Høyttalere Hvordan få mer bass ut av disse høytalerene ?

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre
Hei ! Jeg har et par Jamo Concert VII som jeg har prøvd å bruke med og uten Kube fra kef104.2 Med kuben får man utrolig bra bass og den kan justeres av kuben .

uten kube er ikke bassen helt tilstede . Jeg bruker en Dynamic Precision Dpa 6.0P og en forforsterker fra dynamic som heter dp7.0

Spørsmålet mitt er om det er skadelig å bruke kuben på disse høytalerene ?

Slenger ut noen bilder av dem .
DSC_0006.jpg
DSC_0003.jpg
concertvii(2).JPG
d418-a472-404c-9c65-2fe5e20ed3e6.jpg

De krever 250 W

Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Som du ser i den andre tråden er kuben en equalizer, om du ikke bruker kuben og vrir basskontrollen på en forsterker opp på maksimum og bruker loudness er det vel logisk du får mye bass også.
Hvor loudness effekten avtar når man vrir volum opp er økning av bass ellers jo permanent. Delefiltre klarer det vel men om du spiller høyt da se på hvor mye elementerne beveger seg med mye eq.
om du ikke har god bass må du kanskje jobbe med plasering av høyttalerne, eller supplere med en subwoofer...

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre
Som du ser i den andre tråden er kuben en equalizer, om du ikke bruker kuben og vrir basskontrollen på en forsterker opp på maksimum og bruker loudness er det vel logisk du får mye bass også.
Hvor loudness effekten avtar når man vrir volum opp er økning av bass ellers jo permanent. Delefiltre klarer det vel men om du spiller høyt da se på hvor mye elementerne beveger seg med mye eq.
om du ikke har god bass må du kanskje jobbe med plasering av høyttalerne, eller supplere med en subwoofer...
Det som er rart er at det er to 10 tom elementer inni kassa ,så bassen burde være der;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Les Fenalaar sitt svar i den andre tråden om du ikke skjønner dette med eq. Om du vil ha pluss 10 db ved 20-50 hz da kjøp en god subwoofer.
Er det din annonse på finn.no der du vil selge dem? Der skriver du der er en 8" inne i kabinettet.

Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre
Les Fenalaar sitt svar i den andre tråden om du ikke skjønner dette med eq. Om du vil ha pluss 10 db ved 20-50 hz da kjøp en god subwoofer.
Er det din annonse på finn.no der du vil selge dem? Der skriver du der er en 8" inne i kabinettet.
Ja det er min , har skrevet feil . Har skrudd dem opp og da målte jeg elementene ;) Antok at det var det men tok feil..

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Jamo Concert 7 Floorstanding Speakers reviews - Audioreview.com
Her er Spec
Spørs hva slags rom du har ,plassering er alfa omega for lyden ,,,når det gjelder ditt amp sett er vel dette rimeligt rent nøytralt lydbilde på disse(Passiv Pre) ,her er jo også kilden /cd avgjørende og ikke minst kabling ,,, mange veier til Rom,,,,:cool: men en aktiv pre /balansert vil nok gjøre underverk for lyden ,,,,sjekk ut Cary pre her inne til 6000kr.
har selv passive ting og disse legger ikke til noen ting ,,,kun kabler som farger lyd og kilden,,,,,,,,,ved farging av lyd brukes Rør amper+bytte av rør masse muligheter med en slik.
Men passe på impedanse for din amp opp imot ut impedanse på Rør pre /og også GAIN Db for denne.IKKE alle DP som liker Rør pre ,går i protect mode.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre
Her er Spec
Spørs hva slags rom du har ,plassering er alfa omega for lyden ,,,når det gjelder ditt amp sett er vel dette rimeligt rent nøytralt lydbilde på disse(Passiv Pre) ,her er jo også kilden /cd avgjørende og ikke minst kabling ,,, mange veier til Rom,,,,:cool: men en aktiv pre /balansert vil nok gjøre underverk for lyden ,,,,sjekk ut Cary pre her inne til 6000kr.
har selv passive ting og disse legger ikke til noen ting ,,,kun kabler som farger lyd og kilden,,,,,,,,,ved farging av lyd brukes Rør amper+bytte av rør masse muligheter med en slik.
Men passe på impedanse for din amp opp imot ut impedanse på Rør pre /og også GAIN Db for denne.IKKE alle DP som liker Rør pre ,går i protect mode.
Skal lese litt om den:) Jeg bruker en passiv Dp 7.0 forforsterker . Lydkilden er en Dac bruker usb og spiller av via spotify :) Burde jeg vurdere en annen preamp?

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Her er Spec
Skal lese litt om den:) Jeg bruker en passiv Dp 7.0 forforsterker . Lydkilden er en Dac bruker usb og spiller av via spotify :) Burde jeg vurdere en annen preamp?
Hei
Var det meg ville eg lånt meg en Bal /aktiv pre ,,,,vil bli noe helt annet ,,,farger jo lyden en pre ,,,, noen vil ha en nøytral pre andre går for farget lyd/aktiv.
vil vere mye mere farging av lyd spesielt nedover i frekvens ,,,er jo totalbilde som skal likes ,,,,men dac /spotify får ikke ut godlyden på dette settet som du har bare så det er sagt.prøve med cd/dac og høre ka det gjør for lyden på det som du har nå ,,,,og der etter kjøre via pc /spotttt og høre forskjellen.
Bruker selv en Cary på forskjellig utstyr + bytte av rør ,,,,er som sommer og vinter med aktiv rør pre(varme Dyp bass) kontra passiv pre uten gain. eg har begge deler+ flere/pre enn det utenom også.
Mvh Roy

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre
Her er Spec
Hei
Var det meg ville eg lånt meg en Bal /aktiv pre ,,,,vil bli noe helt annet ,,,farger jo lyden en pre ,,,, noen vil ha en nøytral pre andre går for farget lyd/aktiv.
vil vere mye mere farging av lyd spesielt nedover i frekvens ,,,er jo totalbilde som skal likes ,,,,men dac /spotify får ikke ut godlyden på dette settet som du har bare så det er sagt.prøve med cd/dac og høre ka det gjør for lyden på det som du har nå ,,,,og der etter kjøre via pc /spotttt og høre forskjellen.
Bruker selv en Cary på forskjellig utstyr + bytte av rør ,,,,er som sommer og vinter med aktiv rør pre(varme Dyp bass) kontra passiv pre uten gain. eg har begge deler+ flere/pre enn det utenom også.
Mvh Roy
Er veldig fornøyd slik opsettet er nå , bruker vaneligvis kef104.2 :) før brukte jeg en electrocompaniet eci2 som forforsterker, opplevde lyden som litt varmere , men lyden jeg har nå er mye mer detaljert noe jeg liker bedre.
Dacen jeg bruker er en rør dac. er ikke passiv forforsterker greit iog med at jeg bruker en dac ?:)

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1

Denne ligger inne her til 6500,,,med Rca /Bal.
Hvilken rør dac ?????? er ikke noe gain i denne ,,,det er i pre du får Gain
Mvh

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre
jeg kjøpte nylig denne
DSC_1902_zps7c12af03.jpg
Så tror jeg holder meg til denne en så lenge .

men det du nevner med gain osv det lurer jeg litt på , Jeg bruker hovedsakelig pcen som kilde. Spotify fungerer bra synes jeg og spiller også av flac filer:)
Er denne forforsterkeren ok ? Og har du noen andre pre å anbefale ?:) Eneste jeg av og til savner med denne er justering av bass og treble , men det har løst seg med Kuben fra Kef.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
jeg kjøpte nylig denne Vis vedlegget 251350 Så tror jeg holder meg til denne en så lenge .

men det du nevner med gain osv det lurer jeg litt på , Jeg bruker hovedsakelig pcen som kilde. Spotify fungerer bra synes jeg og spiller også av flac filer:)
Er denne forforsterkeren ok ? Og har du noen andre pre å anbefale ?:) Eneste jeg av og til savner med denne er justering av bass og treble , men det har løst seg med Kuben fra Kef.
Hei
Forsterker er kjempe god, men har ett rent nøytralt lydbilde og ikke så mye en kan gjøre for og tune lyd med den.(som også du sier)
Gain,,, Gain - Wikipedia, the free encyclopedia
Vilke rør er det som står i denne dac som du har? finner ikke noe på siden deres ,,,,,,Åpne opp,,,,,bytte av rør gjør en verden i forskjell....på godt og vondt.
Har selv 2 stk rør dacer og det blir ikke den store forskjellen ,,,,mere forskjell med bytte av pre,,og da til rør pre.
Mvh

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1

Ser ut for att det brukes dette røret ,,,www.thetubestore.com - JAN GE 5670 / 2C51 Audio Tubes
enda ett,,,www.thetubestore.com - Western Electric 396A / 2C51 Audio Tubes
og ett til www.thetubestore.com - GE 5670 / 2C51 Bulk Pack Audio Tubes
Mvh lykke til med tube rolling ,,,,har handlet mye fra dette firma ,,rask seriøs levering.
Mvh Roy
kult :) er det noen andre rør jeg burde bytte til? Takk for hjelp
Hei
Det er ikke så mange rør av denne type rør men det finnes sikkert der ute ,,,,,
Låne deg en Bal/aktiv Pre også ,,,,kansje noen her inne i nabolaget som du bor i som kan ta jobben ,,,,med utlån til deg.
Mvh

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre

Ser ut for att det brukes dette røret ,,,www.thetubestore.com - JAN GE 5670 / 2C51 Audio Tubes
enda ett,,,www.thetubestore.com - Western Electric 396A / 2C51 Audio Tubes
og ett til www.thetubestore.com - GE 5670 / 2C51 Bulk Pack Audio Tubes
Mvh lykke til med tube rolling ,,,,har handlet mye fra dette firma ,,rask seriøs levering.
Mvh Roy
kult :) er det noen andre rør jeg burde bytte til? Takk for hjelp
Hei
Det er ikke så mange rør av denne type rør men det finnes sikkert der ute ,,,,,
Låne deg en Bal/aktiv Pre også ,,,,kansje noen her inne i nabolaget som du bor i som kan ta jobben ,,,,med utlån til deg.
Mvh
hadde vært kult :) www.thetubestore.com - Western Electric 396A / 2C51 Audio Tubes er det bra ?:)

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eventuelt kan du skaffe deg ein squeezebox å spele av musikken frå pc med. Der kan du legge inn Inguz eq-app. Digital eq som du kan styre manuelt, men viss du blir meir avansert, kan du kjøpe måleutstyr og legge inn romkorreksjon og. Litt meir kontrollert måte å farge lyden på. Kjøp av komponentar vert litt meir bingo, sidan du ikkje veit korleis dei fargar lyden før du har prøvd dei.

S

Syncrolux

Gjest
Inguz er en helt ubrukelig EQ etter min mening. Jeg har testet den, og den gir ikke pålitelige resultater i det hele tatt. Og det kan være et herk å få den til å fungere også.

En langt mer anvendbar løsning er å plugge en digital EQ mellom Squeezebox og DAC (jeg antar de fleste bruker ekstern DAC...), f.eks en Behringer DEQ2496

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Du vil gjerne ha bass og diskant justering, det har ikke denne. Den har ikke fjernkontroll heller om du må ha det.
Se på bruktmarkedet først, noen ganger er der veldig bra ting der til god pris.
Spiller ingen rolle om du har rørdac i tillegg.
Skulle du ikke selge dine høyttalere?

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre
Skal selge Jamoene , er fornøyd med oppsettet med kef'ene ;) Sikler stadig på nye ting :/

Har noen mission 770 freedom jeg også må kvitte meg med ;p

Topp Bunn