Hvordan få mest mulig ut av platespilleren min...

shakudu

Medlem
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
0
Har nettop koblet opp en Philips 202 Electronic platespiller som jeg har fått.
Pickup er en Shure M75MG type 2. Nåla finner jeg ingenting på, ikke merket med noenting.

Er det noen tweaks/oppgraderinger man kan gjøre for å få mest mulig kvalitet ut av denne?
Akkurat nå føler jeg ikke at denne gir meg noe halleluja opplevelse i forhold til CD bortsett fra at jeg syns det er litt stas med platespiller :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du ikke er sikker på om den er slitt bør du skaffe deg ny stift. Dessuten bør du skaffe info om korrekt nåletrykk og eventuelt en nåletrykksvekt (f.eks. Ortofon sin enkle og billige dumphuske). Du bør sjekke armgeometrien hvis du er usikker på om den er satt opp korrekt (protraktor fra f.eks. Ortofon).

Har du disse tingene på plass, er du i det minste sikker på at skivene dine ikke ødelegges av spilleren. Kanskje vil du oppleve forbedringer også. Ellers tør jeg ikke si stort, aner ikke en ting om spilleren din.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Du kan nok ikke regne med noen halleluja opplevelser med denne, dessverre. Jeg hadde en 212 for over 30 år siden og en av de største halleluja opplevelsene jeg har hatt var da jeg byttet den ut med en Kenwood KD 500 med SME 3009 arm. PU'en var den samme på begge spillerne, en Shure M95ED.

Z

Zomby_Woof

Gjest
shakudu skrev:
Hvor kan jeg få tak i de tingene du nevner? :)
Vippe og protraktor (med forståelig veiledning om bruk) bør være lagervare hos alle som selger platespillere. Nål til pickup'en er det neppe alle som har. Regner med at noen her inne kan hjelpe deg med å finne en nettbutikk som selger den.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Hei.

Ny stift har man i hvert fall hos Svalander;
http://www5.svalander.se/shoppen/36
men kanskje også andre steder.

En bedre platematte kan nok være fornuftig.

Innvendig demping av chassie med asfalt-
plater (fra dynaBel) kan være positivt.

mvh
Gunnar Brekke

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
Dette er en meget god spiller,,,iallfall med original Phillips PU og nål..Usikker om den Shure stiften er god eller ikke..
Mulig den er svakere en original PU,og da er det klart at du ikke får fult utbytte av denne.

Pass på at den sitter på et tungt underlag,,og vannrett..Stiftrykket bør jo være rett og da..ca.2g.

Og til deg som sa at 212 ikke var noe god,,,så tviler jeg på¨at den var plassert på et gost underlag osv osv...212 er en meget god spiller den så lenge den er satt opp rett,,og si at den ikke ga deg noe må du nok selv ta på deg skylden for og ikke spillern.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Authon skrev:
Dette er en meget god spiller,,,iallfall med original Phillips PU og nål..
Sammenlignet med hva? Garrard SP 25 MkIII?
Er ikke noe i veien for å sette den i stand og kjøre den sammen med Tandberg Sølvsuper 10 og et par Fasett, men det blir aldri noe annet enn en nostalgitrip. Og det kan jo være hyggelig nok det så sant en ikke forveksler det med god lyd.

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
sammenlignet med spillerer til f.eks opp til 4-5000....Viss du ikke klarer å høre den gode lyden i 212 så har du nok ikke justert høreaparatet ditt...Er jo en grunn til at mange liker den å mener det samme som meg da...At du ikke likte lyden så kan det være at du kansje ikke hadde original PU,,eller at den var stilt inn rett....eller ikke hadde komponenter den trivdes med.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Authon skrev:
sammenlignet med spillerer til f.eks opp til 4-5000....Viss du ikke klarer å høre den gode lyden i 212 så har du nok ikke justert høreaparatet ditt...Er jo en grunn til at mange liker den å mener det samme som meg da...At du ikke likte lyden så kan det være at du kansje ikke hadde original PU,,eller at den var stilt inn rett....eller ikke hadde komponenter den trivdes med.
Puh, hva skal man svare på dette? Hvilke spillere har du sammenlignet med? Snakker du om spillere som kostet 4-5000 for 30 år siden eller som gjør det nå? Uansett vil disse spille mye bedre enn en 212, og det er jo ingen skam for 212. Den kostet jo godt under tusenlappen i sin tid.......
Men hvis du finner nirvana med denne så heldig for deg. Du slipper ihvertfall rimelig unna ;)

shakudu

Medlem
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
0
Så burde man heller kjøpe en ny til 4-5000 enn å koste på spilleren jeg har?

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
Sikkert mange spillerer til 4000 som slår en 202..Men langt fra alle...Så mulig det er bedre å fikse på den du har istedet for å kjøpe en dårlig spiller til flere tusen.

Har selv testet 212 mot spillere til flere tusen jeg,,,og var ikke i tvil at min 212 var bedre en flere regaer til flere tusen.

Men vi blir aldri enig om dette så..

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
shakudu skrev:
Nei, det kommer helt an på hva du forventer av mediet og hvor mye du vil legge i det. Skal du bare spille noen gamle plater du har liggende kan du sikkert klare deg med denne, men pass på at nåla er i orden så du ikke ødelegger platene dine.
Hvis du derimot skal ha en platespiller som kan yte mediet det det fortjener og regner med å kjøpe en del plater bør du stile noe høyere. Som f.eks. en Rega P3. På bruktmarkedet kan du forvente å betale ca. halv pris for en ikke alt for gammel spiller i bra stand.

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
5
Dette er hva du trenger for å få maksimalt ut av spilleren: http://i333.photobucket.com/albums/m364/Spit73/DSCF1599.jpg

Det er en Philips GP 412 pickup (type II), med den spesielle pickupholderen uten skruer. Man bare knepper tingene på, også er alt korrekt stilt. Jeg er ganske sikker på at hurtigkoblinga du ser på bildet passer armen til din 202. Er du heldig får du tak i en NOS-nål, men sies at erstatningene fra jico er bra og. Jeg så en gang en prisliste fra USA (ca 1977) over Philips-produkter. En GP 400 kostet 11 dollar, GP 401 (elliptisk nål) 15 dollar og en GP 412 (audiofil-utgaven) kostet 35 dollar. Har selv en Philips 212 på gromplassen i stua med nevnte pickup, og det låter nydelig. For å beskrive hvor bra, så har denne komboen (Philips GA 212 m/ GP412 II pickup) danket ut Thorens 145 m/ Pickering XEV 3001, og Dual 704 m/ Shure V15 Type III (Jico SAS-nål).

GP 412 selges vanligvis til ågerpris på ebay, men man kan jo ha flaks..
Happy hunting :)

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
Takker for støtten R.R.Police ...Enig med deg at den er gooood.Jeg har en 212 men med 401 nål...Og er meget fornøyd med den...Og siden du har 412 nåla så er nok du nærmere himmelen en det jeg er:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.683
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
shakudu skrev:
Du bør iallfall ikkje koste på denne spelaren 4 - 5000. Eg vil seie Gunnar Brekke har nokre idear som burde fungere. Elles vil du ganske sikkert få merkbart betre lyd om du skiftar til ein Rega p3 + Dynavector DV10x5, men det er no ein god del pengar - over 6000 kr (tilsvarar 150 vinylplater i ei "fornuftig" bruktsjappe)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ellers ligger det en NAD/Rega på brukten i dag. Komplett pakke for 3000,- hvis du er villig til å legge såpass i platespiller.

Det er ikke min, aner ikke hvem selger er, så jeg tør si det rett ut: Løp og kjøp!  :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
202 Electronic var en god spiller i sin tid, ingen tvil om det. Veit ikke hvordan denne har vært ivaretatt, men armkabler, armlagring, drivverk osv., er ting som bør / må sees over. Og p.u., sjølsagt, men den har du jo nevnt sjøl allerede.

Det hele står og faller på hvor ambisiøs du er m.h.t. vinyl. Er du i begynnerfasen, holder det sikkert med bytte av p.u. og et kjapt overblikk at alt er slik det skal være. Inntil du får sjekka ut hva vinyl kan gi av go'lyd. Jeg ville ikke lagt masse penger i oppgraderinger av denne, men heller sett meg om etter en nyere spiller. Og sjøl om jeg ikke liker Rega-spillerne, kan du finne gode, pent brukte spillere på "Brukt'en", som nevnt.

Min erfaring er at vinyl handler veldig mye som synergi mellom de forskjellige leddene, spiller, p.u., RIAA, kabler, stabilt underlag og ikke minst; skikkelig oppsetting / justering av vinylriggen. Først når dette stemmer, kommer vinylen virkelig til sin rett.

Lykke til videre!

mvh. VilhelmW

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
85
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Philips 212 spiller fantastisk med Philips GP402 pickup. Har Luxmann 555 GOLD! Philipsen spiller så bra at gleden og eie en sliker bare enorm!

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.795
Sted
Hus
GP 412 var et veldig bra element da det kom. Står seg meget bra ennå. Kjenner en som har samme spiller med GP 412. Kom senere med en Mk II utgave, men det var det samme elementet som 400 og 401. Bare stiften av forskjellig. :)

Topp Bunn