Hvordan få liv i en passiv in-wall subwoofer?

morrun

Fersking
Ble medlem
16.11.2015
Antall liker
0
Hei.
Ikke akkurat high-end dette, men jeg lurer på følgende:
Jeg er i ferd med å montere et moderat in-wall sorroundsystem i den vesle tv-stua mi. Jeg forventer ikke annet enn at høyttalerne i seg selv er stusselige når det gjelder bass. Derfor kikker jeg litt omkring etter in-wall subwoofer. De som ikke koster "skjorta" er passive. Min sorroundreciver kan ikke drive en passiv bass, har bare signal-ut til bass på den. Aktuelle in-wall sub`er ikke store, mange er ca 8" og effektbehov oppgitt er f.eks. "Powerhandling: 80W RMS / 240W Max".
Spørsmålene er: Kan jeg kjøpe "hvilken som helst" brukt stereoforsterker på finn og koble dette mellom reciver og subwoofer? Hva bør jeg velge, hvordan skal jeg skille de som takler oppgaven fra de som ikke gjør det og hvordan kobler jeg det hele sammen?
Mvh Morten

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
112
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Ja du kan bruke en vanlig stereoforsterker. Hvis den er integrert er det to typer. Hvis den har pre-amp inngang kobler du sub utgangen på receiver til pre-amp inngangen. Hvis ikke, kobler du den til f.eks cd inngangen (bare ikke en phono inngang). Alle forsterkere kan drive en høyttaler. Effektbehovet sjekker du med selger av subhøyttaleren. Til slutt må du justere lydnivået med volumkontrollen på integrert forsterkeren hvis den ikke er tilkoblet via pre-inngang. Når du har justert kan du i hovedsak glemme integrert forsterkeren. Lykke til!

morrun

Fersking
Ble medlem
16.11.2015
Antall liker
0
Ja du kan bruke en vanlig stereoforsterker. Hvis den er integrert er det to typer. Hvis den har pre-amp inngang kobler du sub utgangen på receiver til pre-amp inngangen. Hvis ikke, kobler du den til f.eks cd inngangen (bare ikke en phono inngang). Alle forsterkere kan drive en høyttaler. Effektbehovet sjekker du med selger av subhøyttaleren. Til slutt må du justere lydnivået med volumkontrollen på integrert forsterkeren hvis den ikke er tilkoblet via pre-inngang. Når du har justert kan du i hovedsak glemme integrert forsterkeren. Lykke til!
Takk for svaret!
Det er for eksempel en del tilsynelatende enkle og greie NAD-forsterkere til salgs, f.eks c-730, c-165, 316 osv. Kan se flere har "pre-out" tilkobling. Er det denne du sikter til når du skriver "pre-amp inngangen"?
Mvh Morten

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
112
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Nei, du "trenger" en pre-in. Pre-out er for å koble til en separat effektforsterker. Du trenger jo en effektforsterker til bassen. Tanken er å bruke integrertforsterkeren som effektforsterker. En enkel og billig løsning er å kjøpe f.eks Hypex DS 1.2 subforsterker til 1500kr fra Dynabel så slipper du styret med integrert forsterker.

Sist redigert:
Topp Bunn