - sjekk av mot dine reelle muligheter, som ofte har med plass/rom og budsjett å gjøre. Ikke heng deg for mye opp i elektronikkjeden, tenk i første rekke på romme tog høyttalerne. Har du bestemt deg for disse tingene så er det bare å gjøre en liten backwards engineering mht. elektronikken. Stikkord; høyttalerens følsomhet og dit reelle behov for desiBel infusert adrenalin.
    Tungdrevne ht. betyr at forsterker må kunne levere nok strøm (som er en komponent bav effekten selvsagt) Eks. en sak 8W vil som regel by på problemer.
    Har du en ht. med relativt god effektivitet - 90 dB og bedre, så er det noe mer fleksibelt, og du trenger heller ikke gå på med voldsom overkill for å få liv i anlegget (men LITT overkill gjør ikke noe da..:cool:)

    Stort mer av veivalg etc. husker jeg ikke - det er 40 år siden jeg oppdaget hvordan finne frem.. men universalreglene fra den gang gjelder fortsatt, av den enkle grunn til at det koker ned til fysiske lover og ikke salgstriks og forvrengte sannheter i markedsføringen av produkter. Det gjelder å kunne se gjennom all BS og akseptere at hifi er en industri på lik linje med alle andre kommersielle produkter vi kjøper, og at reklamen ikke skiller seg vesentlig fra reklame for helt andre produkter. De samme mekanismer og kjøreregler for å få oss til å kjøpe ting gjelder også for hifi!

    Tenk litt på det når du ser tv-reklamer for såpe, sminke etc. etc. Hvor ille kan disse produktene ha vært i fjor når de bare i år har blitt nye, forbedret og inneholder 30% mer aktiv karbamid som attpåtil er klinisk testet.....
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Må si at jeg til en viss grad har mest sansen for tilnærmingen Olav har valgt, nemlig å prøve og forstå før handling. Når det er sagt, synes jeg samtidig at man må søke å kombinere dette med erfaring, noe Olav nok ikke i så stor grad har gjort og som bevises av hans aha opplevelse når han ble eksponert for et velfunderte oppsett.

    Selv om man kan teorisere frem fordommer er det åpenbart for meg at disse fordommene ikke sitter like hardt som de man får ved å kun basere sin kunnskap på egenerfaringer. At jeg navngir Olav som et konkret eksempel uten å være redd for at han blir krenket, viser også en fordel med en teoretisk kunnskapsbasert tilnærming. I og med at kunnskapen ikke kun er basert på egen erfaring vil ikke han være like sårbar for kritikk, da han enkelt kan henvise til kilde og dermed selv, i større grad, kunne forholde seg objektiv i en debatt.

    Om vi tar for oss de som vi kategoriserer som subjektivister så er det motsatte tilfelle. Om jeg skulle komme med kritikk av en navngitt persons tilnærming i den leiren ville jeg raskt bli beskyldt for personangrep. Nå tror jeg ikke at det finnes mange som er helt lukket for en teoretisk kunnskapsbasert tilnærming, men det er ganske tydelig hvilke som motsetter seg fakta som strider mot deres innarbeidede virkelighetsoppfatning. Etter min mening gjør dere dere selv en bjørnetjeneste.

    Jeg synes absolutt at det står fritt opp til enhver å velge sin tilnærming uten nødvendigvis å måtte forsvare den, men i et åpent forum som dette er subjektivisten tydelig i et underlege, da hans erfaringer blir nærmest irrelevant da han ikke klarer å presentere en plausibel og almengyldig forklaring. Siden jeg streifet temaet forum, vil jeg legge til at alt for mange kun er ute etter å vinne en debatt, dette gjøres mange ganger ved å plante motiver i motstanderens argument og fokusere på semantikk, er selv til tider skyldig. Noen ganger kan det være morsomt, men ofte fratar man seg selv muligheten til å motta viktig kunnskap.
    Fint innlegg, ANM. Kan legge til at jeg for min del prøver å ikke være opptatt av å vinne debatten. Ja, jeg har mine meninger. Noen av dem er basert på erfaringer som jeg ikke helt har forstått ennå, noen er mest basert på teori, og noen er basert på teori+erfaring. Men hovedpoenget for meg er og blir å få den best mulige musikkgjengivelsen hjemme hos meg selv, ut fra de parametrene jeg har å styre etter (rom, størrelse, estetikk, osv). Så hvis jeg har tenkt noe, og det viser seg å være feil, og jeg innser at jeg kan få bedre lyd på en annen måte, har jeg ikke noe problem med å snu 180 grader rundt. Musikkgleden kommer alltid først. Den dagen jeg blir 99.99 % fornøyd, skal dere ikke se bort fra at jeg logger av fra HFS og nesten aldri logger meg på igjen... fordi det bare vil dreie seg om musikk derfra og ut.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn