Hvordan får jeg til lyden enda bedre?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jobber fortiden med ny plassering av Klipsch RF7 og subber RSW15 da jeg vil utforske muligheten til å lage til en litt penere kino. Falsk frontvegg med lydtransparangt lerret.

Dette har da ført til at jeg har plassert RF7 en del nærmere frontvegg. For å definere hva jeg mener. Frontvegg er den veggen jeg ser bak RF7ene, og bakveggen vil være veggen bak meg når jeg ser imot RF7ene.

Etter mye justeringer rundt den nye plassen så er jeg godt fornøyd egentlig, men man vil jo alltid ha best mulig lyd. Jeg har en meget god bredde i lydbilde, svært god høyde, og en meget god dybde. Musikken slipper RF7ene helt og jeg har (tror jeg) stemmer og ting som skal skje i midten, plassert ja i midten. Men, jeg har en følelse av at stemmer, vokal, og enslige instrument som skal komme fra midten er litt diffuse. Er ikke helt sikker på hvoden jeg skal forklare det. Tenk deg et musikk stykke, med en kontrabass i venstre del av rommet, et piano i høyre del av rommet, et lite trommesett i midten og en dame som synger sine toner vakkert i midten, og hun står fremfor trommestettet. Jeg synes at dama som synger, står godt plassert fremfor trommene i lydbildet, men jeg mener hun er litt all over the place. Jeg ser for meg at hun burde være enda tydligere og kanskje med enda skarpere kanter på hvor i lydbildet hun står.

Jeg kan komme med info om avstander mellom høyttalerene. og avstand mellom sweetspot og ht osv etterhvert. Er det noen som har noen triks de vil dele? Er det bare slik horn er? Om noen kunne tenke seg en tur opp for å høre hva jeg mener, og om det er bare innbilling så hadde jeg også satt pris på det.

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Tror ikke det er hornet i seg selv, men så kjenner jeg ikke hornet i rf7. Jeg kjenner meg heller ikke igjen ift at dette er et generelt problem med horn.
Har du prøvd forskjellig toe-in?

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Jeg tror hornet kan ha en del og si. Det er nettopp når vi kommer til plassering, dybde osv at små refleksjoner/diffraksjon fra hornhalsen og hornmunningen kan ødelgge det som ofte omtales som "image ques", jeg kommer ikke på noen god oversettelse for dette. Dette er mye av det moderne horndesign handler om (Le Clach, Geddes etc).
Klipschene bruker et typisk diffraksjonshorn (profilen knekker plutselig i starten for å spre lyden mer i de øvre frekvensene) og de har skarpe kanter der kabinettet slutter...

Dette blir litt som at refleksjoner i rommet kan ha en degraderende effekt på dette, men her oppstår altså reflesksjonene i selve høyttaleren. Du kan prøve å dekke området rundt hornet med skum for å minske diffraksjonen fra kantene, men selve hornet får du ikke gjort så mye med.

Et optimalt horndesign vill ha en profil som er mest mulig kontinuerlig fra start til slutt (LeClach), om man i tilegg skal ha nogenlunde konstant spredning er varianter av OS profilen med gode overganger i hals og munning det nærmeste vi kommer.

Jeg har selv eid et knippe RF høyttalere og mener at en moderne waveguide høyttaler alla SEOS kitene til DIYsoundgroup er vesentlig bedre på dette området. Betydelig mindre hornlyd, svært sweetspot men samtidig en presis og definert lydscene. Ser på avsforum at det er ganske mange som har gått fra Kliscph, både RF, Hersey, LaScala og Klipschorn til slike SEOS kit og rapporterer om stor forbedring på disse punktene.

mvh Fredrik

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Kjenner ikke til Klipsch egentlig, men lurer på om du bør sette høyttalerne litt tettere sammen.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.671
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Enig med Nils der,samme hadde jeg her med JBL 4425 satte de nærmere verandre og da satt det som et skudd. Ikke mye jeg samlet de før det var veldig bra lyd.

O

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Tror ikke det er hornet i seg selv, men så kjenner jeg ikke hornet i rf7. Jeg kjenner meg heller ikke igjen ift at dette er et generelt problem med horn.
Har du prøvd forskjellig toe-in?
Hei. Dette er vel det første paret med hornhøyttalere jeg har hatt i kontrollerte omgivelser, dvs dagens lytterom.
Har prøvd ulik grad av Toe-in ja. Men synes fortsatt at vokal virker litt diffus, (Registrerer forandring ja. litt bedre litt bedre litt bedre, og så kollapser bredden i lydbilde når de får formye toe-in.) uansett, gard av toe-in. HT står nå med noe toe-in.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg tror hornet kan ha en del og si. Det er nettopp når vi kommer til plassering, dybde osv at små refleksjoner/diffraksjon fra hornhalsen og hornmunningen kan ødelgge det som ofte omtales som "image ques", jeg kommer ikke på noen god oversettelse for dette. Dette er mye av det moderne horndesign handler om (Le Clach, Geddes etc).
Klipschene bruker et typisk diffraksjonshorn (profilen knekker plutselig i starten for å spre lyden mer i de øvre frekvensene) og de har skarpe kanter der kabinettet slutter...

Dette blir litt som at refleksjoner i rommet kan ha en degraderende effekt på dette, men her oppstår altså reflesksjonene i selve høyttaleren. Du kan prøve å dekke området rundt hornet med skum for å minske diffraksjonen fra kantene, men selve hornet får du ikke gjort så mye med.

Et optimalt horndesign vill ha en profil som er mest mulig kontinuerlig fra start til slutt (LeClach), om man i tilegg skal ha nogenlunde konstant spredning er varianter av OS profilen med gode overganger i hals og munning det nærmeste vi kommer.

Jeg har selv eid et knippe RF høyttalere og mener at en moderne waveguide høyttaler alla SEOS kitene til DIYsoundgroup er vesentlig bedre på dette området. Betydelig mindre hornlyd, svært sweetspot men samtidig en presis og definert lydscene. Ser på avsforum at det er ganske mange som har gått fra Kliscph, både RF, Hersey, LaScala og Klipschorn til slike SEOS kit og rapporterer om stor forbedring på disse punktene.

mvh Fredrik
Takker for info. Intr det du skriver.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Lyder som de er i modfase?
Nei, heldigvis så er det ikke det. Alt annet stemmer veldig godt og er plassert riktig i lydbilde. Er vel mest pirk fra min side dette her. Men jeg synes altså at det er litt rundt i kantene der hvor de ulike instrumentene eller vokal kommer ifra i lydbildet.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjenner ikke til Klipsch egentlig, men lurer på om du bør sette høyttalerne litt tettere sammen.
Skal teste dette ut imorgen. Skal samtidig flytte sofa litt nærmere frontvegg.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Enig med Nils der,samme hadde jeg her med JBL 4425 satte de nærmere verandre og da satt det som et skudd. Ikke mye jeg samlet de før det var veldig bra lyd.

O
Alt sitter der det skal. Q sound med R waters er skummelt. Skal angripe dette litt imorgen.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.671
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86

O

O
Alt sitter der det skal. Q sound med R waters er skummelt. Skal angripe dette litt imorgen.
Waters satt her også,WW1 veteranen hørte jeg bak på venstre side,men vokal var ikke 100% i senter. Det er det nå :)
Dro de 5-6 cm nærmere bare.

O

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Rommet har forresten de målene her:

740cm langt
480cm bredde
220cm til tak.

Har knevegger som er 125cm høge.

Ht står nå plassert: 120cm fra frontvegg(fremsiden av HT). og 70cm fra sidevegg til HT hjørnet nærmest veggen. og 80cm til hjørnet lengst fra sideveggen.

Sweetspot er 225cm fra bakvegg som er akustisk behandlet.

Avstanden mellom ht er fra senter til senter: 297cm og jeg sitter ca 410cm fra hornet i luftlinje mellom HT og Sweetspot. hadde kortere avstand tidligere. Men også andre høyttalere og forsterri.

Pga dagens lerret som ikke er lydtransperant så har jeg ikke nye å gå på innover i rommet. Men med et slikt type lerret er det jo mulig å få det til. Vil helst ikke nærmere lerretet pga størrelse, men kan jo gå ned i lerretsstørrelse.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

O

O
Waters satt her også,WW1 veteranen hørte jeg bak på venstre side,men vokal var ikke 100% i senter. Det er det nå :)

O
Hvilket kutt er det hentet fra? Greit å kunne sammenligne.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.671
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.610
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har hverken Klipch eller horn, men monitorer med en ganske vid og dyp waveguide som spiller ned til 1,6 khz.(horn light?)

Som FredrikC nevner med SEOS gir det også her en "svær sweetspot" og et svææært lydbilde samtidig som alle musikere er meislet i granitt så sant studiomixen tillater det. Dette får jeg best til ved vinkle høyttalerne så mye innover at de krysser 20-30 cm foran nesa. Har du prøvd det? Jeg mister ikke noe bredde i lydbildet av gjøre det. Husk det Retep at det er ikke meningen at alle stemmer skal høres som de kommer fra ett punkt. Det er meningen at noen skal være litt "diffuse" eller skli litt ut til sidene. Plasseringen av vokaler låter jo svært forskjellig på hvert eneste album egentlig. Dette har blitt mye tydligere for meg nå etter jeg oppgraderte til bedre monitorer og dsp. Det har både fordeler og ulemper med denne løsningen. Mest fordeler.

Mvh. B

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har hverken Klipch eller horn, men monitorer med en ganske vid og dyp waveguide som spiller ned til 1,6 khz.(horn light?)

Som FredrikC nevner med SEOS gir det også her en "svær sweetspot" og et svææært lydbilde samtidig som alle musikere er meislet i granitt så sant studiomixen tillater det. Dette får jeg best til ved vinkle høyttalerne så mye innover at de krysser 20-30 cm foran nesa. Har du prøvd det? Jeg mister ikke noe bredde i lydbildet av gjøre det. Husk det Retep at det er ikke meningen at alle stemmer skal høres som de kommer fra ett punkt. Det er meningen at noen skal være litt "diffuse" eller skli litt ut til sidene. Plasseringen av vokaler låter jo svært forskjellig på hvert eneste album egentlig. Dette har blitt mye tydligere for meg nå etter jeg oppgraderte til bedre monitorer og dsp. Det har både fordeler og ulemper med denne løsningen. Mest fordeler.

Mvh. B
Hmm. DET hadde jeg ikke tenkt på. Høres ut som det er slik som hos meg det. SVÆRT lydbilde i alle retninger. Men jeg har liten sweetspot, da alle tiltakene i rommet er gjort for å optimalisere for 1 sitteplass. Det du nevner med "om mixen tillater det" og at noen stemmer skal være diffuse. hm... At vokal er plassert ulikt i sweetspot har jeg oppdaget etterhvert.

Har ikke vinklet de så mye inn, men det skal prøves.

Tror jeg får invitere en eller annen gærning på besøk. Kanskje det bare er noe jeg synes om igjen....

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

O
Hvilket kutt er det hentet fra? Greit å kunne sammenligne.
Amused to death på Roger Waters in the flesch live album.

O
Ok har den, (mener jeg) kjører igang igjen imorgen.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Høres for meg ut som svakheten til stereo i kombinasjon med horn/waveguide. Tipper Klipsch horna har rundt 40 grader horisontal spredning, men presterer nok best dess mer on-axis man er.

(ASW) Apparent Source Width blir større med mindre toe-in, gitt at avstanden mellom høyttalerne er konstant. Det vil si at phantom senter er mest definert når begge høyttalerne har en toe inn som gjør at on-axis står vinklet direkte mot sweetspot. Dette fordi høyttaleren normalt sett presterer best on-axis. Men en slik toe-in medfører normalt sett redusert ASW.

Det er vanskelig å få i pose og sekk, og en ting går ofte på bekostning av noe annet. En høyttaler som har gjevn powerrespons og god horisontal off-axis prestasjoner kan gi både bred ASW og et relativt definert senter.

Men aktiverer du senterkanalen kan du få i pose og sekk såfremt opptaket tillater det. Optimalisert ASW og et definert senter, men det er vanskelig å få til i to-kanals stereo dersom ikke høyttaleren er konstruert for det. To-kanals stereo er uansett en halvgod løsning fordi phantom senter.

ASW is the acoustical width of the sound source as perceived by a listener.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har prøvd litt ut med ulik toe-in har nå og sett både film og lytta på musikk. Det er som du skriver MatsGyver, forskjeller på rett frem og toe in slik at de krysser rett fremfor meg. Jo lenger inn ( mer toe-in) jeg prøvde jo skarpere ble kantene på stemmene, men dette førte også til at lydbilde krympet. Spes i høyde og dybde. Bredden var faktisk mer eller mindre konstant. Enda opp ( foreløbig) med toe'in slik at de krysser rett bak hode mitt. Jeg ser altså rett mot elementene. Det er ørliten grand mer toe-in enn jeg hadde. Har også flytta HT ca 5-7cm inn mot hverandre, slik at de står heøt kant i kant med lerret. noenmm er det å gå på slik at lerret kan gå opp og ned fritt.

Har også prøvd å se film både med og uten senter. Og jeg liker helt klart best med senter. Selv om tale kommer midt fra lerretet med senter høyttaleren OFF i reciver sin meny. Med senter så kommer lyden ørliten grand lenger ned mot gulvet. kanskje 4-5cm.

Tenkte å prøve å sette hornet i samme høyde som horna i RF7, men ble sittende å se en film. Act of War så har helt glemt tiden. Sitter relativt bra dette nå. Og det er jo deilig å kjenne skuddene i brystet når de skyter med de større mm. Morro også at små pistoler, maskingevær, sniper rifler, små kanoner og større kanoner alle høres forskjellig ut. Både i klang og i trøkk. Har sett nok film der det trøkker like mye i brystet fra en 9mm som en 50mm for å si det slik.

Tror jeg skal sette meg ned å lese litt om dette FredrikC nevnte Seos. Kanskje det blir veien videre.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Hvis horisontal førsterefleksjon er dempet reduseres også bredden på ASW. Refleksjonene er en aktiv bidragsyter for økt bredde.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jepp alle 1ref punkta er behandlet. Og jeg vil ikke si at jeg mangler bredde i lydbilde heller. rommet mitt har nesten 5m bredde, og det skjer jo saker og ting som jeg kan "se" på utsiden av veggen på de innspillingene som tillater dette. Musikken slipper også HT meget godt så når jeg ser på de, så klarer jeg ikke å se lyden komme fra dem.

Alt dette er jeg meget fornød med, men hadde håpet på at det som skjedde i framgrunnen av lydbilde i senter ( alt som skjer bakover i lydbilde er bra, kunne være litt mer fokusert. Men uten at det skulle gå på bekostning av størrelsen på lydbildet ellers. Dette ser vanskelig ut, men får ta ting litt etter litt.

Det som er hovedoppgaven med denne plasseringen av HT er å se om jeg kan kose meg med musikk med HT plassert såpass nært framveggen. Slik at resten av prosjektet kan startes på...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Tenkte jeg skulle prøve å sette høyttalerene og sweetspot i den teoretiske beste plasseringen imorgen. Tenker da på den regelen med at du deler rommets lengde og bredde på 3-5-7 og setter ht i krysninspunktet mellome de linjene. Men ikke på samme avstand fra veggene. Men så ble jeg plutselig litt usikker, er det avstanden fra frontvegg til baksiden av ht, eller frontvegg til elementer. Noe sier meg at det er til elemenetene, men spør bare for å være sikker.

Swwetspot skal da også plasseres på samme måte. Har gjort dette før med Triangle og det fungerte knall.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.712
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Det er nok avstand til elementene fra frontvegg som gjelder:eek:

Final

N

nysjerrigper

Gjest
står at rf7 classic deles ved 2200hz. mk2 1200hz. en betydelig endring.
ved 2.2khz er bølgelengden 6" mens wooferen er 9-10". beame vil de jo.. så kommer formen på hornet i tillegg, om den er optimal for driveren? hvem vet.
hvor vid og jevn spredningen er gir iallefall utslag på scenebildet mellom høyttalerene.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hvis horisontal førsterefleksjon er dempet reduseres også bredden på ASW. Refleksjonene er en aktiv bidragsyter for økt bredde.
Hei,

Kan du forklare hva du mener med ASW?
Mener du et bredere sweetspot, slik at man kan ha godlyd i flere sitteplasser, eller at bredden på lydbildet foran ved høyttalerne blir bredere uten demping når du sitter i SS?

Min erfaring er at demping av førsterefleksjon skaper et mye bredere lydbilde og man kan i tillegg vinkle høyttalerne litt toe-out og få høyttalerne til å slippe lyden fullstendig. Noe retep hadde fått til skikkelig godt den gangen jeg var der.

@retep: Mener du at du hadde en bedre definisjon av damestemmen med Trianglene?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Få litt fart i denne tråden igjen tenkte jeg.

Sitter å planlegger en mer bredbandet demping i rommet. Og har simulert meg frem til å enten bruke 20cm Rockwool flexiA eller 30cm Paroc som er litt lettere/mindre tett enn Flexi A.

Ifølge simuleringene så vil 20cm plater (rockwool flexi A ) rett på vegg være bedre enn 10cm + 10cm luft.

Multi-layer Absorber Calculator

Men tykkere absorbenter med paroc som jeg finner noen tall på som her 5000 i flow resitivity gir

Multi-layer Absorber Calculator

Targeten min er en større dipp i frekvensresponsen ved 220hz til 300hz. Som etter mye hjelp her på forumet så kommer denne refleksjonen fra skråtaket mitt.

Jeg lurte rett og slett på. Kan jeg lage en ramme som jeg setter inntil høyttaler som også går over høyttaler for å finne ut om dette faktisk er plassen? Vil det gi gode svar, eller bør jeg plassere denne rammen med plate i taket for å få riktige målinger?

Setter pris på litt innspill her. Den ene måten er svært enkel å få til, den andre krever en del mer...

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Denne har ca. 5000 i air flow resistivity: Isolasjon rull Lambda 39 - Mineralull - Velkommen til Byggmax!

Til de tykkelsene du har planer om å bruke her, så holder jeg fortsatt en knapp på Flexi-a plater.

Enkleste er vel å være 2 personer når du skal finne ut nøyaktig hvor denne platen bør plasseres. Bare å si fra så kan jeg sikkert svippe innom deg å hjelpe deg litt med platene om du skulle trenge det.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kan hende jeg tar deg på ordet her etterhvert... Vil helst ikke ha mer en 20cm dype absorbenter i skråtak eller flatt tak. På front og bakvegg kan jeg ha mer.

Frontveggen er kanskje et problem med plasseringen av 2 panelovner, men på bakveggen er relativt fritt frem. Er en dør der, men skal nok finne en løsning for den også..

Tror bare jeg bestiller en pall Flexi A. Vel.. en pall trenger jeg sikker ikke,får regne litt mer på det etterhvert.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Jeg brukte rett i overkant av en pall (4pk) med 25cm plater for å lage mine plater i førsterefleksjon, så en pall er en fin mengde å bestille.

Ville nok holdt meg utenom å dempe bakveggen altfor mye, med mindre du kun skal ta hjørner. Gode trykkbaserte feller er jo bedre, men i forhold til pris så er jo porøse bassfeller veldig bra. Bare husk å velge riktig type ifht dybde du skal bruke. Om du skal ha rundt 50cm dybde anbefaler jeg den jeg linket til tidligere eller Hunton Flex trefiberisolasjon, som også har rundt 5kpa om jeg husker rett.

Bare å si ifra om du trenger hjelp. Da får jeg jo hørt det nye oppsettet ditt også.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
hmm tilbud på monter, tror jeg får ringe opp.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
3plater 20cm ( 1pk) kommer på kr 222 denne uka. Da er det bare å regne ut hva jeg trenger...

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Dit problem som du skriver i første indlæg!
1. En dame der synger lidt "over the place".
2. Du ønsker at høre mere tydeligt damen!
3. Samt bedre defineret, hvor hun står.

1. Kunne være et problem med fasen, hvis det kun var en cd. For der kan være sket en fase fejl i optagelsen. Jeg har oplevet det engang. Hvis sangeren var faset rigtigt, så var instrumenter det ikke og omvendt. Men det er jo nok en ting der er genereal med din musik. Mere dæmpning strammer op, men ...

Jeg har foreslået det før til dig før, at bruge diffusere. Nu gør jeg det igen. Køb en to - fire af de Pap-vinger, man selv samler. Brug den forskellige steder i rummet og oplev, hvad de kan for lyden. Brug dem specielt ved første refleksionspunkt på sidevæggen. Fordi jeg tror det vil løse dit problem. Bemærk tror, da jeg ikke har hørt dit rum. Du kan jo altid sælge dem videre... Men det kan jeg ikke forestille mig.

1. Der vil komme mere styr på damen... :)

2. Mere tydeligt! Hvis du sidder og hører musik, og kommer dine hænder bag ørene, vil hun blive meget tydeligere. Du oplever nogle meget tætte refleksioner meget tæt på, hvilket gør det nemmere at høre damen.
Du har dine højttalere placeret bredt dvs. tæt på sidevæggen. Når du dæmper der, vil noget af lyden blive overført til varme. Tykkere isolering vil gå længere ned i frekvens og dermed lave mere musik om til varme. Det ved du selvfølgelig alt om. Men den lyd du fjerner, kan bruges til at gøre damen tydeligere, give mere efterklang eller en kombination.
Jeg har sidder og lyttet med Troldtex ved første refleksionspunkt med Rockwool bagved i 10 cm tykkelse.. Musikken flyttede frem, og her mener jeg, at den lyd fra væggen, jeg hørte samtidig med den fra højttaleren forsvandt. Da jeg fjernede Troldtex mm. kunne jeg godt registrere lyd begge steder fra. Nu var det tydeligt, hvor jeg tidligere bare havde hørt det som et hele.
En Pap-vinge eller endnu bedre en V-vinge, ville fjerne det distraherende lyd fra væggen, ikke som varme, men sprede det ud i tid. (Der vil selvfølgelig ske en lille absorbering, men det vil der også fra en bar væg).

3. Rummet vil åbne op og det vil blive defineret bedre omkring damen.

Det var mine 10 cent! :)

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Hei,

Mener du et bredere sweetspot, slik at man kan ha godlyd i flere sitteplasser, eller at bredden på lydbildet foran ved høyttalerne blir bredere uten demping når du sitter i SS?

Min erfaring er at demping av førsterefleksjon skaper et mye bredere lydbilde og man kan i tillegg vinkle høyttalerne litt toe-out og få høyttalerne til å slippe lyden fullstendig. Noe retep hadde fått til skikkelig godt den gangen jeg var der.
Hei, har ikke sett posten før nå. Med ASW mener jeg den akustiske bredden av lydkilden oppfattet av lytteren. En effekt forsterket av horisontal refleksjon illustrert i dette bildet:

Demping av førsterefleksjon kan være preferansestyrt. Jeg mener Floyd Toole har et godt poeng når han argumenterer for ikke å dempe horisontal førsterefleksjon, og jeg foretrekker disse punktene ubehandlet i mitt lytterom. Forskjellen mellom dempet eller ikke er som beskrevet i boken hans, og jeg mener bestemt fordelene av ubehandlet førsterefleksjon overgår ulempene med god margin. Han går i detalj i boken hvorfor det er slik, og jeg foreslår egentlig bare å lese kapittelet hvor han tar for seg dette dersom du er interessert.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Dit problem som du skriver i første indlæg!
1. En dame der synger lidt "over the place".
2. Du ønsker at høre mere tydeligt damen!
3. Samt bedre defineret, hvor hun står.

1. Kunne være et problem med fasen, hvis det kun var en cd. For der kan være sket en fase fejl i optagelsen. Jeg har oplevet det engang. Hvis sangeren var faset rigtigt, så var instrumenter det ikke og omvendt. Men det er jo nok en ting der er genereal med din musik. Mere dæmpning strammer op, men ...

Jeg har foreslået det før til dig før, at bruge diffusere. Nu gør jeg det igen. Køb en to - fire af de Pap-vinger, man selv samler. Brug den forskellige steder i rummet og oplev, hvad de kan for lyden. Brug dem specielt ved første refleksionspunkt på sidevæggen. Fordi jeg tror det vil løse dit problem. Bemærk tror, da jeg ikke har hørt dit rum. Du kan jo altid sælge dem videre... Men det kan jeg ikke forestille mig.

1. Der vil komme mere styr på damen... :)

2. Mere tydeligt! Hvis du sidder og hører musik, og kommer dine hænder bag ørene, vil hun blive meget tydeligere. Du oplever nogle meget tætte refleksioner meget tæt på, hvilket gør det nemmere at høre damen.
Du har dine højttalere placeret bredt dvs. tæt på sidevæggen. Når du dæmper der, vil noget af lyden blive overført til varme. Tykkere isolering vil gå længere ned i frekvens og dermed lave mere musik om til varme. Det ved du selvfølgelig alt om. Men den lyd du fjerner, kan bruges til at gøre damen tydeligere, give mere efterklang eller en kombination.
Jeg har sidder og lyttet med Troldtex ved første refleksionspunkt med Rockwool bagved i 10 cm tykkelse.. Musikken flyttede frem, og her mener jeg, at den lyd fra væggen, jeg hørte samtidig med den fra højttaleren forsvandt. Da jeg fjernede Troldtex mm. kunne jeg godt registrere lyd begge steder fra. Nu var det tydeligt, hvor jeg tidligere bare havde hørt det som et hele.
En Pap-vinge eller endnu bedre en V-vinge, ville fjerne det distraherende lyd fra væggen, ikke som varme, men sprede det ud i tid. (Der vil selvfølgelig ske en lille absorbering, men det vil der også fra en bar væg).

3. Rummet vil åbne op og det vil blive defineret bedre omkring damen.

Det var mine 10 cent! :)

Takk for tips. Problemet med de diffusorene du bruker er at jeg ikke får testet det før kjøp. Har troen på at kombinasjon av diffusjon og absorbsjon er det beste, men pga mine budskjett så er jeg nødt til å gå for ting jeg får testet og som jeg vet fungerer etter min smak. Har ikke økonomi til å evnt bomme på slike innkjøp.

Har fått ordnet med at stemmer kommer tydligere frem, med bedre kanter. Var ørlite forlyttning av sweetspot og toe in som skulle til. Er klar over at mange synes jeg har for stor avstand mellom HT, mne det kler rommet og musikksmaken. HT er plassert kun etter hvor det høres best ut og hvor reponsen er flatest over 100hz. spes i 100-500hz området.

Nå er planen å se om jeg får litt mer nivå i 2 dipper i det området, de å bruke akustiske grep. Resten sitter slik jeg liker det.

Kom hjem nå med 8pk 20cm Flexi A, så da får vi se/høre hvordan dette blir. Lurer på å prøve med en slik type "frontvegg" som 8x12Tom har. Den som henger ned fra taket imellom HT.

Vi får se hva det blir til. Har i vertfall noe å holde på med fremover.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei,

Hei, har ikke sett posten før nå. Med ASW mener jeg den akustiske bredden av lydkilden oppfattet av lytteren. En effekt forsterket av horisontal refleksjon illustrert i dette bildet:

Demping av førsterefleksjon kan være preferansestyrt. Jeg mener Floyd Toole har et godt poeng når han argumenterer for ikke å dempe horisontal førsterefleksjon, og jeg foretrekker disse punktene ubehandlet i mitt lytterom. Forskjellen mellom dempet eller ikke er som beskrevet i boken hans, og jeg mener bestemt fordelene av ubehandlet førsterefleksjon overgår ulempene med god margin. Han går i detalj i boken hvorfor det er slik, og jeg foreslår egentlig bare å lese kapittelet hvor han tar for seg dette dersom du er interessert.
Jeg har dette fenomenet med "krsftig" absorbsjon i førsterefleksjon på sideveggene.

Har en del slike bøker på ønskelisten til jul. Deriblant boken til Floyd Toole.

Topp Bunn