Hvordan brokoble en forsterker (som ikke har brokoblingsmulighet)

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Gitt at en har en vanlig stereoforsterker som i utgangspunktet ikke har mulighet for å brokobling, hva skal til for at en likevell får brokoblet den?

Jeg vet der finnes DIY måter for å fikse dette og også noen aktive delefilter (f.eks. JBL BX63a) har mulighet for å ordne dette, men finnes der evt ferdige "moduler/kit" som ene og alene fikser "ekstern" brokobling?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Nei den har ikke ballansert desvrre så den løsningen fungerer ikke :(

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.601
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvorfor? Trenger du mer effekt? Trodde dine tusenvise JBL elementer var rimelig effektive jeg?
Husk at ved brokobling ser forsterkeren halve impedansen.

FeitArne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2009
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
baldrick skrev:
Gitt at en har en vanlig stereoforsterker som i utgangspunktet ikke har mulighet for å brokobling, hva skal til for at en likevell får brokoblet den?

Jeg vet der finnes DIY måter for å fikse dette og også noen aktive delefilter (f.eks. JBL BX63a) har mulighet for å ordne dette, men finnes der evt ferdige "moduler/kit" som ene og alene fikser "ekstern" brokobling?
Hei

du kan jo bruke noe så enkelt som en trafo på inngangen og snu ene signalet 180 grader til "minus" kanalen

en Lundahl type, eller lignende (UTC A-20 er meget god :) )

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
bambadoo skrev:
Hvorfor? Trenger du mer effekt? Trodde dine tusenvise JBL elementer var rimelig effektive jeg?
Husk at ved brokobling ser forsterkeren halve impedansen.
Vurderer litt å kjøpe en 12x60 watts forsterker og jeg ønsker helst å ha mer enn 60 watt på doble 15"... Så dersom jeg får brokoblet 6 av kanalene til 3 stk slik at jeg istedet får 6x60 + 3x180 så er det straks litt bedre. Og det er ikke JBL denne gang :)

kongarne skrev:
du kan jo bruke noe så enkelt som en trafo på inngangen og snu ene signalet 180 grader til "minus" kanalen

en Lundahl type, eller lignende (UTC A-20 er meget god :) )
Det er sikkert enkelt men må innrømme at jeg er en smule grønn på DIY elektronikk og ikke er helt med på hva du tenker på :(

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
^ «Balansert» og brokoblet er på mange måter det samme - en brokoblet effektforsterker har et «balansert» signal ut av høyttalerklemmene.

Dersom du har et balansert signal tilgjengelig fra forforsterker kan dette som regel brukes til brokobling - du tar den enefasen av det balanserte signalet til ett forsterkertrinn/-kanal og det andre til et annet. En signaltrafo (f.eks. fra Lundahl) kan brukes til å konvertere et signal fra ubalansert til balansert - som igjen kan brukes til å brokoble to kanaler i en effektforstekrer.

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er også poenget med kit'et fra Westhost: Det konverterer et ubalansert signal til et balansert. Resten er lett, bare å sende signalet i motsatte faser til hver kanal av effektforsterkeren og koble høyttaleren mellom pluss på den ene forsterkerkanalen og pluss på den andre. Den alternative måten å lage et balansert signal på er en trafo, dvs en balun.

Topp Bunn