Hvordan endrer man samplingsfrekvensen til "utdataenhet" på XP

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Hvordan endrer man fra 48 til 44 kHz på digital ut på XP ?
Med et vanlig lydkort.

Mathias Rust

Medlem
Ble medlem
20.11.2008
Antall liker
0
Kan hende jeg tar feil, men jeg mener at XPs interne k-mixer automatisk resampler til 48kHz med mindre du har et lydkort med drivere som omgår dette, type feks RME.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
Det normale nå til dags er lydkort som takler 44,1 48 og 96 kHz. Og hvis du spiller av materiale på en av disse så blir det ikke resamplet. Dette gjelder også nyere, embedded lydkort - i hvert fall de som sitter på typiske HTPC-motherboards. Men hvis en annen lydkilde blander seg inn så er sjansene store for at hele suppa blir resamplet.

Jeg er ganske sikker på at K-Mixeren ikke gjør noe som helst med lyden om man skrur av alle plinger og plonger og opererer med XP's volumkontroll på full styrke. I hvert fall det meste av tiden. Noen av traverne på hydrogenaudio rapporterte tester der de fikk bitperfekt throughput gjennom k-mixer. Hvis man tar visse forholdsregler så er den nok betydelig bedre enn sitt rykte.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Mye fantasi...den eneste plassen du kan gjøre dette i XP er i lydkortets egen programvare, hvis den da tillater manuell frekvenssetting. Hvis du av en eller annen grunn kun kjører på XPs egne interne drivere må programvaren legges inn. Denne fulgte med maskinen på en egen driverCD el.l. men kan også lastes ned fra nettet hvis du vet produsent osv. av hovedkort el. lydkortet ditt (hvis separat).

F.eks. mitt Creative kort har denne muligheten i lydkortets såkalte controlpanel.

XP i seg selv har ingen frekvensoverstyingsmulighet (langt ord...) :)

Topp Bunn