Hvordan bygger jeg et godt nettfilter

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
LMC filteret er konstruert med et komplett filter pr. uttak.
Hensikten er å isolere de forskjellige komponentene fra hverandre. De er også bygget med brytbar jord på hvert uttak men med muligheten for å beholde skjerm i app. kablene. Ikke 10 viklinger pr. kjerne men 4.
Mvh
Morten (som bygget filterene for LMC)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Nettopp madman! Jeg så også et bilde av dette filteret en gang. Hvilket kabinett brukte du? Hva skjer med filtreringen/målingene når en reduserer viklingene?
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Nettopp madman! Jeg så også et bilde av dette filteret en gang. Hvilket kabinett brukte du? Hva skjer med filtreringen/målingene når en reduserer viklingene?
Reduseres viklingene øker avskjæringsfrekvensen. I dette tilfelle vil f.eks 6 viklinger gi -30dB ved 950MHz og det er for høyt. Benytter man mindre toroider vil også avskjæringsfrekvensen øke betydelig.

Alle delene til dette filteret kan kjøpes hos ELFA.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Hei
LMC filteret er konstruert med et komplett filter pr. uttak.
Hensikten er å isolere de forskjellige komponentene fra hverandre. De er også bygget med brytbar jord på hvert uttak men med muligheten for å beholde skjerm i app. kablene. Ikke 10 viklinger pr. kjerne men 4.
Mvh
Morten (som bygget filterene for LMC)
Etter  min mening er det bortkastet å bruke et filter pr. uttak. Eventuell egenstøy hva det nå skulle være , jo, kanskje diodestøy blir dempet av kondensatorbanken og forsåvidt trafoen i strømforsyningen. Jeg har forsøkt med f.eks. en støytrafo pr. apparat, men det var ingen hørbar forbedringg å spore.
 
Topp Bunn