Hvordan bli kvitt "knepp" fra kjøleskap, komfyr etc?

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Hei. I hus-ventilasjonsannlegget er det et tidsrele som slår ca hvert minutt. Med det rørbaserte annlegget oppkoblet får jeg skarpe knepp/smell i ht når dette releet slår. Det er ikke til å leve med. Byttet rele, som hjalp kun noen uker. Koblet et LC audio nettfilter på jordet kurs før rør pre og amp, men det hjalp kun marginalt . Flyttet så filteret til kursen ( jordet )for ventilasjonsannelgget og det hjalp veldig, ca 95%!
Så erfaringen er best ved å fjærne støyen der den oppstår. Tilføyer at denne støyen er kun på det rørbaserte annlegget.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Takk igjen! Da er ferritter bestilt hos Elfa - så får dere svar om disse tok knekken på knepp!
Da var ferritter kjøpt inn og testet, men dessverre ingen forskjell. Satte faktisk to på kjøleskapet - en inn til kompressoren og en inn til lampa inne i kjøleskapet (begge gir knepp når de slås av), men ingen forskjell i styrke heller.

Så da er nettfilter neste på programmet. Interessant innlegg fra BA over her - har jo rør i nesten alle ledd - er det nødvendig å gå til innkjøp av "dyrt" nettfilter, eller er dette mer en filter/ikke filter situasjon? Skal jo tross alt brukes på kjøleskap etc ..

Takk igjen!

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
784
Torget vurderinger
8
Prøv å sette en ferrit rundt strømkabel helt inn til støpselet og den andre ferriten helt i andre ende av strømledning til kjøleskapet, kanskje det virker bedre - det virket her..

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Prøv å sette en ferrit rundt strømkabel helt inn til støpselet og den andre ferriten helt i andre ende av strømledning til kjøleskapet, kanskje det virker bedre - det virket her..
Men ikke her ... veldig dumt, takk for tips, da virker det sikkert for andre!

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
784
Torget vurderinger
8
Ja det var dumt, når jeg gjorde dette var det på ett billig Gorenje kjøleskap, da oppdaget jeg at produsenten har utstyrt skapet med diverse ferritter bakpå selve skapet, jeg doblet også opp antallet der ved å sette en ekstra ved siden av de som allerede var der.. Lykke til med videre tiltak!

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Hadde egentlig store forhåpninger til disse ferrittene. Men det rare var at det ikke tok vekk noe av kneppet i det hele tatt, de forble like sterke. Dette kjøleskapet er nok enda litt dårligere enn ditt Gorenje - men liker å forsøke ut filtermuligheter etc før jeg kjøper nytt ...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har ikke finlest..................
Ferriter absorberer "støy". Det vil si høyfrekvens.
Har du forsøkt med avkoblingskondensatorer over "switchene"?
Det vil si bryteren til lyset og bryteren til kompressoren.
Riktig verdi og riktig koblet vil de "kortslutte" støypulsen.
For disse frekvensene er det en lang vei fra der støyen genereres og til der du kan få satt på en ferrite.
Den lange "veien" virker som antenne og sender støyen ut.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Takk for tips om avkoblingskondensatorer. Hva er forskjellen på disse og RC-ledd? Og skal de begge loddes på samme sted - over "switchene"? (Så var det å finne "switchene" da, men det tar vi etter hvert. Og lodde dem på. Med mange lange og gode pustepauser ... )

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Kort oppdatering, har prøvd nettfilter fra CO på kjøleskapet, ingen forskjell. Dermed blir det å gå videre på lista - RC-ledd og avkoblingskondensatorer ... Dette vil ta litt mer tid og undersøkelse, kjenner jeg!

Topp Bunn